PSYCHONAUTS

PSYCHONAUTS

9.3

Pred Psychonautami neskryjete v mysli absolútne nič. Šialená plošinovka útočí len a len na vaše mozgy! Tak si ich poriadne držte!

Slovensko našlo svoju superstar a herný biznis našiel strateného syna, ktorý sa ukrýval dlhé roky, aby nakoniec spravil dieru do sveta. Možno to nebude komerčne najúspešnejší počin, možno ho postihne rovnaký osud ako Ancelov Beyond Good and Evil a v predajnosti ho prevalcujú licencie. Nepopierateľným faktom je, že o hre sa bude v kuloároch rozprávať ako o riskantnom kroku, ktorý nabúral bežné postupy a postavil žánre plošinoviek a novodobých adventúr hore nohami neodiskutovateľnou originalitou. Dámy a páni privítajte Tima Schafera a jeho najnovšie dietko Psychonauts, pracovne nazvané Psychoši.

Ak ste si už dávno povzdychli na smer, ktorým kráča herný priemysel a trendy rozdeľovať hry na komerčné braky a tie menej úspešné (bez agresívneho marketingu), došli ste isto k záveru, že tie najlepšie herné mechanizmy sa do bodky budú naveky kopírovať a všetky tie megabestselleri sa budú naveky zahaľovať do pozlátka licencií. Psychoši sú iní. A aj keď ten prevrat nie je vo všetkých prvkoch, ktoré ponúka, podpisuje sa pod ne maniakálnym citom pre detail a dizajn Timova ruka.

Schaferova minulosť sa spája predovšetkým so žánrom adventúr a mieri do LucasArts, kde sa zrodila nesmrteľná klasika Monkey Island a mnohé iné. V jeho tvorbe narazíte na Day of the Tentacle, Grim Fandango (adventúra pokladaná za zlato v pokladnici tohto žánru) a Full Throttle. Spájajú ich nezameniteľné charakteristické črty v štýle grafiky a výborné podávanie humorného (niekedy až morbídneho) príbehu. A v trende týchto tradícií pokračujú aj Psychoši.

Psychoši sú nenásilnou hrou. Nenásilnou nie v termíne zobrazovaného násilia, ale v súvislosti s premiešaním žánrov a úžasnej ľahkosti akou sú namixované známe herné mechanizmy do jednej hravej podoby. Herný svet je vytvorený ako jeden celok, kde nič nevyčnieva, nič nechýba a všetko do seba dokonale zapadá, či je to prostredie, postavy v ňom alebo piktogramy. Hráči si to možno ani nevšimnú, ale za tou ľahkosťou sa skrývajú vo svojej forme RPG, strategické a adventure prvky. A čo sú Psychoši?

Psychonauts
Psychonauts
Psychonauts

Plošinovka hore nohami vo svetoch prebujnelej fantázie, kde zostáva človeku rozum stáť! Takýto bordel predsa nemôžem mať v hlave? A verte tomu, že je tam ešte väčší. Na prieskum myslí šialených osobností sa vydávate s mladým kadetom Razputinom (medzi kamošmi Raz), ktorý sa votrie do tábora, kde sa cvičia budúci Psychonauti, novodobí agenti bojujúci svojimi psychickými silami so zločinom. Raz svojou prítomnosťou vyvoláva v radoch rovesníkov mladícke súperenie a nežiaducu prítomnosť. Keď však začnú miznúť študentom mozgy, zmizne frajerka Lili a navyše dvojica Psychonautov – agent Nein a Vodello, Raz je jedinou šancou ako zastaviť plán vo vytvorení ultimátnej zbrane poháňanej mozgom.

Príbeh na originalite nepobral, ale forma akou je podávaný, nehovorí nič o tom, že sa nemôže po označení vinníka viacej zamotať, plehĺbiť a vhodiť na scénu nové postavy a odomknúť cestu aj nelinearite. Psychoši začínajú v tréningovom tábore, kde sa môžete voľne pohybovať, spoznávať postavy a preskúmavať ho. Tu sa hra začína rozbiehať, dlho na seba nenechajú čakať prvé psychické sily či návšteva vlastnej mysle. Od tohto momentu sa ponárate do paralelných svetov balansujúcich niekde medzi šialenosťou a bizarnosťou.

Každá návšteva nového sveta predkladá vlastný štýl grafiky, iné postavy a iné problémy úzko spojené s už získanými psychickými silami. Všetko v jednoduchej forme s udržaním hráčovej pozornosti na obrazovke, bez zbytočného zavádzania a degradovania zábavy. Vycibrený zmysel pre dizajn autorov zašiel tak ďaleko, že jednotlivé úrovne nenesú spoločné črty, ba čo viac, každá je svojím spôsobom originálna. Originálna až do takej miery, že po dohraní vám mnohé, ak nie všetky, budú rezonovať v hlave. Mnohé naznačujú už obrázky, atmosféra sa ťažko popisuje. Keď sa budete prechádzať v mestečku z 50tych rokov, ktoré je zakrivené podľa špirály a pri skokoch z ulice na ulicu sa obráti to, čo bolo hore dole a to, čo bolo dole hore, zistíte, že autori minimálne navštívili zopár prípadov v psychiatrickej liečebni, ktorá je pochopiteľne súčasťou hry.

Sanatórium patrí medzi najlepšie úrovne Psychošov, je rozdelená medzi štyri charaktery, ktoré sú výstredné na pohľad a mučené vlastnými nočnými morami, ktoré ich nakoniec zlomili, až zošaleli. Po príchode na pôdu sanatória, hra dostáva Burtonovský feeling, sýte farby sa vymenia za temnejšie, prostredie sa zahalí do ešte bizarnejšieho kabáta a pôsobí komicky strašidelne. Sarkazmus a úroveň humorných situácií si však hra udržuje až do samotného konca na vysokej úrovni a podčiarkujú ju početné renderované prestrihové animácie (uvítal by som možnosť prehrať všetky animácie z menu), zábavne nadizajnované postavičky a levely, ktoré je radosť preliezať.

Psychonauts
Psychonauts
Psychonauts

Úzko spojený s prieskumom a prechádzaním úrovní je krásny príklad nenásilného začlenenia RPG prvku a to vylepšovania psychických schopností Raza. Hráč si to pri koncentrovaní na preskakovanie plošín a balansovanie vo výškach ani nemusí uvedomiť, hra mu zrazu oznámi, že úroveň postavy sa zvýšila o jeden bod. Najvyššia možná úroveň je 100, ale dosiahnuť ju, bude veľmi náročné. Je nutné pozbierať všetky objekty, ktoré sa dajú zobrať a tých je viac, než je zdravé. Základnými sú piktogramy voľne porozhadzované v priestore, alebo rafinovane začlenené do prostredia, ďalej sú to Psi karty, špeciálne extra ukryté objekty a pavučiny (je ich možné vysať zakúpeným vysávačom a ten si kúpite iba za dosť tučný obnos nájdených ružovučkých kreditov). V Psychošoch je naozaj čo zbierať a vďaka systému teleportov sa je možné vracať už do preskúmaných úrovní a hľadať ďalej (o počte všetkých objektov (hľadaných/nájdených) vás podrobne hra informuje). Ak vám nechýba trpezlivosť, odmenou vám budú vysoké úrovne, za ktoré získate silnejšie strely, nekonečnú muníciu či svojvoľné dopĺňanie života.

Zbraňami psychonautov sú pochopiteľne Psi sily a Raz sa s každou dôverne zoznámi na svojej telepatickej ceste. Telekiznézu, základnú Psi strelu a Pyrokinézu netreba detailnejšie popisovať, najzaujímavejšou je Levitácia, ktorú reprezentuje mentálna bublina. Raz sa na nej rýchlejšie pohybuje, skáče do obrovských výšok a môže ju využiť ako padák. Na psychické sily sú viazané logické úlohy a dokonca aj nezabudnuteľné súboje s bossmi. Každá zo síl dostáva svoj priestor a aj keď si vytvoríte vlastnú sadu obľúbených (okamžite máte prístup iba k trom silám, k ostatným sa pristupuje cez menu), budete musieť použiť každú aspoň raz.

V tomto momente sa dostávame k jednému z najväčších problémov Psychošov. Ten bezchybný dizajn úrovní má predsa svoje muchy. Je ním strata orientácie a blúdenie vlastnou vinou. Počkať, tak to nie je chyba hry? Z polovice nesú na tom vinu autori, že niektoré objekty nekričia viac, než by mali, a z polovice si za to môže hráč sám, že nedáva pozor akými silami disponuje, čo dokážu a zabúda, čo všetko sa nachádza v inventári. Ľahko sa môže stať, že zrazu niet cesty ďalej, ale stačí sa lepšie poobzerať a ona sa nájde sama a ak nie, stačí vytiahnuť slaninu a starček všadebol sa vystrčí z Razovho ucha a niečo múdre utrúsi.

Samotná obtiažnosť Psychošov nie je vysoká, povedal by som, že je jednoduchá, ale stále je tu koniec hry a ten ma dovádzal k zúrivosti. Raz sa nedokázal vyškriabať na šikmú a pritom úzku plošinku, na ktorú som musel komplikovane skákať, čo sa vždy nedarilo. Keby to bola jedna plošinka nič nepoviem, ale bolo ich tam najmenej päť, tlačil ma čas a podo mnou smrteľná voda. Frustrovať vás môžu aj respawnujúci protivníci (cenzori cudzích objektov v mysli) na rovnakých miestach, hlavne explodujúce potkany lezúce po stenách. Môžete sa brániť štítom, alebo ich zvalcovať levitáciou, zamerať ich bude zakaždým problém. Kvôli automatickému (vypadávajúcemu) zameriavaniu a neposednej kamere sa radšej vrátite k pästiam a nejaký ten život obetujete. Dohrať hru aj napriek niekoľkým komplikáciám by nemal byť problém v priebehu 10-15 hodín. Ak chcete pozbierať všetko, tak o pár hodín viac. Trochu zamrzí, že autori nezahrnuli do hry tradičné bonusy (okrem finálnej extra animačky), ktoré by zvyšovali znovuhrateľnosť.

Psychonauts
Psychonauts
Psychonauts

Psychoši sú Psychoši a adekvátne šialená je aj technická stránka hry. So stúpajúcou úrovňou šialenosti, stúpa aj kvalita vizuálnej stránky. Presne zodpovedá bizarnosti prostredí, do ktorých sú zasadené neobyčajné a pritom jedinečné modely postáv a geniálne vystihuje atmosféru a náladu mysle, kde sa nachádzate. Všetky úrovne spolu vytvárajú jedinečný zážitok, ktorý si naplno vychutnáte vo vysokých rozlíšeniach. Tu by nezaškodilo povedať, že textúram by svedčala vyššia kvalita, hlavne na veľkých plochách. Zvuková stránka podobne ako grafická exceluje a to dabingom a hudobnými motívmi. Sledovať rozhovor akejkoľvek dvojice postáv je ako pozerať sa na dobrú grotesku.

Pocit straty orientácie nie je jediným nedostatkom tohto špičkového titulu. Tým najväčším je typický neduh portovaných hier z konzol, práca s kamerou. Pri preskúmavaní prostredí, preliezavaní prekážok funguje bezchybne, obyčajne zlyháva v situáciách, keď hra vyžaduje, aby sa koncentrovala na špecifické miesto. V takomto prípade sa kamera uzamkne a aj keď je možné s ňou hýbať, okamžite sa vracia do východiskovej polohy. Ukotvenú kameru budete preklínať v každom súboji s bossmi a v niektorých ďalších, ojedinelých situáciách. Už počujem, ako nadávajú majitelia PCčiek na autorov, ale páni, treba im poďakovať, že takýto titul to vôbec dotiahol na túto platformu, kde v dnešnej dobe nemá prakticky konkurenciu a dlho ju ani mať nebude. Na hranie Psychošov jednoznačne odporúčam dobrý gamepad.

Psychoši sú geniálnym príkladom, že v hernom priemysle sa nachádzajú mozgy a hlavne nezávislé štúdiá, ktorým originalita a skutočne premyslený nápad nie sú cudzie. Double Fine vystavali na tradičných prvkoch plošinovky skutočne zábavný titul a nenásilnou formou zmixovali niekoľko herných žánrov. Psychoši sú nielen pilotným titulom tohto štúdia, ale hrou, ku ktorej Tim s povesťou nerobiť pokračovania, s vysokou pravdepodobnosťou spraví druhý diel.

napísal spacejunker 9.6.2005
9.3
PSYCHONAUTS