PRIHLÁS

THE EXPANSE: OSIRIS REBORN

THE EXPANSE: OSIRIS REBORN

Po knihách a seriáli konečne aj hra

The Expanse je úspešná knižná sci-fi séria, ktorá sa neskôr dočkala seriálovej adaptácie a teraz sa už pripravuje aj hry, konkrétne akčná RPG od majstrov tohto žánru - Owlcat Games. Tí sa rozhodli zmeniť perspektívu, poriadne rozšíriť budget a pripraviť doteraz asi svoju najambicióznejšiu hru. The Expanse: Osiris Reborn sa nám ukázala na Gamescome v novinárskom hands-off pre-alpha deme a okrem toho sme mali možnosť aj vyzvedať od samotných autorov niečo navyše. Dej prebieha počas udalostí prvých dvoch kníh, respektíve od prvej do polovice tretej série, takže fanúšikovia budú dobre oboznámení s udalosťami.

A ak The Expanse nepoznáte? Hra vás chce aj tak vtiahnuť. Príbeh The Expanse: Osiris Reborn sa odohráva v 24. storočí, keď ľudstvo kolonizovalo slnečnú sústavu, no mocenské napätie medzi Zemou, Marsom a Beltom hrozí kedykoľvek prerásť do konfliktu. V tomto krehkom prostredí sa ujímate úlohy žoldniera z Pinkwater Security, ktorý si na stanici Eros plánoval krátku dovolenku. Pokoj však rýchlo naruší chaos a núdzová karanténa, ktoré vás zatiahnu do rozsiahlej konšpirácie s následkami pre celé ľudstvo.

Hráči si vytvoria vlastného kapitána - či už ako pozemšťana, Marťana alebo Beltera - a z pozície veliteľa najmodernejšej lode sa vydajú naprieč slnečnou sústavou. Už samotný origin story vašej postavy bude ovplyvňovať dej a vaše možnosti. Vyberiete si za svoju rodnú planétu miesto s inou gravitáciou a ovplyvní to výšku vašich skokov. Dôraz je kladený na rozhodnutia a voľby, ktoré formujú nielen priebeh osobného príbehu, ale aj osudy posádky, ktorej dôvera a jednota budú v čase narastajúcej neistoty kľúčové.


Síce dej začína na stanici Eros, ale nepotrvá dlho, kým z nej budete musieť ujsť a vydať sa ďalej. Práve to nám vývojári ukázali v deme, k čomu rovno dodali, že síce majú vlastný scenár, ale nebudú chýbať známe udalosti z knižnej série a naozaj obrovské množstvo easter eggov, na čom je vidieť, že sú aj sami vývojári veľkými fanúšikmi značky. Autori sa chcú čo najbližšie držať predlohy a preto napríklad aj hernú fyziku prispôsobili tej, akú poznáte z Expanse univerza. Scény vo vesmíre? Vyjdete aj von, ale obujete si magnetické topánky, aby ste dokázali chodiť po trupe stanice. Na manévrovanie vo vákuu budete využívať trysky. A zvuk? Ten vo vesmíre nepočuť, takže budete počuť len vlastnú komunikáciu a nejaké veľmi tlmené efekty.

Ale to asi aj trochu predbieham. Hlavnú časť dema tvorili pasáže z Pinkwater stanice, kde síce príde k dynamickému zvratu sprevádzanému výbuchmi a akciou, no kým sa tak stane, mali sme príležitosť aj na rôzne iné aspekty hry. napríklad spoznať svoje identické dvojča. Bez ohľadu na to, akú postavu si vytvoríte, v príbehu vás bude sprevádzať vaše identické dvojča. Na začiatku boli na výber dve triedy - officer a marksman, ale hra ich pri vydaní ponúkne viac. Tieto boli obe zamerané na akciu, akurát trochu iným spôsobom. Na stanici sa toho dialo naozaj veľa, mohli ste počúvať dialógy, zbierať rôzne vedľajšie úlohy, rozprávať sa s NPC a podobne.

Podobne ako v Mass Effecte, ak ste sa hlbšie započúvali do niektorých dialógov, môžete sa dostať až k vedľajším misiám, ktoré môžete, no aj nemusíte splniť. Dialógy s postavami budú mať v hre aj svoje dopady. Jednak sa môžete dozvedieť viac a využiť to, no hlavne vaše voľby v nich môžu nasmerovať dej a vzťahy s postavami nejakým smerom. Nebude to tu však ako v Mass Effecte, kde ste jasne mali označené Paragon a Renegade možnosti. Navyše nie vždy budete mať všetky voľby. Ak nemáte dostatočné schopnosti, napríklad presviedčanie, v dialógoch nedostanete takú možnosť. Celkovo hra ponúkne 6 rôznych skillov, ktoré môže v určitých bodoch checkovať a na základe toho z daných situácií vyviaznete.

Na stanici tiež nechýbali obchodníci, keďže toto bude predsa len v jadre stále RPG od Owlcatu, takže si u nich budete môcť kupovať nové vybavenie, vylepšenia a podobne. Na to ale budete potrebovať zdroje a tie musíte získavať v misiách. Aspoň z ukážky sa javí, že aj misie budú mať skôr štruktúru podobnú Mass Effectom. Teda budú to skôr priamočiare cesty so svojím tímom vpred pomerne lineárne. Máte možnosti taktizovať, využívať pasce v prostredí a podobne, ale cieľ pred vami je len jeden. Videli sme však len hlavnú misiu aj s cestou vo vzduchoprázdne vesmíru, je teda možné, že niektoré iné budú otvorenejšie.

Na misie si aktívne vyberiete len dvojicu spoločníkov, ale nie je to tak, že by si zvyšok váľal šunky. Áno, v boji máte po svojom boku len dvoch a môžete im tam zadeľovať príkazy a hľadať pre nich príležitosti, napríklad na útok, hackovanie a podobne (na niektorých týchto veciach ešte autori pracujú, takže nevedeli dať úplne definitívne vyjadrenie). Ale aj zvyšok vášho tímu je v misii angažovaný, napríklad môžete niekoho vyslať ako podporu a podobne. a čo sa týka parťákov, autori zatiaľ nechceli komentovať možnosť ich smrti.

Aj na samotnej akcii cítiť veľký vplyv Mass Effectu. Osiris Reborn je v tomto ohľade cover shooter, ale ani tie úkryty tu nie sú večné, takže sa na ne nemôžete toľko spoliehať. Hra ponúka možnosti pre rôzne druhy boja na väčšiu aj kratšiu vzdialenosť, takže sa podľa toho môžete vybaviť zbraňami. V prostredí nechýbajú zničiteľné prvky, veľa efektov a ani nepriatelia sa s vami nemaznajú. Dokonca sa vás môžu snažiť obchádzať, prepadnúť odzadu a podobne. na pohľad to vyzerá dobre, aj keď cítiť, že Owlcat tu nepracuje úplne s rozpočtami ako napríklad Bioware, takže nižší budget badať. Ale stále to vyzerá fajn a je to aj prekvapivo krvavé.


Hlavne vo vesmírnych pasážach, kedy vystúpite zo stanice a prechádzate po jej vonkajšom plášti, prípadne pomocou trysiek poletujete. Stanica sa točí (ako som už písal, fyzika tu chce byť realistická a fungujúca v rámci univerza) a tomu sa musíte prispôsobiť aj vy. Práve tu môžete tiež využiť rôzne iné pasce na prekvapenie nepriateľov, ich telá môžete nechať poletovať a až potom do nich streliť.

Hra využíva Unreal Engine 5, čo je pre vývojárov tiež veľká zmena a museli sa na novú technológiu trochu adaptovať. Ako som už napísal, vidieť, že nemajú práve najvyšší budget, takže tu nájdete nejaké animačné chyby a dokonca sa v deme objavili aj glitche. Ale to sú veci, ktoré sa do vydania ešte snáď budú dať opraviť. Graficky to tak pôsobí možno trochu zastarane, ale stále dosť dobre. Hlavne štýl tomu dosť pomáha a je to dosť realisticky vyzerajúca sci-fi. Ale osobne ma ešte viac oslovil zvuk a ukázalo sa, že s ním autori naozaj vedia dobre pracovať. Hlavne rozdiely medzi jednotlivými pasážami a atmosféra pri bojoch mimo stanice bola vynikajúca.

The Expanse: Osiris Reborn je jednoznačne doteraz najambicióznejším projektom štúdia Owlcat Games. Beží na novej technológii, má asi aj najvyšší rozpočet a na hre len interne pracuje 180 vývojárov. To je už poriadna kopa sily a talentu, pričom ešte na nej pracujú aj externisti. Pritom vývoj prebieha už takmer 4 roky a ešte nie je na konci. Inšpirácia Mass Effectom je jasná a možno práve toto bude ideálna hra pre tých, ktorým už moderné BioWare až tak nevonia. No hra nechce byť len kópiou a autori čerpajú napríklad aj z vlastnej Pathfinder série. Vo výsledku máme dostať hru, ktorá je kombináciou akcie, skúmania a hlbokých dialógov v dobre známom svete, ktorý nechce osloviť len fanúšikov kníh a seriálu, ale aj úplných nováčikov. A zatiaľ to vyzerá tak lákavo, že by sa to hre aj mohlo podariť.


napísal matus_ace 10.9.2025
Páči sa mi! (+2)
THE EXPANSE: OSIRIS REBORN


The Expanse: Osiris Reborn
PC

Vývoj: Owlcat Games / Owlcat Games
Štýl: Akcia
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Herné slúchadlá - čo máte vy ?... (8)
Čaute, len tak zo zaujímavosti, aké herné slúchadl...
|Vplyv prerušenia hrania digitá... (5)
Ahojte, chcela by som sa Vás opýtať, či si myslíte...
|Resident evil 2 (3)
Za mňa najlepšia časť z celej Resident Evil série,...
|Cronos the new dawn (1)
Poradíte mi prosímvás či táto hra je tak ťažká ako...
|Pc od alzy. (3)
Čaute chalani, oplatí sa toto pc kupovať za tú cen...
|Sector hraje ... (126946)
:diskoška o HRACH, ktore prave hravate, ale aj o t...
|Screenshots (63984)
Vkladajte sem vaše zaujímavé screenshoty z hier. O...
|Čo vas dnes nasr... nahnevalo ... (44523)
Opozitum temy co vas dnes potesilo , takze sem sa ...
|Vlastná tvorba. (8671)
Hudba,film,fotografia,výtvarné umenie,poézia a pró...
|Mini recenzie (6417)
Pravidla su jednoduche: Do subjektu date meno hry....
|Svet, ukrajina, vojny ... (43466)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk