OPERATION FLASHPOINT

OPERATION FLASHPOINT

9.2

Operation Flashpoint je konečne vonku a po tom, ako som si to zahral, myslím, že je to momentálne to najlepšie, čo doteraz z Čiech vyšlo. Je to jedinečná 3D bojová akcia, kde si vyskúšate všetko, od jednoduchého strieľania, cez jazdenie na aute, tanku, helikoptére až po velenie celej jednotke.

Hra mala dlhodobý vývoj, niekoľko rokov dozadu dostala prvý názov Poseidon, neskôr po kompletných zmenách Flashpoint:1985 a minulý rok konečne názov Operation Flashpoint a podtitul Cold War Crisis. Už vtedy po uverejnení popisu hry sa rátalo s veľkým úspechom, hra ponúkala to, čo sme tu ešte nemali - realistický boj, voľný pohyb, používanie všetkého čo vám príde pod ruku. Ponúkala veľkú interaktivitu a nám dosť blízky konflikt studenej vojny. Teraz už je to tu a ako som hovoril je to super.

Operation Flashpoint sa odohráva v roku studenej vojny 1985 na jednom ostrove pri európe, ktorý bol práve obsadený komunistickými vojskami a keďže ostrov, ktorý je pod kontrolou NATO je hneď vedľa, idete do boja. Nemusíte sa však báť celej ruskej armády, ostrov obsadili ruský generáli, ktorým sa nepáči Gorbačovova perestroika, a tak si chcú obsadiť svoj ostrov, na ktorom si zavedú totalitu. Ale poďme späť k vám, ste člen typickej americkej jednotky, máte veliteľa, ktorý si myslí, že je boh, jedného tvrdého spoluvojaka, ktorý sa vyžíva v sile zbraní a aj jedného humoristu, ktorý si robí zo všetkého srandu. Vy sa voláte David Armstrong, nie ste žiadny srab, ale v tomto konflikte sa vám moc zomrieť nechce. Ste ľavá ruka kapitána a používa vás, kde sa len dá. Vaša základná zbraň je M12, ste ľahko ozbrojený vojak, vo vašej jednotke ste traja, potom tam máte dvoch medikov, jedného raketometčíka a vojaka s ťažkým guľometom, neskôr k vám však podľa potreby prichádzajú ďalší - piloti, šoféri atď. V hre budete so svojou jednotkou postupne prechádzať 30 rozličných misií s rôznymi cieľmi na piatich rozsiahlych mapách na troch ostrovoch.  Postupne budete dobývať jednu dedinu za druhou, počúvať svojho veliteľa a snažiť sa prežiť. Vojna je však reálna a vaša taktika sa vždy mení, vás povyšujú, vojaci okolo vás zomierajú a ani sa nenazdáte a máte vlastnú jednotku, ktorej velíte a zrazu sa musíte starať aj o nich a plniť misie s minimálnymi stratami. Celá táto príbehová časť prebieha interaktívne a skoro stále ste účastníkom deja, počúvate kecy kamarátov pri čakaní na veliteľa, pri transportoch a dozvedáte sa, že oni o tomto konflikte vedia presto to čo vy, nič. Len tušíte, že rusom tu o niečo ide. Neviete, či začína tretia svetová, alebo či tu ide o atómové zbrane.

Operation Flashpoint
Operation Flashpoint
Operation Flashpoint

V tejto bojovej časti sa hra veľmi podobá na Delta Force, len tu v OF je väčšia interaktivita medzi členmi tímu. Ale zase v Delte sa mi veľmi páčila zbraň s ďalekohladom, kde ste si v kľude zamerali človeka na akú diaľku ste chceli a strelili, tu musíte strieľať prakticky na slepo, pretože na takých 200m tu vidíte z nepriateľa len bodku. Jediná podobná zbraň s ďalekohľadom je tu Sniperka a k nej sa dostanete len v špeciálnych misiách,  v ostatných musíte behať so svojou M12, ktorú síce môžete vymeniť nad mŕtvym vojakom alebo pri transportéroch, ale myslím, že lepšiu ťažko nájdete.

Neskôr sa hra mení, dostávate misie, v ktorých musíte ovládať rôzne autá,  tanky, pilotovať helikoptéru na ničenie konvoju, alebo odšoférovať staručkú V3Sku k partizánom bez toho, aby vás zničili rusi.  Dokonca v jednotivých prostriedkoch si môžete vybrať, na ktoré miesto nastúpite, či budete robiť šoféra, pilota, strelca alebo len spolusediaceho. Celé to znie zložito, ale hra sa ovláda dosť jednoducho a myslím že s ničím nebudete mať problémy. Hra sa v pohode dá ovládať šípkami dopredu dozadu, tlačidlami myši strieľate a vyberáte zbrane, kolieskom myši alebo enterom si môžete vyberať úkony, ktoré môžete v danej chvíli spraviť, napr. nasadnúť do auta, zobrať zbraň, doplniť muníciu.

Ešte spomeniemm že si v hre možete vybrať viac typov hry od Kampanem v ktorej musíte prejsť cez 30 misií, cez Single player misie, ktorých je 12 a môžete si tam vyskúšať všetko od nočného útoku, cez velenie jednotky, ovládanie tanku, boj s helikoptérou a infiltráciu až po Multiplayer, čo je momentálne veľmi preferovaná časť hry. Nakoniec ešte možnosť aj vytvorenia si vlastnej misie, ale myslím, že to bude používať menej ľudí. Multiplayer je v hre kapitola sama o sebe, každá mapa má určený vlastný štýl ako cooperative, deathmatch, captureflag, všetko známe módy, len s možnosťou vybrania typu vojaka a zbraní každého hráča. Možno by sa zišli nejaké nové mapy určené hlavne na multiplayer lebo v týchto malých dedinkách, čo sú na ostrovoch, sa veľmi taktizovať nedá. Je pravda, že sniper môže vyjsť do nejakej kostolnej veže a odtiaľ ostreľovať a vo zvyšných troch domoch sa dá dobre zašiť, ale chcelo by to viac takých domov.

Operation Flashpoint
Operation Flashpoint
Operation Flashpoint

Grafike v hre je super prepracovaná, detailne prepracované objekty, vojaci, autá, tanky, domy, rozľahlé pláne, po ktorých sa môžete voľne pohybovať a je to ešte aj dosť rýchle. Jedinou horšou vecou v hre sú stromy a kríky, pôsobia v tej peknej grafike ako päsť na oko, lebo sú len textúrované a nie moc pekné. Ale dá sa na to zvyknúť a koncentrovať sa len na samotný boj, pretože bomby padajú všade okolo a čoskoro ani tých stromov veľa neostane.  Celková rýchlosť enginu najviac závisí od pamäte - odporúčam aspoň 128MB a keď už máte to, stačí hocijaký lepší procesor a Geforce 2. Čo sa týka enginu, je dobre výkonný a naraz je v ňom nahratých 100km štvorcových mapy, čo by ste neprešli ani za pár hodín. Objekty sú pekne prepracované, domy, autá, helikoptéry, všetko je zvonka aj zvnútra autentické, presné modely zbraní. Náš národ sa však môže tešiť dvojnásobne, v hre totižto uvidíme  typické staré československé dedinky s klasickými kostolmi a domami, známymi značkami popri ceste a s žiguliakmi a s V3Skami na cestách. No vidieť, že to robili naši ľudia.  V misiách ešte engine dokáže meniť počasie, vychádza, zapadá slnko, začne pršať, začne búrka, blesky (vtedy sa už len skryť pod strom :)  Tanky zase dokážu zbúrať stromy, kríky a ak sa nudíte, môžete takto zrovnať aj celý les, nedajú sa však zbúrať domy ani väčšie veci v dedinách.

Animácia postáv je tiež dokonalá, motion capture systém dokázal svoje a môžete sa vyžívať v ladných baleťáckych pohyboch, plazení, otáčaní, prípadne lietaní kúskov tela, keď naň dopadne bomba. Takisto aj realtimeové tiene nie sú na zahodenie, len škoda, že namiesto jednotného tieňa mi to zobrazilo nejaké zloženie kociek a tam, kde sa prekrývali, bol tieň ešte tmavší...

Čo sa týka zvukovej stránky, hra je na úrovni, kvalitné hlasy, efekty, pozičné zvuky - všetko toto prináša do hry super atmosféru. Dokonca, ak dlho bežíte, tak počuť ako dychčíte, hlasno vám búcha srdce ako v realite, až na to, že dychčanie skôr pripomína parný rušeň :).

Celkovo sa hra podobá asi z 60% na Delta Force a zvyšných 40% ani nemám s čím porovnať - vojenská akcia takéhoto rozsahu tu ešte nebola. Možno keby som spojil Delta Force, Armored Fist, a Commanche dokopy, vyšlo by z toho niečo podobné ako táto hra.

Hru si môžete kúpiť za cenu okolo 1000 Sk a myslím, že sa oplatí. Ak vám však hra nestačí, kúpte si Limited Edition, kde nájdete český preklad, nové mapy, pršiplášť, baterku atď... V priebehu pár mesiacov môžeme postupne očakávať tri addony, ktoré do hry pridajú nové zbrane, mapy, vozidlá a hlavne single playerové a multiplayerové misie.

Operation Flashpoint
Operation Flashpoint
Operation Flashpoint