MANHUNT

MANHUNT

9.0

James Earl Cash bol odsúdený na smrť vpichnutím jedovatého séra.

V tomto článku sa vyskytujú sprosté slová a vulgárnosti a preto by ho nemal nikto čítať. O prípadnom negatívnom dopade po prečítaní sa poraďte s vaším lekárom alebo v lekárni.

James Earl Cash bol odsúdený na smrť vpichnutím jedovatého séra. Všetko je pripravené na vykonanie trestu a dokonca sa zúčastnila aj televízia a vysielajú popravu v priamom prenose. James odpočítava posledné sekundy zo života a pred očami mu prebehne celý jeho život. Dal by všetko za to, aby dostal druhú šancu. Strih. James sa preberá z lôžka a hlas z reproduktoru ho oboznamuje, že nastal čas na jeho druhú šancu, ak bude robiť presne to, čo mu prikáže. Ako poslušná ovečka a šťastný, že žije súhlasí. Vlastne mu nič iné ani nezostáva. Tajomný hlas hovorí, že do večera bude po všetkom. Ale ako James neskôr zistí, takto si svoju druhú šancu nepredstavoval.

Rockstar Games už šokoval so svojou sériou GTA, kde násilie a krv boli súčasťou týchto hier. Boli jej súčasťou a niekedy aj náplňou určitých misií, ale v meradle menšom, než je tomu u Manhunt. Nevyhli sa aj pár žalobám hlavne z komunít ľudí (tuším to boli Haiťania), ktorí pokladali hru za rasistickú a násilnú. S Manhuntom prihodil Rockstar ďalšie želiezko do ohňa. Čo želiezko, ono je to vlastne obrovská železná nákova o váhe a veľkosti železného šrotu z WTC. Zatiaľ čo v GTA ste sa mohli väčšine násilníckych incidentov vyhnúť, v Manhunte je násilie a sprostý jazyk korením celej hry. Môžem povedať, že za asi 12 rokov hrania som toľko cieleného násilia, brutálnosti, sadizmu, krvi, čriev a vnútorností ešte nevidel. Tipujem, že o tejto hre ešte budeme počuť, hlavne čo sa súdnych sporov týka. Možno si teraz naseriem do gatí, ale nikdy ma ešte zabíjanie a mučenie ľudí nebavilo viac, ako je to prevedené v Manhunt. Je to kakofónia zabíjania a óda na násilie. A čo je hlavné, kráľovsky som sa pri tom bavil.

Manhunt
Manhunt
Manhunt

Manhunt by sa dal systémom prirovnať na hybrid GTA (pešej časti) a Thiefom. James sa dokonca podobá na postavu z GTA a má zjav typického utečenca z väzenia. Na Thiefa sa podobá preto, lebo v hre je výborne použitý systém skrývania sa do tieňov a následného tichého zneškodnenia (skôr však zmasakrovania) nepriateľa. Poďme sa pozrieť, ako sa to celé hrá. James začína len s holými rukami, ale už po chvíľke objaví igelitový sáčik. Na rohu stojí chrbtom k nemu skín a uľavuje si do trávy. James sa ku nemu potichu priblíži odzadu a pripraví si sáčik. Vo vhodnom okamihu, keď je skín najviac zabraný do močenia, mu James dá na hlavu sáčik a začne ho dusiť. Po chvíľke bezvýznamného zápasenia padá skín k zemi. Pri ňom zostala črepina zo skla. Zoberie ju a pokračuje ďalej. Blíži sa ďalší skín s bejzbalkou. Skryje sa teda do tieňa pri múre a čaká na vhodnú chvíľu. Nič netušiaci skín prejde okolo a mrmle si niečo o tom, ako rozpára Jamesovi jeho zasrané črevá, keď ho nájde. V tom vyskočí James z tieňa a pichne skína najprv do brucha a keď sa mu podlomia nohy následne 2x do oka až mu črep zostane zarazený až v mozgu. James berie škrtiace lanko a bejzbalku. Krik umierajúceho začujú jeho dvaja kumpáni a bežia mu na pomoc. James skáče zasa do tieňa a čaká na vhodnú príležitosť udrieť. Než skíni dobehnú, nájdu na zemi len bezvládne telo s črepom v hlave. Jeden zamrmle niečo o kurvách a že ho aj tak nemal nikdy rád. Druhý sa vyhráža, že toho skurvysyna zareže ako malé dievča. Prvý sa otáča a vydáva sa hľadať na opačný koniec ulice. Druhý zostáva stáť pri mŕtvole a pozerá dookola, či nezazrie dajaký pohyb. Na chvíľku poľaví v ostražitosti a otočí sa chrbtom k tieňu. Vynoria sa dve chlpaté ruky a obmotávajú lanko okolo hlavy. Nasleduje vykašliavanie krvi a keď je nešťastník na kolenách, James pritiahne ešte viac až oddelí hlavu od zbytku tela. Hlavu berie náš hrdina so sebou pre prípad, že by sa ešte hodila. Chlapík na konci ulice, to ale celé videl a beží smerom k incidentu. James sa skrýva opäť do tmy. Okolo zasvišťala guľka. James nie je v bezpečí, pretože útočník videl, kam sa schováva. Beží teda do vedľajšej ulice a skrýva sa do tmy za smetiak. Za pár sekúnd vbieha do uličky aj skín a začína prehľadávať okolie. Vyhrážky, že mu spraví to isté ako jeho priateľovi, ale oveľa, oveľa pomalšie, Jamesa neznepokojujú. Čaká na vhodný okamih. Vzduchom preletel predmet a skín sa otáča smerom k dopadu predmetu. „Kurva, to je Smithova hlav..chrrr“. Ani nedopovie, pretože je pridusený odzadu bejzbalkou a nohy mu vypovedia službu. Nato sa James zaženie pálkou a na mieste kde mal skín hlavu, je už len gejzír krvi. Jeho hlava aj s mozgom je na najbližšej stene a pomaly steká dolu. “Bravó, Bravó“ ozve sa Jamesovi v prístroji v uchu. „Presne takto som si to predstavoval. Mám pre teba nachystané ešte lepšie prekvapenia James. Otváram ti bránu a môžeš prejsť do ďalšieho sektoru.“ James berie do rúk pištoľ a vchádza do starých kovových dverí.

Manhunt
Manhunt
Manhunt

Dúfam, že sa mi aspoň trocha podarilo priblížiť atmosféru tejto brutálnosti, ktorá približne v tomto duchu prebieha asi do 2/3 hry. Potom chladné zbrane vystriedajú zbrane strelné a  hra sa pomaly začne približovať napr. Maxovi Payneovi, len bez bullet time. Hra ku koncu dosť graduje na obtiažnosti a stačia dva či tri presné zásahy z brokovnice alebo M16 a je po vás. Nepriateľov sa kopí ako múch na lajne a väčšinou nejdú z jedného smeru, ale si vás pekne obídu a pokiaľ sa nestačíte schovať, nemáte z dvoch strán takmer žiadnu šancu. Hra je s prevažnej časti o taktizovaní, ktorého nepriateľa a ako zneškodníte, či ho zabijete po tichu alebo to budú počuť aj ostatní v blízkom okolí a budú sa snažiť pribehnúť na pomoc. AI sa mi celkovo veľmi páčila. Nepriatelia majú tri stupne ostražitosti. Žltý, kedy o vás nemajú ani šajn. Oranžový, kedy sa vás snažia nájsť, ale v tieni ste (takmer) v bezpečí. A červený, kedy vás zbadali a nepomôže ani úkryt do tmy. Ak sa ich rýchlo nezbavíte útekom niekam z dosahu ich zorného poľa. Frontálny útok s chladnými zbraňami na viac, ako jedného nepriateľa je takmer vždy istá smrť, pretože na dvoch to iba s nožíkom alebo kladivom proste neuhráte. Tiež si musíte dávať pozor kam šliapete a ako rýchlo sa pohybujete. Pri behu totiž James dupe ako slon a pri chôdzi na rôznych podkladoch tiež vydáva určitý hluk, takže vibrácie môžu zaregistrovať nepriatelia. Hluk, ktorý vytvárate vy alebo nepriatelia, sa zobrazuje na radare, takže máte do určitej miery predstavu, kde môžete bežať a kde sa treba zakrádať. Samostatnou kapitolou sú zbrane. V Rockstar musia byť úplní fanatici do chladných zbraní. Len uvážte ten arzenál: črepina zo skla, igelitový sáčik, struna, nožík, mačeta, kladivo, malá bejzbalka, veľká bejzbalka, páčidlo, sekáč na mäso, tonfa, kosák, motorová pila. Zo strelných zbraní tu sú napr. šesť ranový revolver, beretta, uzi, krátka brokovnica, opakovacia brokovnica, brokovnica so svetlom, M16, uspávačka, snajperka. Zbrane sú rozdelené do troch skupín, kde prvá sú zbrane len na jedno použitie a hluk pri ich použití je takmer nulový. Sem patria sklo, sáčik a struna. Potom zbrane stredného kalibru, ako malé pištole a predmety každodenného použitia (napr. sekáč, mačeta, kosák) a v najťažšej kategórii sú ťažké strelné zbrane a predmety každodenného použitia s veľkými deštrukčnými schopnosťami (motorová pila, bejzbolka). Z každej kategórie je možné niesť len jednu zbraň, takže treba aj premýšľať, aké zbrane si zoberiete a ktoré vyhodíte. A najväčší bonbónik je, že s chladnými zbraňami môžete vykonať tri druhy exekúcie. Čím je vaša príprava na vraždu dlhšia, tým brutálnejšiu popravu vykonáte. Napr. ak stojíte za nepriateľom a nevie o vás, zjavia sa nad ním biele rotujúce trojuholníky. Ak teraz vykonáte popravu, tak bude podstatne miernejšia, než keď si počkáte a trojuholníky sa zmenia na žlté alebo červené. Červená smrť je najbrutálnejšia, ale hrozí, že sa nepriateľ otočí a potom už zostáva len útek, alebo frontálny útok. Keď si zrátate koľko chladných zbraní hra obsahuje x 3 útoky na každú, tak si myslím, že o stereotype nemôže byť ani reči. V duchu zbraní sa nesie aj grafika. Záhadný režisér sleduje všetko kamerami a v prípade použitia tichej smrti sa prepne pohľad na tzv. akčnú kameru a vy už len sledujete, ako na objektív strieka krv a Jamesa, ako vykonáva ortieľ. Do hry je implementovaný aj noise effect, čo znamená, že sa na hru pozeráte akoby cez zašumený obraz. Noise effect ste mohli vidieť napr. aj v Silent Hill. Inak je na grafike vidieť, že Manhunt je port a nedosahuje kvalít hier primárne vyvíjaných pre PC. Ale nie je to zase až taká bieda a s noise efektom vyzerá hra aj tak dosť atmosfericky a reálne. Ovládanie padne do rúk výborne a používanie myši je presne také, ako by sme čakali. Nie tak sprasené ako v SH3. O hudbe sa dá povedať len toľko, že takmer absentuje. Je počuť len tlkot Jamesovho srdca (a chroptenie a stonanie nepriateľov) a občas dajaké temné ambienty do toho. Multiplayer hra nemá, čo je dané asi hlavne tým, že je to port.

Manhunt
Manhunt
Manhunt

Celkovo je Manhunt nedostižný v násilí a brutálnosti, pekne navrhnutými levelmi, slabšou grafikou a takmer absentujúcou hudbou. Hrateľnosť je vysoká a blíži sa bodu varu. Besné naháňačky a schovávanie  je striedané vyčkávaním v tme a taktizovaním. Celková hracia doba sa pohybuje okolo 15-20 hodín čistého herného času, čo je na akčnú hru dnešných dní dosť veľa. Ak máte radi strieľanie ala GTA a schovávanie ala Thief a nevadí Vám násilie a brutalita, tak môžem Manhunt len odporučiť.

napísal fendi 10.5.2004
Páči sa mi! (+2)
9.0