MAVRIX BY MATT JONES |
MAVRIX BY MATT JONES |
Vravíte, že neviete, kto je to MattJones? Britský jazdec na bicykli, ktorý má na svedomí napríklad toto, alebo toto, prípadne toto. Adrenalínový šialenec na dvoch kolesách síce možno nevyhráva preteky a nejazdí najlepšie časy, o to viac ale jeho youtubový účet (a nesmieme zabudnúť ani na jeho dvojičku, Jono Jonesa) baví ľudí rôznorodou tvorbou a šialenými nápadmi, čo všetko sa dá na bajkoch vymyslieť. Práve bratia Jonesovci stoja aj za pripravovanou športovou videohrou, ktorej hlavnou náplňou je dostať sa na bicykli pomocou gravitácie dole z kopca čo najrýchlejšie.
Titul je aktuálne v štádiu predbežného prístupu, no i v aktuálnom stave už ponúka dosť obsahu na to, aby sme sa jej pozreli na zúbky na viackolečku. MAVRIX je zasadený do otvoreného sveta vymysleného pohoria, ktoré celé slúži ako obrovská pretekárska dráha. Základnou stanicou je vaša dodávka, ktorá slúži okrem iného aj na upravovanie jazdca, bajku, získavanie sponzorov atď. Odtiaľ sa môžete slobodne pohybovať po celej dostupnej krajine. Cestu k trailom - t.j. „dráham” - si môžete aj vyšliapať, avšak rýchlejší a pohodlnejší spôsob je (alebo mal by byť) použiť niektorú z lanoviek a vlekov.
No a potom už je iba na vás, aký typ trailov preferujete. Sú farebne označené podľa náročnosti a určite odporúčame začať modrými. Tam sa naučíte základy ovládania bicykla, že ľavá páčka slúži na ovládanie riadidiel a pravá na ovládanie tela, že máte dve brzdy a rôznou kombináciou týchto funkcií dokážete spraviť wheelie, manuál, stoppie alebo salto či whip na skokoch.
Neskôr sa dostanete na oranžové, červené i čierne zjazdovky, kde rastie veľkosť klopeniek, brutalita skokov alebo vás lesné chodníčky preveria inou formou (napríklad náročné technické kameňové sekcie, husté stromy atď.) Na týchto trailoch budete súťažiť vo formou najlepších časov zapísaných do rebríčkov pre jednotlivé traily s ostatnými hráčmi, ktorých síce na hernej ploche vidíte, ale priamo preteky si zatiaľ s nimi dať nemôžete. Druhým spôsobom progresu v kariére je plnenie stanovených úloh, za ktoré získavate sponzorstvá a aj ingame peniažky na nákup nového vybavenia. Ingame mena sa síce dá získať aj poctivým hraním, no už teraz je k dispozícii aj obchod, kde sa nakupuje i za reálne peniaze. Snáď sa naozaj bude používať iba na nové dresy, rukavice či okuliare a nebude to celé smerovať do nepopulárnej kategórie pay to win.
Hovorili sme si, že hra je primárne orientovaná na gravity disciplíny, t.j. enduro a downhill. Tomu sú prispôsobené aj trate, od malých vlniek až po absurdne obrovské skoky s niekoľko sekundovým airtime. Občas nájdete aj rozbité cesty, avšak väčšina trailov je skutočne o klopkách a skákaní. Aby sme ale boli informačne kompletní, na hernej mape nájdete aj technické pasáže, napríklad Helfarm (farma s množstvom umelo vybudovaných prekážok), kde je rýchlosť váš nepriateľ a naopak, brzdy, technika a rozvaha vás dostanú do cieľa skôr, než zbesilé šliapanie do pedálov a pumpovanie na „boulách”.
Základná premisa MAVRIX je teda pevná a spočíva v spomínanom otvorenom svete, kde jazdíte len tak pre potešenie alebo pracujete na zlepšovaní svojho času a súťažíte tak proti iným hráčom. Je otázne, či takýto obsah bude stačiť na dlhodobú zábavu, resp. čo všetko ešte autori chystajú, aby nás udržali pri obrazovkách čo najdlhšie. Preteky viacerých bajkerov naraz? Viactrailové preteky? Súťaže v trikoch? Uvidíme. Do budúcnosti sú určite sľúbené nové sponzorské výzvy, traily, oblečenie a jazdci, vrátane Sama Pilgrima, ďalšieho skvelého športovca / youtubera. BikeOClock, Rasťo Baránek, Jakub Vencl či Ondra Šléz sa tam asi neobjavia, ale zato môžete Česko a Slovensko reprezentovať aspoň v podobe vlastného avatara.
Dodatočný obsah sa pridáva relatívne ľahko, lenže v prípade hry od Matta Jonesa sa nezdá byť problémom tento aspekt. Uvedomujeme si,že hra je v early access a že veci ako nepoužiteľná mapa, kde sa nedajú nastavovať waypointy, sa možno ešte fixnú. Avšak napríklad systém lanoviek a vlekov nám pripadá úplne zbytočný. Prečo na už objavené traily potrebujeme šliapať alebo sa vyviesť lanovkou a nefunguje fast travel? Najmä keď k niektorým technickým výzvam a k základnému táboru sa teleportovať viete? Výhrady máme ku grafike, ktorá je veľmi „plochá”, chýbajú detaily a napríklad prechody medzi vertikálnymi a horizontálnymi plochami sú spracované akoby boli vyvinuté 10 rokov dozadu.
Dobre, grafiku si možno v tých rýchlostiach nevšimnete, ale čo vám bude na 100 % vadiť od prvého mementu a zároveň to zatiaľ hodnotíme ako najslabšiu časť hry, je fyzika. Bajky a jazdci sa správajú úplne, ale úplne nerealisticky. Ak to bolo zámerom autorov a zamerali sa čisto na zbesilé jazdenie dole kopcom (takmer) bez akýchkoľvek fyzikálnych zákonov, tak OK. Lenže toto sme od MAVRIX nečakali. Možno prehnané očakávania z našej strany, no ak ste niekedy išli na bajku dole kopcom, nebodaj na nejakom traile, tak toto má od reality na míle ďaleko. Bajk sa správa divne aj pri šliapaní do kopca, nemá problém prejsť takmer kolmé steny, rýchlosti sú úplne ustrelené. Fyzikálnemu modelu ako keby úplne absentovala premenná hmotnosti, bicykel a jazdec sú jednoducho ľahkí sťa povestné pierko. A najväčšia otázka, ktorá z tohto celého vyplýva je, že či sa vývojový tím ešte plánuje zásadne fyzikálnemu modelu povenovať, alebo toto je jeho predstava o zábavnom donwhill simulátore.
Samotné dvojkolesové stroje (zatiaľ) nie je možné nijako upravovať, žiadne tlaky v pneumatikách, žiadne tlaky v pružení a nastavenie kompresie, žiadne pridávanie dodatočnej váhy na kostru. Ale to by asi aj tak nedávalo zmysel v aktuálnom spracovaní fyzikálneho modelu. Všetko úpravy by boli zbytočné.
MAVRIX by Matt Jones nebude nikdy hra pre široké masy, pretože šport, ktorý vyobrazuje, ani zďaleka nedosahuje popularitu futbalu alebo hokeja. Mohol by osloviť fanúšikov gravity disciplín - tu ale prichádza na scénu veľmi (v súčasnom stave) rozpačitý fyzikálny model, ktorý aj túto malú skupinu potencionálnych zákazníkov pravdepodobne odradí. Verme preto, že pri vývoji a posune titulu z early access do finálne dôjde k zásadnej úprave fyziky a my budeme mať z jazdy dole kopcom ten správny pocit.
![]() |
PC
Vývoj: Cascade Interactive / Third Kind Games Štýl: Šport
| ||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|