PRIHLÁS

Kedy sme začali ovládať hry cez WSAD a prečo?

Logitech ponúkol zaujímavé video zhrňujúce históriu ovládania na klávesnici a aj to, kedy sme prešli na WSAD ovládanie.

pridal saver 23.2.2020 o 12:45 pod hry
Kedy sme začali ovládať hry cez WSAD a prečo?

HRY > NOVINKY >

Ak si pamätáte, prvé 3D hry sa na PC ovládali šípkami, bez možnosti používania myši. Mal to tak Wolfenstein a aj Duke Nukem 3D, prvý Doom. Zlom nastal okolo vydania Quake a teda v čase, kedy 3D engine dostávali plný 3D priestor. V tom čase hry začali používať rôzne divoké kombinácie klávesov na pohyby a pohľad. Nevedeli ešte nastaviť jednotný štandard.  Napríklad pohľady hore a dole používali Page Down a Page Up v Half Life, Unreal pre zmenu použil šípky do strán na strafe, alebo pohyb myši na pohyb a nie pohľad mal Quake. Mouse look sa postupne začal používať, aj keď invertovaný a napríklad ho tak malo Halo.

V tom čase v 90-tych rokoch sa prakticky každá fps hra ovládala inak. Zlom urobili nie firmy, ale hráči, konkrétne esports hráč Denis Fong, ktorý vyhral prvý Quake turnaj a v ňom aj Carmackove Ferrari. Fong hľadal najlepšie kombinácie ovládania, a aj keď zo začiatku hral bez myši, raz prehral s kamošom, ktorý hral na myši. Vtedy sa rozhodol zmixovať ovládanie myši a klávesnice a nakonfiguroval si všetko na klávesnicu. Nešlo to však na šípky, keďže tie okolo seba nemajú dostatok klávesov na skákanie a používanie veci, a tak sa presunul na druhú stranu klávesnice. Skúšal EDSF kombináciu a aj WADX až nakoniec skončil pri WASD. Pre zaujímavosť, v tom čase niektorí Quake hráči začali používať aj ZXCV, kombináciu. Nakoniec esports hráči začali používať WSAD a myš. 

Následne to už spopularizoval Half Life a hlavne Counter Strike, ku ktorému sa pridali Unreal Tournament, a Quake 3 Arena. Potom už nebola cesta späť.

Ak by vás zaujímala prvá hra, ktorá použila WSAD a mouse look, bol to titul z roku 1986 s názvom Dark Castle. Bola ešte 2D, ale už vtedy autori zo Silicon Beach Software poznali budúcnosť.  Ukážku si môžete pozrieť tu. Neskôr v roku 1995 prišiel Terminator Future Shock a použil WSAD a mouse look v 3D hre, bola singleplayer a nebola veľmi populárna a tak s tým prerazil až Fong v Quake multiplayeri.





Páči sa mi! (+15)

Zaradené pod: pohyb v hrách, WSAD, Denis Fong






Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Nový tv - potrebujem poradiť (0)
Zdravím je tu niekto kto sa vyzná v televízoroch a...
|Upgrade pc (5)
ahojte.je rozumne upgrade v tejto dobe z amd 7 580...
|Iem slúchadlá pre competitive ... (9)
Čaute, v poslednej dobe som opäť začal hrávať komp...
|Battlefield6 (17)
Ahojky, fakt ma to zaujíma Mám - MSI Z97 GAMING 5...
|Ms flight simulator 2024 pre x... (14)
Dobrý deň, zvažujem synovi kúpiť na Vianoce Micro...
|Screenshots (64837)
Vkladajte sem vaše zaujímavé screenshoty z hier. O...
|Sector hraje ... (128002)
:diskoška o HRACH, ktore prave hravate, ale aj o t...
|Čo ma dnes potešilo ... (43606)
Sem mozte pisat co vas dnes potesio , co ste prije...
|Čo vas dnes nasr... nahnevalo ... (44687)
Opozitum temy co vas dnes potesilo , takze sem sa ...
|Playstation 5 (2043)
Playstation 5 fórum - Všetko týkajúc sa tejto plat...
|Svet, ukrajina, vojny ... (46725)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk