BROKEN SWORD: THE SLEEPING DRAGON

BROKEN SWORD: THE SLEEPING DRAGON

8.0

Už niekoľko krát nás mohli kováči z dielní Revolution presvedčiť, že aj zlomené meče vedia spôsobiť vo svete rozruch, a že o ich zbrane bude veľký záujem. Broken Sword sa stal modlou mnohých hráčov, stal sa prelomovým titulom a jeho pokračovanie len upevnilo jeho pozíciu najlepšej adventúry na trhu. Prichádzajúce informácie o novom pokračovaní len zdvihlo vlnu záujmu a projekt Broken Sword 3 bol pod drobnohľadom novinárov. A potom to prišlo: „point n click adventúry sú mŕtve“! Odvážne tvrdenie z úst človeka stojaceho za novým Broken Swordom. Týmto slovám  by som si dovolil odporovať. Trend jasne smeruje k 3D enginom a moderným technológiám žmýkajúc z hardvéru maximum, na druhej strane žiaden z nich nedokáže byť tak detailný ako 2D predrenderovaný background, a už vôbec nie keď sa jedná o multiplatformový projekt. Podobným smerom sa vydali aj autori druhého pokračovania Schizm, kde prešli z predrenderovaných panoramatických scén ku kompletnému prerobeniu do 3D, či bude mať úspech uvidíme, teraz sa však vráťme k BS3. V trojrozmernej scéne sa priam ponúkajú rôzne akčné vsuvky ako lezenie, skákanie alebo obligátne presúvanie kamenných blokov. Bravúrne to zvládli v Ubisofte so svojím Largo Winch, kde ste popri adventúrnej časti, skúšali šťastie v súbojoch na kolá. Ak to nebude grafikou, tak jedinou záchranou je príbeh a nákazlivá hrateľnosť, v prípade BS3 sa dočkáte oboch, ale s tou hrateľnosťou to nebude také ružové. K mŕtvym adventúram môžeme začadiť výpravnú Syberiu, ktorá sa dočká začiatkom roka druhého pokračovania, takmer pochovaný Runaway alebo pred nedávnom vydaný Journey to the Centre of the Earth. Či sú naozaj point n click mŕtve alebo nie, nechám na vás.

Broken Sword: the Sleeping Dragon
Broken Sword: the Sleeping Dragon
Broken Sword: the Sleeping Dragon

Patentový úrad v Idahu nie je to pravé pre dobrodružnú povahu Georga, neváha ani chvíľu a už sedí v lietadle smerujúceho do džungle v Kongu. Jeho kroky nie sú neuvážené, a jeho cesta nie je zbytočná. Nejaký bláznivý starec (Cholmondely) si myslí, že zostrojil perpetum mobile. Cesta ubiehala rýchlo nebyť ožraného pilota a tej prekliatej búrky, ktorá sa zjavila nečakane a zastihla nás nepripravených. Pilot sa snažil udržať lietadlo vo vzduchu a zápasil s turbulenciami, ale keď mu odišli oba motory, akékoľvek snaženie bolo plytvanie silami. Nasledovalo tvrdé pristátie a zistenie, že lietadlo balansuje na vysokom útese. Prekliaty ožran!

BS3 sa hrá výhradne na klávesnici a jeho ovládanie sa vám dostane veľmi rýchlo do krvi. Ovládanie postavičky zabezpečujú smerové šípky,  interakciu s prostredím ďalšie štyri klávesy  plus jedna na vyvolanie inventára.  Interaktívne miesto v scéne je označené žiarivou hviezdou a pootočením hlavy postavy keď sa nachádzate v jeho blízkosti. V pravom dolnom rohu sú rozmiestnené ikony interaktívnych kláves,  reprezentujúce jednotlivé činnosti (použi, pozri, zober...). V inventári môžete predmety medzi sebou kombinovať a ďalej preskúmavať. Jednoduché a geniálne zároveň. Vo chvíli keď začnete hrať BS3 vám ani nenapadne pozrieť sa na myš a už vôbec nie použiť ju!

Ďalšie nudné interview? Už ma to prestáva baviť a po tomto článku stým asi praštím. Pche, hackerský génius Vernon Bliere tvrdí, že má dôkazy o pripravovanom konci sveta. To zase bude, už vidím ako sa mi smejú kolegovia. Že koniec sveta. Prichádzam presne na čas, ako obvykle. Zvedavá susedka si ma prezerá od hlavy až po päty a potom nepozorovane zatvára dvere. Pred samotným zaklopaním padnú dva výstrely a zostane mŕtvolné ticho. Tak toto je niečo pre mňa! Na mieste vraždy ako prvá!

Mnohým z vás sa isto vynorila otázka: ako sa vôbec hrá adventúra v 3D? Báječne! Hrateľnosť BS3 je na veľmi vysokej úrovni, preskúmavate prostredia, zbierate a používate predmety ako v bežnej 2D adventúre. Hrateľnosť je ešte viacej nákazlivejšia, keď sa úplne ponoríte do príbehu, potom sa je veľmi ťažké odtrhnúť. Veľkú zásluhu na tom má celková jednoduchosť hry a linearita postupu, zastaviť vás môžu jedine akčné prvky alebo ťažší puzzle. Hádaniek v hre nie je veľa, ale dokážu vás potrápiť ak nedávate pozor a nečítate pozorne denník. Pri ňom by som sa chvíľu zastavil. Do denníka sa zapisujú všetky dôležité kroky, jeho služby som však využil iba raz, keď som riešil puzzle vo vínnej pivnici. Mnohokrát sa stalo, že som naň úplne zabudol, alebo pri prehľadávaní inventára som si myslel, že je to nový predmet. Jeho funkčnosť je rozporuplná, dá sa povedať, že je zbytočný. Je to však môj názor, tak ma zato nebite.

Broken Sword: the Sleeping Dragon
Broken Sword: the Sleeping Dragon
Broken Sword: the Sleeping Dragon

O integrovaní akčných prvkov sa vedelo dopredu, nik však nevedel v akom množstve sa objavia a či budú presne ako povedali autori doplnkom. Pravda je trochu iná. Akčné prvky, presúvanie debien na správne miesto, skladanie pyramíd z nich alebo lozenie po rôznych rímsach a zábradliach, sú na začiatku zábavne, ale postupom času, keď sa začnú nechutne opakovať, sú otravné a najradšej by ste ich preskočili. Po takom treťom puzzly s posúvaním debien vám začne BS3 voňať po Tomb Raiderovi a v Egypte dostanete malý šok, Nico, akoby Lare z oka vypadla. Ďalšími akčnými prvkami, stlačením v pravý okamih správnu klávesu, chceli autori evokovať v hráčovi zašlú slávu interaktívnych filmov. Niekedy nemáte šancu zareagovať a tak sa musíte pozerať na prestrihovú scénu odznovu bez možnosti preskočiť ju. Niektoré animácie sú príliš dlhé, čo hráča iba zdržuje. Revolution to nemali preháňať a trochu invencie by nezaškodilo, ak už chceli posúvať debny, tak do toho mali zapojiť obe postavy a predložiť pred hráča úplne iné hádanky. Potenciál v ovládaní oboch postáv prepínaní medzi nimi zostal nevyužitý, čo je veľká škoda, možností tu bolo neúrekom. Prepínanie postáv sa deje automaticky (vždy po dokončení jednej epizódy), druhá vás ihneď nasleduje.

Prezentácia BS3 je na vysokej úrovni, po grafickej stránke sa nejedná vôbec o žiadnu revolúciu. Skvelá skoro až filmová atmosféra, vynikajúci príbeh plný zvratov, výborná dynamická hudba  a kvalitný dabing spôsobuje, že hráč zabúda na plynutie času okolo seba. Grafika je taká aká je, BS3 vychádza aj na konzolách, čo si odniesli hlavne scény a postavy, ktoré majú na sebe menej polygónov. Na druhú stranu je veľmi rýchla a načítavacie doby prakticky ani nezaregistrujete. Grafika mi v hre vôbec nevadila, skôr jej nevyváženosť, kde jedna scéna vyzerá absolútne úžasne a druhá odpudivo prázdne, podobne ako  mnohé lokácie, ktoré  sú v hre absolútne zbytočné. Za pravdou budú musieť George a Nico precestovať celý svet od Konga, cez Paríž, Prahu až po Egypt a Anglicko. Na tejto ceste sa stretnete s mnohými postavami známych z predchádzajúcich dielov, dokonca sa pozriete aj na námestie Montfaucon, ktoré sa objavilo v jednotke. Svoj hardvér tentoraz nemusíte upgradovať, vystačíte si s CPU okolo 1Ghz a výkonnejšou grafickou kartou.

Broken Sword: the Sleeping Dragon
Broken Sword: the Sleeping Dragon
Broken Sword: the Sleeping Dragon

BS3 sa v niektorých momentoch (hlavne pri prestrihových animáciách) chová ako dobrý film. Prechod do 3D sa podaril bez pôrodných bolestí a bravúrne bolo zvládnuté aj ovládanie. Nový zlomený meč je adventúra, v ktorej zostal ešte veľký potenciál nevyužitý. Ak nemáte chuť na 3D, ale na poriadnu adventúru radšej si počkajte na Syberiu II.

George daj ruku dole z môjho stehna!

Plusy:
+hudba