Kedy sme začali ovládať hry cez WSAD a prečo? |
Logitech ponúkol zaujímavé video zhrňujúce históriu ovládania na klávesnici a aj to, kedy sme prešli na WSAD ovládanie.
Ak si pamätáte, prvé 3D hry sa na PC ovládali šípkami, bez možnosti používania myši. Mal to tak Wolfenstein a aj Duke Nukem 3D, prvý Doom. Zlom nastal okolo vydania Quake a teda v čase, kedy 3D engine dostávali plný 3D priestor. V tom čase hry začali používať rôzne divoké kombinácie klávesov na pohyby a pohľad. Nevedeli ešte nastaviť jednotný štandard. Napríklad pohľady hore a dole používali Page Down a Page Up v Half Life, Unreal pre zmenu použil šípky do strán na strafe, alebo pohyb myši na pohyb a nie pohľad mal Quake. Mouse look sa postupne začal používať, aj keď invertovaný a napríklad ho tak malo Halo.
V tom čase v 90-tych rokoch sa prakticky každá fps hra ovládala inak. Zlom urobili nie firmy, ale hráči, konkrétne esports hráč Denis Fong, ktorý vyhral prvý Quake turnaj a v ňom aj Carmackove Ferrari. Fong hľadal najlepšie kombinácie ovládania, a aj keď zo začiatku hral bez myši, raz prehral s kamošom, ktorý hral na myši. Vtedy sa rozhodol zmixovať ovládanie myši a klávesnice a nakonfiguroval si všetko na klávesnicu. Nešlo to však na šípky, keďže tie okolo seba nemajú dostatok klávesov na skákanie a používanie veci, a tak sa presunul na druhú stranu klávesnice. Skúšal EDSF kombináciu a aj WADX až nakoniec skončil pri WASD. Pre zaujímavosť, v tom čase niektorí Quake hráči začali používať aj ZXCV, kombináciu. Nakoniec esports hráči začali používať WSAD a myš.
Následne to už spopularizoval Half Life a hlavne Counter Strike, ku ktorému sa pridali Unreal Tournament, a Quake 3 Arena. Potom už nebola cesta späť.
Ak by vás zaujímala prvá hra, ktorá použila WSAD a mouse look, bol to titul z roku 1986 s názvom Dark Castle. Bola ešte 2D, ale už vtedy autori zo Silicon Beach Software poznali budúcnosť. Ukážku si môžete pozrieť tu. Neskôr v roku 1995 prišiel Terminator Future Shock a použil WSAD a mouse look v 3D hre, bola singleplayer a nebola veľmi populárna a tak s tým prerazil až Fong v Quake multiplayeri.
| NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Alza spustila Black Friday zľavy 113
- Rusi predstavili svojho AI robota, spadol im priamo pri prezentácii 101
- Rusko nedokáže vyrobiť plánovaný Baikal-M procesor, ruší plány 109
- Pozor na čínske produkty - robotický vysavač posielal domov údaje, no keď ich maji 67
- Xpeng Iron je doteraz najhumanoidnejší robot 44
- GTA VI má už dokončený obsah, už sa len doťahuje 98
- Valve predstavilo Steam Frame, Steam Controller a Steam Machine 177
- Aký herný PC desktop kúpiť na jeseň 2025? Za 1000, 1200, 1400 alebo 2000 eur? 37
- Witcher - séria 4 - recenzia na seriál 54
- RECENZIA: ANNO 117: Pax Romana 13 zobraziť viac článkov >













