Clair Obscur: Expedition 33 sa predáva dvakrát rýchlejšie než akékoľvek iné JRPG na Steame a to aj od Square Enix |
Bagetové JRPG sú in. Square Enix JRPG out.
Hra Clair Obscur: Expedition 33 od francúzskeho štúdia Sandfall Interactive sa stala nečakaným hitom v žánri JRPG. Vydaná pod hlavičkou Kepler Interactive, hra za tri dni predala vyše 1 milión kópií, a to aj napriek tomu, že je dostupná v Game Passe na PC a Xboxe.
Výrazný náskok v predajoch
Podľa analytikov z Alinea Analytics hra za prvý týždeň predala 785-tisíc kópií len na Steame, čo je viac než dvojnásobok predajov konkurentov v rovnakom žánri, ako sú Metaphor: ReFantazio, Persona 3 Reload či Like a Dragon: Infinite Wealth. Na PlayStatione sa predalo ďalších 350-tisíc kópií. Expedícia 33 tak jasne vedie medzi modernými JRPG s realistickým vizuálom.
Kritika a porovnanie so Square Enix
Clair Obscur čerpá inšpiráciu z klasických hier ako Final Fantasy X a Lost Odyssey a podľa kritikov dokáže lepšie vystihnúť ich ducha než súčasné veľké tituly od Square Enix. Zatiaľ čo Final Fantasy XVI a FFVII Rebirth sa odklonili k akčnému systému, Sandfall sa odvážne drží klasického ťahového systému, vylepšeného o časované útoky a parírovanie, podobné systému z Mario & Luigi: Superstar Saga či Sekira.
Analytik Rhys Elliott kritizuje opatrný prístup Square Enix a naznačuje, že firma zrejme ľutuje, že nevyužila dopyt po realisticky vyzerajúcom ťahovom JRPG:
"Expedition 33 ponúkla fanúšikom RPG to, čo už roky chceli. Ak by ste sa v 90. rokoch opýtali fanúšikov Final Fantasy, ako by mal vyzerať ideálny JRPG, vyzeral by ako toto."
Dôležitú úlohu zohrala aj nízka cena – hra stála menej než 50 dolárov, čím motivovala viacerých hráčov ku kúpe. To kontrastuje s aktuálnym trendom zvyšovania cien – Xbox chystá 80-dolárové tituly, Nintendo už takto ocenilo Mario Kart World pre Switch 2.
Význam Game Passu
Aj keď Game Pass môže znižovať priame tržby na Xboxe, podľa Elliotta výrazne pomáha budovať povedomie a podporuje predaje na iných platformách, najmä na Steame. Podobne profituje aj Palworld. Xbox navyše poskytol Expedícii 33 silnú marketingovú podporu, vrátane prezentácie na Xbox Games Showcase 2024.
Súperiace RPG a úspech napriek konkurencii
Hra si dobre viedla aj napriek tomu, že vyšla v rovnaký týždeň ako remaster Oblivionu. Aj keď ten sa predáva rýchlejšie (čo sa očakávalo vzhľadom na silnú nostalgiu), Expedition 33 ho už medzičasom prekonala na globálnom rebríčku predajov na Steame. Kepler Interactive uviedol, že súbežné vydanie Oblivionu neškodilo, ale naopak zvýšilo záujem o kvalitné RPG tituly.
Záver: Úspech Clair Obscur: Expedition 33 dokazuje, že realisticky vyzerajúci ťahový JRPG má stále silné publikum, najmä ak ponúkne kvalitný vizuál, dobre napísaný príbeh a moderné mechaniky. Sandfall Interactive tým nastavilo nové očakávania pre žáner, zatiaľ čo tradiční hráči ako Square Enix čelia otázkam ohľadom svojho smerovania.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Alza spustila nové zľavy 29
- RECENZIA: Roadcraft 21
- Nový Cyberpunk 2077 nás vráti do Night City, ale pridá aj Chicago 38
- Porovnanie šiestej epizódy druhej série The Last of Us s hrou 105
- RECENZIA: JDM: Japanese Drift Master 10
- Prvé porovnania výkonu RTX 5060 prichádzajú 110
- Battlefield 6 prinesie kampaň inšpirovanú thrillerom Civil War a špionážnym seriál 38
- iPhone 17 Air bude síce tenký, ale má mať aj malú batériu 91
- RECENZIA: Blades of Fire 3
- Aký tablet kúpiť za 100,200,300 alebo 500 eur? 43 zobraziť viac článkov >