Quo vadis, Kickstarter? |
Najpopulárnejšia crowdfundingová platforma sa neustále vyvíja a už teraz je na nej situácia diametrálne odlišná ako bola pred rokom. A ako to ovplyvňuje hry?
Pomerne často pozerám čo nového na Kickstarteri. Čím ďalej, tým viac sa tam ukazujú hry, ktoré buď nevedia zaujať, alebo sa nevedia predať. Akosi nevedia pochopiť, že hráči im nedajú peniaze len za pekné sľuby. Musia priniesť to, čo dnešnému trhu chýba. Aktuálne sa napríklad ukazuje, že o horory nie je záujem a ani jeden z tých mnohých vo svojej kampani nezažiaril. Na druhú stranu sú tu veci, ktoré už po pár dňoch raketovo vystrelia ku hviezdam (Last Life, Heart Forth, Alicia). A potom sú tu projekty, ktoré sú síce zaujímavé, ale sú príliš úzko profilované a takéto neveľké publikum im nedokáže zaistiť dostatočné financie.
Ak sledujete Kickstarter dlhšiu dobu, určite ste si všimli trend toho, že stále menej hier sa presadí. Každý už chce byť na Kickstarteri, bez ohľadu na veľkosť projektu, bez ohľadu na to, či chce milión alebo len tisícku. Prakticky každý deň pribudne nejaký nový herný projekt, často aj viac. Kickstarter sa tak stal priestorom, kde chce hru zasponzorovať každý a to často aj bez toho, aby sa najskôr obrátil na tradičné formy distribúcie. A taktiež si tam chce už pomaly každý zafinancovať svoju drobnú „flashovku. Taký The Zombunny Project potreboval len $500, autor vyzbieral už $524 a kampaň mu čoskoro končí. Toto podľa mňa skutočne nie je cesta, ktorou by sa tieto projekty mali vydávať.
A aký je výsledok? V prvom rade je to skepsa hráčov a podporovateľov. Obrovské projekty z minulých rokov nenašli svojich pokračovateľov a hry v kategórii Star Citizen, Pillars of Eternity, Broken Age alebo Torment: Tides of Numenera tam teraz nenájdete. Asi už aj samotní autori sa boja ísť s projektom na Kickstarter, ak ho nemajú dokonale vypracovaný. Tá masa ľudí, ktorí boli ochotní podporiť ešte pred ich dokončením totiž nerastie tak rýchlo ako hry, ktoré sa o peniaze uchádzajú.
V druhom rade je to neúspech množstva hier. Red Goddes bola vynikajúco vyzerajúca platformovka, ktorá sa prezentovala už aj demom a jej autori ani nechceli veľa, no nepresadila sa. A taký istý osud má množstvo ďalších hier, pravdepodobne čaká aj netradičnú adventúru The Breakout. Nastal tu akýsi pokrútený „prirodzený výber“. Prežijú len tí najsilnejší, ale dotácie od podporovateľov sa v prípade tých menej silných fragmentujú medzi obrovské množstvo hier. A nakoniec každá z nich splní svoj cieľ ledva na polovicu a autori môžu so sklopenými ušami svoje nápady zase zastrčiť do šuplíka.
Kickstarter vo svojich štatistikách eviduje 5,859, z nich až 4,173 skončilo v rozmedzí 1-20% požadovanej sumy. Oproti tomu úspešných bolo 3,218, z nich ale najväčšia časť požadovala maximálne $9,999, čo sa dosť často podarí vyzbierať.
Kickstarter je vynikajúcou platformou. Jedny z najočakávanejších hier roka 2014 vzišli práve odtiaľ a taktiež umožnil vzniknúť nápadom, ktoré by sa nemali šancu presadiť v bežnom distribučnom modeli. Mal by však mať svoje hranice. Nemal by ich vytyčovať sám, ale sami v sebe by si ich mali uvedomiť autori, ktorí naň idú. Musia sa sami seba spýtať, či skutočne práve pre nich neexistuje iná cesta a až vtedy, keď tá cesta schodná nebude, až vtedy by sa mali obracať na nás hráčov.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Prvé zábery na Liama Hemswortha ako Geralta v Zaklínačovi 39
- Assassin's Creed Shadows ukazuje prvý trailer, zavedie nás do Japonska 257
- Alza spustila ďalšiu zľavovú akciu 40
- GTA VI vyjde na jeseň 2025 99
- Take 2 je za posledný štvrťrok v 2.9 miliardovej strate 63
- Ghost of Tsushima práve vyšlo na PC 151
- Predobjednávky Assassin's Creed Shadows sú vraj vysoké 184
- Nová Xbox konzola vraj vyjde na jeseň 2026 149
- Bude mať GTA VI cez 1500 eventov vo svojom svete? 24
- Do ktorých miest sa dostaneme v Assassin’s Creed Shadows? Ako hre pomôže vývoj len 108 zobraziť viac článkov >