Recenzia na PSP verziu

„Áno vojak?“
„Môžete nám prosím prezradiť, kam tak dlho kráčame a aký je cieľ našej cesty?“
„Chlapče, je to naše poslanie, naša nádej, kráčame v ústrety svetlým zajtrajškom.“
„A čo keby sa nám niečo prihodilo?“
„Neboj sa a odkáž aj ostatným vojakom, že nás stráži Veľká ruka, ktorá nikdy nedopustí, aby sme zišli z cesty. A cestou sa prosím vyhoď pri tej skale do vzduchu.“
„Rozkaz, pane!“

Tento úvod neslúžil na to, aby ste si predstavili myšlienkové pochody novodobých samovražedných križiakov, ale na to, aby ste sa dokázali vcítiť do psyché malilinkých, ale napriek tomu poriadne praštených tvorčekov, ktorí sú hrdinami našej recenzie.

Možno ste už o tom počuli, že na severe údajne existuje plemeno hlodavcov, ktoré sa podľa ľudových povestí každoročne vydáva na sebevražednú púť krajinou a keďže sever nášho sveta je známy tým, že je obklopený morom, tak je logické, že ich púť musí logicky končiť skokom z nejakého útesu. Je to dojemný príbeh o nenaplnenom vzťahu hlodavca k potrave a bolo len otázkou času, kedy sa ho niekto ujme. Presne na základe takejto ľudovej povery som vydedukoval, že si ľudia zo spoločnosti Psygnosis povedali jedného dňa niečo ako:

- (vývojár) „Je rok 1991, ostatní už majú svoje tetrisy a pongy a my sme stále nepriniesli svetu žiadnu hernú legendu. Čo keby sme spravili hru so samovražednými hlodavcami, ktorí sa budú volať Lemmingovia?!
- (investor) Hmmm, znie to ako zaručený trhák. Dám vám bianko šek a napíšte si ľubovoľne veľkú sumu. Hlavne, nech je tam veľa postáv skáčucich z útesov a sem-tam aj detonácie. To teraz letí“.

No, asi presne takto to neprebehlo, ale minimálne dve veci z tohto blábolu sú pravdou:

a) na severe naozaj existuje zvláštny hlodavec, ktorý sa zhodou okolností volá Lumík a skáče do mora.
b) v roku 1991 naozaj prišli ľudia zo spoločnosti Psygnosis so šialeným nápadom vytvoriť hru s pochodujúcimi hlodavými maniakmi, ktorá sa stala asi najviac portovanou hrou v histórii videohier a všetci zúčastnení (vrátane investora) boli z večera do rána v šialenom balíku.

Lemmings

Lemmings vs. DOOM.
Lemmings

Starí známi v akcii.
Lemmings

Peklo.

Ako vidíte, nikdy nepodceňujte mestské legendy. Teraz by som už mohol začať písať aj niečo inteligentnejšie, ale aby som nebol úplný ignorant, upresním aspoň časť o Lemmingoch. Jedná sa o malého, ale dosť nebojácneho hlodavca nazvaného Lumík nórsky (Lemmus Lemmus), ktorý v čase premnoženia hľadá nové pastviny a keďže je naozaj malý, tak nedokáže odhadnúť, či je na konci zrázu potok, alebo more. Ostatne, okolo Nórska sú samé fjordy a tak naozaj často končia Lumíkovia v ňom. Čo je naozaj zaujímavé, tak tieto minimyši dokážu preplávať až tri kilometre a až potom sa zväčša utopia. Je to celkom sranda, ale to si naštudujte radšej samostatne. My sa totiž práve teraz vrháme na recenziu PSP verzie.

Koncept hry netreba nikomu obšírne predstavovať nakoľko sa objavila doslova na všetkých herných platformách a po novom aj na vedeckých kalkulačkách. Vašou úlohou je bezpečne dopraviť určitý počet pochodujúcich Lemmingov z bodu A do bodu B s tým, že „cesta je zarúbaná“ a vy ju musíte pomocou vhodne zvolených profesií našich hrdinov znovu vybudovať. Znie to jednoducho, ale samozrejme v praxi je to trochu ťažšie. Pri PSP verzii sa vynára hneď niekoľko otázok, ktoré súvisia s novou verziou. Prvou je, ako dopadlo grafické spracovanie a druhá je zameraná na veľkosť a životnosť „mini“ verzie.

Grafika je našťastie klasická, teda 2D. Našťastie preto, lebo mnoho geniálnych konceptov proste netreba nasilu prerábať. Jediné, čo sa trochu vylepšilo je dizajn levelov, ktoré teraz pôsobia „plastelínovo“ a tým pádom jemne 3D. Samozrejme ostrosť obrazu je vďaka špičkovému displeju PSP naozaj jedinečná, čo je hlavne pri tejto hre založenej na detailoch naozaj dôležité. Pôvodne čierne pozadie sa medzičasom premenilo na animovanú scenériu po okraj prekypujúcu farbami a tvarmi. Reklamný slogan hovorí, že Lemmingovia sú späť a sú väčší a nebezpečnejší ako kedykoľvek pred tým. S tým sa dá súhlasiť len čiastočne, lebo väčšie sú len levely, ale keďže som nevidel úplne všetky porty, tak to tiež nemôžem skalopevne tvrdiť.

Rozhodne však nečakajte statické obrazovky o veľkosti displeja. Niektoré úrovne sú až tri krát väčšie a ukontrolovať osudy všetkých pohybujúcich sa hlodavcov, vám dá poriadne zabrať. Veľkou výhodou je, že môžete hru zapauzovať a v kľude si premyslieť taktiku, pripadne prideliť jednotlivé profesie. Niekedy je táto možnosť doslova na nezaplatenie. Ďalšou veľkou výhodou je možnosť urýchlenia akcie v prípade, že ste už rozdali úlohy a čakáte len na poslednú skupinku zabudnutých pracantov. Túto funkciu by som osobne prijal aj v živote, lebo niektoré porady (a prednášky na škole) nemajú konca – kraja.

Lemmings

Skoro ako Worms.
Lemmings

Antická idylka.
Lemmings

Dopravná kalamita.

Profesie, ktoré môžete prideliť, sú takmer bez rozdielu prevzaté zo stavebného priemyslu. Môžete zo svojich Lemmingov spraviť kopáčov, tunelárov, vŕtačov, lezcov, murárov schodísk, ale dokonca aj pyrotechnikov a stavbyvedúcich v úlohe „zastavovačov". Ak sa vaši zverenci dostanú príliš vysoko a hrozí im, že sa zrútia, tak im jednoducho pridelíte malé dáždniky a pohroma je zažehnaná. Ale, načo vám to vlastne vysvetľujem, Lemmingov predsa pozná úplne každý. A to je v podstate jediná slabina tohto titulu. Je to stará pesnička a zaujať môže len novým spracovaním. Našťastie úrovne nie sú len staré, ale hra ponúka množstvo nových levelov (spolu viac ako 150), ktoré sú poriadne ťažké a pre borcov je ešte pribalený kit na editáciu vlastných úrovní, čím životnosť Lemmingov na PSP predlžuje SONY na nekonečno.

Tieto úrovne si môžete dokonca aj vymieňať medzi sebou a ak máte vo svojom okolí človeka s PSP, ktorý tiež zachraňuje hlodavcov, je dosť možné, že sa stanete naozaj závislákmi. Obtiažnosť úrovní je rozdelená na štyri stupne a ak si k tomu ešte pripočítate minimálne povolené straty a čas, tak je to miestami pekne adrenalínová jazda. Škoda, že to isté sa nedá povedať o hudbe, ale zase povedzme si pravdu, kto by čakal Death Metal pri takejto rozprávkovej hre. Hudba je presne tak sladká, ako obraz a miestami sa úplne polepíte tou sladkou atmosférou, ale mne osobne to naozaj nevadí.

Keď sa na to tak pozerám, znie to neuveriteľne, ale zjavne sme na konci recenzie. O Lemmingoch môžete písať dvoma spôsobmi. Buď im budete venovať siahodlhé traktáty s históriou a vymenujete všetky možné variácie (ktorých je naozaj požehnane), alebo budete predpokladať, že ľudia Lemmingov naozaj poznajú a chcú len vedieť, či sa im oplatí investovať do PSP verzie. Ja som za druhý prístup a preto to nebudem ďalej naťahovať.

Lemmingovia sú obohraná klasika, ale priložený editor z nich robí naozaj kreatívnu zábavu, ktorá mnohých pobaví na dlhé mesiace. Ak sa vám nepáči hudba, tak si na tejto linke vypočujte inú, alternatívnu muzičku v podaní izraelských potomkov týchto severských hlodavcov. Vďaka ultra ostrému displeju PSP neprídete ani o najmenší detail a to naozaj nie sú reklamné kecy. Ovládanie je tiež excelentné, kde krížovým digitálnym padom označujete Lemmingov a analogom zase posúvate kameru po úrovni. Ostatné je už len na vašom rýchlom úsudku a správnej taktike. Skoro by som zabudol spomenúť, že za hrou stojí TEAM 17, ale nebojte sa, táto recyklácia im na rozdiel od niektorých Wormov vyšla!

Lemmings

Egyptské dobrodružstvo.
Lemmings

Kto to tam vybuchuje?
Lemmings

Krýštáľovo čistý obraz s kryštálmi.

Hra je určená naozaj pre všetkých a tým pádom je to napríklad ideálny darček. Ja by som na vašom mieste do toho išiel, ale ak vás nezaujala táto recenzia, tak vás Lemmingovia asi nepresvedčia ani po týždni hrania. Ale kúpte si pri vašom odchode zo stránky aspoň tričko s tými hlúpučkými tvormi, prispejete tak na fond osirených Lemmingov.

napísal rišo 20.4.2006
7.5
LEMMINGS