AI vyhľadávanie už útočí na Google |
Tradičný model desiatich modrých odkazov čelí konkurencii zo strany AI.
Tradičný model vyhľadávania spoločnosti Google, známy ako "desať modrých odkazov", aktuálne čelí zmenám v dôsledku nástupu vyhľadávania poháňaného umelou inteligenciou. Ide tak o kompletnú zmenu spôsobu, ako ľudia vyhľadávajú informácie na internete.
Podľa správy od Adobe Analytics zaznamenalo AI vyhľadávanie počas dňa Cyber Monday v roku 2024 nárast o 1 950 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Tento trend naznačuje rastúcu popularitu AI nástrojov, ako sú ChatGPT od OpenAI a Perplexity AI, ktoré poskytujú používateľom priame odpovede so zoznamom zdrojov namiesto tradičného zoznamu odkazov, čo samozrejme, vo väčšine prípadov je rýchlejšie a efektívnejšie.
Spoločnosť Google reaguje na tieto zmeny zavedením experimentálnej verzie svojho vyhľadávača založenej najmä na AI, ktorá nahrádza tradičné "modré odkazy" AI generovaným zhrnutím, podobne ako Copilot vo vyhľadávači Bing. Táto funkcia je však momentálne dostupná len pre predplatiteľov služby Google One AI Premium. Bývalý generálny riaditeľ Google, Eric Schmidt, zdôraznil, že Google nie je len o "modrých odkazoch", ale aj o organizovaní svetových informácií. Verí, že AI môže zlepšiť efektivitu reklamy a že spoločnosť bude schopná monetizovať AI odpovede. To sa však nemusí týkať menších webov, ktoré si bežný používateľ cez umelú inteligenciu jednoducho nevyhľadá, a tak nenavštívi ich stránku. V konečnom dôsledku tak prídu o finančné prostriedky z reklám, čo môže byť vo veľa prípadoch veľmi náročná situácia.
Zaujímavé sú však štúdie, ktoré naznačujú, že používatelia, ktorí sú presmerovaní z AI vyhľadávania na odkaz zdroja, zostávajú na stránkach dlhšie, prehliadajú ich taktiež viac a menej často okamžite opúšťajú stránku v porovnaní s tradičnými vyhľadávaniami. To naznačuje, že AI nástroje môžu smerovať používateľov na relevantnejší obsah, čo zlepšuje celkovú používateľskú skúsenosť. Samozrejme však rátame s prípadom, že si daný používateľ otvorí zdroj, na základe ktorého AI napísalo zhrnutie.
Google si stále vo svete drží svoje dominantné postavenie. Počet vyhľadávaní dokonca od vzniku ChatGPT vzrástlo o 20% na 5 biliónov, takže tradičné vyhľadávanie je stále relevantné, a veľmi pravdepodobne to tak ešte nejaký čas ostane.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Sam Altman z OpenAI hovorí, že jeden príkaz v ChatGPT spotrebuje pätnástinu čajove 38
- The Witcher 3 by mal dostať nové DLC 65
- RECENZIA: Mario Kart World 106
- Harry Potter seriál už obsadil Malfoyovcov 38
- Článok: Nintendo Switch 2 54
- Nové mega zľavy spustené 31
- Článok: Dnes by Dead Space nedostal zelenú - vydavatelia sa boja riskovať 17
- PlayStation Plus Premium a Extra predstavilo júnové hry 17
- MindsEye podľa očakávaní kvalitou neohúrilo 73
- RECENZIA: The Alters 26 zobraziť viac článkov >