3 X NEZÁVISLÝ HOROR

3 X NEZÁVISLÝ HOROR

Nezávislá scéna si diktuje podmienky sama a ako jediná v posledných týždňoch živý hororový žáner.

Recenzia na PC verziu

Nezávislá herná scéna sa nemusí riadiť trendmi trhu ani počúvať veľkých vydavateľov dotujúcich rozpracované projekty. Nezávislá scéna si diktuje podmienky sama a ako jediná v posledných týždňoch živý hororový žáner, preto by bolo hriechom niektoré vybrané kúsky ignorovať. Pozrieme sa na dve komerčne predávané hororové adventúry, ktoré potešia fanúšikov, ako gotického hororu, tak aj hľadačov senzácií, opierajúcich sa o skutočné udalosti a legendy. Nakoniec sme si nechali jednu alternatívu, ktorú si môže vyskúšať každý na vlastnej koži a presvedčiť sa, že keď sa chce, vytvorí sa skutočne impresívne dielo.

Malá poznámka pre tých, ktorí sa pozerajú na hry iba cez pozlátko grafiky. Vo väčšine prípadov za celým projektom stojí jeden človek a veľmi limitované finančné prostriedky, čo sa na kvalite grafického a zvukového prejavu chtiac-nechtiac odrazí. Hry sú vytvárané predovšetkým zapálenými nadšencami pre fanúšikov žánru a práve v tom tkvie sila hier. Majú dušu, atmosféru a vedia rozpovedať silný príbeh, ktorý zatieni akékoľvek prvotné predsudky. A na to by ste mali myslieť v prvom rade! Nepatria však medzi bežnú zábavy a už rozhodne nie sú určené pre širokú verejnosť. Ich kvality ocenia predovšetkým fanúšikovia žánru a vyznávači mrazivých story. Ako prvej adventúre dajme slovo Scratches, v ktorej má prsty aj Jonathan Boakes, známy to pionier jednočlenného tímu XXV Production zodpovedného za výbornú dvojicu DarkFall.

Scratches

Aj táto hra je dielom jedného človeka, konkrétne Augustina Cordesa. Zavedie vás do viktoriánskeho domu, kam sa ako Michaeal Arthate vydávate nasať inšpiráciu. Sídlo, v ktorom steny po nociach šepkajú, nemohol byť lepšie vybraný na dopísanie hororovej knihy. Michael a teda aj vy zistíte už počas prvých momentov, že miesto je nasiaknuté znepokojivou minulosťou. Zvedavosť je od toho okamihu čoraz väčšia. Zatemní myšlienku o písaní knihy a ťahá vás na tmavé prachom zapadnuté miesta. Najprv je to denník predošlého majiteľa sídla Blackwoodovcov a potom záhadné objavy počas vášho prieskumu každého kúta, hľadajúc nové vodítko, ktoré by vám vysvetlilo okolnosti záhadných úmrtí obyvateľov domu, kde strávite presne tri dni.

Scratches buduje atmosféru podobne ako DarkFall na základe skutočnosti, že ste uväznení vo veľkom sídle, v ktorom podľa všetkého nie ste sami (to zistíte veľmi rýchlo). Hra si takisto pomáha mystifikovaním, pomalým odkrývaním desivej pravdy, ale aj statickými obrazovkami a výborne zvolenou sadou zvukov. Zvukový prejav hry má zato, že pri dlhšom pohľade na inak mŕtve obrazovky, máte zdanie, že vidíte niečo, čo tam skutočne nie je. Ilúziu vidiny už len dopĺňa hlavný hrdina, ktorý svojimi výraznými krokmi stiera akékoľvek výhrady na tému absencie animácií na predrenderovaných pozadiach.

Autorský tím Nucleosys odviedol výbornú prácu aj pri použitom engine (dovoľuje plné 360° otáčanie a podporuje aj skokový (statický) režim), čo sa nedá povedať o niektorých prvkoch. Keďže je hlavná postava spisovateľ, určite by sa uživil žurnál s poznatkami a aktuálnym stavom vyšetrovania. Zápisky by pomohli vzbudiť úzkosť a ešte viac zintenzívniť strach hráča, komunikujúceho s okolím iba cez telefón. Poznámky by sa stali užitočnými pri tápaní, pretože môžete v dome ľahko niečo prehliadnuť a ak nebudete pozorne sledovať všetky denníky a knihy, tak vám ani záver nič nepovie. K plynulému napredovaniu neprispieva ani inventár, z ktorého nemiznú predmety po použití.

Scratches je inak prísne lineárnou adventúrou rozdelenou na kapitoly s logickými problémami, ktoré môžete riešiť v ľubovoľnom poradí. Určite nepatrí do rúk začiatočníkov, alebo hráčom, ktorí si chcú zahrať iba ďalšiu adventúru. Na svoje si prídu fanúšikovia hororu a špeciálne literárnej tvorby H.P. Lovecrafta. Scratches je ako taká krátka, ale za to poriadne pohlcujúca poviedka. Čítate jedným dychom a zastavíte sa až na samom konci.

hodnotenie: 70 %
vývoj: Nucleosys
distribútor: Got Game
homepage: kliknite sem

3 x nezávislý horor

Sám a navyše v opustenej kaplnke.
3 x nezávislý horor

Inšpiráciu v dielach Lovecrafta je cítiť od samého začiatku.
3 x nezávislý horor

Hra vás potrápi hľadaním niektorých predmetov.

Barrow Hill

Matt Clark a jeho tím Shadow Tor sa vybral úplne iným smerom ako Nucleosys. Jeho hra Barrow Hill sa neopiera o existujúci vesmír kultu Cthulhu, ale o skutočné vykopávky a legendu o Keltoch Cornwallu, na základe ktorých rozpovedá svoju vlastnú verziu „čo keby“. Lacné filmované intro, ostro kontrastujúce so zvyškom grafiky, vás uvedie bleskovo do deja a nechá vás s pokazeným autom stáť v tme, v blízkosti hustého lesa, obklopujúceho kopec, na vrchu ktorého je staroveký kamenný kruh.

Príbeh svojím spôsobom používa formulku Blair Witch, mieša skutočnosť s fikciou, čo je len vodou na mlyn vašej fantázii. Zážitok z hry je zrazu intenzívnejší a vaše konanie má tendenciu dostať sa za hranice monitora. So zavádzaním a spochybňovaním pracovala už aj detektívka In Memoriam. Barrow Hill vás navyše zasype autentickými kresbami, fotkami a všetko to správne podfarbí výbornou zvukovou kulisou. Čím hlbšie sa dostanete do príbehu, tým bude ťažšie nájsť si čas na odskočenie na malú. Budete v tom až po uši, prehrabávať sa dokumentami, poznámkami a hľadať spojitosť v nezmyselných bláboloch, ktorými vás privíta na smrť vystrašený zamestnanec teraz už opusteného motela.

Autorský tím Barrow Hill prekvapivo výborne zvládol manipuláciu s predmetmi v inventári a hlavne logické problémy, ktoré podliehajú prísnej logike. Daňou za autenticitu je herný svet. Je možno až príliš veľký a zbytočne spomaľuje napredovanie v napínavom pátraní po zmiznutom tíme rešpektovaného archeológa Morsea.

Pri Barrow Hill platí dvakrát to, čo pri Scratches. Hra je určená len a len pre fanúšikov hororových príbehov. Žiadnych vizuálnych orgií sa nedočkáte. Bude vás sprevádzať interface z dôb Windows 3.11, čo pripomína staručké adventúry využívajúce digitalizované fotografie a trhané animácie hercov. Pod skutočne odpudivým grafickým kabátom však čaká výborne napísaný príbeh plný fikcie a záhad. Nenechajte sa zmiasť.

hodnotenie: 68 %
vývoj: Shadow Tor Studios
distribútor: Lighthouse
homepage: zrušená

3 x nezávislý horor

Jediným spojením z vonkajším svetom je rádio.
3 x nezávislý horor

Všetky problémy podliehajú prísnej logike.
3 x nezávislý horor

Tu budete prežívať najdlhšiu noc vášho života.

Penumbra

Alternatívna voľba k dvom vyššie hodnoteným hrám je Penumbra. Ide o technologické demo - engine, ktorým prezentuje Frictional Games ideu vytvárať FPS adventúry založené výhradne na fyzike, ako hernom mechanizme. Hlúpy nápad? Autorom sa podarilo strhnúť na seba pozornosť všetkých médií, Penumbra okupovala prvé priečky medzi najsťahovanejšími súbormi a mnohí tvrdia, že hra je tak strašná, že sa ju budete báť aj skúsiť.

Nie je to otázkou odvahy, ale skôr doby, kedy sa hru rozhodnete spustiť. Penumbra sa kvôli celkovo tmavej grafike oplatí hrať zásadne v noci. Iba vtedy vyniknú dynamické tiene a industriálny podzemný komplex plný zakódovaných zámkov dostane ďalšiu príležitosť, aby vám sprostredkoval mrazenie v zátylku. Neviete, ako ste sa sem dostali, ani sa dostanete von a čo je najhoršie, neviete, čo môžete od spleti chodieb a tucta miestností očakávať.

Keďže Penumbra nie je celou hrou, ale iba demonštráciou technológie, nemôžeme od nej očakávať zázraky. Tie sa ale prekvapivo dejú. Demo ponúka solídny herný zážitok s hľadaním cesty von cez sériu zakódovaných dverí a ako autori sľúbili aj niekoľko na fyzike založených hádaniek. Každý jeden predmet, na ktorý narazíte možno uchopiť, zhodiť ho z police, presunúť, alebo inak s ním manipulovať. Takto si napríklad poistíte dvere debnami, aby sa do miestnosti nedostal krvilačný nepriateľ. Áno, v hre možno aj zomrieť, ale hra vás vždy vráti pred kritický okamih.

Demo (156 MB) nemôžeme neodporučiť. Pobaví vás zadarmo, navyše Penumbra používa zbrane (normal mapping, bloom, blur) technicky vyspelých enginov, takže bude každý spokojný. Frictional Games sa popasovali s hlavným nedostatkom trápiacim nezávislú scénu a tým je konkurencie schopná grafika. S trochu zdvihnutými nosmi ohlásili nedávno komerčnú verziu Penumbry. V jej prípade bude zaujímave sledovať, či sa z projektu nadšencov nestane len vidina peňazí, ktorej sa podriadi variabilita hádaniek a zredne inak veľmi dusná atmosféra.

vývoj: Frictional Games
homepage: kliknite sem

3 x nezávislý horor

Aký kľúč sa skrýva v počítači?
3 x nezávislý horor

Táto malá príšerka sa dá aj priškvariť elektrinou.
3 x nezávislý horor

Každý jeden predmet reaguje podľa fyzikálnych zákonov.

Vyhliadky do budúcna...

... sú viac ako priaznivé. Švédi s Penumbrou našli odvahu a idú so svojou kožou na trh, Jonathan Boakes určite nespí, ale dokončuje svoju ducharinu Lost Crown, no a nakoniec sa na nás valí zrušeno-obnovená adventúra Loath Nolder. Tá však už kope za inú ligu a evidentne zotrie hranicu medzi výdatne financovanou produkciou a nezávislou scénou. Máte už vybraného svojho favorita?

3 x nezávislý horor

Penumbra Overture


3 x nezávislý horor

Lost Crown


3 x nezávislý horor

Loath Nolder



napísal spacejunker 19.9.2006
Páči sa mi!
3 X NEZÁVISLÝ HOROR


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19527)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk