MEDVĚDÍ BRATŘI (MEDVEDIE SRDCE)

MEDVĚDÍ BRATŘI (MEDVEDIE SRDCE)

6.7

Nový Disneyho animovaný film Medvedie Srdce (v čechách Medědí Bratři) sa dostáva do Slovenských kín a s ním aj záplava všakovakých hračiek, darčekových predmetov a video hier založených na tejto kreslenej rozprávke. Zatiaľ čo snímok dostáva zmiešané a často si odporujúce kritiky, väčšina detí sa pri jeho sledovaní pravdepodobne zabáva a bude žiadať nejakého toho plyšáka v podobe Kody, či iný, s filmom spojený produkt. Ako sa teda podarilo prevedenie Medvedieho Srdca do podoby počítačovej hry?

Dej filmu hovorí o troch bratoch, ktorí žijú na divokom americkom severozápade a zvádzajú so svojim klanom každodenný boj s nehostinnou prírodou. Najmladšiemu z nich, Kanaiovi, sa konečne blíži jeho veľký deň, keď bude pri dôležitom obrade prijatý medzi mužov. Niečo sa však pokafre a pri love macka, ktorý si pochutnal na rybkách, pracne nachytaných Kanaiom, najstarší z bratov tragicky zomrie. Kanai, poháňaný hnevom a nenávisťou, nakoniec previnilca dolapí a zabije. Po vykonaní tohoto skutku je však tajomnou silou premenený na medveďa a lapený do pasce. V tú chvíľu sa na scéne objavuje medvieďa Koda a naštvaného Kanaia oslobodí. Ten, napriek svojej nenávisti k medveďom, sa spolu s Kodou vydáva na dobrodružnú cestu dúfajúc, že nájde spôsob ako si vrátiť svoju ľudskú podobu.

Medvědí bratři (Medvedie srdce)
Medvědí bratři (Medvedie srdce)
Medvědí bratři (Medvedie srdce)

Štúdio Disney Interactive má na svojom konte už viacero úspešných akčných platformoviek ako Lilo & Stitch, 102 Dalmatínov či Toy Story a ani tento najnovší prírastok nepatrí do inej kategórie. Z toho vyplýva, že nás čaká roztomilá grafika, množstvo hopsania a samozrejme viacero mini-hier. Poďme ale poporiadku.

Tak ako aj predchádzajúce tituly z dielne tohto štúdia, je Medvedie Srdce zamerané skôr na mladšie publikum a ostrieľaní hráči ním prejdú ako nôž maslom. To ale neznamená, že sa pri hraní nezabaví celá rodina. Začiatok hry je extrémne jednoduchý a deti sa v ňom
naučia základy ovládania ako je skákanie z jednej platformy na druhú, či zbieranie všakovakých predmetov doplňujúcich zdravie alebo pridávajúcich určitú špeciálnu vlastnosť. Bobule, ktoré cestou nachádzate, vyplňujú jednotlivé totemové meradlá, ktoré vám dávajú obrovskú moc, keď sú naplnené. Napríklad orlí totem privolá na pomoc majestátneho okrídlenca, ktorý vydvihne oboch mackov do veľkej výšky a dokáže ich preniesť na miesta, na ktoré by sa za normálnych okolností nedostali. Okrom toho pri putovaní parta naďabí aj na jedovaté plody, ktoré vážne znižujú počet životov no záchrana je však často nablízku, či už v podobe medu alebo chutných rybiek, plávajúcich si v plytkých vodách severských riek. Hra ale postupne pritvrdí, no žiaden zákys nepredstavuje neprekonateľný problém a okrem toho je každý level posiaty špeciálnymi savovacími balvanmi, takže strach z opakovania určitej pasáže do nekonečna odpadá. Keďže je titul určený prevažne mladšiemu publiku spomedzi hráčov, nenájdete v ňom žiadne krvavé súboje. Boje s lovcami prebiehajú tak, že medvede na útočníka zaručí a ten, otrasený medvedím revom, padne na zadok. Žiadne krvavé súboje s dotrhanými kusmi tiel, a rozhryzenými hlavami obetí, nie, to nie je skutočnosť, ale predsa Disney!

Z grafického hľadiska hra vyzerá vcelku jednoducho a na nejaké tie grafické finesy môžete s kľudom zabudnúť. Aj cez to všetko sú všetky lokácie svojim spôsobom atraktívne a aj keď by si zaslúžili viac detailnosti a polygónov, majú niečo do seba. Príjemným faktom je, že jednotlivé prostredia nie sú mŕtve, ale všade sa niečo deje. Tu preletia vtáčiky, tam zasa prebehnú veveričky... skrátka, prostredie nepôsobí ako kulisa ale ako žijúci celok. Mačky spolu s ostatnými vystupujúcimi charaktermi ako napríklad duo vtipných sobov, sú detailné a roztomilé a predstavujú viac než podarené kópie hrdinov z filmu. K tomu ešte pohodová hudba s eskimáckymi melódiami a človek sa cíti, ako by to dobrodružstvo prežíval spolu s nimi. Škoda len, že autori nevenovali viac času grafickej optimalizácii a tak to hrou seká, aj keď sa s Kanaiom čo i len pootočíte.

Medvědí bratři (Medvedie srdce)
Medvědí bratři (Medvedie srdce)
Medvědí bratři (Medvedie srdce)

Pohyb hlavnej postavy je vcelku jednoduchý a zahrňuje predovšetkým beh a hopsanie, občasne okorenené používaním prednej laby napríklad na ničenie nebezpečného krovia. Trošku ma zarazila akási malátnosť pohybu a to, že pri pohybe do strán sa macko otáča ako keby mal stuhnutý krk, tzn. ako celok bez náznaku ohnutia. Pravdepodobne je to však dané rozmermi a masívnosťou medvedej schránky, takže je to OK. Horšie je však to, že na ovládanie si treba trochu zvykať, pretože napríklad myškou možno používať len labu resp. rev ale na otáčanie už musíte použiť klávesnicu. Kolízie s okolitými predmetmi sú v celku bez problémov a uhly kamery zaberajú vždy len to, čo majú.

Hra vyzerá zábavne, s množstvom vynikajúcich mini-hier, ktoré si je možné zahrať kedykoľvek, nezávisle na hlavnej dejovej línii. Použil som slovo „vyzerá“ zámerne, pretože kvôli množstvu technických problémov nebolo v mojej moci hru poriadne prelúskať. Grafika gamesy, aj keď sa nejedná o bohvieaký zázrak. Beží to na Unreal engine, ale nejako záhadne vyžaduje neskutočne krvavú konfiguráciu a aj tá vám ešte nezaručí, že sa zbavíte neustáleho trhania či dlhých chvíliek počas naťahovania. Minimálne požiadavky Pentium 350 s 8MB grafickou kartou sú vhodné len v tom prípade, ak od Medvedieho Srdca očakávate len sériu obrázkov a hranie vám nič nehovorí. Čo je však horšie, to isté platí aj pre Pentium 1600 s hocijakou lepšou grafárnou. Na mojej mašinke P 2900 s GeForce FX 5700 neboli výsledky o nič lepšie a nepomohli ani zmeny v grafických a zvukových nastaveniach. Okrem toho mala hra problémy aj s niektorými gamepadmi (napr. Gamepad Pro), kde sa medveď pohyboval ako čučak čo čučo za 32 Sk do seba ľade, tzn. nekoordinovane a často iným smerom, než bol zadaný hráčom. Potom už neostávalo nič iné, len sa vrátiť späť ku starej dobrej klávesničke. Z toho teda vyplýva, že hra bola šitá pekelne horúcou ihlou a keďže autori boli limitovaní dátumom uvedenia snímku do kín, na dôslednejšie testovanie a doladenie už skrátka neostal čas.

Medvědí bratři (Medvedie srdce)
Medvědí bratři (Medvedie srdce)
Medvědí bratři (Medvedie srdce)

Keby niet spomínaných technických problémov (dúfajme, že ich čoskoro ostránia patche) , mohlo sa jednať o ďalší úspešný akčný titul z dielne Disneyho. V hre je množstvo predmetov na pozbieranie a lokácii na preskúmanie a okrem toho je tu aj možnosť zapnúť, resp. vypnúť automatické skákanie a tak prispôsobiť hranie pre vlastné potreby. Mini-hry sú extrémne chytľavé a zábavne, napr. ľadová naháňačka je bomba, a človek má problém sa od nich odtrhnúť. Keďže Medvedie Srdce je kompletne v češtine a dabing je spravený na jedničku (budete počuť hercov ako Filip Blažek, Marek Páleníček, Jiří Lábus, alebo Martin Štěpánek), odpadá problém s cudzím jazykom a drobci sa môžu bez problémov vrhnúť do dobrodružstiev Kanaia a Kody. Upozorňujem však rodičov, aby boli opatrní a pred kúpou tejto hry si najprv overili, či ju vôbec majú na čom spustiť.

napísal blade 28.2.2004
6.7
MEDVĚDÍ BRATŘI (MEDVEDIE SRDCE)