EU predstavilo Digital Markets Act pre boj proti digitálnym monopolom |
EU komisia včera dokončila návrh zákona, ktorý sa bližšie pozrie na monopoly, špeciálne pre mobilné firmy.
EU komisia včera dokončila návrh zákona, ktorý sa bližšie pozrie na monopoly, špeciálne pre mobilné firmy. Je nazvaný Digital Markets Act a zaistí, aby veľké platformy nezneužívali svoje postavenie a bude ich náležite trestať. Zákon rovno menuje okolo 20 pravidiel, ktorými sa budú musieť veľké firmy riadiť.
EU už dlhšie vidí, čo sa v tejto oblasti deje, keď majú hneď niekoľko Amazon súdov, Apple súdov a aj Facebook prípad. Vidia, o čo v tých prípadoch ide a to bude zapracované aj v tomto zákone.
Napríklad Apple a Google budú musieť otvoriť svoje stores a pridať alternatívne platby. Musia umožniť alternatívne aplikácie k svojim natívnym aplikáciám. Rovnako veľké firmy musia otvoriť svoje messaging aplikácie a umožniť spoluprácu s menšími aplikáciami, ak o to požiadajú.
Hlavnými bodmi sú:
- Interoperabilita - firmy by mali umožniť, aby ich platformy fungovali s podobnými službami menších tretích strán. Teda toto by platilo pre spomínané správy alebo platobné brány. Toto je ako pre Epic súd, tak Spotify a všetkých, ktorí sa teraz súdia, a konkrétne v oblasti správ aj pre kompatibilitu iOS a Androidu, kde Apple odmietalo plnohodnotne prepojiť správy.
- Právo na odinštalovanie - používatelia si musia vedieť odinštalovať všetko predinštalované a vybrať vlastné aplikácie. Toto platí hlavne pre iPhone, kde napríklad budú musieť umožniť odinštalovať Safari, ale aj pre firmy, ktoré dajú na mobily neodinštalovateľný bloatware. Eventuálne by to malo platiť aj pre Store, a teda store by sa malo dať odinštalovať a nahradiť iným. Záleží, ako to bude presne formulované.
- Prístup k údajom - menšie firmy musia mať prístup k analytickým údajom na platformách, napríklad pre firmy predávajúce produkty ako napríklad Amazon. Doteraz veľa firiem nemá prístupy k hlbším štatistikám a Apple a Google si ich nechávajú pre seba.
- Transparentnosť reklamy - Ak spoločnosť nakupuje reklamu napríklad na Facebooku, mala by mať k dispozícii nástroje na nezávislé overenie dosahu svojich reklám. Toto je hlavne preto, lebo Google a Facebook robia podvody v tejto oblasti.
- Ukončenie samozvýhodňovania - veľké firmy nemôžu využívať svoje platformy na to, aby uprednostňovali svoje produkty. To znamená, že napríklad spoločnosť Google nemôže umiestniť svoju nákupnú službu na prvé miesto vo výsledkoch vyhľadávania, ak je v ponuke aj iná služba.
Celkové dopady a to, čo to všetko bude zahŕňať, postupne uvidíme. Firmy budú mať čas do konca roka. Ak niečo firmy nedodržia, zaplatia 10% z ich globálnych tržieb, pričom pri nedodržaní sa bude zvyšovať na 20%. Detaily sa ešte riešia. Apple už poslalo námietku.
Zatiaľ je to návrh zákona, musí ešte prejsť EU parlamentom.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Speedrunner prešiel prvý level Doom 2 za menej ako 5 sekúnd 45
- Bude ďalší Xbox prakticky PC? 112
- Japonský prieskum ukázal, že mladí hráči už neriešia štandardné konzoly 96
- Fanúšikovia Escape From Tarkov sú naštvaní, autori vydali 250 dolárovú edíciu s ex 88
- Aké hry prídu v máji? 51
- Dostalo Stellar Blade prvým patchom aj cenzúru? 142
- Tomb Raider: Definitive Edition je už aj na PC 45
- Stalker 2 dostal nový Not a Paradise trailer a pridal aj zábery 57
- Microsoft vraj už diskutuje o tom, ako vydať ďalšiu Fallout hru čo najskôr 78
- Česká FPS akcia Gray Zone Warfare práve dostala dátum vydania v Early access 42 zobraziť viac článkov >