ARMY OF TWO: THE 40TH DAY

ARMY OF TWO: THE 40TH DAY

Rios a Salem sú späť.

Módny trend kooperačných akcií, na ktorom sa zviezla aj kritizovaná, ale komerčne úspešná nová značka EA Army of Two postavená výhradne na spolupráci dvoch hráčov, či už online, alebo offline, dostane nový životabudič v podobe Army of Two: The 40th Day. Kooperatíva nie je žiaden doplnok k hlavnej kampani, nejde o žiadne misie ani vytrhnutú časť, do ktorej sa môže zapojiť viac hráčov naraz. Tvorí základ hry a všetko sa mu podriaďuje.

EA Montreal zo staronového základného kameňa vykresal vďaka mnohým inováciám takú malú renesanciu a to nielen vďaka ignorovaniu tradičných žánrových klišé, ale aj zvláštneho systému tímovej morálky, zjednodušenej ovládacej schémy a totálnej slobody pri kupovaní a skladaní zbraní zo všemožných častí a upgradov. Army of Two: The 40th Day od prvého spustenia zaujme netradičným prostredím - mesta v troskách.

Ako prízvukujú autori, sklady, doky, ani obyčajné kancelárie v hre nenájdete. A čo robí potom celé poschodie vybudované pre kancelárske krysy na obrazovke? Zostane tam presne dovtedy, kým Salem a Rios neprekročia prah vchodových dverí. V sekunde sa zmení celá nálada prostredia prudkou výmenou svetelných podmienok, do jemne osvetleného pracoviska sa po odrthnutí strechy mrakodrapu derie dnu denné svetlo. Z pokrčených nosných stĺpov stúpa dym, porušená statika nakláňa celú budovy do strany a zo stolov sa stávajú improvizované kryty.

Mamíííí

Salem a Rios sú v betónovom pekle. Šanghaj, kde dokončovali v mene svojej privátnej vojenskej organizácie TransWorld Operations, sa mení na kopu sutín a panoráma mrakodrapov na architektonické pohrebisko krátko potom, čo mesto zoberú útokom teroristické bunky. Hrdinovia nevedia, prečo, kto a kedy, ale chcú sa dostať von so živou kožou. Zostali uväznení v klietke a niekto ňou sakramentsky silno trasie. Nehladiac na príbeh, práve jeho kulisy sú impozantné a dostatočne atraktívne, aby ste sa hnali vpred a prežili ďalší pád výškovej budovy, zatiaľ čo sa budete na jej streche krčiť a odolávať paľbe nepriateľov.


Kooperácia je nevyhnutná na prežitie a na šikovnosti a spolupráci s partnerom bude závisieť úspech vašej prechádzky v zaprášených uliciach mesta v rozklade. Nové techniky nazvané Playbook dovoľujú zákerné taktiky. Pred vami stojí dvojica po zuby ozbrojených stráží, dávate stupačku kolegovi, aby našiel výhodnú pozíciu na streche, zatiaľ čo vy sa v tichosti priplazíte k nepriateľovi, zoberiete ho pod krk, pritlačíte mu zbraň k spánkom a čakáte. Druhá stráž sa automaticky vzdáva, pričom dávate príkaz kolegovi, aby ho sniperkou poslal k zemi. Dorazenie rukojemníka je len otázkou cti. Bam! Nepriateľov môžete aj spútať a nikomu tak neublížiť.

Čo je najlepšie, že túto techniku môžete aplikovať aj na seba. Upozorníte na seba pozornosť a so zdvihnutými rukami kráčate v ústrety skupine nepriateľov. Dávate signál, spoza ich chrbta vybieha váš kolega s ťažkým guľometom, vy v tom momente tasíte ručnú zbraň a dorážate nič netušiacich nepriateľov. Nie každá situácia sa musí zákonite riešiť systémom krytie-streľba-krytie. Mimoriadne účinné sa ukazujú aj stealth postupy na diaľku, kedy môžete oslobodiť skupinu civilov pripravenú na popravu dvomi žoldniermi.

Po nájdení ideálneho miesta na ostreľovanie si vyberiete jeden cieľ, alebo ho spoluhráčovi označíte (v hre funguje tagovanie cieľov, čím dochádza k prerozdeľovaniu priorít, keď skutočne horí), a po signále zabijete simultánne obe stráže. To tu už bolo v predchodcovi, ale výsledok je iný. Civilné obyvateľstvo tvorí kľúčovú časť ekonomického systému v hre a keďže vy potrebujete peniaze na upgrady, muníciu a nákup zbraní, je jasné, odkiaľ bude prúdiť najviac financií.

Brutálna morálka

V Army of Two: The 40th Day môžete brať všetky zbrane po padlých, meniť za behu svoj arzenál a kombinovať všetky časti so všetkými strelnými zbraňami. Nemá to nič spoločné s realitou, ale pre vytvorenie univerzálneho nástroja na zabíjanie alebo zvýšenie účinnosti na blízko, či na diaľku, neexistuje iné riešenie. Môžete meniť hlaveň, vyšperkovať ju improvizovaným tlmičom z plechovky od Coly, zásobníky rôznych veľkostí, pridať optiku, sklopku, rôzne podvesy, jednoducho vytvoriť si zbraň podľa vlastného gusta. Strieľať po novom sa dá aj počas behu, v skrčenom stave, kedykoľvek. Zjednodušená ovládacia schéma je veľmi intuitívna, postavy sa sami prilepia ku krytiu, nie je potrebné nič stláčať, na vykopnutie dverí stačí ťuknúť do tlačítka, ak ich chcete pomaly otvoriť, podržíte ho.


Lákovo znejúci termín Co-op morality je snáď to najlepšie, čo sa v kooperačných hrách urodilo. Rozhodnutia typu budem snipovať alebo nabehnem tam a postrieľam ich brokovnicou sú vedľajšie, tie hlavné sa týkajú toho, kto sedí na gauči pred televízorom, pričom zároveň interakciou ovplyvňuje charakter oboch hrdinov. Nie je to nič zložité, ide prakticky o výber odpovede v kľúčových momentoch, ale každá z nich je dvojsečná. V jednej scéne sa Rios a Salem dostanú k skrini plnej zbraní, ktoré potrebujú na ďalší boj. Do miestnosti ale vkročí roztrasený starček s pištoľou snažiac sa chrániť tovar.
„Vieme, že robíte iba svoju prácu, ale my sme na vašej strane." snaží sa ukľudniť napätie Rios. Môžete si zbrane nechať, alebo odísť s prázdnymi rukami. Čo urobíte? My sme sa rozhodli pre zbrane. Salem pristúpi k starcovi, šikovným ťahom mu z rúk vytrhne zbraň, ale jeho ukazovák stihne stlačiť kohútik. Odrazený projektil mu prevŕta hlavu. Starec padá na zem. Spáchal samovraždu. „Ani som sa toho nedotkol!" odsekne Salem.

Rozhodnutia formujú morálku a charakter celého tímu, čiže ak jeden z hráčov váha, druhý sa môže rozhodnúť zaňho. V Army of Two: The 40th Day nebude existovať správne rozhodnutie. Ak chcete niečo, musíte spraviť niečo zlé na oplátku, ak chcete urobiť niečo dobré, spravíte to a tŕpnete, či si to niekto neodnesie.

Kolabujúci svet

Napriek tomu, že hrateľná ukážka neuveriteľne lagovala, zvýšenú kvalitu grafiky bolo badať na každom centimetry. Realistickejšie spracované svetlá, volumetrické efekty, otvorenejšie a členitejšie prostredia a to najlepšie, kolabujúce mrakodrapy, na ktorých si aj zabojujete. A to je neuveriteľný zážitok! Viete, že sa podlaha len tak sama nenakláňa, a že ak rýchlo nepostrieľate žoldnierov schovaných opodiaľ, budete pochovaní v suti.

Z Army of Two: The 40th Day sa formuje po všetkých stránkach vylepšené pokračovanie, ktoré si zakladá ešte viac na vzájomnej spolupráci, neustálej akcii a monumentálnych kulís Šanghaja. Tentoraz nezachraňujete svet, ale sami seba. Snáď tá 6 - 8 hodinová kampaň bude vďaka morálnym rozhodnutiam stáť za založenie druhej hry na vyššej obtiažnosti.


napísal spacejunker 19.6.2009
Páči sa mi!
ARMY OF TWO: THE 40TH DAY


Xbox 360
PS3
PSP

Vývoj: EA / EA Montreal / EA
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 15. január 2010
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Vetráky: pripojenie 3-pin 5v a... (12)
čafte, mám staručký pc 2017/18 (Z270-i7-7700k) nak...
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (2)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19941)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk