SHADOWS: AWAKENING

SHADOWS: AWAKENING

8.0

Heretic Kingdoms a niečo naviac

Recenzia
PC
PS4
Xbox One

O tom, že slovenskí vývojári z Games Farm vedia robiť kvalitné hry, snáď nikto nepochybuje. Ich cesta v hernom biznise je však dosť kľukatá a neraz sa im do nej stavajú rôzne prekážky. Keď v roku 2014 vyšla akčná RPG Shadows: Heretic Kingdoms, mala síce aj svoje slabšie stránky, ale vcelku zaujala. Po „ Book One" sa našlo veľa hráčov, ktorí čakali na dokončenie príbehu, ale všetko sa zdalo byť stratené kvôli insolventnosti vtedajšieho distribútora BitComposer Games. Shadows: Awakening je vlastne tým, čím mala byť Heretic Kingdoms s kompletným obsahom. A keďže medzitým uplynulo niekoľko rokov, tvorcovia  prekopali nielen grafiku, ale aj niektoré herné mechanizmy. A Shadows to prospelo.

Priznám sa, aj keď ma niektoré prvky v Shadows: Heretic Kingdoms oslovili, po niekoľkých hodinách môj záujem o hru začal upadať a nastúpil stereotyp. Vlastne mi ani nijako zvlášť neutkvela v pamäti a bol to len ďalší Diablo klon, ktorý síce mal fajn nápady, ale nie až takú presvedčivú hrateľnosť. Awakening je naozaj prebudením a príjemným prekvapením. Mnohé veci sa zachovali z minulosti a len skopírovali do „novej" hry, ale popritom nastali aj zmeny, ktoré prispeli k výrazne lepšiemu zážitku. Niektoré si možno ani neuvedomíte, ale sú tam a sú prospešné, iné vám udrú do očí a ukážu hru v celkom inom svetle.

Na začiatku hry sa zoznámite (alebo znovu zvítate) s démonom Devourverom - požieračom duší a tajomným mužom v kapucni, ktorý túto bytosť vyvolal a prinútil k spolupráci. Čo všetko to obnáša a kto vlastne ten bradáč je, zistíte počas naozaj rozsiahleho putovania. Vy preberiete úlohu démona a hneď na začiatku si vyberiete svoju prvú bábku - jedného z trojice nebohých hrdinov, ktorého ovládate vo fyzickom svete, zatiaľ čo s démonom sa pohybujete v paralelnom svete tieňov.  Neskôr nahromadíte bezmála tucet ďalších bojovníkov a do aktívnej partie môžete popri démonovi zaradiť troch - vždy je však zhmotnený len jeden z nich a dajú sa striedať.

Shadows: Awakening Ocitnete sa aj na nových územiach.
Ocitnete sa aj na nových územiach.


Shadows: Awakening Niektoré miesta už poznáte z minulosti.
Niektoré miesta už poznáte z minulosti.


Shadows: Awakening Inventár sa výrazne zmenil. Možno vám bude vyhovovať viac, možno menej.
Inventár sa výrazne zmenil. Možno vám bude vyhovovať viac, možno menej.





Démona a hrdinov si jednoducho prepínate a takto sa automaticky mení aj prostredie a jeho obyvatelia. Lokality sú vlastne tie isté, lenže ich vzhľad je výrazne odlišný a v jeho tieňovej podobe sa okolo vás pohybujú agresívni démoni, ktorých bežne nevidíte. Navyše sa tam objavia prechody, ktoré v hmotnom svete nie sú, takže v koži hrdinu tadiaľ neprejdete, ale v úlohe požierača duší v jeho prirodzenom prostredí áno.

Tvorcovia neraz využili tento prvok pri rôznych hlavolamoch, ktoré sa priebežne objavujú počas celej hry. Démon napríklad vidí svetelné symboly, ktoré pomôžu hrdinovi správne nastaviť nejaké mechanizmy, aby sa dostal do uzatvorených priestorov. Inokedy stačí správne použiť páky s plošinami, po ktorých sa skotúľa guľa na aktivačné tlačidlo. Hlavolamy sú príjemným spestrením nespočetných bojov, len je škoda, že sa neraz opakujú. Podobne ako labyrinty s teleportmi, ktoré sú trochu otravné. A vytknúť by sme mohli aj nutnosť vracať sa na niektoré prejdené miesta, hoci sa tam nepriatelia už neoživujú a návraty do predošlých zón urýchľujú aktivované portály.

Démon aj všetci hrdinovia, ktorých ste zozbierali, získavajú levely (pribúdajú všetkým naraz), individuálne schopnosti, talenty s permanentnými bonusmi a body na vylepšenie atribútov. Každá postava má len jeden set schopností s ôsmimi možnosťami a vylepšením na tretiu úroveň, čo je pomerne málo, navyše môže mať v aktívnych slotoch len tri. Ale sú nápaditejšie ako v minulej hre. Navyše v teréne môžete bleskovo prepínať hrdinov a súčasne aj kombinovať ich útoky a kúzla, a to už je potom naozaj slušný arzenál. Zaujímavé je, že ak napríklad vytvoríte ochranný štít, ktorým disponuje jeden hrdina, po prepnutí zostane aktívny aj pri druhej postave.

Ak skoná váš démon, čaká vás reštart  a nahranie manuálne alebo automaticky uloženej pozície. Ak padne hrdina, stále vám zostávajú dvaja ďalší a kým aspoň jeden z nich žije, nemusíte mať obavy. Postavy sa pomaly samočinne regenerujú a tentoraz nepočítajte so žiadnymi liečivými fľaštičkami. Ale nemusíte mať obavy, rany bez problémov zahojíte dvomi efektívnymi spôsobmi. Vo svete tieňov sa často objavujú svätyne, okolo ktorých je zelená zóna. Keď do nej démon vstúpi, rýchlo sa vylieči každý v družine. Súčasne po vstupe do svätyne môžete oživiť padlých hrdinov alebo ich nahradiť nejakými inými, ktorí sa vám nezmestili do aktívnej partie. Na liečenie dobre poslúžia aj kamene duší. Sú to špeciálne predmety s bonusmi, v inventári si zvolíte vždy len jeden z nich, ale každý má určitý počet esencií. Esencie využijete na doliečenie alebo zregenerovanie many aktívnej postavy.  Kamene dobíjate dušami padlých nepriateľov, alebo si ich kúpite u tieňového obchodníka. Je to obdoba klasického predavača, ale vo svet tieňov, kde komunikuje s vaším démonom.

V boji narazíte na rozmanitých protivníkov, od ľudí a zvierat, až po rozmanité monštrá. A nechýbajú bossovia, z ktorých vypadávajú najvzácnejšie kusy výstroja  S niektorými nepriateľmi bojujete v jednom svete, s inými v druhom, sú však aj takí, s ktorými sa bijete v obidvoch. Napríklad narazíte na vlkolakov chránených štítom. Vaši hrdinovia ten štít neprelomia, musíte to urobiť pomocou démona a potom sa vrátiť do fyzickej formy bojovníka a už sekáte do živého.

Hrdinom a démonovi prehadzujete zbrane, časti brnenia, náhrdelník a prstene, ktoré dostanete ako odmenu alebo je to korisť z padlých nepriateľov. Nový inventár je riešený tak, že po kliknutí na určitý slot sa ukáže zoznam vecí, ktoré tam pasujú - napríklad opasky. A k tomu môžete odfajknúť možnosť, aby sa ukázala len kompatibilná výbava, ktorú vie daná postava použiť. Je to vcelku vhodné pri vyhľadávaní lepšieho vybavenia,  ale pri predaji prebytkov obchodníkom je to už trochu menej praktické a dosť sa naklikáte. Aj démon zbiera korisť vo svojom prostredí, no nie časti výstroja, ale esencie. Môžete použiť až štyri esencie na vylepšenie štandardných častí výzbroje a efekt závisí od druhu výbavy. Pridáte tak ohnivý, elektrický či jedovatý útok, zvýšite šancu na kritický zásah alebo zlepšíte obranu. A zvládnete to kedykoľvek vo vašom inventári.

Shadows: Awakening Svet tieňov je tajuplný a ocitnete sa tam po prepnutí na démona.
Svet tieňov je tajuplný a ocitnete sa tam po prepnutí na démona.


Shadows: Awakening Spolu s démonom hra ponúka 15 hrateľných postáv, ale keď si niektoré vyberiete, iné ostanú zamknuté.
Spolu s démonom hra ponúka 15 hrateľných postáv, ale keď si niektoré vyberiete, iné ostanú zamknuté.


Shadows: Awakening Nové mesto a jeho okolie je atraktívne, ale dosť pusté.
Nové mesto a jeho okolie je atraktívne, ale dosť pusté.





O úlohy v hre nie je núdza, ale sú dosť nesystematicky členené. Sú rozdelené do kapitol s hlavnými a vedľajšími zadaniami a ak ste pri štarte hry nezvolili oldschool mód, máte v teréne aj označenú ich polohu. Čudné je, že vám hra už v začiatkoch ponúka úlohy určené pre veľmi vysoké levely, aj keď vás na ich náročnosť upozorní. Môžete sa im venovať neskôr, ale je to aj tak trochu mätúce, hlavne keď preskakujete z jednej kapitoly do druhej. Navyše niektoré takéto úlohy označené ako hlavné vôbec nemusíte splniť, aby ste dokončili hru. A po finále je už definitívny koniec a nemôžete ich teda ani dodatočne zavŕšiť.

Pri porovnaní pôvodnej a novej náplne hry, teda prvej a druhej knihy, si môžete všimnúť niekoľko vecí. V prvom rade má Book 2 menej obsahu. I keď je ho stále dostatok, predstavuje asi tretinu (v našom prípade cca 10 hodín) z celkovej náplne Shadows (28 hodín s väčšinou dokončených vedľajších úloh). V podstate by sa dal nový obsah vnímať aj ako rozsiahlejšia expanzia. S tým zrejme súvisí aj fakt, že levely hrdinov v nových prostrediach pribúdajú rýchlejšie, aby ste sa stihli dostať k maximálnej tridsiatke. Zatiaľ čo v začiatkoch tieto úrovne naskakujú dosť pomaly, tie najvyššie už získate hoci aj za pár desiatok minút, po niekoľkých súbojoch s vyrovnanými nepriateľmi. Okrem toho si druhá kniha našla viac priestoru na dialógy a objavovanie nových lokalít, ktoré sú však niekedy takmer prázdne. Stáva sa, že len prechádzate prostredím a takmer vôbec nenarazíte na nič živé ani mŕtve. Len obdivujete architektúru. Na druhej strane, keď už dôjde k boju, užijete si aj nových hrdinov, aj protivníkov a pribudne vám mnoho zárezov.

Samotný nosný príbeh nie je nijaký zvlášť zaujímavý, a to sa nezmenilo ani v druhej fáze hry.  Ale určite vás bude zaujímať, ako sa napokon vyriešia prepojenia vášho démona a podriadených postáv. Finálny boj je síce nápaditý a môže mať alternatívu, ale vyvrcholenie deja je len vlažné a je škoda, že aspoň nekončí nejakou efektnejšou animáciou. Naproti tomu je celkom príjemné spoznávať zákulisie jednotlivých hrdinov, s ktorými môžete doriešiť nejaké ich konflikty z minulosti.

Shadows: Awakening Jedna z postáv sa zmení na železnú pannu, ktorá poskytne obranu, ale aj efektívne zraňuje nepriateľov.
Jedna z postáv sa zmení na železnú pannu, ktorá poskytne obranu, ale aj efektívne zraňuje nepriateľov.


Shadows: Awakening Bludiská, spínače, hlavolamy- tu si ich užijete neúrekom.
Bludiská, spínače, hlavolamy- tu si ich užijete neúrekom.


Shadows: Awakening Hrdinovia majú tentokrát celkom zaujímavé schopnosti, ale každý len osem a aktívne z nich iba tri.
Hrdinovia majú tentokrát celkom zaujímavé schopnosti, ale každý len osem a aktívne z nich iba tri.




Grafika hry doznala oproti Shadows: Heretic Kingdoms zásadné zmeny. Upravilo sa užívateľské rozhranie a dizajn niektorých menu, ale hlavne tvorcovia radikálne zmenili vizuál určitých prvkov. A tak aj keď dlho chodíte tými istými prostrediami, ktoré poznáte z minulej hry, pôsobia trochu inak. A to najmä vďaka novému grafickému enginu. Napríklad úseky, cez ktoré prejde len démon vo svete tieňov, už nevyzerajú ako priesvitné šmuhy, ale sú to také stupienky porozkladané v priestore. Hra disponuje slušným dabingom a skvelou orchestrálnou hudbou, ale medzi inými lokalizáciami by sme ocenili aj českú, keďže sa jedná o vývojárov z našich končín. Ale skôr či neskôr sa na to niekto určite podujme. Inak občas narazíte na nejaké bugy, ale je to len ojedinelé.

Pri záverečnom hodnotení sa logicky natíska otázka, či sa kúpa Awakening oplatí, keďže značná časť hry je len recyklovaná, aj keď vhodne upravená a doplnená podoba Shadows: Heretic Kingdoms. Ak ste kráľovstvá vôbec nehrali, berte tento titul všetkými desiatimi. V určitých aspektoch ponúka viac ako Diablo III. Ak ste už kedysi prešli „prvú knihu", mala by sa vám pôvodná hra na Steame aktualizovať na Awakening a v tom prípade sa vám oplatí prelúskať kompletné dobrodružstvo so všetkým, čo k tomu patrí.


napísal uni 7.9.2018
Páči sa mi! (+2)
8.0
Vo svete
7.9
Používatelia
8.3
Ohodnotiť
SHADOWS: AWAKENING
+ dokončená a vylepšená hra, na ktorú sme čakali
+ pozitívne úpravy a zábavnejšia hrateľnosť
+ prepínanie svetov a kombinovanie schopností postáv v boji
+ masívny obsah
+ vynovený vzhľad
- nedoladený systém úloh a občas menej praktické zmeny
- nosný dej nie je veľmi zaujímavý
- značná časť titulu je len recyklovaná
- hlavolamy sa často opakujú
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU Dual COre 2,1 GHz, 4 GB RAM, GTX460 2GB, OS Win 7 64-bit


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS4
Xbox One

Vývoj: Kalypso Media / Games Farm
Štýl: RPG
Dátum vydania: 31. august 2018
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

SECTOR MAGAZÍN
#108


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Star wars battlefront 2 (0)
Zdravim kupil som si nedávno túto hru na ps4 a chc...
| Mining karty (6)
Caute, su podla vas karty ktore sa pouzivali na mi...
| Call of duty bo4 /battlefield ... (8)
Ktorá hrá je lepšia? Za mňa BF V vyzerá lepšie ale...
| Moderná rts ako aoe 3? (4)
Poznáte hru ktorá je podobná tým starým RTS straté...
| súťaž o steam keys - predveď ... (223)
Po kratšej úvahe som sa rozhodla založiť toto vlák...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2018 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk