WARHAMMER: 40.000 DAWN OF WAR

WARHAMMER: 40.000 DAWN OF WAR

7.8

Warhammer 40k si už prebojoval svoju cestu aj do žánru realtime stratégií.

Poznáme mnoho titulov, ktoré vznikli na motívy filmov, kníh alebo stolových hier. K tým posledne menovaným patrí aj Dawn of War. Je to stratégia vychádzajúca zo sveta Warhammer 40,000 a jeho pravidiel. V našich končinách nie je tento fenomén veľmi známy, ale to neznamená, že by sme mali ignorovať hru, ktorá si prepožičala jeho základy. Prvé videá a demo hry vyzerali sľubne. No zdanie často klame. Takže, aký v skutočnosti je nový prírastok do rodiny real-time stratégií?

Jedná sa o zvláštny mix fantasy a sci-fi. Podstatou je už zaužívaná výstavba budov a najímanie vojenských jednotiek. Potom nasledujú neľútostné boje. Základnou surovinou je hmota získavaná z povrchu planéty (requisition source). Jej prísun vlastne zabezpečujú pešie vojenské jednotky. Keď objavia strategický bod, ktorý umožňuje ťažbu, označia ho vlajkou. Nasleduje konvertovanie a privlastnenie ťažobného miesta. To stačí na to, aby začala surovina pomaly pribúdať. Pre lepšie využitie je vhodné, pomocou robotníkov, vystavať na strategickom bode doplnkový mechanizmus. Cenná surovina potom pribúda rýchlejšie. Po ďalšom vylepšení je strategický bod chránený obrannou vežičkou. Druhým dôležitým prvkom je  energia. Produkuje sa pomocou generátorov (power source), keď je všetkého dostatok, pomocou robotníkov môžete vystavať a zdokonaľovať vojenskú základňu a najímať nové jednotky. Budovy môžete umiestniť len v okruhu základne, alebo pri osvojených strategických bodoch. Niektoré jednotky a objekty si vyžadujú vlastníctvo artefaktu. Artefakt je špecifické miesto, ktoré získate podobne, ako bežný strategický bod, samozrejme, na mape ich je ako šafránu.

Warhammer: 40.000 Dawn of War
Warhammer: 40.000 Dawn of War
Warhammer: 40.000 Dawn of War

Zaujímavé je dopĺňanie stavov u väčšiny jednotiek. Pri najímaní pechoty zvyčajne okamžite priletí z vesmíru štvorčlenný tím. Celkový počet mužstva v zostave však môže byť podstatne vyšší. Obvykle je to osem až dvanásť členov, (u niektorých orkov až sedemnásť) vrátane veliteľa alebo medika. Zaujímavé je, že stavy mužstva môžete dopĺňať kedykoľvek a kdekoľvek na mape. Navyše výzbroj tímu sa dá doplniť kvalitnejšími zbraňami, ich počet je limitovaný. Takže napr. v štandardnej jednotke majú dvaja muži plameňomet, dvaja raketomety a ostatní členovia bežnú výbavu. Niektoré jednotky sú efektívnejšie v boji na blízko a slabšie v streľbe alebo naopak. Preto je vhodné zvážiť bojový mód jednotky. V optimálnom prípade jednotka útočí z väčšej vzdialenosti a keď je nepriateľ na dosah, použije zbrane na blízko (nože sekery, píly). Okrem toho nechýbajú klasické módy správania. Ako napr. "útoč a prenasleduj, bráň pozíciu" atď. Jednotky môžu v boji vhodne využívať terén, keď umiestnite vojakov do jamy alebo kotliny, získajú bonus k obrane. Naopak súper, brodiaci sa vodou je ideálny cieľ, pretože má postih a zníženú bojaschopnosť.

Celkovo v hre nájdete štyri bojujúce strany. Ako to už zvyčajne býva, nechýbajú  zástupcovia homo sapiens. Ľudskú rasu reprezentuje Vesmírna Pechota (Space marines). Sú to oddaní bojovníci podriadení veľkému imperátorovi. Drsní vojaci odhodlane napredujú pod velením zručných veliteľov. Sprevádzajú ich po zuby ozbrojené mechanizmy a tanky.  Na vrchole rozvoja môžu väčšinu jednotiek okamžite preniesť pomocou výsadkových modulov. A to aj do vzdialených lokácií. Skúsení vodcovia dokážu privolať sériu ničivých explózií.

Predstavitelia Choasu majú tiež veľa spoločného s ľudskou rasou, ale ich existencia je poznačená temnými praktikami. A tak v táboroch nájdete krvilačných démonov a mechanické jednotky chŕliace oheň. Veliteľmi sú temní lordi a kúzelníci, ktorí na vrchole rozvoja, dokážu vďaka sebaobetovaniu vyvolať veľkého démona. Aj keď je tento kolos smrteľný, jeho ťaženie vždy spôsobí obrovské škody v radách nepriateľov.

Warhammer: 40.000 Dawn of War
Warhammer: 40.000 Dawn of War
Warhammer: 40.000 Dawn of War

Mimozemská rasa, v hre pod označením Elder, nevyniká zvlášť silnou pechotou, ale má účinné bojové stroje a môže teleportovať svoje jednotky a dokonca aj budovy. V prípade potreby si na pomoc privolá gigantického Avatara.

Orkovia sú klasickou rasou z fantasy hier a príbehov. Okrem dvoch základných surovín potrebujú pre svoj rozvoj aj takzvaný zdroj orkov. Jedná sa v podstate o motivačné výkriky a heslá, umiestnené na vyhliadkových vežiach. Sekery, ktoré sú účinné v boji na blízko, dopĺňajú strelné zbrane. Drsní nájazdníci využívajú rozličné pásové devastačné vozidlá. Vrcholom vývoja je mohutné, zbraňami doplnené stvorenie, ktoré okolo seba šíri skazu.

Jednotky v samostatných mapách a slušnom multiplayeri si môžete farebne upraviť podľa vlastného vkusu. Tento sympatický doplnok nemá v podstate žiadny vplyv na priebeh hry, ale je to milý nápad, ako spestriť hru.

Kampaň nie je nijako zvlášť originálna. Už toľkokrát omieľaný príbeh o boji, zrade a temných silách, ktoré sa pokúšajú ovládnuť svet. To by, ale nevadilo. Hlavná vec, že sa to celkom dobre hrá. Aj keď misie sú obmedzené len na dva ciele. Treba dosiahnuť istý bod na mape alebo zlikvidovať všetkých nepriateľov. Čo je, ale naozaj pohoršujúce, hra obsahuje smiešnych jedenásť misií, ktoré zdoláte behom pár hodín! Navyše hráte iba za hviezdnu pechotu a ostatné strany sa tu objavujú len ako protivníci. Pritom s trochou snahy by sa dal príbeh natiahnuť minimálne na dvadsať misií. Koniec kampane zostáva otvorený, takže sa možno objavia ďalšie misie na internete alebo v datadisku. Ale nie každý má možnosť sťahovať dáta zo siete a vydanie plateného datadisku k nedotiahnutej hre je vydieranie. Zhrniem to - kampaň je odfláknutá. Naštastie rozsiahlejší multiplayer dokáže absenciu ostatných strán v kampani vynahradiť.

Ďalšia vec, ktorá mi v novom titule prekážala je zasekávanie postáv. Neraz sa stalo, že keď som presúval väčší počet, na určené miesto dorazili tak dve tretiny. Ostatné som musel "zbierať“ popri ceste, pretože sa zablokovali na rohu zrúcaniny alebo nedokázali obísť nejakú budovu. Takéto chyby by sa v súčasných hrách už nemali vyskytovať.

Warhammer: 40.000 Dawn of War
Warhammer: 40.000 Dawn of War
Warhammer: 40.000 Dawn of War

Čo sa týka grafiky, tá je naopak na veľmi vysokej úrovni. Nádherne animované postavičky a sympatické budovy si môžete priblížiť a prehliadnuť z tesnej blízkosti aj sprievodné zvuky sú kvalitné. Atmosféra hry je naozaj skvelá. A hoci titul nie je zvlášť originálny, práve vďaka kvalitnému grafickému spracovaniu dokáže naplno zaujať. Ale samozrejme, nadštandardné spracovanie si vyžaduje odpovedajúci hardvér. Takže, ak nemáte aspoň CPU 1500 Mhz, 256 MB Ram a kvalitnú grafickú kartu, radšej na hru zabudnite.

Warhammer 40,000: Dawn of War je dosť rozporuplný titul. Na jednej strane sa prezentuje skvelou grafikou a pokúša sa o isté inovácie. Na druhej strane tak úbohú a narýchlo zbúchanú kampaň som už dávno nevidel. Programátori  sa tiež nevyhli banálnym chybám, ako je zasekávanie postáv. Celkovo mám dojem, že na hre sa malo ešte popracovať a na trh mala byť vypustená o pár mesiacov neskôr v dokonalom stave. Čo dodať? Tento produkt má svoje kvality, aj nedostatky. Určite poteší milovníkov dobrých hier, ale nečakajte žiadnu veľkú slávu. Plusom pre našincov je ešte česká lokalizácia.

napísal uni 7.12.2004
7.8
WARHAMMER: 40.000 DAWN OF WAR