STALINGRAD

STALINGRAD

6.3

Ďalšia ruská real-time sratégia na engine Blitzkriegu. Zaujme? Boje o Stalingrad doteraz nesklamali.

Stalingrad je ďalšia z mnohých počítačových hier z obdobia druhej svetovej vojny. Boje v okolí známeho ruského mesta znamenali zlom vo vojnovom konflikte, pretože nacistická armáda utrpela prvú vážnu porážku. A práve túto etapu dejín sa pokúša čo najvernejšie vykresliť titul od DTF Games.

Hra obsahuje dve kampane, ktoré môžete absolvovať na dvoch obtiažnostiach. Na vyššej, respektíve normálnej, obtiažnosti sa dočkáte naozaj drsných bojov, kde má nepriateľ výraznú početnú prevahu a dá vám poriadne zabrať. Hodí sa najmä pre hard core hráčov, pre ktorých je to skutočná výzva. Na nižšej úrovni sú boje znesiteľnejšie a vaše jednotky majú výhody pri strete s nepriateľom. Dokopy 43 misií za Wermacht a Červenú armádu mapuje situáciu pri Stalingrade v období od júla 1942 do počiatku roku 1943, kedy konflikt v tejto oblasti vrcholí. Misie za nacistov sú väčšinou ofenzívne, naopak Rusi sa  sústredia hlavne na obranu mesta a jeho okolia.

Stalingrad

Za husami !!!
Stalingrad

Tanková vojna.
Stalingrad

Briefing misie.

Bojové scenáre sú doplnené o prehľadný brífing a miestami obohatené o dobové filmové zábery. Tento materiál poskytol Ruský štátny fotografický a filmový archív v Krasnogorsku. Nechýba množstvo veľmi podrobných informácií a faktov, ktoré verne popisujú reálnu situáciu a zúčastnené jednotky. Tieto údaje by postačili na rozsiahlu náučnú knihu, takže ak máte radi históriu faktu, prídete si na svoje. Väčšina hráčov však zrejme nebude tráviť čas zdĺhavým čítaním a bez okolkov sa pustí do plnenia misie.

Hoci sú herné misie navrhnuté podľa dobových taktických máp a leteckých záberov, nie sú zvlášť vydarené. Reliéf krajiny a historické budovy vytvorené podľa dobových fotografií nevyzerajú zle. Jednotlivé scenáre však väčšinou obsahujú len veľmi obmedzenú časť územia a keby nebolo nepriateľov, za minútu pohodlne prebádate celý povrch mapy. Nepriatelia tu však sú a to v niekoľkonásobnej presile. Navyše vás bez problémov eliminujú zo značnej vzdialenosti, ktorá rozhodne nezodpovedá reálnemu dostrelu jednotiek. A hoci náplň misií je podľa brífingu rôznorodá (obrana mesta, dobíjanie mostu alebo kľúčovej pozície, obsadenie skladov) v skutočnosti je to vždy o tom, zlikvidovať všetko, čo vám stojí v ceste a prežiť.

V misiách si obvykle musíte vystačiť s určenými pozemnými jednotkami, ktorých nikdy nebýva veľa. Niekedy sa dočkáte skromných posíl, alebo môžete povolávať limitovanú leteckú podporu. Občas získate prístup k elitným vojenským jednotkám, ktoré majú lepšie bojové vlastnosti ako štandardné vojsko (tanky KV a Tiger, elitná pechota atď.) Ideálne je využívať najmä delostrelectvo a lietadlá, pretože priamy útok zvyčajne vedie k rýchlej porážke. Jednoducho nepriateľov systematicky likvidujete z patričnej vzdialenosti a až keď značne oslabíte jeho obranu, pošlete do boja tanky. Po úspešnom zakončení misie si môžete pozrieť štatistiky a hodnotenie vášho počínania v boji. To znamená prehľad operácií, hodnotenie taktiky, morálku a ďalšie faktory. Dostávate aj osobné skúsenosti, na základe ktorých potom získate vyššiu hodnosť.

Stalingrad

Boj o železničnú stanicu.
Stalingrad

Po boji je zničené všetko.
Stalingrad

Zákopy sú pre vojakov to pravé.

V hre platia klasické princípy a štandardné funkcie, ktoré sa už roky používajú vo vojnových stratégiách. To znamená, že poškodenú techniku opravujete pomocou opravárenských vozidiel a strelivo dopĺňajú vozy s muníciou, ktorú nakladajú v skladoch. Tanky sa môžu zakopávať a tým si zvyšujú svoju obranyschopnosť. Vojaci sa môžu plaziť, bežať, vytvárajú jednoduché zoskupenia. Okrem toho, že zvýšia dohľad pomocou ďalekohľadu, rýchlo likvidujú nepriateľské tanky pomocou granátov - ak sa k nim dostanú.

Povedzme, že  staré herné princípy sú v poriadku. Napokon už sa párkrát osvedčili v iných hrách, vrátane úspešného titulu Blitzkrieg. Bohužiaľ tu však nenájdete absolútne nič nové, žiadny originálny nápad alebo unikátny doplnok. Naopak, tvorcovia sa dopúšťajú starých chýb, ktoré už iní súčasní vývojári s prehľadom odstránili. Týka sa to najmä vrakov vozidiel, ktoré zostávajú na bojisku. Hoci podľa manuálu zmiznú po 30 minútach, je s nimi neustále kríž. Zničený tank na jedinom moste, ktorý vedie na nepriateľské územie je hotová pohroma. Ak sa vám to prihodí, je treba zničiť celý most a zrekonštruovať ho opravárenskými vozmi, ak vám to nepriateľ dovolí. Početné vraky na bojisku blokujú funkčnú techniku, čomu výrazne napomáha nízka AI jednotiek. Vozidlá a tanky majú tendenciu zaseknúť sa aj pri jedinom stĺpe elektrického vedenia na ceste a nie to ešte na ploche posiatej vrakmi.

Výraznou negatívnou stránkou hry je chudobná ponuka. Teraz nemám na mysli mapy alebo jednotky. Bezmála 150 realistických bojových jednotiek je viac než dosť a nájdete tu všetko, od pechoty, cez motorky, bojové vozidlá a tanky, až po lietadlá. Stalingrad okrem dvoch kampaní neobsahuje žiadne doplnkové scenáre pre jednotlivca. Nad to by sa ešte dalo povzniesť, ale absencia multiplayeru je u takejto hry výrazný nedostatok. Najmä keď berieme do úvahy, že kampane patria k šedému priemeru a hra neprináša nič, čo by tu už nebolo mnohokrát predtým.

Stalingrad

Konečne typický Stalingrad...
Stalingrad

...zasnežený ho poznáme lepšie...
Stalingrad

...no zničený najlepšie.

Grafická stránka hry tiež nedrží krok s dobou. Hoci krajina je vyformovaná pekne a jednotky tiež vyzerajú slušne, 2D zobrazenie použité v hre je už predsa len dosť zastaralé. O rotácii mapy alebo približovaní jednotiek môžete len snívať. Ak však nebazírujete na prvotriednej grafike, hra vás vcelku príjemne pobaví. Ozvučenie jednotiek je solídne, ale použitá hudba sa podľa môjho názoru nehodí pre tento typ hry. Hudobný doprovod skupiny SkaFandr na mňa pôsobil dosť negatívne, priam rušivo a tak som ho s uspokojením vypol. Ako to už býva u hier so zastaralou technickou úrovňou, môžu sa pochváliť veľmi ústretovými hardvérovými požiadavkami. Nie inak je to aj u titulu Stalingrad. Ďalším plusom je lokalizácia do českého jazyka a slovenský aj český manuál.

Hra Stalingrad síce nepatrí do koša, ale neobsahuje nič, vďaka čomu by sa vymanila z priemeru. Navyše herné menu je obmedzené len na dve kampane, bez doplnkových scenárov a sieťovej hry, čo projekt opäť degraduje na nižší stupeň. Kúpou titulu síce získate dokonalú historickú príručku z obdobia Vlasteneckej vojny, ale zvlášť vydarenú zábavu si s ňou neužijete. Stalingrad odporúčam len naozajstným hard core fanúšikom hier z obdobia druhej svetovej vojny. Bežných hráčov však určite nepresvedčí.

napísal uni 5.1.2006
6.3
STALINGRAD