Clair Obscur: Expedition 33 sa predáva dvakrát rýchlejšie než akékoľvek iné JRPG na Steame a to aj od Square Enix |
Bagetové JRPG sú in. Square Enix JRPG out.
Hra Clair Obscur: Expedition 33 od francúzskeho štúdia Sandfall Interactive sa stala nečakaným hitom v žánri JRPG. Vydaná pod hlavičkou Kepler Interactive, hra za tri dni predala vyše 1 milión kópií, a to aj napriek tomu, že je dostupná v Game Passe na PC a Xboxe.
Výrazný náskok v predajoch
Podľa analytikov z Alinea Analytics hra za prvý týždeň predala 785-tisíc kópií len na Steame, čo je viac než dvojnásobok predajov konkurentov v rovnakom žánri, ako sú Metaphor: ReFantazio, Persona 3 Reload či Like a Dragon: Infinite Wealth. Na PlayStatione sa predalo ďalších 350-tisíc kópií. Expedícia 33 tak jasne vedie medzi modernými JRPG s realistickým vizuálom.
Kritika a porovnanie so Square Enix
Clair Obscur čerpá inšpiráciu z klasických hier ako Final Fantasy X a Lost Odyssey a podľa kritikov dokáže lepšie vystihnúť ich ducha než súčasné veľké tituly od Square Enix. Zatiaľ čo Final Fantasy XVI a FFVII Rebirth sa odklonili k akčnému systému, Sandfall sa odvážne drží klasického ťahového systému, vylepšeného o časované útoky a parírovanie, podobné systému z Mario & Luigi: Superstar Saga či Sekira.
Analytik Rhys Elliott kritizuje opatrný prístup Square Enix a naznačuje, že firma zrejme ľutuje, že nevyužila dopyt po realisticky vyzerajúcom ťahovom JRPG:
"Expedition 33 ponúkla fanúšikom RPG to, čo už roky chceli. Ak by ste sa v 90. rokoch opýtali fanúšikov Final Fantasy, ako by mal vyzerať ideálny JRPG, vyzeral by ako toto."
Dôležitú úlohu zohrala aj nízka cena – hra stála menej než 50 dolárov, čím motivovala viacerých hráčov ku kúpe. To kontrastuje s aktuálnym trendom zvyšovania cien – Xbox chystá 80-dolárové tituly, Nintendo už takto ocenilo Mario Kart World pre Switch 2.
Význam Game Passu
Aj keď Game Pass môže znižovať priame tržby na Xboxe, podľa Elliotta výrazne pomáha budovať povedomie a podporuje predaje na iných platformách, najmä na Steame. Podobne profituje aj Palworld. Xbox navyše poskytol Expedícii 33 silnú marketingovú podporu, vrátane prezentácie na Xbox Games Showcase 2024.
Súperiace RPG a úspech napriek konkurencii
Hra si dobre viedla aj napriek tomu, že vyšla v rovnaký týždeň ako remaster Oblivionu. Aj keď ten sa predáva rýchlejšie (čo sa očakávalo vzhľadom na silnú nostalgiu), Expedition 33 ho už medzičasom prekonala na globálnom rebríčku predajov na Steame. Kepler Interactive uviedol, že súbežné vydanie Oblivionu neškodilo, ale naopak zvýšilo záujem o kvalitné RPG tituly.
Záver: Úspech Clair Obscur: Expedition 33 dokazuje, že realisticky vyzerajúci ťahový JRPG má stále silné publikum, najmä ak ponúkne kvalitný vizuál, dobre napísaný príbeh a moderné mechaniky. Sandfall Interactive tým nastavilo nové očakávania pre žáner, zatiaľ čo tradiční hráči ako Square Enix čelia otázkam ohľadom svojho smerovania.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- RECENZIA: Death Stranding 2: On the Beach 100
- Nové mega zľavy spustené 42
- Štúdia MIT naznačuje, že dlhodobé používanie ChatGPT môže oslabovať kognitívne sch 90
- Mafia: The Old Country je už gold 102
- RECENZIA: Cyberpunk 2077: Ultimate Edition (Switch 2) 59
- Death Stranding 2 dostáva recenzie 42
- Číňania predstavili svoju prvú 6nm GPU, mala by byť konkurenciou RTX 4060, ale zat 68
- Unreal Engine 5.6 priniesol zlepšenie výkonu 60
- PlayStation čelí hromadnej žalobe v Holandsku za vysoké ceny digitálneho obsahu 112
- Nová AMD architektúra UDNA bude vraj o 20% rýchlejšia, bude aj v nových Xbox a PS 94 zobraziť viac článkov >