FENOMÉN 3D A HRY

FENOMÉN 3D A HRY

Veľký humbug pre nič?

Článok

Veľký humbug okolo tretieho rozmeru sme tu už raz mali. Mladším to nič nepovie, ale hry masívne do 3D už prešli. Navzdory úvodným vysokým investíciám a skeptickému pohľadu sa z tretieho rozmeru stala povinnosť, nechalo sa vzniknúť novým API a začal úplne iný boj o prežitie. Čo nebolo 3D, nebolo in a tak všetko muselo povinne, ako dnes všetok stredný prúd, naskočiť po Avatarovi na rozbehnutý vlak s nápisom 3D. Kedysi 2D spritová grafika (nech si naveky zachová svoje nezameniteľné čaro, amen) už nebola ono, keď sme s príchodom 3Dfx a MMX inštrukcií videli na dva metre a všetko ostatné pohltila hmla. 3D je tu opäť, ale vietor iného priestorového zobrazovania robia výrobcovia televízorov. V hernom segmente je už dlho pod taktovkou nVidie, no tým najhlasnejším vlajkonosičom nie je nik menší ako Sony.

Od júna sú v predaji prvé 3D televízory vyrábané tu u nás na Slovensku (konkrétne vo fabrike v Nitre), ale nie je to len obyčajná telka, dôvod, prečo sa tomu venujeme aj my, je PlayStation 3. Konzola je prostriedkom, že všetky známe hry dostávajú nový rozmer – hĺbku. Že všetky pripravované blockbustre, menovite Killzone 3, Crysis 2, MotorStorm: Apocalypse počítajú natívne s tretím rozmerom, že výrobcovia sa snažia integrovať 3D aj do už vydaných hier MotorStorm: Pacific Rift, Pain, WipEout HD. A práve s týmito kúskami, ale aj niekoľkými videami a demami iných hier sme sa venovali bez zbytočných stresov z dlhočizných radov na výstavách v pokoji redakcie.

Fenomén 3D a hry
Aj napriek 200 Hz technológii, obraz MotorStormu jemne bliká.
Za prvé 3D nie je všemocné, zo žiadnej hry nespraví úžasne hrateľný skvost, keď tretí rozmer nepotrebuje. Áno, loptička pri home rune opisuje krivku smerom von z obrazovky, hráči na ihrisku sú plastickí a dokonca menu prekrýva dianie na baseballovom ihrisku. Pohyb hráčov je akosi realistickejší, ale nie je to dané tým, že sú rozhýbaní motion capture, ale viete odhadnúť, aké majú rozostupy aj ako ďaleko od seba stoja. 3D však zásadne nemení výkon športovcov ani nerozhoduje o výsledku zápasu. MLB 10 od Sony je však ukážkou, že aj športy, ktoré to vo všeobecnosti nepotrebujú, môžu byť ešte nebezpečnejšie blízko priamemu prenosu, byť ešte bližšie pohlcujúcou atmosférou. Kolektívne športy možno 3D nezasiahne tak masívne, ale radi by sme si pozreli zápas vo Fight Night, ten musí byť obrovským zážitkom.

Tretie miesto

Dojem z plasticity a hĺbky (prevažne hĺbky) sa dostavuje pri zdetekovaní 3D signálu, u hier si absolútne vôbec nevšimnete, že bežia namiesto 1080p v rozlíšení 720p. Nečakajte, že po zmačknutí tlačítka vybehnú moderátorke (sem si dosaďte meno ktorejkoľvek z nich) z obrazovky štvorky, alebo že sa zrazu ocitnete v centre diania pri predpovedi počasia. Na to je 3D ešte v plienkach, no objavujú sa výnimky. Začnime u najmenej prekvapujúceho titulu, dnes už klasike Super Stardust HD. Dynamická akcia, plná výbuchov s mimoriadne nákazlivou hrateľnosťou je ukážkou s okamžitým 3D efektom, kedy si divák aj hráč pripadá ako by dianie vystupovalo z obrazovky von a vypĺňalo periférne videnie najskôr zdanlivo nepodstatnými a nepostrehnuteľnými nuansami, ktoré sa pretavia do preletu meteorov okolo hlavy, tisícich iskier pri výbuchu a pod. 3D v Stardust smeruje von, pričom si zachováva hĺbku aj smerom do vnútra a z testovaných hier ponúka najlepší zážitok z priestorového hrania.

Fenomén 3D a hry
Hry v emulovanom 3D sa hrať dajú, ale je to zbytočné.
Je to jav ojedinelý pri WipEout HD, kde trate a rýchla jazda potrebujú nejakú minútku, aby ste si zvykli. Okrem toho, že sa obraz natiahne dovnútra televízora, neponúka nič prevratné. Lenže skúste si zapnúť foto režim, začnite sa hrať s efektami a zrazu (pozri ilustračný obrázok) prova klzáku trčí meter z obrazovky, všetky klapky a krídielka si pýtajú vašu pozornosť ako nikdy predtým. Vlastne, predtým ste ich nevideli kvôli plochosti obrazu. A takých detailov nájdete viac, čo kladie vyššie nároky na estetickosť, ale aj detailnosť modelov, pretože v 3D je vidieť jednoducho viac. To platí aj u MotorStorm Pacific Rift, kde 3D spôsobuje, že máte nad pretekom o málinko viac prehľad. Niežeby ste našli ideálnu cestičku rýchlejšie, ale s pridelenou buginou sa viete presnejšie nasmerovať v hustej džungli tam, kam ju chcete viesť a možno sa o kúsok rýchlejšie rozhodnúť a eliminovať chybu pri predbiehaní alebo križovaní súperov. V prípade Pacific Rift je na rozdiel od plochých particle efektov vo WipEout vpredu, bahno a voda strieka von, takže sa vám dostáva aj satisfakcie, len to na vlastnej koži nepocítite. Mokrí skutočne nebudete. MotorStorm ako jediné demo malo problémy so stabilitou obrazu, jemne blikal.

Chce to čas

Fenomén 3D a hry
Okuliare sú neoddeliteľnou súčasťou 3DTV, bez nich neuvidíte nič, len šmuhy.
Todd Hollenshead z id Software hovorí, že 3D je na nič, veľké spoločnosti volia opatrnú, vyčkávaciu techniku, ako trh zareaguje a takmer neexistujúca inštalovaná báza 3DTV sa rozšíri. Vysoká počiatočná cena je jedna stránka mince, tou skutočnou premennou, s ktorou treba narábať, je otázka, „potrebujeme nový televízor?" 3D totiž na diváka kladie vyššie nároky ako sledovanie HDTV. Musíte mať na očiach okuliare a v ideálnom prípade dokonale zatemnenú miestnosť, aby sa na zadnej strane reflexných vrstiev okuliarov a ráme obrazu neobjavovali rušivé odrazy a lámanie svetla.

Ak ste divák a nemáte po ruke ďalší pár okuliarov, rozlúčte sa, že sa niekomu pozriete cez plece a budete sledovať, ako sa mu darí. Posunutý obraz, ktorý nie je ani ostrý, ani detailný, ani farebne korektný, vás zaujímať nebude. Ak trpíte kinetózou (motion sickness), zabudnite, že explodujúce meteority na obežných dráhach planét budete likvidovať dlhé hodiny. Nevoľnosť je bežná, v mojom prípade ma po dvoch hodinách rozboleli oči, u iných a môže objaviť bolesť hlavy. Je to individuálne. Na dlhé session nie je 3D určené, vyžaduje krátke pauzy.

Chce to skutočne čas, aby sa 3D technológia udomácnila nielen vo vývojárskych štúdiách, ale aj v domácnostiach, ktoré budú mať oveľa viac dôvodov na zváženie nemalej investície. Herný obsah je momentálne tak chudobný, že 3D je skôr výsadou ako skutočným atakom na peňaženku.

3D na plný kotol

Fenomén 3D a hry
Obyčajná placka v 3D trčí dobrý meter von z obrazovky. WipEout neukladá fotky v 3D.
Potenciál tretieho rozmeru je obrovský a čo je podstatné, jeho hranice nepreskúmané. Tretí rozmer potrebuje vystúpiť von z obrazovky, nie sa uťahovať dovnútra, ako to ukazujú testované ukážky. Na to sú však potrebné tituly, ktoré budú s 3D počítať od začiatku, efekty rotujúcich vrakov, iskrier z odrazených guliek vyletujúcich z obrazovky sú len začiatkom. Skutočnou silou 3D je správny odhad vzdialenosti, skutočná plasticita prostredia a zlepšenie vnímania priestoru, čo môžu využiť FPS alebo strieľačky, keď kempíte v tráve alebo za prekážkou. Zamaskovaní nepriatelia v maskáčoch by boli ľahšie identifikovateľní, nehovoriac o tom, že rýchla jazda v závese počas napínavého preteku nemusí končiť bezpodmienečne kolíziou.

Aby ste pochopili, o čom hovorím, je umocnenie efektu, kedy sa takmer môžete dotknúť objektov pri sledovaní 3D projekcie v kine. Hry dokážu do isté, len si firmy musia nový priestor oťukať. Zatiaľ si len môžeme rekapitulovať, aké to bude, keď odpálime trysky v Killzone 3 a budeme behať po Central Station v Crysis II. S príchodom veľkých titulov sa, dúfajme, vlak menom Hry v 3D rozbehne správnym smerom. Nie sú tak ďaleko, veď Gran Turismo 5 a filmový Avatar na Blu-ray vychádzajú v novembri. 3D nie je vzdialená budúcnosť, len si musíme na jeho rozšírenie a akceptáciu počkať. Tretí rozmer je skvelý, lákavý, ale bez obsahu tak povediac zbytočný a taký pravidelný návštevník kina je ním už prežratý. 

Ďakujeme spoločnosti Sony za zápožičku 3D Kitu - TV 40HX805.


napísal spacejunker 8.9.2010
Páči sa mi!
FENOMÉN 3D A HRY


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19967)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk