PRIHLÁS

Kedy sme začali ovládať hry cez WSAD a prečo?

Logitech ponúkol zaujímavé video zhrňujúce históriu ovládania na klávesnici a aj to, kedy sme prešli na WSAD ovládanie.

pridal saver 23.2.2020 o 12:45 pod hry
Kedy sme začali ovládať hry cez WSAD a prečo?

HRY > NOVINKY >

Ak si pamätáte, prvé 3D hry sa na PC ovládali šípkami, bez možnosti používania myši. Mal to tak Wolfenstein a aj Duke Nukem 3D, prvý Doom. Zlom nastal okolo vydania Quake a teda v čase, kedy 3D engine dostávali plný 3D priestor. V tom čase hry začali používať rôzne divoké kombinácie klávesov na pohyby a pohľad. Nevedeli ešte nastaviť jednotný štandard.  Napríklad pohľady hore a dole používali Page Down a Page Up v Half Life, Unreal pre zmenu použil šípky do strán na strafe, alebo pohyb myši na pohyb a nie pohľad mal Quake. Mouse look sa postupne začal používať, aj keď invertovaný a napríklad ho tak malo Halo.

V tom čase v 90-tych rokoch sa prakticky každá fps hra ovládala inak. Zlom urobili nie firmy, ale hráči, konkrétne esports hráč Denis Fong, ktorý vyhral prvý Quake turnaj a v ňom aj Carmackove Ferrari. Fong hľadal najlepšie kombinácie ovládania, a aj keď zo začiatku hral bez myši, raz prehral s kamošom, ktorý hral na myši. Vtedy sa rozhodol zmixovať ovládanie myši a klávesnice a nakonfiguroval si všetko na klávesnicu. Nešlo to však na šípky, keďže tie okolo seba nemajú dostatok klávesov na skákanie a používanie veci, a tak sa presunul na druhú stranu klávesnice. Skúšal EDSF kombináciu a aj WADX až nakoniec skončil pri WASD. Pre zaujímavosť, v tom čase niektorí Quake hráči začali používať aj ZXCV, kombináciu. Nakoniec esports hráči začali používať WSAD a myš. 

Následne to už spopularizoval Half Life a hlavne Counter Strike, ku ktorému sa pridali Unreal Tournament, a Quake 3 Arena. Potom už nebola cesta späť.

Ak by vás zaujímala prvá hra, ktorá použila WSAD a mouse look, bol to titul z roku 1986 s názvom Dark Castle. Bola ešte 2D, ale už vtedy autori zo Silicon Beach Software poznali budúcnosť.  Ukážku si môžete pozrieť tu. Neskôr v roku 1995 prišiel Terminator Future Shock a použil WSAD a mouse look v 3D hre, bola singleplayer a nebola veľmi populárna a tak s tým prerazil až Fong v Quake multiplayeri.





Páči sa mi! (+15)

Zaradené pod: pohyb v hrách, WSAD, Denis Fong






Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Pc pre kamosa 1100-1200€ (18)
Ahojte. Kamos si chce kupit pc a dat si ho poskl...
|Steam deck oled - neustále akt... (0)
Zdar chcem sa spýtať, či nemá niekto podobnú skúse...
|Nintendo switch - zrusenie vir... (0)
Ahojte, kto ste patchovali konzolu, tak sa vam ...
|Predam bayonettu 1 na nintendo... (0)
Mal som k Bayo 2 kod pre bayonettu 1, mam to prejd...
|Dilema pri kúpe gpu. (30)
Čaute, mám dilemu, konkrétne mám ponuky na GPU a t...
|Screenshots (62699)
Vkladajte sem vaše zaujímavé screenshoty z hier. O...
|Hlavná diskusia (33)
O všetkom, respektíve ak máte nejaké otázky alebo ...
|Diskusia k hlasovaniu (sector) (11009)
Tu môžete rozviesť svoje zahlasovanie v sector hla...
|Zľavy/akcie/rozdávačky - pc (257)
Ahojte, všimol som si (alebo som aspoň nenašiel...
|Off-topic (135166)
Čokoľvek, čo budete chcieť povedať, možete spraviť...
|Svet, ukrajina, vojny ... (38744)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk