SHADOWS: AWAKENING

SHADOWS: AWAKENING

Slovenský démon dorazí na PC a konzoly čoskoro

Dojmy
PC
PS4
Xbox One

Akýkoľvek produkt, ktorý vychádza na Slovensku s ašpiráciou presadiť sa vo svete, je takmer vždy odsúdený na tŕnistú cestu za úspechom. Platí to aj pre slovenskú hernú scénu, ktorá vyprodukovala množstvo zaujímavých titulov, no takmer každý z nich je spojený s rôznymi komplikáciami. Okrem slabých finančných podmienok a podpory štátu je tu aj negatívne naladená komunita, ktorá núti vývojárov nadobudnúť hrošiu kožu a nestrácať vieru vo svoju hru. Podobný príbeh by mohli rozprávať aj tvorcovia z košického štúdia Games Farm, ktorí oprášili svoj najambicióznejší projekt, aby ho vydali v podobe, ktorú si zaslúži. Bude Shadows: Awakening hrou, na ktorú budú Slováci konečne hrdí?

Korene tejto hry siahajú do roku 2004 v titule Kult: Heretic Kingdoms. Pokračovanie situované o 20 rokov neskôr v príbehu bolo vydané v roku 2014 ako Shadows: Heretic Kingdoms, no po problémoch s vydavateľom sa hra nikdy nedočkala druhej príbehovej polovice hry, ktorá bola hráčom sľúbená. Svetielko nádeje prišlo o rok neskôr, keď sa Games Farm podarilo získať práva na distribúciu a vydanie hry a aj vďaka tomu a veľkej húževnatosti vývojárov sa teraz môžeme pozrieť na staronový produkt s prívlastkom Awakening.

Historické okienko uzatvára titul Vikings - Wolves of Midgard z minulého roka, ktorý má so Shadows už na prvý pohľad viacero spoločné. Spolupráca s vydavateľom Kalypso pomohla tvorcom urobiť z Vikingov slušného slovenského reprezentanta v žánri izometrickej RPG a na týchto základoch mohli postaviť aj nový Shadows. Awakening nie je len rozšírením, ale kompletným remakom s novým obsahom, ktorý sa učí z pôvodných chýb a dolaďuje nedostatky, ktoré si hráči v pôvodnej hre všimli. Prvou veľkou zmenou je prechod na Unity engine, ktorý dodal hre nielen krajší vizuál, ale aj plynulejší chod, ktorý je nevyhnutný pre primárnu hernú mechaniku, ktorou sa Shadows: Awakening líši od ostatných izometrických RPG.


Hlavnou postavou hry je Devourer – požierač duší, ktorý dokáže pohltiť padlých hrdinov a urobiť si z nich bábky, vďaka ktorým vie ovplyvniť chod reálneho sveta smrteľníkov. Samotný Devourer sa ako démon dokáže pohybovať len vo svete tieňov a duší a hráč dokáže medzi týmito svetmi plynulo prepínať. Počas celej hry bojujete s jednou postavou, ktorú však dokážete okamžite prestriedať za ďalšie tri, ktoré Devourer pohltil. V jednej sekunde sa pohybujete vo svete mŕtvych, v druhej spôsobíte škody nepriateľom ako čarodejníčka a po tom, ako utrpí veľkú stratu na živote, sa stiahnete do úzadia v podobe malého lukostrelca, ktorý nepriateľov zasype šípmi.

V Shadows: Awakening tak spoznáte Devourera, ktorého privolal jediný preživší člen tajného spolku Penta Nera ako nástroj pomsty, ktorý má zastaviť iných mocných démonov. Tento Devourer má však na rozdiel od svojich bratov mocnú vlastnosť, ktorá postupne predstavuje aj jeho slabinu. Dokáže pohltiť viacero duší, ktoré však démona ovplyvňujú a menia priebeh hry. Celkovo môžete v hre ovládnuť ešte ďalších 14 duší, ktorých osudy sú istým spôsobom poprepletané.

Štyri postavy v jednej a dva odlišné svety na preskúmanie sú nielen ozdobou, ale hernou mechanikou, ktorou sa Shadows snaží odlíšiť od nálepky „Diablovina“. Hráč si v úvode hry vyberie jedného z troch padlých hrdinov, ktorého Devourer oživí a bude vás príbehom sprevádzať do konca hry. Či už si vyberiete Kaliga, ktorý je tradičný tank, čarodejníčku Eviu, alebo lukostrelca Jaskera, zvyšné dve postavy ostanú uzamknuté a na to, aby ste odhalili ich príbeh, budete musieť hru znova rozohrať. Ukazuje sa tu tak istý prvok znovuhrateľnosti, ktorý podtrhuje tiež skutočnosť, že Devourer sa počas hry mení a vaše rozhodnutia dokážu ovplyvniť priebeh a záver príbehu.

Devourer síce označuje pohltené duše ako bábky, no po čase tieto postavy začnú žiť vlastným životom, ktorý ovplyvňuje démonovu osobnosť. Okrem toho, že sa postavy navzájom rozprávajú a doťahujú, ich činy sa odzrkadľujú aj na démonovi, ktorého tak môžete naviesť na záchranu sveta, alebo na jeho ultimátne zničenie. V hre funguje akýsi systém karmy a Devourer sa od ostatných postáv môže naučiť lakomosti, bezcitnosti, ale aj dobročinnosti. Je to dôsledok vašich rozhodnutí počas questov, na ktoré však hra neupozorňuje spôsobom, kedy by vás varovala, čo je dobré a čo zlé. Pri rozhodovaní budete musieť použiť vlastný morálny kompas.

Vašu partiu štyroch aktívnych postáv si budete vyberať aj podľa ich schopností, ktoré prislúchajú trom tradičným triedam: bojovník, lovec a mág. Každá postava má tri aktívne schopnosti, ktorým sú pridelené klávesové skratky. Ich sila spočíva najmä v kombináciách, ktoré zahŕňajú ochromenie nepriateľa, posilnenie schopností a devastačné zranenia. Čaro hry spočíva práve v prepínaní postáv, kedy dokážete plynule zmeniť taktiku nablízko za rany z bezpečnej vzdialenosti. Ďalším elementom je Devourer, ktorý sa pohybuje v odlišnom svete s inými nepriateľmi. Jeho svet môže predstavovať nielen dočasný úkryt na regeneráciu ranených postáv, ale aj ako taktický krok, ako sa s postavou presunúť za nepriateľa a prekvapiť ho z iného uhla, zasiahnuť plošným útokom a v konečnom dôsledku zvíťaziť.

Svet duší nie je len tichým útočiskom. Aj Devourera čakajú rôzni démoni, ktorých je potrebné sa zbaviť a v niektorých prípadoch sú nepriatelia v tomto svete nedotknuteľní, alebo sa v ňom dokonca rapídne rýchlo regenerujú. Súbojom v smrteľnom svete sa tak nevyhnete, iba budete musieť viac taktizovať. Hra tak môže byť pre niektorých hráčov náročnejšia, ako by očakávali a zbesilé klikanie vás ďaleko nedostane. Nakoľko máte postavy až štyri, rýchlo strácajú zdravie a hra vás núti medzi nimi prepínať. Systém liečenia je podobný ako vo Vikingoch, kedy máte k dispozícii kúzlo s obmedzeným počtom liečení, ktoré sa dobíjajú z padlých duší alebo u obchodníka za peniaze.


Vývojári vypočuli kritiku a zmenili aj ďalšie aspekty hry. Vytratilo sa craftovanie predmetov a ostalo len jednoduché očarovanie výzbroje, ktoré na rozdiel od Vikingov môžete vykonať kedykoľvek a kdekoľvek.  Následkom nešťastného rozhodnutia vydavateľa boli niektoré questy v predchádzajúcej hre pre hráčov zablokované, no v Awakening dostanete hru kompletnú so všetkými úlohami, o ktoré boli majitelia digitálnych kópií ukrátení. Čakajú vás tak zaujímavé hádanky, ktoré možno prekvapia náročnosťou na pamäť a rýchle reflexy. V mnohých prípadoch je kľúčové práve prepínanie do sveta duší, v ktorom sa otvárajú nové chodby a možnosti.

Vďaka grafickému posunu sú oba svety ešte krajšie ako predtým. Tvorcovia sa pohrali nielen s dizajnom levelov, ale aj s celkovou vizuálnou prezentáciou prostredia, ktoré nie je generické a hrá rôznymi farbami a detailmi. Dizajn prostredia tak môže pokojne konkurovať aj AAA titulom ako je Diablo. Rovnako si autori potrpeli aj na orchestrálne skladby v soundtracku a excelentný dabing, v ktorom žiaria aj také mená ako Tom Baker, ktorého mnohí poznajú ako štvrtého Doctora Who. Môžeme sa tak tešiť na rozuzlenie príbehu v druhej časti hry, ktoré budú sprevádzať silné výkony hercov.

Shadows: Awakening sa ukazuje ako RPG, ktorú Games Farm pôvodne zamýšľali. Namiesto rozšírenia sa rozhodli pre cestu remaku, ktorý sa učí z predchádzajúcich chýb a po nešťastných minulých udalostiach nechce hráčov sklamať. Aj keď vizuálne hra vyzerá skvele a niektoré chyby sa vytratili, autori sa budú musieť ešte popasovať so súbojmi, ktoré môžu byť pre svojské mechaniky pre niektorých hráčov frustrujúce. Rovnako očakávame, že rozuzlenie príbehu v druhej, doteraz nikdy nevydanej časti, dodá hre epickosť, ktorá prvej časti mierne chýbala. A ak vás po tomto všetkom stále trápi len tá slovenčina, budete si na ňu musieť zrejme ešte chvíľu počkať. Hra samotná však vychádza už 31. augusta.


napísal Tanya 10.8.2018
Páči sa mi! (+4)
SHADOWS: AWAKENING


PC
PS4
Xbox One

Vývoj: Kalypso Media / Games Farm
Štýl: RPG
Dátum vydania: 31. august 2018
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

SECTOR MAGAZÍN
#107


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Spiderman (1)
Mam otazku, ziskal som Collector edition Spiderman...
| Bios (5)
Pri štarte PC sa nedá ísť do Biosu, nápad čím to b...
| Prejsť z notebooku na konzolu? (11)
Oplati sa prejsť z notebookuhttps://m.alza.sk/asus...
| Kúpa notebooku (7)
Ahojte, chcel by som kúpiť noťas do 400e hlavne na...
| Problem zo štartom (3)
Zdravím mám problem zo spustenim hry Mad Max. Po s...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2018 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk