SQUARE ENIX A TÍ DRUHÍ

SQUARE ENIX A TÍ DRUHÍ

Zaostrené na JRPG na TGS

Dojmy

Hoci súčasná generácia konzol nemá takého jasného favorita na produkciu Square Enix či celkovo JRPG žáner ako kedysi PlayStation 2 a našincovi sa môže zdať, že práve kvôli tomu vychádza v tomto žánri menej hier, jedna prechádzka a skúmanie stánkov na tohtoročnej Tokyo Games Show ukázalo opak. Žáner žije, staré známe mená ako Final Fantasy či Phantasy Star chŕlia ďalšie diely – a zároveň sa veselo živia aj nové série ako Valkyria Chronicles, Kingdom Hearts či úplne nové pokusy v žánri.

Square Enix len na handheldoch?

Je to veľmi zvláštny úkaz, azda charakteristický pre Japoncov alebo špeciálne tento ročník. Je to stále jedno z najväčších prekvapení, ale je to tak, Square Enix si kľúčový predvianočný kvartál rozhodol naplniť prevažne titulmi pre handheldy. Ešte v polovici septembra vychádza Front Mission Evolved, 16. decembra sa v Japonsku konečne ukáže Final Fantasy XIII v Ultimate its edícii (no ako sme už spomenuli predtým, nezaujíma takmer nikoho) – a zvyšok pelotónu je séria RPG a stratégii prevažne na PSP a občas Nintendo DS.

Dissidia 012: Final Fantasy

Hlavnou trojicou hier Square Enix boli: Kingdom Hearts Re: Coded, 3rd Birthday a Dissidia 012: Final Fantasy. Ak ste si chceli jednu z nich zahrať, postavili ste sa do príslušného radu na hru a po čase ste sa dostali do stánku, kde vám pustili 15-minútový zostrih trailerov a potom vás pustili hrať demo. Samozrejme, najväčšie rady sa tvorili pri Dissidii 012. Nová bojovka obsahuje ako jednu z hlavných postáv Lightning z FFXIII (očividne ju bude Square Enix tlačiť v celej súčasnej generácii konzol) či Kaina Highwinda z FFIV. Popri silnom príbehu a dlhých animáciách sa vracia pôvodná zostava postáv v plnej paráde – no Square Enix viac popracoval na odlišnej hrateľnosti. Popri frenetickom akčnom móde budete môcť bojovať aj viac takticky, ako by sa boj mohol máličko spomaliť a mohli ste si voliť údery a kombá. Iste, nebude to spomalenie v turn-based štýle, ale skôr prehľadnejší spôsob boja.

V hrateľnej ukážke Dissidie 012 bolo niekoľko postáv – s ústrednou Lightning sa bojuje veľmi dobre, pretože využíva viaceré ťahy ako Paradigm Shift z FFXIII, vo vzduchu stvára neskutočné divy, miesi základné údery so špeciálnymi a rozdáva údery s tisíckami HP. Keďže som niekoľko kôl s touto bojovníčkou absolvoval skôr ako za 15 minút, vyskúšal som aj Kujiho z FF IX a jeho bojový štýl bol podstatne pomalší. Zatiaľ čo prvé tri kolá boja proti starým známym akými bol Zidane Tribal či Tidus z FFX išli hladko, súboj s bossom sa natiahol na dobrých šesť minút a odohráva sa v zrúcanine hradu, kde dokážete skákať medzi tromi podlažiami. Je to efektné, hrateľné – a v Japonsku vyjde už na jar 2011, o čom svedčí aj fakt, že skúšaná hra už bola v pokročilom štádiu vývoja.

Square Enix a tí druhí Square Enix a tí druhí Square Enix a tí druhí

Kingdom Hearts Re: Coded

Kingdom Hearts Re: Coded pútal približne polovičnú pozornosť a je to jediný titul pre DS. Hrateľná ukážka (inak hotovej hry, v Japonsku vyjde 7. októbra) ma zaviedla do Traverse Town, kde som na známom námestí bojoval so sériami nepriateľov. Prezentovaný štýl je na jednej strane ešte akčnejší ako naposledy, množstvo nepriateľov bolo väčšie (hoci je otázne, v akej fáze hry som sa nachádzal) a najprv ma príliš neuchvátilo, keďže išlo o podobnú sekvenciu. No keď som prešiel cez ďalšie dve brány a našiel v zemi zvláštnu zeleno svetielkujúcu stigmu, hra sa prepla do úplne iného režimu. Má aj futuristický nádych, obsahuje množstvo kociek – a veľmi nepríjemného bossa tvoreného z cca desiatich blokov.

Tie sa pohybujú v tvare hada, každý váš pokus zasiahnuť ho bežným úderom je nielenže neúspešný, ale berie kúsky zdravia. Pár minút som bol bezradný – recept na úspech spočíva v používaní iba špeciálnych úderov, ktoré dokážu hada zastaviť, ochromiť a jednotlivé kúsky rozobrať, pokiaľ nepadne v boji. Červené prostredie sa zrazu mení na vyčistené modré. Ale čo to presne znamená a prečo sa hrá vola Re: Coded a ako bude súvisieť so všade prítomnými kockami, to bez znalosti jazyka nebolo možné vyčítať. Jasná ostáva dobrá hrateľnosť, aj keď už občas opakovaná a celkovo vyššia obtiažnosť.

Square Enix a tí druhí Square Enix a tí druhí Square Enix a tí druhí

3rd Birthday

Posledné z hlavných hrateľných ukážok patrilo 3rd Birthday. Voľné pokračovanie série Parasite Eve má fantastické sekvencie a hlavná hrdinka Aya sa na Štedrý deň 2012 vydá na diskotéku. Idylku duc-duc muziky a vír tanca preruší útok votrelcov. Aya sa chopí zbrane a začína bohatý príbeh o konšpirácii, množstve postáv, záhadných agentúr a boja ako z Resident Evil. Na prvý pohľad sa 3rd Birthday hrá ako bežná 3rd person akcia. Máte štvoricu zbraní, pár granátov, za každým rohom čaká pár chápadiel a ich likvidácia sa spolieha na cover systém z Gears of War. Zopár ráz som skúsil aj bezhlavý útok vpred a dá sa realizovať v úvodnej časti hry, ale žerie príliš veľa munície. 3rd Birthday má aj tajomný systém Overdrive, ktorý umožní Ayi prevteliť sa aj do tela iných vojakov. Skrátka, duša putuje, telo sa mení.

Keď si zvyknete na tento systém, zrazu zistíte, že sa prevteľujete s rovnakými zbraňami, množstvom munície (dá sa však priebežne dopĺňať v skrytých miestach levelov), ale telo obsahuje vlastný počet HP, takže ak sa už jedno javí ako opotrebované, možno sa presunúť preč. Väčšinou putujete aspoň v dvojici, takže máte dve telá, ale na niektoré sekvencie s bossmi vykročíte aj štyria. Bossovia tu hrajú veľkú rolu a sú zábavnou porciou hry – na začiatku pálite olovo do megachápadla s celkovo tromi ukazovateľmi zdravia. Začínate zostra a variabilní nepriatelia (často sa liahnuci pri pochode cez level) sa hemžia vo veľkom počte. Hre veľmi dobre pomáha šikovná kamera. 3rd Birthday sa zatiaľ ukazuje byť zaujímavou kombináciou herných štýlov – má západnú hrateľnosť 3rd person akcie, ale pridáva aj japonský príbeh, zmysel pre detail a skvelé videá. Zaujímavosťou však je jej RPG profil – zatiaľ ho bolo v hre cítiť čiastočne, hrdinka zbiera experience body, ale ich využitie zatiaľ vysvetlené nebolo. Na domácej pôde vyjde 3rd Birthday už 22. decembra.

Square Enix a tí druhí Square Enix a tí druhí Square Enix a tí druhí

Okrem trojice hlavných hier ohlásil Square Enix aj Final Mix pre Kingdom Hearts: Birth by Sleep. Na našom mieste v Európe však môžeme byť radi za to, že už hráme lokalizovanú pôvodnú verziu, Final Mix sa zrejme u nás neobjaví – za to v Japonsku to bude v januári 2011. V rovnakom mesiaci sa koná aj konferencia k Fabula Nova Crystallis a je to podstatná informácia, keďže na výstave sa zo sveta FFXIII ukázali iba dva kratučké trailery k Agito a Versus. Zatiaľ čo Final Fantasy Agito XIII sa čoraz viac podobá na Crisis Core: FF7 s akčným štýlom boja v reálnom čase, ukážka z Final Fantasy Versus XIII ukázala hrdinu na dvoch miestach. Najprv putoval osamelo v opustenej prírode demolovanou diaľnicou zaliatou zapadajúcim slnkom, a potom chvíľu rozdával údery veľkému mechanickému nepriateľovi na šesťprúdovke centre mesta.

Tactics Ogre

Poslednou dvojicou Square Enix hier na tento rok je Tactics Ogre (11. november) a Lord of Arcana (14. október). Obe hry boli prezentované už v takmer finálnom stave. Tactics Ogre je nesmierne komplexná ťahová stratégia a za 20 minút hrania som stačil urobiť asi päť ťahov na bojisku pripomínajúcom cintorín s x zombíkmi, šialeným profesorom a jedným mojím hrdinom. Cieľom bolo dostať sa k profesorovi, no ten si zavolal na pomoc všetkých nemŕtvych. Komplexnosť potvrdzuje aj množstvo informácií o vlastných i cudzích protivníkoch a celkovo hlboký detail bojiska. Príbeh je zatiaľ neznámy, ale z ukážky je cítiť, že toto nebude bežná handheldová hra na rannú cestu autobusom, ale skôr dlhé jesenné večery. Inak Tactics Ogre nie je úplná novinka, ale remake klasickej hry spred 15 rokov, ktorá vyšla ešte pre systém Super Famicom a teraz príde do všetkých častí sveta.




Lord of Arcana

Lord of Arcana je zvláštna akčná RPG pripomínajúca klasický dungeon v izometrickom pohľade a pochod do akcie z Monster Huntera. Hrateľná 25-minútová ukážka potvrdila, že táto hra je masívna a náročná na čas. Mapka dungeonu ukazovala zhruba 10 miestností, ku ktorým si postupne otvárate prístup. Každú bránu spravidla stráži séria nepriateľov, s ktorými síce bojujete v reálnom čase, no boj je pomerne pomalý a ťažkopádny. Môže to byť voľbou charakteru – bojovník s obojručnou sekerou, ale celkový pohyb neráta s rýchlou akciou (čo oproti Dissidii môže byť príjemná zmena a malé plus). Každý boj trvá zhruba minútu, môžete využiť základné i rozširujúce údery a smrť nebola penalizovaná – po chvíli ste sa objavili s polovicou zdravia na bojisku.

Mapka dungeonu nie je príliš zložitá, ale váš prístup do ďalších častí je rôzne a nelineárne limitovaný. Po cca dvanástich bojoch prichádza koniec dungeonu a teleport za bossom v podobe veľkého draka, ktorého sa mi však nepodarilo ani po ôsmich pokusoch zdolať. Lord of Arcana je totiž primárne zameraná na multiplayer – jeden hráč to bude mať v tomto svete riadne ťažké. Je to azda odpoveď Square Enix na veľký úspech Monster Huntera, ale aj tak pôsobí inak. Zber predmetov a šmelinu v dedine mení za pochmúrny dojem z hlbokých kobiek – no vo finále to môže byť výhoda pre hráčov, ktorí chcú primárne vymetať dungeony.

Square Enix a tí druhí Square Enix a tí druhí Square Enix a tí druhí

Trinity: Souls Zill O'll

Na TGS mal prakticky každý výrobca svoju RPG hru, no mnohé z nich sú zatiaľ určené domácim hráčom. Koei Tecmo riadne propaguje PS3 exkluzívnu hru Trinity: Souls of Zill O'll. Akčná RPG má veľký potenciál a je to hra z bohatého sveta, aj keď v demoverzii servírovala skôr tradičný príbeh o boji troch postáv proti zlu. Ale trio je to vyvážené – hlavný hrdina mrštný bojovník, k nemu pekná slečna so schopnosťou mágie a potom ozembuch s veľkým kladivom. Archetypy ako vyšité. Demo verzia sa správala sčasti ako tutoriál, stále radila čo a kedy robiť, no na druhej strane som mohol vyskúšať kopu špeciálnych úderov. Prvých päť minút sa postavy venovali svojim schopnostiam, potom som sa dostal na miesta, kde mohol cestu vpred (padnutý strom, potreba mágie) otvoriť vybraný charakter. Medzi nimi sa intuitívne prepínate v boji a každý má tri schopnosti, ktoré možno využiť.

Pri mágii sa ponúka známa séria elementov ako oheň a ľad, pri akčných útokoch rôzne kombá. Čím ďalej putujem lesnou cestičkou, tým väčšie množstvo nepriateľov sa na mňa valí. Škriatkovia, ožívajúce stromy, mágovia, je to celkom pestrá zmes. Po desiatich minútach sa musíte zomknúť dokopy, rozdávať príkazy, striedať hrdinov, aby ste sa pohli vpred. Bojiská sú zväčša uzatvorené – hra vás nepustí vpred, pokiaľ nezrazíte na zem všetkých oponentov. Postupne odkrývajúca sa mapka zabezpečuje prehľad v pekne graficky spracovanom svete a záverečný súboj dema je sľubný. Ale Trinity: Souls of Zill O'll majú pomerne blízko k inej PS3 akčnej RPG exkluzivite – Untold Legends: Dark Kingdom. Je otázka, či vo finále budú lepšou hrou a dovedú žáner do silného nadpriemeru. Sľubovaná 20-hodinová kampaň i hlavní hrdinovia sú veľkým lákadlom. Trinity vyjde v Japonsku 25. novembera, v Severnej Amerike v prvom kvartáli 2011 a v Európe nevedno kedy.




Očakávaná RPG bola aj v stánku Level 5 a nebola to iba Ni no kuni. Danbol Senki (The Little Brawlers) je PSP RPG zameraná na multiplayer, kde si budete stavať svojich bojových robotov a potom s nimi bojovať proti ostatným hráčom. Hra je hotová zhruba na 65 percent, ale zatiaľ stále nie je jasné, koľko obsahu do nej autori pribalia, aký príbeh či svet možno čakať – môže to byť futuristická variácia na Monster Hunter, aj niečo úplne iné.

Valkyria Chronicles 3

SEGA mala na stánku Valkyria Chronicles 3, ktorá sa na jednej strane hrá veľmi podobne ako súčasný druhý diel vydaný v Európe, ale tematicky a dejovo sa posunie oveľa ďalej. Zo školského prostredia do sveta temných bezmenných postáv vyrastiete do sveta s kreslenou, ale už nie milou PSP grafikou. Demo malo pomerne veľké prostredie, malé hrateľné kúsky z dvojky sa zrejme stanú minulosťou a čo sa týka obtiažnosti, zrejme porastie rovnako ako hlavní hrdinovia. Veľký tank na konci dema sa stal celkou veľkou prekážkou – a tak som demo na prvý raz nedohral. SEGA zároveň prezentovala aj novú verziu Phantasy Star Portable 2 s podtitulom Infinity, ktorá bude obsahovať viac obsahu, novú postavu a piatu rasu. Z menších sérií sa ukázala Record of Agarest War 2 pre PS3 (ale možno vyjde neskôr aj na X360 ako iné diely), čo je ľahko erotická strategická RPG. V Japonsku vyjde 21. októbra, takže kto chce vidieť dievčatká v rozličnej akcii, môže importovať. Napokon sa ukázal aj nový diel zo série Shining (možno ste hrali akčné RPG Shining Force ešte pre PS2) – Shining Hearts pre PSP (16. december) sú však prekvapivo klasickým RPG, ani akčným, ani ťahovým. Znie celkom nádejne.




Tales of Graces F

Namco Bandai oslavoval 15. výročie série Tales, takže pripravil pár titulov z tejto série. Maximum pozornosti púta Tales of Graces F, čo je PS3 verzia vlani vydaných Tales of Graces pre Wii. Má krásnu grafiku, dobrý bojový systém a zatiaľ minimálnu šancu na export do západného sveta, čo je škoda. Je to však výborná ukážka ako robiť novú verziu hry – verzia F má totiž navyše nielen nové scény v deji pôvodnej časti, ale aj novú epizódu, ktorá má údajne scenár rovný trom štvrtinám pôvodnej hry! Ak by sa Namco rozhodol pre export, bolo by lepšie priniesť práve PS3 verziu. No to by sa musel asi zmeniť vzťah k PS3 na západe, pretože portovaná nebola ani PS3 Tales of Vesperia. Pre PSP sa tvorí Tales of the World: Radiant Mythology 3 s vydaním v roku 2011 – vyzerá sľubne, najmä keď autori ohlásili, že bude obsahovať až 80 postáv zo sveta Tales.




A napokon máme Konami, ktoré predviedlo Arm's Heart, ťahové RPG v temnom steampunk svete. V Japonsku sa začne predávať 25. novembra a z krátkeho dema neohúrilo asi nikoho.

Kedy a čo príde do Európy?

Zo všetkých vymenovaných hier má človek na stánkoch obrovskú radosť, no keď sa vráti do Európy, zavládne skôr smútok a rad otázok, že ktoré RPG sa vôbec k nám z Japonska dostanú. Najväčšie šance sú pri Square Enix – Dissidia 012 už dostala predbežný termín vydania v roku 2011, ďalšie dva trojáčkové tituly (3rd Birthday i KH Re: Coded) určite s odstupom cca pol roka prídu tiež. Final Mix z Kingdom Hearts: Birth by Sleep netreba očakávať vôbec. Nenápadný pár Lord of Arcana – Tactics Ogre sa k nám pravdepodobne dostane.

Trinity: Souls of Zil O'll prídu minimálne do Severnej Ameriky, keďže je to PS3 titul, dal by sa pri dobrej kvalite aj importovať. Danbol Senki (The Little Brawlers) pre PSP až takú veľkú šancu nedávam – takto neprišiel ani jeden diel zo série Inazuma Eleven. Alebo príde o dva roky ako Professor Layton.

Hry od Segy majú väčšiu šancu – tak ako vychádza Valkyrie Chronicles 3 do roka a do dňa od dvojky v Japonsku, tak by mohla prísť aj k nám. Že by september 2011? Phantasy Star Portable 2 Infinity a Shining Hearts skôr nie, pri Record of Agarest War 2 je šanca 50-50. Prvý diel vyšiel, nultý nie.

Najväčšia škoda je pri sérii Tales od Namco Bandai, kde sa zatiaľ o lokalizácii nehovorí. Ani pri Tales of Graces, ani pri Radiant Mythology 3. Takže opäť platí – v kvalitné herné zážitky musíme dúfať! 


napísal korec 1.10.2010
Páči sa mi!
SQUARE ENIX A TÍ DRUHÍ


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19570)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk