PRIHLÁS

ARC RAIDERS

ARC RAIDERS

8.5

Honba za korisťou pre odvážnych a nenápadných

Recenzia na PC verziu

Jedna z najsledovanejších tohtoročných hier po testovaní otvorila svoje brány v plnohodnotnom vydaní. A odpálila to peknými číslami - po prvom dni od štartu dosiahla 264 tisíc zúčastnených hráčov a hodnotenia na Steame sú veľmi kladné. Čím tak fascinuje hráčov?

Hra určite potvrdzuje to, že v dnešnej dobe na grafike záleží, aj keď niekto môže tvrdiť čosi iné. Iste, svoje čaro môžu mať aj tituly, ktoré nevynikajú svojím vizuálom, ale väčšiu šancu presadiť sa a spopularizovať majú oku lahodiace kúsky, ako je práve Arc Raiders. Pýši sa kvalitným technickým spracovaním, ktoré je naozaj na vysokej úrovni. I keď pri štarte a nalogovaní, minimálne pri niektorých PC zostavách, pomerne dlho trvá, kým sa ocitnete  v menu a môžete sa vydať do post-apokalyptického sveta budúcnosti v takzvanej extrakčnej multiplayerovej hre. V tomto prípade aj so survival prvkami.

Vieme to už dávno, svet je  poriadne skur.... šialený a ženie sa do záhuby. S modernizáciou ľudstva aj rozkvetom umelej inteligencie prichádzajú i nové problémy a do popredia sa dostávajú vojnoví štváči a chamtivci, ktorí si na zbrojení postavili biznis. Vidíme to neďaleko našich hraníc a zarážajúce je aj to, že tí, ktorí boli počas druhej svetovej vojny obeťami holokaustu, teraz sami páchajú genocídu v oblasti na pobreží Stredozemného mora. Nakoniec to môže skončiť tak, že celé ľudstvo prehrá a možno Zem budú ovládať stroje - tak ako vo filmoch Terminator alebo hre  Arc Raiders. 

ARC Raiders
ARC Raiders Niektoré dvere a skrinky treba vypáčiť, inak ich neotvoríte.
Niektoré dvere a skrinky treba vypáčiť, inak ich neotvoríte.


ARC Raiders Zip lanovka vám skráti vzdialenosti.
Zip lanovka vám skráti vzdialenosti.


ARC Raiders Po evakuácii z mapy si môžete pozrieť celý váš postup od príchodu až do konca.
Po evakuácii z mapy si môžete pozrieť celý váš postup od príchodu až do konca.





V Arc Raiders vidíme nelichotivú budúcnosť, keď stroje prebrali kontrolu nad svetom a zvyšky ľudí, ktorí prežili, sa museli utiahnuť do podzemia. Na povrch vyliezajú len nájazdníci a dobrodruhovia, aby v ruinách civilizácie a zo zničených mašín hľadali korisť a čo najrýchlejšie sa s ňou vrátili do útrob Zeme. Vy sa stanete jedným z nich.  V hlbinách je funkčné osídlenie, kde sa môžete v pokoji pripravovať na nové výpravy.  Z nálezov si dokážete sami vyrobiť nové dielenské stoly a tie potom upgradovať, aby ste si vlastnoručne zhotovili a vylepšili strelné zbrane, granáty, lekárničky, muníciu a ďalšie vybavenie, s ktorým potom vyrazíte na povrch.

Dôležitou súčasťou je pritom energetický štít a rozšírenie na zvýšenie vášho nákladu - augment, s parametrami podľa preferovaného štýlu. Jeho zaujímavou súčasťou je jeden alebo viac slotov na predmety, o ktoré nechcete prísť v prípade úmrtia. Ak tam hore totiž zomriete, stratíte celú korisť aj výbavu - okrem tej zálohy. A vašu mŕtvolu môžu prešacovať iní hráči. No a čo si v podzemí nezhotovíte sami, to kúpite u obchodníkov. Tí vám navyše zadávajú úlohy za odmeny a, samozrejme, môžete im aj odpredať prebytky, ak ich radšej nezošrotujete na výrobný materiál. Pritom hra využíva až tri meny a aj to ešte u jednej obchodníčky navyše nakupujete za semiačka rastlín. Ale nebojte sa, zorientujete sa.

Za zmienku stojí kohút, ktorý je viac ako len váš miláčik -  slúži totiž na zabezpečenie základných surovín priamo v podzemnom osídlení. Aj keď sa vám teda na výpravách nedarí, vždy máte núdzový zdroj materiálu a toho bude viac po vylepšení operenca - neraz budete znovu vyrábať kompletnú výbavu, lebo o predošlú prídete. Keď sa nad tým zamyslíte, asi by viac pasoval pes alebo iné zviera, schopné niečo priniesť v papuli, ale kohút je aspoň menej tradičný spoločník a navyše ja proti tomu nemôžem nič namietať, keďže ho mám vo svojom priezvisku :-) .

Tam hore sa vydáte sólo, ale optimálne ako člen trojčlennej skupinky po výbere mapy, pričom dostupná je najskôr len jedna, ale veľmi skoro sa vám otvoria aj ostatné. Budete sa do nich často vracať kvôli stále novej koristi a zadaniam, ktoré sú síce väčšinou dosť banálne, ale máte z nich fajn odmeny a veci, občas aj vrátane výrobných plánov. Mapy nie sú veľmi rozsiahle, ale husto pokryté rôznymi objektmi, anténami, budovami, stanovišťami a nájdete tam niekoľko významnejších budov označených ako stredné a veľké zdroje koristi rôzneho druhu. Obsahujú  kovové, mechanické, biologické prírodné a iné zdroje a suroviny, ktoré tam môžete nájsť, vyzbierať, vybrať a vypáčiť zo skríň a zariadení.

Postavu vášho raidera, preživšieho hľadajúceho korisť v ruinách civilizácie, vnímate z pohľadu tretej osoby. Teda sa pozeráte na chrbát borca, ktorého si ho krátko po úvode môžete do istej miery prispôsobiť. Precízne spracované modely tváre s niekoľkými druhmi účesov môžete nechať odhalené, ale väčšina hráčov využije bohatý výber kostýmov aj s prilbou, kovbojským klobúkom či inou pokrývkou hlavy. A viete si upravovať aj batoh a jeho detaily - tento kúsok je štandardnou súčasťou vašej výbavy a bude vám stále na očiach. Tvorcovia sa skutočne pohrali aj s drobnosťami, takže na ruksaku pekne vidíte vrecká s opaskami, zavesenú petrolejku, prívesok pre šťastie aj zbraň, keď ju práve nedržíte v rukách.

Samozrejme, rovnako precízne je spracované aj vaše oblečenie a ostatné súčasti samotnej postavy. Tá sa prirodzenou chôdzou alebo behom, prípadne kĺzaním presúva po krajine, pri boji svižne reaguje, po zranení sa prikrčí, pri fatálnom už plazí v prachu, aby sa pokúsila dosiahnuť na spínač. Exteriéry, presvietené slnkom, inokedy pochmúrne alebo romanticky ožiarené Mesiacom, hviezdami, hliadkujúcimi dronmi aj výbuchmi, lákajú na objavovanie zvyškov civilizácie. Dobre vyzerajú odlesky na vode, imitácie hrdze na starších objektoch z kovu, na trávnatých úsekoch môžete počítať steblá. Fajn pôsobia aj interiéry, často so skrytými nepriateľmi a kamerami v miestnostiach, ktoré budete prekutávať. A cestu nimi si skrátite výťahmi a zip lanovkami.

Tvorcovia pri hre naplno využili najmodernejšie technológie, ako  AMD FSR 3, DLSS, globálnu ilumináciu Ray tracingu a kadečo iné. Pritom aj na stredne výkonnej zostave si môžete dovoliť epické nastavenia. Ozvučenie je špičkové, podľa efektov a intenzity viete rozoznať, z ktorého smeru a akej diaľky zvuk prichádza, poznáte rozdiel medzi streľbou a výbuchmi v budovách a v otvorenom priestore, kde sa zvukové vlny šíria inak. Dobre sa počúvajú hlášky raiderov - predvolené pózy spojené so základnou hlasovou komunikáciou, ktorou sa hráči zdravia a často dávajú najavo, že sú nablízku a nemajú nepriateľské úmysly (pravdaže, nie všetci). Samozrejmosťou je aj plnohodnotný hlasový chat i s prirodzene aplikovaným Discordom. Hráči sa pekne dorozumievajú aj jednoduchým umiestňovaním pingov - navigačných bodov pri označení miesta alebo nepriateľa v dohľade. A sedí k tomu aj hudba - moderná, nevtieravá, tajuplná ako vesmír.

Pri hraní sme nezaznamenali lagy ani žiadne väčšie technické problémy. Skôr môže byť problém občas pri spustení samotnej hry, ale keď už sa do nej dostanete, všetko funguje spoľahlivo. Po odchode z centrálnej podzemnej základne, kde sa pripravujete na výpravy, vám hra momentálne rýchlo, väčšinou do pol minúty, nájde  dvoch spoluhráčov do kooperácie (aj cross-platformovo). Teda ak necháte zapnutú túto možnosť a nerozhodnete sa ísť do terénu sólo, čo je voľba mnohých hráčov. Napokon, aj v teréne sa viete dať do tímu s inými raidermi, ale pozor, servery sú PvPvE a niektorí hráči na vás budú poľovať a vedia byť pekne zákerní, aj keď ich je menšina.

ARC Raiders
ARC Raiders Stroje ma dostali, drony víťazoslávne krúžia nad mojím umierajúcim telom ako supy.
Stroje ma dostali, drony víťazoslávne krúžia nad mojím umierajúcim telom ako supy.


ARC Raiders V určitom čase môžete hrať mapy aj v nočnej fáze, kde sa mierne líšia podmienky a je iná atmosféra.
V určitom čase môžete hrať mapy aj v nočnej fáze, kde sa mierne líšia podmienky a je iná atmosféra.


ARC Raiders Úlohy prijímate od obchodníkov, zadaní je dosť, ale väčšinou sú triviálne.
Úlohy prijímate od obchodníkov, zadaní je dosť, ale väčšinou sú triviálne.





Výhodou skupinky je, že po ťažkom zranení, bez ohľadu na to, či vás zložili AI stroje alebo živí protihráči, kedy sa už len plazíte po zemi, kým úplne nevykrvácate, vás parťáci dokážu opäť postaviť na nohy. No to plazenie z posledných síl je v určitých situáciách zaujímavé aj pre jednotlivca. Strieľať ani doliečiť sa vtedy sami síce nemôžete, ale aj v tomto stave dokážete aktivovať spínače a dostať sa do bezpečia nákladného výťahu v kryte na extrakciu, ak ste dostatočne blízko. Super vec, ktorú ešte musíme úplne vysvetliť, lebo je dôležitou súčasťou výprav.

Na mapy sa presuniete z bunkrov či metra a potom spravidla máte polhodinu na aktivity na povrchu. Ak sa nestihnete vrátiť do podzemia v časovom limite, zahyniete. Návrat je ale možný len prostredníctvom špecifických únikových miest. Najčastejšie sú to spomínané nákladné výťahy, ktoré sú na povrchu chránené uzavretým krytom. Opustiť zónu môžete kedykoľvek, keď sa dostanete na určené miesto, kde ale najskôr musíte privolať výťah a počkať, kým sa otvorí kryt. Prípadne ešte použiť terminál. To však trvá niekoľko desiatok sekúnd a hluk priťahuje stroje, takže by ste sa mali schovať a vbehnúť do výťahu, keď je pripravený na transport. Často to teda býva už pod útokom dronov a iných strojov, ale dá sa to zvládnuť - a aj v tej situácii s ťažkým zranením.

Alternatívnymi únikovými cestami sú stanice metra na vybraných mapách alebo šachty, ku ktorým ale potrebujete špeciálne kľúče. Ale pozor, všetky verejné únikové miesta sú funkčné len dočasne. Postupne sa uzamykajú, o čom vás informuje časomiera a čím dlhšie sa zdržíte na mape, tým menej extrakčných miest a nákladných výťahov je možné použiť. Snažte sa nezmeškať ten posledný.

Na povrchu je to rozhodne zaujímavé, ale aj nebezpečné a musíte brať do úvahy viaceré  faktory. Strojov nie je až tak veľa, ale  hliadkujú a vedia vás spozorovať aj z veľkej diaľky. Môžete mať problém zvládnuť aj tie menšie, no a pri veľkých sa šanca blíži k nule. Navyše si bežne privolajú posily. Nečakajte teda žiadne likvidovanie protivníkov po desiatkach alebo stovkách. Zabudnite. Väčšinou si na mape poznačíte jeden, dva, či tri zárezy a budete vôbec radi, ak z toho vyviaznete živí. Rýchlo zistíte, že najlepší je stealth postup a ak to úlohy vyslovene nevyžadujú, úplné vyhýbanie sa strojom. A optimálne aj autám, z ktorých sú síce vraky, ale niekedy, keď sa priblížite, ohlásia sa alarmom. A pozor aj na neznámych hráčov, nikdy neviete, či budú priateľskí, alebo chcú váš skalp - aj keď väčšinou sú skôr mierumilovní. Keď už však dôjde k bojom, sú pôsobivé a realistické. 

ARC Raiders
ARC Raiders V strome schopností si vylepšíte zdatnosť svojej postavy.
V strome schopností si vylepšíte zdatnosť svojej postavy.


ARC Raiders Tak banda, len čo sa otvorí kryt, sme v bezpečí nákladného výťahu. Ja sa tam aj doplazím.
Tak banda, len čo sa otvorí kryt, sme v bezpečí nákladného výťahu. Ja sa tam aj doplazím.


ARC Raiders Takýmto spôsobom si aj vonku v teréne vyslúžite odmenu v podobe nábojov a základných pomôcok.
Takýmto spôsobom si aj vonku v teréne vyslúžite odmenu v podobe nábojov a základných pomôcok.





Zaujímavé je hlavne sledovanie správania strojov. Poletujúce drony vás zahliadnu a začnú prenasledovať. Keď sa schováte v budove, číhajú stroje pri vchode, ale niekedy vás prekvapia, keď sa presunú k druhému vstupu, lebo predpokladajú, že tadiaľ vyjdete. Ak poškodíte jednu z vrtúľ štandardného drona, bude síce ešte bojaschopný, ale  uvidíte, že je nestabilný a robí trhané pohyby. Nakoniec neraz po strate rovnováhy narazí do múra alebo padne na zem. Pozoruhodné. V interiéroch si treba dávať pozor na výbušné gule, ktoré sa odrazu vynoria z tmy, ako aj kovové pavúky, ktoré pôsobia ako votrelec - facehugger a aj sa vám prisajú na tvár a musíte si ich strhnúť, inak vám stiahnu život na nulu. Kolosálny kovový walker vás vonku rýchlo zaženie výbušnými raketami.

Okrem toho všetkého ale musíte zvládať aj seba samého. Presnejšie ide o vašu kondičku. Pri behu, lezení na skaly a múry a vybraných činnostiach spotrebúvate staminu, ktorá sa dosť pomaly dopĺňa. Dobrá rada - pri behu odložte zbraň, pomalšie sa unavíte a svižnejšie klusáte. Pri úteku pred nepriateľmi vám stamina môže zachrániť život, alebo vás naopak zradí. No aj s tým sa dá niečo robiť. Po opustení mapy pekne vidíte označenie všetkých vašich krokov a udalostí, ktoré ste tam zažili. Do podzemného osídlenia okrem koristi prinesiete aj skúsenosti za boj, prieskum, lúpenie a dokonca aj za to, ako dlho ste vydržali na povrchu. A vašej postave pribúdajú levely a s nimi sa otvára pokročilý obsah hry a v neposlednom rade máte body na vylepšenia v talentovom strome. Má tri vetvy a investovaním si môžete zdokonaľovať vašu kondíciu, mobilitu a survival. Nečakajte od toho žiadne zázračné schopnosti, ale určite pomôže, keď sa pomalšie vyčerpávate, pri páde z výšky sa zmenší miera zranenia, dlhšie odolávate smrti po ťažkom zranení a podobne.

Je to naozaj dobre namiešaná zmes, ale stále je priestor na zlepšenie hry. Nezaškodilo by viac významnejších úloh. Teraz väčšinou robíte len poslíčka alebo niečo aktivujete a sú to hlavne menšie, privátne požiadavky obchodníkov. Čo však prekáža viac, je zmätočná navigácia, ktorú niekedy dostávate pri zadaniach. Musíte si zvyknúť na to, že v hre nemáte presne určené miesta úloh a núti vás to k väčšej samostatnosti, no to by až tak neprekážalo. No keď máte pomôcku, že sa niečo nachádza blízko tej a tej budovy a v skutočnosti je to na úplne inom mieste, chodíte a blúdite a máte dojem, že vás vývojári ťahajú za nos. A na sociálnych sieťach vidíte, že v tom nemáte zmätok len vy, ale aj iní hráči, ktorí hľadajú rady. Riešenie býva často jednoduché, ale na mieste, ktoré by vám ani nezišlo na um. No a v budúcich aktualizáciách by bolo fajn pridať do hry ďalšie mapy a zbrane, optimálne aj nejaký nový režim, aby sa vám to nezunovalo. Momentálne môžete vaše potulky zakončiť po dosiahnutí dvadsiateho levelu tým, že pripravíte vašu postavu na expedíciu, z ktorej sa už nevráti. Váš progres sa sčasti zresetuje, ale niečo zostane a získate bonusy pre nového raidera, ktorého si vytvoríte.

Inak aj čo sa týka celkového objasňovania herných mechanizmov, mohlo to byť v hre lepšie. Niektoré veci nie sú priblížené vôbec. Mnohé vám hra síce vysvetlí, ale neraz nie vtedy, keď to práve potrebujete, ale až neskôr. Na fungovanie rôznych súčastí teda väčšinou prichádzate samostatným konaním, skúšaním, experimentovaním alebo radením sa so skúsenejšími hráčmi. Nováčikovia teda nemajú úplne jednoduchý vstup a v prvých hodinách sa bolestivo učia na vlastných chybách.

ARC Raiders
ARC Raiders Čo skrývaš, plecháč? Dúfam, že niečo užitočné.
Čo skrývaš, plecháč? Dúfam, že niečo užitočné.


ARC Raiders Dôjde aj k bojom, ale sami zistíte, že je lepšie sa im vyhýbať.
Dôjde aj k bojom, ale sami zistíte, že je lepšie sa im vyhýbať.


ARC Raiders Toto som získal pri poslednej návšteve povrchu. Moja aktuálna výbava má hneď niekoľko špeciálnych slotov.
Toto som získal pri poslednej návšteve povrchu. Moja aktuálna výbava má hneď niekoľko špeciálnych slotov.




ARC Raiders je survival extrakčná hra s kooperáciu, kde sa ale väčšinou snažíte byť nenápadní a využívate stealth postup, inak dlho neprežijete. Ak teda chcete niečo výraznejšie zamerané na otvorenú akciu s hromadami obetí, hľadajte inde. Tu si prídu na svoje predovšetkým hráči, ktorí si užívajú prieskum sveta po katastrofe a vlastnoručnú výrobu výbavy - či už sólo alebo s dvomi spoločníkmi a nesmiete pritom priveľmi vystrkovať nos. Viac ako k tradičným extrakčným hrám to má bližšie skôr k titulom, ako je DayZ, len zombíkov nahradili stroje a celé je to posunuté na vyššiu úroveň. Ak sa budú autori o hru starať a pridajú viac zbraní, máp (jedna je už v príprave), atraktívnejších úloh a optimálne aj nejaký nový režim, bude zábavná aj v budúcnosti, nielen dnes.


napísal uni 5.11.2025
Páči sa mi! (+3)
8.5
Vo svete
8.7
Ohodnotiť
ARC RAIDERS
+ moderná grafika, výborný dizajn, ozvučenie a atmosféra
+ výpravy na povrch za bohatou korisťou
+ prieskum krajiny a jej zákutí tak, aby ste nevyvolávali priveľký rozruch
+ komplexná výroba a upgradovanie pracovných stolov, zbraní a výbavy
+ slušná AI a správanie strojov
+ zaujímavo riešená extrakcia pri opúšťaní zóny je sama osebe skúškou
+ zábavné sólo aj v kooperácii s rýchlym vyhľadaním spoluhráčov, dobrou komunikáciou
- mnohé veci vám hra dostatočne neobjasní, učíte sa skúšaním a na vlastných chybách
- triviálne úlohy, bez presnej navigácie a niekedy s mätúcimi inštrukciami
- opakovaná strata kompletnej výbavy pri každom úmrtí a príprava novej je dosť otrava
- osobný inventár sa veľmi rýchlo zaplní, ako aj úložisko na základni, ktoré musíte rozširovať


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS5
Xbox Series X|S

Vývoj: Embark
Štýl: Akcia
Dátum vydania: 30. október 2025
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Lenovo legion 5 - poraďte :-) (0)
Ahojte, potrebujem vyriešiť nový notas a chcel by ...
|Rady pri výbere oled monitora (20)
Ahojte, keďže Alza spustila BF zľavy, mám dilemu. ...
|Vyššia teplota cpu pri helldiv... (17)
Čaute, ako je spomenuté v názve, pri Helldivers 2 ...
|Pc nenačíta windows (21)
Zdravím, dnes som asi po mesiaci zapol desktop PC ...
|Ps1 ps2 handheld (6)
Ahojte, vie mi niekto odporučiť alebo pomôcť s výb...
|Serialy (17426)
prison break, lost, jericho, battlestar galactica ...
|Sector hraje ... (127646)
:diskoška o HRACH, ktore prave hravate, ale aj o t...
|Zľavy/akcie/rozdávačky - pc (363)
Ahojte, všimol som si (alebo som aspoň nenašiel...
|Filmy filmy filmy film... (47949)
O filmoch. Hádam chápete....
|Screenshots (64507)
Vkladajte sem vaše zaujímavé screenshoty z hier. O...
|Svet, ukrajina, vojny ... (45390)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk