XFX SPEEDSTER MERC319 RADEON RX 7800 XT

XFX SPEEDSTER MERC319 RADEON RX 7800 XT

9.0

Ideálna grafická karta pre 1440p rozlíšenie?

Test

AMD na jeseň uviedla do predaja reprezentantov svojej strednej triedy v oblasti grafických kariet, a to RX 7700 XT a RX 7800 XT. S uvedením na trh sa AMD rovnako ako pri svojom high-ende nevyhlo miernej dávke kontroverzie. Hoci nešlo o výrazné problémy na úrovni optimalizácie ovládačov ako pri RX 7900 modeloch, problémom bola, paradoxne, minulá generácia grafických kariet AMD. Po prvotnom nadšení po ohlásení novej strednej triedy prišlo mierne sklamanie, nakoľko RX 7800 XT vykazovala prakticky totožné výsledky v rasterovom výkone ako RX 6800 XT. Ako ste už zistili z názvu recenzie, testovaniu sme podrobili model RX 7800 XT od firmy XFX. Dokáže opäť AMD po vydarenej minulej generácii opäť konkurovať dobre rozbehnutej NVIDII?

Výnimočne začneme recenziu od konca, a tým je samotná cena produktu. Aktuálne viete AMD RX 7800 XT v rôznych verziách kúpiť v cenovom rozmedzí od cca 540-600 Eur, pričom naša testovaná verzia je vrcholovou verziou od XFX. Komu sa ale tento model snaží konkurovať a prečo ide o zaujímavú kartu na hranie? Cenovo sa pohybujeme v oblasti 16GB verzie RTX 4060 Ti a základnej RTX 4070, no RTX 4070 sa cenovo dorovnala len nedávno po uvedení RTX 4070 Super. Výkonovo sa ale v prípade AMD pohybujeme na úrovni medzi RTX 4070 a 4070 Super kartami, takže prvotný prísľub sa javí ako viac výkonu za menej peňazí. Samozrejme, nič nie je čiernobiele a problematiku opäť skomplikuje výkon konkurencie pri Ray-tracingu, využitie v profesionálnych aplikáciách, energetická efektivita, upscaling technológie a pod. Jednoducho grafické karty dnes už dávno nie sú len o hrubom výkone, no na efektívne využitie rôznych pomocných technológií stále potrebujete dostatok výkonu. Na to všetko sa pozrieme pri praktických testoch.

Špecifikácie XFX SPEEDSTER MERC319 RADEON RX 7800 XT

  • Čip: Navi 32 XT
  • Architektúra: RDNA 3.0
  • Taktovanie: Base 1624 MHz, Game 2254 MHz, Boost 2565 MHz
  • Zbernica: 256-bit
  • Pamäť: 16GB GDDR6 (19,5Gbps, 624 GB/s)
  • Jadrá: 3840 stream procesorov, 96 ROP, 60 RT jadier, 120 AI jadier
  • Výkon:32 TFLOPS (FP32), 74.65 TFLOPS (FP16)
  • TDP: 263W
  • Napájanie: 2x 8 pin
  • Sloty:75 Slot
  • Rozmery:6 x 12.6 x 5.8 cm
  • Hmotnosť: 1465g
  • Porty: 3x DisplayPort 2.1, 1x HDMI 2.1
XFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XT
XFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XT Balenie je dizajnovo veľmi vydarené
Balenie je dizajnovo veľmi vydarené


XFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XT V balení nájdete len samotnú kartu, návod a množstvo ochrannej peny
V balení nájdete len samotnú kartu, návod a množstvo ochrannej peny


XFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XT O chladenie sa stará trojica ventilátorov
O chladenie sa stará trojica ventilátorov





Balenie a prvé dojmy

To posledné, čo nás pri výbere grafickej karty zaujíma, je dizajn balenia, no ak si kupujeme prémiový produkt očakávame aj adekvátne balenie. Dizajnu balenia nie je čo vytknúť. Jednoduché elegantné balenie so všetkými potrebnými informáciami v sebe ukrýva ďalšiu krabicu, ktorá spolu s penovou výplňou chráni masívnu grafickú kartu. Už po prvom chytení karty do rúk nadobudnete z karty pocit, že v sebe ukrýva značnú porciu výkonu, a to ako z veľmi kvalitného spracovania, tak aj z kvality materiálov a samotnej hmotnosti. Hmotnosť sa pohybuje na úrovni cca 1,46kg, čomu prispieva kovový backplate, masívny chladič a Vapor chamber chladič. Práve Vapor chamer chladič je to, čím sa XFX odlišuje od iných modelov konkurencie. Chladeniu napomáha aj trojica ventilátorov, ktoré sú aj pri vyššej záťaži až prekvapivo tiché.

Ak sa radíte medzi fanúšikov RGB prvkov, tak XFX vás pravdepodobne sklame. Okrem svietiaceho XFX loga, aj to len v bielej farbe, nečakajte žiadne šialené svetielka. Na druhej strane, farebné kombinácia strieborného kovu a čiernych plastov vyzerá veľmi elegantne a je určite fajn že výrobca investoval radšej do Vapor chamber na úkor RGB. Pred kúpou si ale dobre premerajte skrinku, nakoľko už pri prvom pohľade na krabicu zistíte, že karta je skutočne dlhá a svojimi takmer 33cm sa nemusí vojsť do každej skrinky. Už pri prvotnom prezeraní karty si môžete všimnúť manuálny prepínač BIOS profilov, ktoré sú v karte nahraté dva a sú oba totožné. Ak teda plánujete experimentovať s custom nastaveniami a niečo by sa pokazilo, viete sa jedným kliknutím prepnúť na pôvodný bios a svoju chybu napraviť.

Výkon a technológie

Hoci to výrobca neuvádza priamo v názve, ide o OC verziu RX 7800 XT. Oproti štandardným frekvenciám ktoré uvádza AMD, narástla Base frekvencia z 1295 MHz na 1624 MHz, Game frekvencia z 2124MHz na 2254MHz a Boost frekvencia z 2430MHz na 2565MHz. Vďaka tomu môžete očakávať výkonový bonus na úrovni 3-4% oproti základným modelom. Ďalším lákadlom je aj 16GB VRAM, pričom konkurencia v danej cenovej a výkonovej kategórii disponuje len 12GB, čo je ale stále dostatok aj s ohľadom na budúcnosť. Nároky na VRAM ale každým rokom rastú a rovnako aj efektivita jej využívania v hrách. Viac jej teda určite nebude na škodu. Okrem hier vedia viac VRAM efektívne využiť aj profesionálne ladené aplikácie, no tu nastáva prvý problém. AMD síce pracuje na svojich technológiách a ich následnom zapracovaní, no profesionálnemu segmentu kraľuje jednoducho NVIDIA. Ak je aj implementovaná CUDA alternatíva, AMD dosiahne o niečo horší výsledok. Postupne sa ale všetko zlepšuje, no hardvér treba vyberať podľa toho, čo ponúka a nie podľa toho čo je sľúbené, že bude ponúkať.

XFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XT
XFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XT Rozmerovo je karta masívna, no stále menšia ako konkurencia z vyšších modelov
Rozmerovo je karta masívna, no stále menšia ako konkurencia z vyšších modelov


XFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XT Kovový backplate vyzerá na pohľad prémiovo
Kovový backplate vyzerá na pohľad prémiovo


XFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XT Testovacia zostava
Testovacia zostava





Situácia je ale trochu iná pri hernom segmente, kde AMD relatívne drží krok a po alternatíve k DLSS a Frame Gen priniesla FSR a svoje verzie Frame Gen. Okrem generovania snímok cez FSR 3, ktoré musí byť zapracované priamo do hry, ponúka AMD aj inú alternatívu, ktorá vie fungovať prakticky všade. AMD Fluid Motion Frames, ktorému sme sa venovali v samostatnom článku, dokáže generovať snímky na úrovni grafického ovládača a interpoláciou medzi snímkami dopočítať snímku medzi dvomi vstupnými snímkami. Tým, samozrejme, narastá latencia, ktorú sa AMD snaží znížiť pomocou technológie Anti-lag. Celkovo ide o zaujímavú alternatívu ku klasickému generovaniu snímok, no treba počítať s tým, že na efektívne fungovanie potrebujete dosahovať hranicu ideálne aspoň 60 fps. Technológia teda nerieši chýbajúci výkon, ale pomáha dosiahnuť natívne frekvencie monitorov, napr. 144Hz.

Čo treba AMD pochváliť, je softvér Adrenalin pre správu driverov, nastavení hier, monitoring výkonu, až po rôzne možnosti streamovania a nastavovania obrazoviek. Jednoducho všetko prehľadne v rámci jednej modernej aplikácie. Pri hrách si viete nastaviť konkrétne výkonnostné profily, zapnúť technológie, ako AFMF, Anti-lag, Radeon chill pre obmedzenie výkonu pri dosiahnutí požadovaných fps (čím klesá spotreba aj hlučnosť) atď. Samozrejme, nechýbajú štatistiky a prehľady výkonu.

Technologicky mnohých isto zaujíma výkon v oblasti Ray-tracingu a FSR. Nie je žiadnym tajomstvom, že AMD karty majú s Ray-tracingom oproti NVIDII menší problém, resp. generačný hendikep. Výkonovo sa teda pohybujeme porovnateľne ako minulá generácia NVIDIA RTX kariet. Hry si ale viete zahrať, samozrejme, so zapnutým Ray-tracingom, no path-tracingu alebo maximálnym RT nastaveniam sa budete musieť pravdepodobne vyhnúť, alebo siahnuť po nižšom rozlíšení, prípadne agresívnejšom upscalingu. Podobne to je aj s FSR, no tu ide skôr o technologicko-filozofický problém. Zatiaľ čo DLSS je optimalizované priamo pre danú hru a pracuje sa na odstránení chýb pri hraničných prípadoch pomocou AI, AMD ponúka svoje riešenie ako open source riešenie často bez priamej kooperácie s vývojármi. Zároveň aktuálne nevyžíva svoje AI jadrá na podobné opravy ako to robí DLSS, no AMD už naznačuje, že pracuje na podobnom riešení. Celkovo je ale FSR pri vyšších rozlíšeniach použiteľné a väčšina hráčov si pri Quality nastaveniach nevšimne rozdiel.

Testy

Ako sme už spomínali, vyššie, RX 7800 XT sa v teoretickom výkone pohybuje na úrovni RTX 3080, RX6900XT a je medzi RTX 4070 (-7%) a RTX 4070 Super (+8%). AMD oproti NVIDII ale disponuje oveľa vyšším TDP, kde sa ponúka hneď otázka, ako sú na tom teploty a hlučnosť. V idle je prakticky karta absolútne tichá, ventilátory sú zastavené a teploty sa pohybujú na úrovni 36°C. Pri bežnej nenáročnej práci, ako prehrávanie videí, Word a pripojené 3 monitory, sa pohybujeme spotrebou okolo 48W a teplotami na úrovni 44°C, pričom sa karta stále chladí pasívne. Pri hraní ale spotreba aj teploty narastú, a to maximálne na cca 275W, teploty sa pohybujú na úrovni okolo 56-58°C, pričom hotspot teplota dosahuje 80-83°C a ventilátory dosiahnu približne 60% svojho potenciálu. Prekvapivo ale karta aj v záťaži má len minimálny coil whining, resp. aspoň nami testovaný kus, oproti RX 6700 XT prakticky nepočuteľný.

Prejdime ale k samotným herným testom. Ako referenčnú vzorku hier sme zvolili:

  • Cyberpunk 2077
  • Counter-Strike 2
  • Elden Ring
  • F1 23
  • Forza Motorsport
  • Starfield

 

XFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XT
XFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XT AMD Adrenalin ponúka prehľadné štatistiky a možnosti kompletného logovania dát
AMD Adrenalin ponúka prehľadné štatistiky a možnosti kompletného logovania dát


XFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XT Pre každú hru si môžete nastaviť špecifickú konfiguráciu
Pre každú hru si môžete nastaviť špecifickú konfiguráciu


XFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XT Ukážka benchmarku z hry Forza Motorsport
Ukážka benchmarku z hry Forza Motorsport





 

Samotná testovacia zostava pozostáva z:

  • Procesor AMD Ryzen 7 5800X
  • RAM: 32 GB DDR4 3666MHz
  • Chladenie: Arctic Freezer II AIO 240mm
  • Skrinka: Fractal Design Meshify S2 (3x 140mm)
  • Zdroj: EVGA 750B
  • Základná doska: MSI X570-A PRO

Hry sme sa rozhodli testovať v rozlíšeniach 1440p a 4K, nakoľko to sú rozlíšenia, na ktoré AMD týmto modelom cieli.

Cyberpunk 2077

Cyberpunk netreba asi nikomu bližšie predstavovať. Ide nielen o populárnu hru, ale aj o graficky a technologicky vyspelú hru, ktorá dokáže odhaliť množstvo nedostatkov aj predností hardvéru. Okrem zapracovania FSR disponuje aj náročným Ray-tracingom a zároveň viete dohľadať množstvo dát pre porovnanie rôznych kariet a procesorov na tejto hre. Najlepšie hrateľným je rozhodne Ultra nastavenie bez RT, kde sa priemerné fps pohybujú na úrovni 91 v natívnom 1440p rozlíšení, prípadne so zapnutým FSR na Quality 114 fps. Horšie je to pri už pri RT Ultra nastaveniach, kde sme si už museli pomôcť FSR na Balanced, aby sme dosiahli 59 fps, no ak chcete mať zapnutý RT a zároveň čo najlepšiu kvalitu, oplatí sa využiť RT Medium preset, ktorý dosahuje s FSR na Quality 61 fps. Samozrejme, viete nájsť množstvo optimalizovaných nastavení, napríklad od Digital Foundry, kedy pri zachovaní kvality vizuálu viete získať značné množstvo fps.

Pri 4K ste už viac-menej odkázaní na hranie bez RT, kde Ultra preset v natívnom rozlíšení dosahuje priemerne 41 fps, no s pomocou FSR v nastavení na Balanced viete dosiahnuť priemerne 68 fps. So zapnutým RT aj s pomocou FSR sa pohybujeme na úrovni okolo 30 fps, čo nie je práve hodnota, ktorú by ste pri FPS hre chceli vidieť.

Counter-Strike 2

Jedna z najpopulárnejších e-sport FPS hier si prešla množstvom inovácií a teda po rokoch stúpli aj jej nároky. Pri 1440p s maximálnymi nastaveniami sme sa pohybovali priemerne na úrovni 200 fps a so zapnutým FSR na Ultra Quality sme dosiahli priemerne 210 fps a frame time sa pohyboval na úrovni okolo 4ms. Pri 4K rozlíšení a rovnakých nastaveniach sme sa dostali na úroveň 110 fps natívne a 145 fps pomocou FSR, pričom frame time dosahoval cca 7,5-8ms.

Elden Ring

Souls hra, ktorá nevytrápi len vašu trpezlivosť, ale aj vašu zostavu. Nakoľko hra disponuje Ray-tracingom a absentuje podporu FSR potrebujete aj značnú dávku výkonu pre dosiahnutie čo najlepšej plynulosti. Pri Maximálnych nastaveniach bez RT v 1440p sme dosahovali priemerne 85 fps, so zapnutým RT na Max sme sa pohybovali priemerne na úrovni 56 fps. Pri 4K a Max presete spolu s RT klesnú priemerné fps na 30, no po vypnutí RT sme dosiahli priemerne 66 fps.

XFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XTXFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XTXFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XTXFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XTXFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XTXFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XTXFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XTXFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XTXFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XT

F1 23

Ďalšou populárnou e-sport hrou na test je najnovší diel F1 série. Taktiež ide o technologicky pokročilejší titul disponujúci Ray-tracingom a FSR. Pri 1440p rozlíšení s vypnutým RT a Ultra presetom sme dosiahli slušných 195 fps, pričom s RT na Ultra sme sa pohybovali na úrovni priemerne 112 fps (so zapnutým FSR na Quality). Pri 4K rozlíšení sme klesli s vypnutým RT na 143 fps a so zapnutým RT na 74 fps.

Forza Motorsport

Najnovší titul z Forza série je nielen technologicky pokročilý, ale aj graficky relatívne náročný. Pri testoch sme využívali Optimised High preset podľa Digital Foundry, kde sme oproti High presetu znížili Cubemap reflection quality na Medium, Mirror quality na Medium a vypli Motion Blur.

Pri 1440p sme bez RT s FSR na Quality dosiahli veľmi peknú hodnotu 132 fps, pričom so zapnutým RT na Medium preset FPS klesli na 97 fps a s RT Ultra na 68 fps. Pri 4K sa bez RT pohybujeme na úrovni 91 fps, s RT Medium dosahujeme priemerne 75 fps a RT Ultra dosahuje 58 fps. Samozrejme, so zapnutým FSR na Quality.

Starfield

Poslednou testovanou hrou bude netradične Starfield, a to vďaka pridaniu FSR 3 Frame Gen. Otestovali sme si teda nielen ako sa karta popasuje s grafickou náročnosťou hry, ale ako aj funguje samotné generovanie snímok. FSR 3 sme porovnali priamo aj s AFMF, kde bolo jasne vidieť vyššiu stabilitu fps, hoci graf sa javí trochu inak. Pri pohľade na výslednú kvalitu, hlavne pri UI elementoch, má FSR jasne navrch. Testovali sme dva rôzne scenáre, a to fps pri prieskume planéty v otvorenom svete a samotný gameplay v príbehových misiách v uzavretých priestoroch. FSR máme nastavené na 80% a pri preskúmavaní planéte sme na Ultra presete dosahovali 88 fps, pričom so zapnutým FSR 3 FG sme dosiahli priemerne 141 fps. AFMF dosiahlo síce o 10 fps viac, a teda 151 fps, no pocitovo bolo oveľa plynulejšie a ostrejšie FSR 3. Počas hrania príbehu v uzavretej základni sme sa pohybovali na úrovni 149 fps so zapnutým FSR 3 FG.

Pri 4K rozlíšení sme počas príbehu v uzavretom priestore dosiahli 145 fps so zapnutým FSR 3 FG, bez FG sme sa pohybovali na úrovni 89 fps. Pri preskúmavaní planéty fps klesli na úroveň 57 fps s vypnutým FG a s FSR 3 FG dosahujeme hodnoty 92 fps.

 

XFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XT
XFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XT Výsledky Time Spy benchmarku z 3DMark
Výsledky Time Spy benchmarku z 3DMark


XFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XT Podrobnejší pohľad na priebeh benchmarku
Podrobnejší pohľad na priebeh benchmarku


XFX Speedster MerC319 Radeon RX 7800 XT Výsledky Port Royal benchmarku z 3DMark
Výsledky Port Royal benchmarku z 3DMark




3DMark

Grafickú kartu sme podrobili aj už klasickému Time Spy benchmarku v aplikácii 3DMark, kde sme dosiahli celkové skóre 16 999 bodov, pričom Grafické skóre dosahuje 19 590 bodov. Frekvencie sa počas testov držali stabilne, teploty sa pohybovali na úrovni 56°C.

Pri graficky intenzívnejšom teste Port Royal sme dosiahli hodnotu 10 551 bodov. Podobné hodnoty v 3DMark dosahovala napr. RTX 3080.

Blender

Z pracovných aplikácií sme sa rozhodli renderovací výkon otestovať na Class room renderi, kde sme dosiahli hodnotu 39s/Frame. Pre porovnanie, Cpu rendering daného snímku potrebuje v našom prípade približne 6 minút. Blender je jedna z aplikácií kde má jasnú výhodu NVIDIA a napr. RTX 4070 rovnakú úlohu zvládne za cca 17s.

DaVinci Resolve

Ak sa venujete strihu videa, veľmi dobre viete, ako dokáže dať RAW záber vo vysokom rozlíšení vášmu notebooku zabrať. Na test sme sa teda rozhodli využiť 1min a 30s 4K ProRes RAW záberov z Red kamier. Ako prvé sme testovali live playback, pričom RX 7800 XT nemala problém zvládať prehrávanie bez trhania aj v plnej kvalite. Zároveň overíte dostatok VRAM. Práca v programe bola plynulá a samotný render do FHD rozlíšenia zabral len 27s, čo je relatívne slušná hodnota. Porovnať to vieme, žiaľ, len s notebookovými verziami GPU, kde napr. mobilná RTX 4090 (120W) to zvládla za 22s a 170W RTX 4080 za 17s. Pri renderi z batérie sme sa pohybovali na úrovni 26s, takže sa nebudete musieť báť exportovať videá aj na cestách.

Zhodnotenie

Okolo AMD grafických kariet koluje množstvo fám a legiend. Od prehrievania, cez zlú podporu ovládačov, po chýbajúce, respektíve nepoužiteľné technológie. Doba sa ale dávno zmenila a AMD svoje nedostatky postupne odstraňuje, prípadne dobieha konkurenciu. V prípade podpory technológii občas aj predbieha konkurenciu a často sme svedkami trendu nárastu výkonu s optimalizáciou ovládačov, prípadne neobmedzovanie technológií len na novú generáciu kariet. Samozrejme, AV1 kodek je dostupný len na nových RDNA 3 kartách, no FSR 3 a AFMF vyšlo aj pre staršiu generáciu. XFX prinieslo na trh skvelé hardvérové spracovanie a z RX 7800 XT sa pokúša vyťažiť maximum výkonu. Uvidíme, čo prinesie budúcnosť, no ak hľadáte kartu čisto len na hranie a bežnú prácu, s RX 7800 XT rozhodne nespravíte krok vedľa. V spojení s 1440p ide o veľmi solídnu kartu, ktorú viete často kúpiť za zvýhodnené ceny alebo s priloženými zaujímavými hrami (v našom prípade bola cena cca 530 Eur).

Ak viete, že chcete využívať špecifické NVIDIA funkcie alebo CUDA technológie, je pre vás zbytočné o AMD alternatíve uvažovať. Ak nevyhnutne nepotrebujete tieto funkcie a staviate alebo upgradujete hernú zostavu, RX 7800 XT môže byť zaujímavá voľba v cenovom rozmedzí 550-600 eur.


napísal tomass 8.4.2024
Páči sa mi! (+4)
9.0
XFX SPEEDSTER MERC319 RADEON RX 7800 XT
+ pomer cena/výkon
+ spracovanie a materiály
+ AMD Adrenalin aplikácia
+ nízka hlučnosť a teploty
+ vapor chamber
- väčšie rozmery
- vyššia spotreba
- horší výkon v profi segmente


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Vetráky: pripojenie 3-pin 5v a... (13)
čafte, mám staručký pc 2017/18 (Z270-i7-7700k) nak...
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (9)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (2)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Svet, ukrajina, vojny ... (20228)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk