1. SVĚTOVÁ VÁLKA

1. SVĚTOVÁ VÁLKA

5.8

Hier z obdobia druhej svetovej vojny je neúrekom. Prvá svetová je však rarita a my tu jednu raritu máme pre vás.

Určite mi dáte za pravdu, že hier z obdobia druhej svetovej vojny je naozaj neúrekom. Prvá svetová vojna je však na diskoch počítačov skôr rarita. Aktuálna stratégia od tímu Dark Fox sa pokúša čo najvernejšie priblížiť rušné obdobie takzvanej Veľkej vojny. Má tento titul šancu zaujať širšie pole hráčov?

Na úvod zopár faktov.
Prvá svetová vojna začala 28. júla 1914. Na jednej strane stála koalícia Nemecka, Rakúsko-Uhorska a Turecka, k nim sa po roku pripojilo Bulharsko. Na druhej strane Trojdohoda  zahrňovala mocnosti Francúzska, Veľkej Británie a Ruska a v roku 1914 sa rozšírila o Belgicko, Srbsko, Čiernu horu a Japonsko. V roku 1915 pribudlo Taliansko, o rok neskôr Rumunsko a v roku 1917 USA, Portugalsko, Čína a ďalšie americké štáty. V roku 1918 sa pridalo aj Grécko. Vojny sa celkovo zúčastnilo 28 štátov a viac ako 70 miliónov vojakov. Konečná bilancia bola 10 miliónov mŕtvych a 22 miliónov zranených.

1. Světová Válka

Obrana strategicky významného mostu.
1. Světová Válka

V hre nájdete aj takéto zaujímavé opevnenia.
1. Světová Válka

Popis misie.

Hra obsahuje tri kampane. Sú to ťaženia za Dohodu, za nemeckú stranu a za Rusov. Absolvované scenáre a mapy nájdete v sekcii rôzne, inak v tomto menu nie je prakticky nič. Mínusom je aj absencia multiplayeru, ktorý by u správnej RTS nemal chýbať. Hlavný dôraz v hre je teda jednoznačne sústredený na kampane, navrhované v súlade s historickými faktami.

Popis misií bude priaznivcom vojnových stratégií dôverne známy. Na niekoľkých obrazovkách sa zobrazí priebeh ťaženia, opis a mapa misie. Súčasne máte prístup k encyklopédii zbraní a techniky, kde nájdete popis delostrelectva, dopravy, obrnených vozidiel, vlakov a leteckých zložiek, ktoré sú súčasťou hry. Ponuka je naozaj bohatá a zahrňuje také kúsky ako ťažký guľomet 7,62 mm „Vickers“, 420 mm húfnicu „Veľká Berta“, bombardéry Raff a Breguet BM5, stíhač Sikorski S 16, obrnené vozidlá Lanchester a Minerva, britské samohybné delo a prvé prototypy tankov.

Ciele misií sú rôzne: prieskum terénu, preprava zajatca, obrana mesta, zabezpečenie prechodu a dobíjanie nepriateľských postavení. Každá mapa obsahuje niekoľko úloh, ktoré sa postupne aktualizujú po splnení predošlého cieľa. Informácie sa zobrazujú v oknách v pravom hornom rohu obrazovky. Na minimape v dolnej časti obrazovky sú označené kľúčové body a samozrejme vidíte tam aj povrch mapy a vaše, prípadne súperove jednotky. Obtiažnosť misií si volíte v úvodných nastaveniach od ľahkej, kde majú výhodu vaše jednotky, až po smrtiacu, kde je vo výhode nepriateľ a hru nemôžete ukladať počas misie.

Na počiatku misie máte k dispozícii pridelené vojenské sily, s ktorými si musíte vystačiť, kým nesplníte zadanú úlohu, prípadne kým nedokončíte všetky ciele na mape. Obvykle však dostávate posily po každej zavŕšenej úlohe. Pozemné zložky sú plne pod vašou kontrolou. Pešie a jazdné jednotky môžete ovládať vo viacčlenných formáciách alebo ako jednotlivcov. Dokážu sa maskovať a urobiť výpad na nepriateľa a majú rôzne módy pohybu (beh, plíženie, pochod atď.) Kapitáni používajú ďalekohľad, s ktorým dovidíte do väčšej vzdialenosti. Hodí sa to najmä pri odhaľovaní nepriateľských pozícií.

1. Světová Válka

Nemecký tank je trochu nemotorný, ale silný.
1. Světová Válka

Presun vojsk.
1. Světová Válka

Prvá medaila za úspechy v boji.

Bojovej technike - delostrelectvu a tankom - môžete dať príkaz na zakopanie, čím sa zvýši ich obrana. Niekedy môžete použiť mód ostreľovania určenej pozície a to aj mimo dohľad vašich jednotiek. Jednotky majú určitú vytrvalosť, zbierajú skúsenosti a takto sa zdokonaľujú ich bojové vlastnosti. Straty pechoty a jazdy sa kompenzujú pomocou zásobovacích vozidiel. Ak prídete v boji o kompletnú formáciu, je nenávratne zničená, ale po skončení misie je nahradená totožnou zostavou zloženou z nováčikov. To znamená, že ak ste prišli o skúsené jednotky, už ich naspäť nezískate. Preto je treba nasadzovať skúsenejšie zložky rozvážne, lebo ich prípadná strata zamrzí.

Technika má obmedzenú muníciu, ktorú opäť dopĺňajú zásobovacie vozidlá. Tie zas obnovujú svoj náklad v skladoch, ktoré sa zvyknú vyskytovať na mape. Z času na čas vám pri boji pomôžu prieskumné lietadlá, bombardéry a stíhače. Privolávate ich na určené miesto a po vykonaní náletu sa vzdialia. Opäť v duchu klasických vojnových RTS.

Každá zbraň v hre má dva hlavné parametre. Útočné číslo vyjadruje priemerné poškodenie spôsobené danou zbraňou. Prieraznosť panciera vlastne znamená obranné číslo a čím je vyššia, tým väčšie poškodenie vydrží. Jednotky majú určitý dostrel, ktorý je viac menej realistický. Pešiaci sa môžu ukrývať v budovách, zákopoch a lesoch, kde majú zvýšenú obranyschponosť. Ani štatistiky na konci misie nie sú prekvapujúce, podobne ako vyhodnotenie misie, kde na základe taktického jednania, vojnového umenia a ďalších kritérií získavate vyššie hodnosti a ocenenia.

Zdá sa vám opisy hry dôverne známy a fádny? Bohužiaľ celá hra je naozaj iba prachobyčajnou  tisícprvou kópiou Blitzkriegu, len umiestnená do iného časového obdobia. Nenájdete tu nič, čo by sa dalo vyzdvihnúť a pochváliť. Skôr nejaké negatíva, ktoré sa týkajú problémov s pohľadom ďalekohľadu a nízkej úrovne AI, ktorá prekvapuje iba ak svojou tuposťou. Nečakajte, že nepriateľ urobí nejaký obchvat alebo taktický manéver. Útočí priamo a bez rozmyslu na vaše pozície alebo naopak len vyčkáva, kedy mu vpadnete do rany. A z miesta sa nepohne ani vtedy, keď je pod prudkou paľbou delostrelectva.

1. Světová Válka

Ruská jazda je pripravená do boja.
1. Světová Válka

Encyklopédia jednotiek je naozaj bohatá.
1. Světová Válka

Vo vojne sa uplatnia aj lietadlá.

Technická stránka hry poteší jedine majiteľov starších počítačov a nostalgicky založených hráčov. 2D engine prvého Blitzkriegu má už svoje roky a predsa len patrí skôr do minulého storočia ako pokrokovej súčasnosti. 3D grafika síce nie je všetko, ale napríklad rotácia povrchu, približovanie a vzďaľovanie jednotiek a lepšie detaily tu dosť chýbajú a hre by určite pridali na atraktívnosti. Zvuky sú tiež len také, aby boli a hudba je priam otrasná. Nevýrazné alebo skôr výrazne znervózňujúce MIDI určite hre na atmosfére nepridá a aj vy určite toto zúfalstvo so zadosťučinením vypnete. Potešiteľná je kompletná lokalizácia do českého jazyka, vrátane dabingu použitého v sprievodných dobových filmoch a prehľadný český a slovenský manuál.

Hra 1. Světová Válka je jedinečná svojou tématikou a nevýrazná spracovaním. Neobsahuje žiadne nové nápady ani atraktívne doplnky. Tvorcovia dokonca nezakomponovali do hry ani multiplayer, čo by celkom potešilo. Pokiaľ nie ste priaznivcami prvej svetovej vojny, nevidím dôvod, prečo by ste o tento titul mali prejaviť záujem.

napísal uni 13.2.2006
5.8
Používatelia