CRIMSON DESERT |
CRIMSON DESERT |
Horúca novinka Crimson Desert je jedným z najočakávanejších titulov začiatku roka 2026. Ide o akčnú adventúru zasadenú do otvoreného sveta kontinentu Pywel. Svet už z prvých ukážok vyzerá zaujímavo a prepracovane, grafika je na vysokej úrovni a prvé trailery nám naznačovali zábavnú hrateľnosť. Preto sme ani my neváhali a využili možnosť zahrať si exkluzívne demo v rámci Gamescomu. Tvorcovia na to šli šikovne - žiadne zdĺhavé prezentácie a vysvetľovanie, rovno vás hodili do hry. Teda skôr do nekonečného tutoriálu. Ten bol na náš vkus pomerne zdĺhavý, snažil sa až príliš podrobne vysvetliť množstvo herných mechaník, ktoré súbojový systém ponúka, no väčšinu z nich sme nemali počas dema ani možnosť využiť.
V tutoriáli sme preto strávili viac času, kým sme sa mohli vrhnúť na príbehový úsek dema. To začínalo uprostred bojov a okrem niekoľkých dialógov či cestovania po bojisku sme dostali za úlohu zničiť nepriateľské veže. Na to sme si potrebovali opraviť a zostrojiť delo, pomocou ktorého sme dokázali ostreľovať nepriateľské opevnenia. Mechanika to bola zábavná, no ničím extra unikátna. Skutočná zábava začína pri bojoch zblízka. Vtedy sme ocenili širokú variáciu útokov a taktizovania so streľbou na diaľku.
Ocitli sme sa však uprostred boja, kde prevláda chaos a na nás sa valili hordy nepriateľov. Do toho všetkého sme potrebovali plniť ešte zadané úlohy a presúvať sa po rozľahlom bojisku, pričom na každom kroku na nás číhal nepriateľ. V zmätku bolo občas náročné pochopiť, čo treba robiť, nakoľko prezentované demo malo ešte zopár bugov. Ľahko sa teda stalo, že sa nespustila potrebná animácia aj po správnom vykonaní úlohy, resp. hra ani nezaznamenala akciu. To viedlo k miernemu zmätku, no pri alfa alebo beta verziách hier to dokážeme pochopiť.
Nevieme, akú obťažnosť nám tvorcovia prednastavili, no dúfame, že šlo o niektorú z najnižších možností. Nepriatelia na bojisku neboli výrazná výzva, útočili postupne po jednom, takže nebol problém vrhnúť sa aj do väčšej skupiny nepriateľov osamote, no zároveň bol každý súboj zábavný a napínavý. Nepriatelia síce pôsobili ako špongie na naše zásahy, no celková plynulosť a nadväznosť útokov dokáže relatívne rýchlo zložiť základných protivníkov. Prípadne sa dá pomôcť sériou špeciálnych silných útokov.
Zábavná je aj kombinácia dobre načasovaných krytov, úskokov a rýchlych protiútokov. Hra vám dá možnosti a bude na vás, ako sa ich rozhodnete využiť. Aj keď ide o RPG, celkový pocit z hrania je viac sandboxovo orientovaný. Vy si rozhodnete, ako budete hru hrať, kedy budete preskúmavať svet a akú si vo svete vybudujete reputáciu. Hra sľubuje okrem možnosti lozenia po budovách a horách aj lietanie na drakoch, jazdenie na koňoch či využívanie ďalších, zatiaľ neoznámených dopravných prostriedkov.
My sme mali možnosť zajazdiť si na koni, no dúfame, že to, čo sme mali možnosť zažiť, nebude finálna podoba animácie jazdy. Je veľmi zložité to popísať, no asi najjednoduchšie prirovnanie je, že pri rýchlom behu kôň súčasne dvíhal obe predné a potom obe zadné nohy, pričom sa pri pohybe ohýbal v oblasti sedla. Vo výsledku to vyzeralo komicky a pri maximálnej rýchlosti sme navyše konštantne zažívali doskakovanie textúr a objavovanie sa nepriateľov len pár metrov pred nami. To je vec, ktorú rozhodne nechcete zažívať uprostred veľkej bitky. Je však možné, že šlo len o chybu v rámci demo verzie - aspoň v to dúfame.
Aj napriek peknej grafike, ktorá dobre ladí s fantasy štýlom sveta, stále vidieť mierne nedokonalosti nového enginu BlackSpace, ktorý si štúdio vyvíja samo. Nedalo sa nevšimnúť ani kvalitu vlasov postáv, ktorá skôr pripomínala začiatok minulej generácie hier - pôsobili umelo, s absenciou výraznejšej fyziky. Sú to len detaily, no v silnej konkurencii graficky prepracovaných hier budú rozhodovať aj drobnosti.
Celkovo však hra dáva prísľub množstva aktivít. Okrem masívnych bojov a objavovania sveta sa budete môcť tešiť aj na zbieranie a spravovanie zdrojov, výrobu vecí, varenie, rybolov či obchodovanie. Väčšina aktivít vás, samozrejme, bude sprevádzať aj počas hlavnej dejovej linky. Osobne som však najviac zvedavý, ako sa podarí tvorcom vyriešiť prípadnú repetitívnosť, ktorou množstvo hier s obrovským otvoreným svetom trpí. Veríme, že minimálne súboje s bossmi budú intenzívne, unikátne a budú si vyžadovať dôvtip.
Po dohraní približne polhodinového dema máme z hry skôr zmiešané pocity, no prevažne z dôvodu vizuálnych a technických nedokonalostí. Súbojový systém, animácie bojov aj široké možnosti otvoreného sveta pôsobia zábavne a poskytujú zapamätateľné scenérie. Uvidíme teda pri plnom vydaní, či sa tvorcom podarí odstrániť tieto drobné nedostatky a naplniť plný potenciál hry. A ten je v prípade Crimson Desert skutočne obrovský. Hra by mala vyjsť začiatkom roka 2026 na PC a konzolách.
![]() |
PC
PS4 Xbox One Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Pearl Abyss Štýl: Akcia / RPG |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|