BOOK OF DEMONS

BOOK OF DEMONS

8.0

Diablo znovu povstal v nečakanej podobe

Akčná RPG Diablo od Blizzardu vyšla v roku 1996 a prakticky určila nový trend, ktorý je populárny až dodnes. Nenáročná rúbanica obohatená RPG prvkami a vývojom hrdinu je totiž presne to, čo mnohým hráčom vyhovuje. Po dlhej dobe je Diablo späť, no už nie iba vo forme nudne spracovaného eventu v pokračovaní Diablo III, ale v plnohodnotnom kvalitnom titule. Nie je to remaster ani remake od pôvodných autorov, ale pocta a paródia od nezávislého vývojárskeho tímu Thing Trunk.

Hra sa síce volá Book of Demons, ale kto drvil blizzardovskú klasiku, jednoducho hneď spozná, že je to vlastne prvý Diablo. Takmer rovnaký ako kedysi, a predsa úplne iný a unikátny. Ako je to možné? Šikovní tvorcovia totiž prevzali príbeh a základný koncept z pôvodnej hry a prispôsobili ho modernej dobe. Mnohé vám preto bude povedomé, ale súčasne sa zoznámite s celkom novými prvkami, ktoré v tomto žánri zažijete zrejme po prvý raz.

Už samotný vzhľad hry je pozoruhodný - všetko je poskladané z papiera, vyzerá to jednoducho, ale pritom vôbec nie zle. Má to štýl aj potrebnú mieru detailov. Je to elegantné, doplnené modernými efektmi, kvalitným ozvučením aj hudbou. Len ten pohyb, pri ktorom sa postáva šúcha a nekráča, pôsobí trochu sterilne. Sála však z toho výborná atmosféra a aj určitá rozprávkovosť. Nedajte sa však pomýliť, nie je to hra pre malé deti, aj keď prvé úrovne podzemného bludiska pod Tristramom (no dobre, tu sa to mestečko volá inak, ale určite vám bude povedomé) sú dosť ľahké. Najmä ak si zvolíte najnižšiu obťažnosť. Ale tá tretia, najvyššia, označená ako roguelike, dáva tušiť, že hra môže pritvrdiť a naozaj sa tak aj stane. Hrozba a náročnosť nepriateľov v podzemnom labyrinte  s desiatkami poschodí sa stupňuje a s ňou sa rozširujú aj herné mechanizmy a možnosti  - vás aj vašich protivníkov.

Book of Demons
Book of Demons Lukostrelkyňa má ďaleký dostrel. A  postava zanecháva stopy, podľa ktorých sa orientujete.
Lukostrelkyňa má ďaleký dostrel. A postava zanecháva stopy, podľa ktorých sa orientujete.

Book of Demons Mestečko ako na dlani a v ňom hŕstka pomocníkov.
Mestečko ako na dlani a v ňom hŕstka pomocníkov.

Book of Demons Bossovia majú niekoľko fáz a  tí hlavní vám budú povedomí.
Bossovia majú niekoľko fáz a tí hlavní vám budú povedomí.

Roguelike obťažnosť je charakteristická najmä tým, že smrť vašej postavy môže byť permanentná. Platí to v prípade, keď vášho hrdinu zabijú a nemáte tisíc, pri druhom skonaní dvetisíc, pri treťom už štyritisíc a potom čoraz viac zlatých mincí. Skrátka, keď nemáte čím zaplatiť za oživenie, hra pre vás definitívne končí. A keďže v tomto režime platíte aj za služby, ktoré sú na nižších obťažnostiach zadarmo alebo podstatne lacnejšie, bude vzácna každá jedna minca. Každopádne všade platí, že do globálneho svetového rebríčka najlepších hrdinov hra zaznamená váš progres len do prvého úmrtia postavy. Takže ak sa chcete zaradiť medzi elitu, musíte si dávať čertovský pozor.

Na výber máte postavu bojovníka a počas progresu si odomknete aj lukostrelkyňu a mága. Začínate v mestečku nad bludiskom, kam sa prakticky kedykoľvek môžete vrátiť. A to buď po zdolaní jednotlivých poschodí, ktoré sú čoraz hlbšie v zemi, alebo si vyvoláte mestský portál. Alebo keď umriete... V meste sú opäť dosť povedomé postavy, ktoré majú aj veľmi povedomý dabing a príhovory. Je to vlastne len jedna obrazovka, kde môžete kliknúť na liečiteľa, barmanku, mudrca a veštkyňu a keď s nimi nemáte o čom debatovať, alebo práve nepotrebujete ich služby, kliknete na vstup do bludiska. Každá z týchto osôb vám prezradí nejaké informácie a je nejakým spôsobom osožná. Môžete sa tu okamžite vyliečiť a doplniť odvary, u barmanky vás čaká kotol s odmenami (k tomu sa ešte vrátime), pri veštkyni vylepšujete svoje karty so schopnosťami a výbavou. A ten, ktorý vyzerá ako Deckard Cain, vám zas identifikuje tie karty, ktorých význam ešte nepoznáte a odomkne viac slotov na ich používanie.

Keď sme spomenuli karty, zrejme ste spozorneli. Presne tak, v Book of Demons si postupne budujete svoj balíček. Je zložený z niekoľkých druhov kariet, ktoré sú popri minciach súčasťou koristi z truhlíc, sudov, oltárov a porazených nepriateľov. Na základných kartách sú odvary a rôzne schopnosti, ktoré môžete používať v boji, ak ich máte uložené v aktívnych slotoch. Niektoré karty treba dobíjať a kúzla vyžadujú modrú manu. Potom je tu ešte zelená, tá sa nedá používať a nahradzuje modrú, keď máte nasadené artefakty. To znamená - čím viac artefaktov, tým menej energie na kúzlenie. Po ich odložení však zas stúpne hladina modrej many. Artefakty sú vlastne karty s bonusmi, ktoré (keď sú tiež v slotoch) permanentne vylepšujú vaše útoky, zvyšujú obranu alebo inak posilňujú postavu. Karty sa v meste dajú vylepšovať na vyšší stupeň pomocou rún (tiež kartových), môžu mať viac hviezdičiek a tie vzácnejšie magickú alebo legendárnu úroveň.

V bludisku si najskôr osvojíte základy a postupne spoznáte pokročilé možnosti. Vaša postava sa musí prebojovať  až na dno pekla, nad ktorým sú desiatky poschodí naplnených monštrami. V každej tretine vás čaká dôležitá úloha. Najskôr musíte zlikvidovať pekelného kuchára, potom antipápeža a napokon pekelného pána. Áno, je to vlastne mäsiar, arcibiskup Lazarus a..., samozrejme, Diablo! Teda ikonické postavy z blizzardovského hitu.

Zaujímavé je, že aj keď musíte prejsť cez všetky poschodia, môžete si sami nastaviť veľkosť každého levelu. Všetky sú náhodne generované, ale môžu mať malé rozmery, menej miestností a len pár poschodí, čo podľa odhadu hry zdoláte aj za päť minút. Alebo si naopak vyberiete rozsiahlu úroveň, kde je všetkého viac a strávite tam aj hodinu. Znamená to viac nepriateľov, no aj skúseností, zvýšené odmeny a množstvo ukoristených peňazí. Navyše sa tak v jednom leveli posuniete podstatne hlbšie do útrob bludiska. Môžete si vybrať aj niečo medzi tým.

Každú úroveň bludiska si pozriete na schéme, kde vidíte naznačený jej rozsah aj prítomných nepriateľov,  ktorí už môžu byť známi alebo označení otáznikmi. Potom sa už ocitnete v prvej miestnosti a začína sa hľadanie schodov do hlbších priestorov a, samozrejme, boj s kreatúrami. Opäť to prebieha trochu neštandardne. Váš hrdina sa pohybuje len po vyznačených cestičkách, ale má dosah na všetky predmety v okolí a nepriateľov, ktorí sa môžu vyskytnúť aj mimo chodníka. Pohyb je síce trochu obmedzujúci, ale útočiť môžete aj na ciele, ktoré sú ďalej od vás. A to aj s bojovníkom, ktorého meč aj bez priblíženia zasiahne všetkých nepriateľov, na ktorých hrdina dovidí, čo môže byť aj niekoľko metrov. Je to inak dosť odolná postava vhodná pre začiatočníkov, preto je aj prístupná ako prvá. Lukostrelkyňa trafí aj nepriateľov, ktorí už sú mimo jej zorného uhla, ale šípy nepreletia cez objekty v dráhe strely. Navyše by si nemala pustiť nepriateľov príliš na telo. Čarodejník vystreľuje účinné magické strely, ale má veľmi krehkú konštrukciu.

Book of Demons
Book of Demons Tento poklad získate až po zabití jeho strážcov.
Tento poklad získate až po zabití jeho strážcov.

Book of Demons Schopnosti a predmety v hre majú formu kariet, ktoré sa dajú aj vylepšovať.
Schopnosti a predmety v hre majú formu kariet, ktoré sa dajú aj vylepšovať.

Book of Demons Barmanka má kotol, z ktorého po naplnení získate odmeny.
Barmanka má kotol, z ktorého po naplnení získate odmeny.

Každá postava útočí automaticky na hrozby v okolí, ale tieto útoky sú pomalé. Podstatne rýchlejšie je manuálne zameranie nepriateľov s podržaním tlačidla myši alebo gamepadu. Takto aj rozbíjate predmety a otvárate truhlice, na korisť len ukážete a hneď je vaša. Neskôr už nestačí len prosto ukázať na kostlivca, rohatého démona alebo lietajúci obludu.Treba si všímať ich vlastnosti a tomu prispôsobiť taktiku. Napríklad sa vyskytnú nepriatelia s extra ochranou - tým musíte najskôr zamerať a rozbiť znak so štítom, až potom im dokážete uberať srdiečka. Apropo, k zábavným častiam vašej výbavy patrí aj brnenie, ktoré vám vráti časť strateného života, a to práve pozbieraním srdiečok, ktoré z vás vymlátili pekelníci.

Černokňažníkov zas nezraníte,keď práve kúzlia, ale ich čary viete prerušiť, keď zameriate ikony nad ich hlavami a podržíte tlačidlo. Nad bossmi musíte vyhrať vo viacerých fázach a očakávajte silný odpor a otravných poskokov. Niektorí nepriatelia sa dajú zraniť až potom, keď pozabíjate ich prisluhovačov, ktorí sú na nich doslova naviazaní - pekne vidíte línie, čo ich spájajú. Podobne je to s niektorými truhlicami - treba najskôr zničiť prepojených strážcov pokladu. Vtipná je minihra, keď ste omráčení - vtedy musíte kurzorom pozbierať hviezdičky na obrazovke a môžete pokračovať.

Beštiár je pomerne pestrý a jeho súčasťou sú napríklad aj zombící, ktorí po výbuchu zanechajú jed, čo môže otráviť hrdinu. Lietajúci démoni sa chránia kamennou formou, rohatí mávajú náhodný počet srdiečok a mimo boja sa doliečujú. A narazíte aj na duchov s mraziacimi kúzlami, ktorí sa objavujú pri mŕtvolách a rôznu inú háveď, ktorú je radosť zabíjať. Keď sa však blížite do finále, protivníci sa už opakujú.

Váš hrdina zbiera skúsenosti a pri každej novej úrovni postavy si vyberiete bod k životu alebo mane. Ten druhý, ktorým ste pohrdli, sa spolu s ingredienciami premiestni do barmankinho kotla. A po príchode do mestečka a zaplatení získate z kotlíka zaujímavé odmeny. Ale ak umriete, môžete o jeho nevybraný obsah prísť. Po smrti dočasne prídete aj o veci, ale tie vás čakajú pri náhrobnom kameni v bludisku na mieste skonania.

Book of Demons
Book of Demons V neskorších fázach vám bude pekelne horúco.
V neskorších fázach vám bude pekelne horúco.

Book of Demons Súčasťou hry je flexibilné nastavenie veľkosti levelov.
Súčasťou hry je flexibilné nastavenie veľkosti levelov.

Book of Demons Streaming umožňuje hráčom- divákom zasahovať do hry a pomáhať vám alebo škodiť.
Streaming umožňuje hráčom- divákom zasahovať do hry a pomáhať vám alebo škodiť.

Pri boji aj po ňom si všimnete množstvo malých, ale užitočných prvkov a súčastí. Napríklad v hornej časti obrazovky vidíte ikony, ktoré naznačujú kľúčové veci v úrovni a aj to, koľko predmetov a nepriateľov zostáva, aby ste vyčistili celý level. Na chodníčkoch zostávajú stopy, takže viete, kadiaľ ste už šli a keď sú odtlačky zlaté, je okolie dôkladne prehľadané. Jednoduchým točením kolieska na myši použijete zoom aj so zobrazením mapy . A keď už je čisto, môžete sa ďalšou ikonou okamžite preniesť k východu. Následne sa pripočítajú skúsenosti vášho avatara, ktorému sa odomkýnajú nové portréty. Hra vám ukáže aj optimálne možnosti, teda za kým by ste teraz mali ísť v meste, lebo pre vás niečo má alebo tam môžete vylepšiť karty a podobne. Sú to skutočne drobnosti, ale vďaka nim je potup v hre veľmi komfortný.

Po porazení Diabla  kráľa démonov, čo môže nastať po nejakých 8-10 hodinách, sa  odomkne Freeplay režim, kde si vyberiete typ bludiska (labyrint, katakomby, peklo) a postupne sú na výber hneď štyri obťažnosti, ktoré už dajú zabrať aj náročným. Tam môžete pokračovať v masakrovaní kreatúr. Okrem toho si do Book of Demons môžete nainštalovať aj obsah bezplatného DLC Dungeons & Streamers. Pridáva podporu Twitch a Mixer a do hry vám môžu zasahovať iní hráči - diváci. Budú používať príkazy a do cesty vám klásť monštrá a pasce alebo naopak pomáhať. Môžete však určiť mieru vplyvu týchto účastníkov.

Ak vám stále imponuje prvý Diablo, „knihu démonov" si zrejme zamilujete. Pripomenie vám kultovú klasiku a ukáže, kam až sa môže posunúť žáner akčných RPG. Skúste demo a uvidíte. Je až neuveriteľné, koľko je v Book of Demons nostalgie, a pritom súčasne pôsobí moderne a pokrokovo. A vývojári sa o hru príkladne starajú a zaujíma ich mienka komunity. Tento titul je skutočne skvelým úvodom v plánovanej sérii Return 2 Games, ktorá chce prinášať kvalitné hry vychádzajúce zo zlatej éry PC zábavy. Diablo paródia je prvou zo siedmich „kníh" a nepochybne jedna z najzaujímavejších hier roka.

Book of Demons

napísal uni 21.12.2018
8.0