BLACK&WHITE

BLACK&WHITE

9.5

Black and White, Dobro a Zlo, Jing a Jang, to ste teraz vy, ste boh a je len na vás, aký boh budete. Ale ľudia sa pred vami budú kľakať aj keď ich budete zabíjať, pretože ste všemocný a vedia že si nepomôžu.... teda iba že by sa obrátili na iného boha, ktorý by vás porazil.

Hra je niečo na štýl Populous, tiež ovládate krajinu ktorej budúcnosť záleží len na vás. Tu sa prenesiete do krajiny Land of Eden. Je to pokojný mierumilovný svet, kopa zelne, pekné pláže, mierne počasie, žije tu veľa kmeňov nájdeme tu  Aztékov, Japoncov, Tibeťanov, Egypťanov atď.... bola to krásna zem až dokým ste sa neobjavili, vy BOHOVIA. Všemohúci, ktorý si začali získavať ľudí, robili zázraky, uzdravovali, pomáhali... No nie všetci sú dobrý, sú aj iný, zabíjajú, ničia, vydierajú svoj národ, a chcú aby ho bezmezne obdivovali. A ak nejaký iný boh naruší ich územie chcú ho zničiť. Snažia sa prebrať jeho národ pod svoj vplyv, útočia na ľud pohromami.  Jediná možnosť ako sa môžno chrániť sú Titáni, gigantické kreatúry cvičené bohmi. Príšeri pomáhajú vašemu ľudu, bojujú a stávajú sa silnejšími, a hlavne môžu ísť namiesta kde už nesiaha vaša moc ako boha.

Už na začiatku sa pripravte že hra, je trochu iná ako ste zvyknutý. Totižto hrate len jednu hru kde na začiatku zastiahnete do deja ako boh, keď zachránite dedinčanom dieťa. Automaticky vás začnú uctievať, a s vašou pomocou vám dostavajú chrám. Cez celú hru vás budú sprevádzať anjel a diabol, ktorý vám budú lietať po obrazovke a budú vám, pomáhať a hovoriť čo a ako robiť ďalej. Samozrejme nemôžete čakať, že by sa diabol s anjelom nejako zhodovali, takže pri nejakých závažných rozhodnutiach sa budete môcť rozhodnúť pre dobrú alebo pre zlú cestu. Postupne budete získavať v dedine stále väčši vplyv a naučíte sa viac vecí...a keď budete pripravený budete si môcť vybrať jednu z niekoľkých príšer. Na základnom CD sú tri príšeri a to Krava (vyzerá ako šialená krava :), Opica a Tiger.  (Ja som hral za kravu a opicu zatial, myslím že krava je dosť nudna, a slabá. Opica je celkom srandovná a aj sa mi s ňou lepšie bojovalo, ale mysím že tiger je to pravé silný a nebezpečný). Vybrať si správnu príšeru je asi najdôležitejšie rozhodnutie v živote boha, pretože si ju budete chovať až do konca hry. Postupne ju budete učiť nové veci, budete ju chváliť ak urobí niečo dobré, fackať ak niečo spacká. Hlavne si dávajte pozor aby vám príšera nezačala požierať dedinčanov.. :) si na to zvykne a čo potom. Samozrejme vašu príšeru si musíte kŕmiť, brať na prechádzky na obojku, a plniť s ňou úlohy ktoré vám prikážu vaši radcovia. Úloh budete mať dosť, a niekedy nebudete stíhať všetko, lebo príbeh sa uberá stále ďalej. Postupne budete poutovať zo svojim národom ďalej, budete sa teleportovať na nové ostorvy, spoznávať nové civilizácie a zachraňovať národy pred zlými bohmi. Celá hra je v vlastne cesta boha, kde sa postupne učíte a zodkonalujete svoju príšeru.

Ešte k príšerám, sú to najdôležitejšie postavy v hre, musíte si ich vychovať, veľmi pekné je už spomínané fackovanie, a hladkanie ktoré príšere dodáva alebo uberá morálku. Ďalšie parametre sú energia, hlad, únava... ktoré sa vášej príšerke postupne menia a musíte si to sledovať. Nejskôr sa už sama naučí kde môže jesť a čo môže jesť aby ju nebolelo brucho.  Postupne sa potom z príšerou dostanete aj k tacovaniu spolu z domorodcami, a  k súbojom ktoré budú veľmi dôležité pri bojoch o územie s inými bohmi.

Súboje sú v hre v podstate osobitná kategória, vtedy sa vám na obrazovke vytvorí ring do ktorého nastúpia obe príšeri. Boje sú z hladiska ovládania jednoduché, no trochu neobratné, jediné čo môžete robiť je klikať na súpera na miesta kam chcete, aby ho vaša príšera udierela, môžete sa ešte kryť a uhýbať. No napríklad ja som skúšal bojovať s kravou a opicou, a musím povedať že opici to išlo oveľa lepšie, aj keď v parametroch má napísané že je slabšia. Boj sa končí vtedy keď jednej príšere klesne energia na nulu...

Spomeniem ešte že síce príšer je na pôvodnom CD len pár, postupne vychádzajú stále nové, a ešte pred vydaním hry Electronic Arts mal akciu kde sa z ich FTP dali stiahnuť ďalšie tri príšeri.

Black&White
Black&White
Black&White

Keďže ste boh, potrebujete aby vás ľudia uctievali, to môžete vo vašej dedine ľahko dosiahnuť tým že im predvediete zopár zázrakov. Ako napr. niekoho odnesiete, niekoho zachránite atď... ale aj keď si pár dedinčanov pohádžete po okolí búdú vás uctievať, aj keď možno vás nebudú mať radi, ale kto povedal že musíte byť dobrý boh. Okrem toho čím viacej máte vašich ľudí, tým viac energie vám môžu dodať pri kúzlach a zázrakoch. Základné kúzla ktorými môžete pômocť vašim ľudom sú dážď, liečenie, jedlo, drevo...

Čo sa tyká priebehy hru, čas stále plynie, hre sa postupne mení noc a deň, môžete sledovať ako sa pohybuje slnko po oblohe. Na ostrove môžete sledovať ako rastú stromy, obilie, ako sa prechádzajú ovečky po poli, vaši ľudia behajú hore dole, zabávať sa, rozprávať sa pracovať... aspon jasne vidíte, že sa nachádzate v živom svete. Takisto sa vám v hre mení počasie, prší, zamračuje sa...  A čo je najdôležitejšie aj vaša príšera vám rastie :)

Grafika v hre je super, a engine je rýchly. Aj keď sa mi zdalo že more je trochu kockaté keď sa naňo pozeráte z dialky a aj vrchy mohli byť kvalitnejšie. Čo sa týka ovládania, je torhcu netradičné ale dá sa na to zvyknúť. Všetko sa ovláda myšou a systémom drag and drop...

Black&White
Black&White
Black&White
Celkovo si myslím že je to geniálna božská stratégia, z kopou prepracovaných detailov, a rôznych elementov ktoré potešia a niekedy aj prekvapia. Najviac sa určite nasmejete na vašej príšere... ktorá keď je malá a blbá všade chodí všetko pozerá, všetko ochutnáva, a preto sa niekedy musí ísť aj vyprázdniť.

Ináč autori nám už robia na prvom addone a ten bude obsahovať toto:

LAN Spawn: Možnosť hratia cez LAN z jedným CD
Creature Dancing: Tancovanie príšeri na MP3 hudbu