STRONGHOLD CRUSADER: DEFINITIVE EDITION |
STRONGHOLD CRUSADER: DEFINITIVE EDITION |
Oprašovanie starých hier niekedy znamená, že boli také dobré, že si zaslúžia, aby sa s nimi zoznámili aj mladšie generácie hráčov. Alebo tvorcovia dúfajú, že veteráni radi siahnu po klasikách, ktoré kedysi milovali a chcú si ich pripomenúť. Alebo sa už autori na nič nové a zaujímavé skrátka nezmôžu... Často je to jednoducho komercia a snaha vytĺcť z hráčov peniaze za mierne poupravený produkt, ktorý sa kedysi preslávil. Lenže vyšperkovaná grafika a drobné úpravy neraz nestačia na to, aby sa hit z dôb minulých stal aj hitom súčasnosti. Zastaraná hrateľnosť bez vylepšení, opráv chýb a prispôsobenia dobe často vyústi do zbytočného sklamania. Stronghold Crusader: Defintive Edition síce nie je úplne márny produkt, ale určite nespĺňa všetky očakávania.
Ponuka hry ako taká je bohatá. V tomto smere nie je dôvod na sťažnosti. Menu obsahuje režim šarvátky so štruktúrou línie, po ktorej postupujete a konfrontujete sa s jedným alebo viacerými protivníkmi, ktorých treba poraziť. Šarvátky sú členené na klasické pre nováčikov, skutočne náročné Piesky času pre veteránov, kde treba prežiť, aspoň kým neuplynie minimálny stanovený čas, ďalej kooperačné misie a vlastnú šarvátku s individuálnym nastavením podľa vašich preferencií.
Okrem toho sú k dispozícii ťaženia z čias krížových výprav. Je to celkovo šesť kratších kampaní, ktoré mapujú rôzne obdobia a zahráte si ako vodca vojsk, ktoré prišli z Európy, ale aj za moslimov. Tí majú vlastné jednotky, ktoré môžete pri bežnom hraní kupovať v predurčenej budove. So slávnym Saladinom sa pokúsite vyhnať križiakov z Palestíny (dnes by odtiaľ vyháňal agresorov z Izraela...) V ponuke hry je aj voľná výstavba, kde si postavíte hrad podľa svojich predstáv, prípadne zahráte vlastný scenár, ktorý si vytvoríte v priloženom editore máp. Napokon je prítomný aj multiplayer s mapami pre maximálne osem hráčov.
Jedna vec je však množstvo obsahu a druhá to, aký kvalitný ten obsah vlastne je. Stronghold Crusader je budovateľská stratégia, ktorá však dáva aj značný priestor bojom a obliehaniu hradov. Ekonomickú zložku môžeme považovať za vydarenú, ľahko zrozumiteľnú a stále aktuálnu. Využíva osvedčený systém výstavby s niektorými špecifickými prvkami Stronghold série. Na mape si umiestnite sklad a sýpku, kam budú vaši robotníci prinášať suroviny a potraviny. Keď rozložíte patričné budovy, začnú osadníci rúbať drevo a spracujú ho na dosky, budú ťažiť a na oslíkoch prevážať kameň a železnú rudu. Budú loviť zver, pestovať na farmách a poliach ovocie, obilie, ktoré zomelú v mlyne na múku a upečú z neho chlieb, alebo chmeľ, z ktorého bude pivo.
Dostatok obyvateľov zabezpečíte príbytkami, ale mali by ste mať len toľko ľudí, aby nebolo veľa nezamestnaných posedávajúcich pri centrálnom ohnisku. Navyše musíte myslieť na to, že viac úst viac zje a bez dostatku potravy a splnenia ďalších požiadaviek budú osadníci nešťastní a namiesto imigrácie začnú odchádzať. Nepáčia sa im ani dane, ale okrem obchodu to je váš základný zdroj finančných príjmov, takže bez nich to niekedy nepôjde, len ich treba rozumne nastaviť. V púštnych oblastiach hrozia požiare z horúčav a ak nemáte studne, horia nielen domy, ale aj ľudia a kým neskonajú, pobehujú ako živé fakle.
Vo väčšine scenárov čelíte aspoň príležitostným útokom nepriateľov, ktorí sa objavujú na okrajoch mapy. S niekoľkými protivníkmi si dokáže poradiť priamo váš lord, ale keďže jeho úmrtie znamená prehru, radšej ho ponechajte v hlavnom sídle. No z tohto dôvodu musíte myslieť aj na výstavbu kasární, zbrojnice, výrobu rôznych zbraní a brnení na produkovanie niekoľkých druhov vojska. Verbujete z voľných osadníkov, viete ovládať jednotlivcov, ale efektnejšie sú skupiny, ktoré si viete vytvoriť a označiť a môžu len tak postávať, alebo im určíte obranný či útočný režim. Okrem toho môžete najímať žoldnierov a beduínov z novej budovy.
Optimálne je stavať kamenné hradby a veže, kam viete pekne rozmiestniť jednotky, obzvlášť lukostrelcov a vojakov s kušami. Pokročilé vojenské možnosti umožňujú umiestniť priamo na opevnení alebo v teréne balistu, katapulty či trebuchet a vystreliť balvany alebo nakazenú kravu, v okolí rozmiestniť pasce, vypustiť z klietok psy, vytvoriť jamy s nástrahami.
Potiaľto je to celkom fajn, ale keď už ide do tuhého, ukážu sa rôzne slabiny bojovej zložky, keď už sa jednotky pustia do seba. Obzvlášť v scenároch, ktoré sú zamerané výlučne na bitky bez hospodárskej zložky, kde iba ovládate armádu.
V bojoch sa prejavujú rôzne problémy. Tým najzásadnejším je biedna umelá inteligencia. Jednotky (vrátane vášho lorda) sa skrátka správajú hlúpo a musíte ich neustále usmerňovať. Niekedy sú aj napriek výberu obranného či útočného režimu pasívne a nechajú nepriateľov voľne prechádzať popri nich. Najhoršie je, keď tak nezabránia agresorom dostať sa k vášmu lordovi, ktorého majú chrániť. Inokedy síce zaútočia, ale vzápätí sa stiahnu a vrátia do pôvodnej pozície, hoci protivníci stále dorážajú. A okrem toho robia ďalšie psie kusy. Niežeby protivníci boli múdrejší, dajú sa prekabátiť, ale v boji sú to nezmari. A ak náhodou máte na nejakej mape AI spojenca, správa sa vyslovene ako primitív, čo si okrem iného všimnete aj na úplne nezmyselnej konštrukcii, keď stavia hradby. Veľa úžitku z neho nemáte a nanajvýš pýta suroviny.
Popritom sa prejavuje zlý balans jednotiek, a to bez ohľadu na zvolenú obťažnosť. V masívnych bitkách s väčším množstvom vojska si to možno až tak neuvedomíte, ale pri skromnejších stavoch už to bije do očí. Napríklad skupina dvadsiatich lukostrelcov na koni dokáže zneškodniť jediného pešieho križiaka až po dlhých minútach a stovkách striel. Vtedy vám síce vyhovuje, že je extrémne pomalý, ale keď ide o vašich križiakov, to ich slimačie tempo vás bude pri presunoch na bojisku privádzať do zúfalstva. Alebo iný extrém. Pár nepriateľov s kušou na hradbách dokáže dlho čeliť vášmu oddielu strelcov a zredukovať ho behom chvíle na štvrtinu.
Grafiku hry môžeme pochváliť, v tomto smere sa autori pochlapili a vyzerá to celkom slušne. Krajina je menej výrazná, ale budovy a iné objekty vyzerajú fajn a tiež robotníci, ktorí pobehujú a môžete ich sledovať pri práci. Dobre sa pozerá aj na vojačikov. Pritom sa dá použiť čiastočný zoom, čo naozaj poteší. Menej šikovne je aplikovaná rotácia mapy stláčaním klávesov, kedy sa krajina pootočí v prednastavených uhloch. Čiastočne to pomáha, aby ste videli, čo sa deje na neprehľadných miestach, napríklad za hradbami, ale nie je to úplne ideálne.
Používateľské rozhranie je solídne, ale niektoré špecifické budovy (sklad, sýpka, pokročilé vojenské objekty) sú v menu umiestnené dosť neprehľadne a chvíľu pátrate, kým ich v zozname na výstavbu nájdete. Väčšinu aktivít vidíte a prepínate na lište v dolnej časti obrazovky, kde je aj okienko s minimapou, kde sa pri výbere budov zvyčajne ukáže, čo sa odohráva v interiéri. V ľavom spodnom rohu sú ikony na zobrazenie surovín a cieľa misie. Dobre sa to ovláda myšou s doplnkovými klávesmi, pričom si môžete zvoliť klasickú alebo modernú schému. Pri hraní si viete meniť rýchlosť hry, takže nemusíte vyčkávať pri dlhej výstavbe a naopak môžete spomaliť boj, ak je na vás príliš hektický.
Na rozdiel od grafiky sú zvuky, s výnimkou celkom peknej hudby, vyslovene zlé. Štrnganie mečov a a iné prvky v boji sú v poriadku, ale kvílenie a ochkanie postáv je vyslovene otravné a píli uši. Poteší česká lokalizácia so zrozumiteľnými popismi úkonov, budov a jednotiek, brífingmi a pozadím misií a občas si všimnete aj vtipne preložené drobnosti.
Návrat klasiky Stronghold Crusader v novej edícii mladších hráčov veľmi nevzruší. Veteránov môže ovanúť príliv nostalgie a zvedavosť, čo bolo vylepšené a doplnené. Na prvý pohľad je toho dosť, ale je to kvantita na úkor kvality. Herných režimov je dostatok, ale čoskoro zistíte, že väčšinou ide o podobné, málo variabilné mapy s prednastavenými bitkami alebo elimináciou nepriateľských lordov s rýchlou výstavbou a produkovaním jednotiek. No predovšetkým nevyváženosť a vyslovene hlúpe správanie vojenských jednotiek, či už vašich alebo nepriateľských, kazí potešenie z bitiek a napokon aj z celej hry.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: FireFly Studios Štýl: Stratégia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|