PRVÉ RANDE S PLAYSTATION 3

PRVÉ RANDE S PLAYSTATION 3

Bezprostredné dojmy z hrania najväčších hitov na očakávanej konzole PlayStation 3. Traja redaktori, tri názory.

Článok

PS3 vykopla dvere na Sectore a otriasla našim sebavedomím. Mesiac nervákov a stresov včera definitívne skončil. Traja redaktori v jednom článku a ich rôzne názory na PS3. Prišli sme, videli sme a teraz vám to dávame vyžrať! Máte, čo ste chceli.

Na PlayStation vzatý odborník Rišo hovorí:

Tak a je to tu, konečne môžem povedať svoj názor na najočakávanejšiu konzolu v mojej kariére. Ešte nič nebolo tak zahalené tajomstvami a opradené mystifikáciou ako PS3. Nič nevyvolalo taký hype medzi nadšencami a zároveň odpor v radoch odporcov ako tretia generácia PlayStation. Po mnohých peripetiách, odkladaní vydania a nenávistných pocitoch voči obyvateľstvu Japonska a USA som si mohol aj ja čiahnuť na najkontroverznejšiu technologickú hračku súčasnosti. Termíny prezentácie so doteraz neustále posúvali a tak sme nič nevedeli. Nakoniec do toho prišlo embargo, vyplývajúce z marcového launchu PS3 v Európe, ktoré SCEE uvalilo na akékoľvek informácie, takže dojmy z hrania a prvé recenzie budeme môcť uverejňovať postupne. Zatiaľ sa chcem podeliť s vami o prvé dojmy z konzoly a z preview verzií hier, ktoré som mal možnosť vyskúšať.

Prvé rande s PlayStation 3
Na prvom rande s PS3 bol Richard ako neposedná školáčka.
Čo vám budem hovoriť, môžete SONY vyčítať čo chcete, ale rozhodne jej nemôžete uprieť schopnosť maximálnej technologickej podpory pri prezentáciách a schopnosť napínať nervy hráčov až po hranicu prasknutia. Videl som všetko možné, ale priznám sa, že som pár prvých sekúnd doslova stál s otvorenými ústami a nechápavo hľadel na grafické orgie, ktoré na sa mňa valili z intra v in-game grafike pri hre MotorStorm. Áno, je to ešte lepšie ako som čakal. Upozorňujem na úvod, že sme hrali na takzvanej "debugovanej" konzole, ktorá umožňuje hrať len interné preview verzie a že všetky hry boli v hlbokom štádiu rozpracovanosti v rozpätí od 35 do 50 %. Hra samotná ponúkala zopár tratí a hlavne vozidlá vyzerali, že sú už hotové, ale rozhodne chýbali rôzne "prachové" a iné efekty, ktoré dodávali tú pravú šťavu známej prezentácii z E3. Ale zase hra bola omnoho ďalej ako to trápne porovnávacie videjko, ktorým sa niekto snažil na nete porovnávať spomínanú animáciu.

Hra je čistá arkáda a tipujem ju na veľkého konkurenta Burnoutu. Spomalené zábery havárií, efektné kolízie, detonácie, tisíce súčiastok, letiacich na všetky strany, možnosť "vyfuckovať" nepriateľa so zdvihnutým prostredníkom a dostať ho tak do zúrivého amoku a hlavne zvuková kulisa sú proste naozaj na úrovni s veľkým U. Grafika bola svižná a ostrá, ale naozaj bolo stále vidieť, že sa jedná o rozpracovanú verziu. Znovu opakujem, pokrok oproti "výsmešnému" videjku spred dvoch týždňov bol markantný a zrejmý. Počkám na výsledný produkt, ale myslím si, že to nemôže dopadnú zle. Druhou hrou bol mnou najviac očakávaný Resistance. Mne sa na rozdiel od Junkera kombinácia nízkej farebnej škály a WWII reálií v sci-fi kabáte páči. Ovládanie je takmer identické s Killzone, takže po piatich sekundách som presne vedel, čo a ako a mohol som sa sústrediť na hru.

Prvé rande s PlayStation 3
Okamih pravdy pri loading screene (Richardovi sa trasú ruky).
Videl som dva levely a aj tu som mal pocit, že verzia nemôže mať viac ako 50 %. Hralo sa to dobre, ale priznám sa, že po US recenziách som vedel, že dostávam tortu bez šľahačky. Zbrane sú drsné, nepriatelia vyzerajú odporne a ovládanie je jednoduché a intuitívne. Ak máte záujem o genocídu vo veľkom štýle a na získanie dobrého pocitu z pekného dňa, musíte najprv vykosiť 10 000 nepriateľov, tak toto bude niečo pre vás (a mňa). Všetko bežalo hladko, ale niektoré kulisy ešte neboli dopracované a tak bola hra technologicky horšie na tom, ako gameplay video na nete. Najväčším prekvapením však bola pre mňa dračia rúbanica nazvaná Lair. A to hneď z niekoľkých dôvodov. Hra bežala vo Full HD a na Bravi za 250 000,- Sk bolo naozaj na čo pozerať.

Konečne bol aktívny aj "SIXAXIS" režim a ja som mohol vyskúšať ovládanie pohybu pomocou nakláňania ovládača. A na koniec, aj keď bolo vidieť, že je to je pracovná verzia, tak niektoré efekty boli OHROMUJÚCE. Ale poďme po poriadku. Ovládač pôsobí naozaj spočiatku "bakelitovo", lebo je strašne ľahký. Ako keby ste v DualShocku vybrali vnútornosti a zostal vám len plast. Neskôr som však toto odľahčenie iba privítal, lebo robiť tie divné pohyby so štandardne ťažkým gamepadom by bolo o kĺby. Ovládanie bolo našťastie bleskové a chirurgicky presné, takže žiadne stresy sa nekonali. Neviem, ako je tomu pri Wii, ale nech je SIXAXIS aj plagiátom (o čom silne pochybujem), tak je to sakra dobrý výrobok.

Grafika hry bola pekná, miestami nedotiahnutá, ale to som už písal vyššie. Čo ma však dorazilo, bola brutálne dokonalá voda, nad ktorou som lietal niekoľko minút s otvorenými ústami a kašľal som na vzdušné súboje. To proste treba vidieť. Ak bude aj zbytok hry takýto, tak ďakujem pekne, kúpim si plienky. Vyskúšali sme si aj náraz do dračieho protivníka myknutím ovládača a bolo to naozaj zábavné a vidím v tomto štýle ovládania obrovský potenciál. Až mi to príde divné, že to nikto doteraz nespravil. Toto je oproti Xboxu veľká výhoda, len škoda tých vibrácií. Ale vďaka mega reprákom sme si ich teda užili až dosť.

Prvé rande s PlayStation 3
Krivka nadšenia prudko stúpa, adrenalín strieka z uší a paľbu počuť z každej strany.
Nakoniec ešte pár slov o samotnej konzole PS3. Je krásna, vôbec nepôsobí mohutným dojmom (to asi tá čierna farba) a je naozaj tichá (tým myslím TICHÁ). Vyskúšal som aj jej váhu a po prehnaných fámach som až bol zarazený, že nie je to také strašné ako som čakal. Teraz zo mňa nehovorí fanboy (ktorým som), ale bežný hráč. Niektoré fámy proste treba vyvrátiť, ako napríklad demenciu v podobe "obchytaného a zaprášeného" povrchu. PS3 vyzerá, že je vyrobená z rovnakého plastu ako PSP a tým pádom je na nej vidieť, keď máte problémy s tukovými žľazami na končekoch prstov. Ale normálny človek s tým nebude mať žiadny problém. Stačí Pronto a je po probléme. Vysúvanie disku pomocou dotykového senzoru je niekde na hranici high-endu, takže moje dojmy predčia očakávania. Viem, že na Beholdera spravila najväčší dojem tá mega Bravia, ale pokiaľ môžem hovoriť za PS komunitu, tak si myslím, že dostaneme presne to, čo sme očakávali a na čo sa tak tešíme – ozajstné herné monštrum.

Pokiaľ máte teda zopár koruniek odložených, tak nekupujte zbytočnosti a vydržte do marca. Budete odmenení. PS3 k nám vyvrhlo samotné peklo! Moje zvieracie obete neboli zbytočné.
Na záver pridávam len konštatovanie, ktoré sa iste objaví aj v diskusii, že prečo sme hrali preview verzie, keď v USA sú už final. Poznám politiku SCEE už dosť dlho na to, aby som to neriešil. Niektoré veci a javy sú proste dané a SONY dbá na regionálnu politiku (hernú, nie parlamentnú) a dáva a prezentuje len EU verzie vždy a zásadne. Takže toto neriešme.

Nezávislý a najrýchlejší pozorovateľ Junker vraví:

Na miesto určenia som dorazil ako prvý (sorry chalani) a ako prvé mi do oka udrela 52“ Bravia za štvrť melca. Na upozornenie, že vedľa je ten zázrak PS3, som reagoval mávnutím rukou a nechal sa unášať explóziami na obrazovke. Pri uhlopriečke 132 cm a ohlušujúcom zvuku veľmi rýchlo zabudnete, na čo ste vlastne prišli. Skôr než tu začnem pitvať dojmy z hrania preview verzií tých najočakávanejších peciek, niekoľko demystifikácií určených pre všetkých tých, ktorí „zaručene“ vedia, aký je PS3 nepodarok. Konzola je tichá, neskutočne tichá, je ťažká, písmo v menu sa upravuje podľa rozlíšenia, takže je čitateľné, áno povrch je ako zrkadlo, ale nie je takým magnetom na odtlačky ako PSP a nie, toasty si na nej neurobíte. Vzduchové prieduchy odvádzajú svoju prácu na jednotku.

Prvé rande s PlayStation 3
Prezentácia na špičkovej úrovni posadila na zadok každého, aj Beholdera.
Dizajnovo sa PS3 nestratí v žiadnej domácnosti a svojou temnou farbou patrí jednoznačne medzi luxusnú elektroniku, preto aj ten luxusný televízor. Debugovaná verzia prehráva iba hry a to navyše iba v interných verziách, čo znamená, že žiaden import si na nej nespustíte. Odohral som všetky dôležité hry, vrátane neuveriteľne rozpracovaného (rozumej skorého) kódu Formula One a Ridge Racer 7, dnes sa podelím skôr s dojmami z troch “killer“ titulov.

Najväčším sklamaním je pre mňa jednoznačne FPS akcia Resistance: Fall of Man, ktorá mi pripomínala len ďalší Call of Duty s vykradnutým zbraňovým arzenálom z Ratchet & Clank. Konflikt na pozadí intenzívneho kosenia stoviek nepriateľov je obrovským klišé a nič z videného ma nepresvedčilo, že nehrám iba ďalšiu hru z druhej svetovej, aj keď levitujúce čudá, ktoré pripomínajú harvestre detí z Matrixu a oceľové pavúky signalizujú, že to asi tak nebude. Z omylu ma vyviedla hneď prvá misia, počas ktorej hlavný hrdina zomiera! Viac ale neprezradím. Resistance má obrovský potenciál v mohutnom online komponente a dám tejto hre ešte jednu šancu až vo finálnej verzii. Na killer titul to pri EU launchi nebude stačiť, pretože je tu Brm, Brm...

MotorStorm nepatril medzi horúcich favoritov, ale už patrí a právom. Je to hra, ktorá si ide cestou spájania agresivity Burnoutu a otvorených rally tratí. Reči o priblížení k renderu sa ukázali bohužiaľ pravdivé. Neverte demám z TGS. Neverte porovnávaniu na GT, neverte nikomu, verte nám, hrali sme posledný kód a ten je vraj iba z 50 % dokončený. WTF? Veď to vyzerá ako render! Ak dotiahnu zvyšných 50 %, tak tu máme zaručeného favorita medzi arkádovými racingami.

Prvé rande s PlayStation 3
Jednoznačne sme sa všetci zhodli, že Lair je tajným tromfom Sony.
Autá reagujú okamžite na povrch a ich jazdné vlastnosti ovplyvňujú aj koľaje v blate. Je veľmi dôležité s akou triedou vozidiel pretekáte, pretože s ťažkým ťahačom asi ťažko preskočíte obrovskú priepasť. Pri jazde na motorke ste zase priveľmi zraniteľní a havárie, pri ktorých sa dvojkolesový tátoš rozdelí na stovky súčiastok, sú častejšie než by ste chceli. Jazdiť na plný plyn sa nevypláca. Pri MotorStorme je dôležité poznať trať a vedieť, čo si môžete s ovládaným vozidlom dovoliť. Veľmi rafinovane je vyriešený systém nitra, ktoré sa nedopĺňa za divoké kúsky, ale musíte ho nechať vychladnúť, lebo ak to prepálite, príde VÝBUCH. MotorStorm je nahlučnejšia hra s veľmi čistým a presvedčivým zvukom. Nie, realita vysávačov to nie je. Toto je hluk najhrubšieho zrna. Toto je kováčska dielňa so surovým a úderným buchotom kladív o nákovu. Trhá vám to bubienky. O MotorStorme budete ešte zaručene počuť.

Svoje dojmy z kvalitne stráveného času s PS3 zakončím technologickým demom Lair, pretože táto fantasy drakobijecká akcia sa inak nazvať ani nedá. Odhliadnuc od toho, že beží v 1080p, ako jediná dokonale preverila funkčnosť gamepadu SIXAXIS. Je na prvý pohľad identický s DualShockom, ale predné triggery, analogy s väčším operačným rádiusom a jeho váha vám povie, že držíte v rukách úplne iný ovládač. Pohybový senzor veľmi presne kopíruje vaše pohyby a po pár minútach si zvyknete na vyberanie zákrut v sedle draka, ktorého neovládate priamo, ale cez popruhy a ostrohy na nohách jazdca.

Prvé rande s PlayStation 3
Aj rozpracované preview verzie ponúkali strhujúcu hrateľnosť.
Lair je jednoznačne najkrajšou hrou, ktorá prekračuje hranicu mýtu, že rozlíšenie 1080p nie je možné výkonom konzoly ukočírovať. Možné to je! Na vlastné oči sme sa presvedčili, že drakov, ktorých sme videli na nespočetných obrázkoch a vo videách, nemajú nič spoločné s tým, čo nám predvádzala PS3. Posadila nás do sedačiek a nechápavo sme krútili hlavami, že toto nemôže byť pravda. Obraz ostrý ako britva sa stal na dlhé minúty magnetom. Ignorovali sme rozkazy od veliteľov, ignorovali boj na vysokom moste. My sme sa radšej oddávali pastve. Pásli sme sa na neuveriteľne realistickej vode s tak vernými odrazmi, že strmhlavý prelet ponad rozbúrenú hladinu nás privádzal do vytrženia a keď sme to zvrtli a leteli späť k mostu, kde sa odohrávala bitka, o ktorú sme nemali záujem, tak nás realisticky stúpajúce volumetrické stĺpy dymu ako vztýčené prsty k nebu varovali, že Lair nebude len taká nejaká hra. Lair je pastva pre oči. Nie. Žranica. Nie. PS3 je ZVER.

Hovorte si, že som fanboy. Ako skeptik som prišiel, ale sánku som naozaj hľadal na zemi a keď som sa pozrel na Richarda ako s otvorenými ústami sleduje intro Motorstormu, len som sa pousmial. Vedel som, že toto je naozaj tá budúcnosť, o ktorej sa hovorilo, ona naozaj prichádza.

Skeptik Beholder to vidí takto:

Moje dojmy opíšem stručne, presne tak ako som to cítil. PS3 postavená nastojato vedľa veľkej Bravie pôsobí príjemne. Fakt, že rozmerovo je väčšia ako ostatné nové konzoly, si ani neuvedomíte, aj vďaka čierno-čiernej farbe. Ako skeptik som ju hneď skúsil ochytať a zapatlať zapotenými rukami. Žiaden veľký problém, chce to skutočne zamastené, či zapotené chápadlá, aby to pri pohľade na ňu pôsobilo rušivo. Poškriabaný povrch od utierania prachu? Pche, tiež mýtus. Zahrievanie? Áno, hreje sa slušne, nie však výnimočne. Vidieť, že konštruktéri zamakali a prietok vzduchu konzolou naozaj funguje a chladí. Akurát na zadnej časti takmer úplne hore konzola bola dosť horúca, čo napovedá o vysokých teplotách pod povrchom plastu. Blue-ray média sa zasúvali všetky bez problémov, tichúčko a bleskovo sa načítavali (nemýliť si to s nahrávacími časmi) a dotykový senzor pôsobil príjemne sexi. Celkovo je PS3 tichučká, nízko otáčková Blue-ray mechanika v tomto dáva na frak relatívne hlučnej DVD mechanike v Xbox360.

Prvé rande s PlayStation 3
Vykuchaný DualShock je nový SIXAXIS, vibrácie chýbajú.
PS3 konzola je teda fajn, rozhodne žiadna čierna mora. Poďme ale na hry, pretože tie nás zaujímajú viac. Videl som Formulu, MotorStorm, Resistance a Lair. Aj keď milujem racing hry, tak formulky zrovna nie sú pre mňa tá pravá hra. Veľkú cenu však sledujem pravidelne. Formulky sú pekné, jazda pôsobí rýchlo (tak to má byť), ale grafické detaily okolia či jazdca v kokpite dosť biedne. Dynamicky pôsobilo predbiehanie sa so súpermi, kedy sa na vás dosť agresívne tlačia, na druhej strane AI buď nie je dopracovaná a doladená, alebo sa niekde stala chyba. Keď SpaceJunker “využil” skratku a šikanu odignoroval, vyblokoval AI jazdca a ten sa stoj čo stoj snažil pretlačit doprava smerom k šikane, na ktorú bol zrejme nastavený, že tadiaľ má ísť. Proti všetkej logike tak robil aj uprostred trávnatej plochy, kedy jediný rozumný smer ako sa z toho dostať von, bolo ísť rovno. Hmm, mne takéto detaily nepomáhajú k hernému zážitku.

MotorStorm, tak na túto hru som sa tešil, nakoľko arkádový adrenalínový racing ja môžem. Junkerove prirovnanie k Burnoutu ma navnadilo ešte viac a tak som schytil ovládač do rúk a pripravil sa. Intro pekné. Grafika v hre tiež pekná, ale rozhodne nie taká plná efektov, ako nám ukazovali niektoré videá. Napriek nie najlepšiemu dojmu z porovnania realita vs. prezentácia, Motorstorm sa mi páčil. Dynamická jazda plná adrenalínu, agresivity, ozvučenie úžasne ohromujúce, Havoc fyzika citeľná aj pri nárazoch do prekážok, aj pri pádoch. Jednoducho toto je hra, ktorú si každý pravý hráč, bažiaci po nadupanom racingu, určite vychutná bez ohľadu na to, že marketingové prezentácie sľubovali nejaké grafické efekty navyše. Napokon, hra je vraj v rozpracovanom štádiu. MotorStorm hraný s reálnymi ľuďmi cez internet určite bude veľké lákadlo.

Prvé rande s PlayStation 3
Kráska a beštia, či naopak?
Resistance, silno propagovaná FPS exkluzívna pre platformu PS3. Hmm, táto hra ma sklamala asi najviac. Mám docela rád FPS, mám rád sci-fi prostredie a rád likvidujem emzákov, ktorí nám chcú zle. Takže hra mala u mňa predpoklady zaujať. Ale. Gameplay mi pripomínal už po pár minútach jednoduchého Serious Sama, akurát bez toho vtipu a ľahkej zábavy. Neustále prichádzajúce rovnaké hordy, rovnako reagujúcich emzákov, ktorí po grafickej stránke sú síce zaujímaví, ale spracovanie pripomína skôr béčkový titul. Aj keď prišiel “pavúk” alebo iná príšerka, bolo to o tom istom, len blikali iné svetielka (výstrely zo zbraní). Vcítenie do hry sa u mňa nekonalo, nepomohlo tomu ani to, že vojak aj po zásahoch stále stojí a chodí ako úplne zdravý, len health bar ubúda a zrazu bum-bác, smrť.

Zbraní je tam hromada, až som sa čudoval, kam všetky tie ťažké železá vojačik schováva. Na konci dňa však inovatívne zbrane aj tak skončia najmenej používané. Páčil sa mi granát, ktorý po výbuchu rozhodí ostré šrapnely okolo seba, inak klasika v pozmenenom kabáte. Graficky mi Resistance pripomínalo najviac Call of duty 2. Teda rozhodne ďaleko od pravej next-gen hry. Resistance si určite nájde svojich fanúšikov, napokon ako jediná FPS-ka na platforme je vo výhode. Len neviem, na ktorom trhu chcú predať, keďže Japonci tradične tieto hry nemusia. Aj príbeh je otravný, zlo prichádza z Ruska, chrabrí Američania pomáhajú v boji na britských ostrovoch... bŕŕŕ, aké klišé. Viem, že to moc zjednodušujem, ale jednoducho Resistance v porovnaní s COD3, Gears of War alebo aj starým GRAW u mňa neobstojí.

Prvé rande s PlayStation 3
Pózujúci páni nie sú dôležití, tým je Lair v pozadí.
Posledný titul, Lair, sa mi páčil najviac. Nádherná Full-HD grafika, krásne efekty, dym a oheň, úchvatné. Morská hladina tak nádherne hlboká a reálne pôsobivá, že mi padla sánka. Ak niektorá z prezentovaných hier ukázala schopnosti PS3, tak rozhodne Lair. Ako jediná tiež využíva motion-senzory v gamepade a spočiatku som mal obavy, ako to ovládanie bude “ovládateľné“. Po pár minútach som už lietal s drakom ako drak, ohňom skolený nepriateľký letec padol ku hladine a manévrovanie s drakom ma začalo baviť. Nádherný kamenný most, horiaci pod nepriateľskou paľbou, plný maličkých pešiakov. Aj keď Lair viditeľne občas sekal a synchronizácia obrazu nebola ok, tak z grafickej orgie cítim, že to sú veci doladiteľné a výsledok bude nádherný. Táto fantasy hra je jeden z dovôdov, prečo budem chcieť PS3 mať v rukách dlhšie, ako len počas prezentácie. Rozhodne treba vidieť!

Na záver ešte fakty – hry neboli gold, všetky viac či menej rozpracované. Obrazovka veľmi pomohla kvalite prezentácie. Napokon Full-HD Bravia rozmerovo blížiaca sa mojej predstave o zaplnení jednej steny v obývačke v kombe s kvalitnou konzolou je dôvod, prečo pravému hráčovi stečie slinka po brade. Prvé, čo ma napadlo pri tej obrazovke bolo aj to, že ako by tam vyzerali niektoré “konkurenčné“ hry, napríklad Gears, Viva Piňata alebo Vegas.

PS3 je tu a rozhodne ju nenecháme oddýchnuť, snáď jedine pri výmene diskov. Zostaňte s nami.


napísal redakcia 14.12.2006
Páči sa mi!
PRVÉ RANDE S PLAYSTATION 3

Zaradené pod: playstation, ati


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19513)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk