GRAND THEFT AUTO IV: THE LOST AND DAMNED

9.0

Prelomový dodatok k jednej z top hier minulého roka sa konečne ukázal.

Každá firma má svoje vlastné kvalitatívne štandardy, ktorými sa pri tvorbe titulov riadi a na tom nemožno hľadať nič zlé. Problém nastane v prípade, keď úroveň týchto štandardov v rámci konkurenčného prostredia nadobudne priepastných rozmerov. Zoberme si EA a “kvalitné“ Need for Speedy či v poslednom čase aj športy. Vedeniu zrejme stačí, že ide o prevarenú značku, tak načo sa snažiť viac? Načo priniesť namiesto toho istého niečo nové, keď konzumnému hráčovi to stačí? Nuž, zdôvodňovať dôvody proti uvedenému argumentu by bolo zrejme skutočne náročné, keďže pánov vo vedení zákonite zaujíma predovšetkým zisk a ten je u rokmi omieľaných titulov takmer stále zaistený. Nehovoriac ani o tom, že experimentovaním si môže firma priviesť nie jednu stratu, čo je ešte silnejší argument do rakvy menom inovácie, vec, ktorú by herný priemysel v posledných rokoch skutočne potreboval ako soľ. Nie tú rakvu, samozrejme :-). Našťastie, spomedzi tej masy gigantických štúdií každoročne vykúka jedno (iba jedno? nekrivdime ostatným, pozn. Junker), ktorému ide predovšetkým o blaho hráčovo a nebojí sa kvôli tomu prekonávať hranice, stanované práve konzervatívnou konkurenciou. Tým tímom priekopníkov nie je nik iný, než sám veľký Rockstar.

Čím že Rockstar borí zaužívané princípy teraz? Obsahovou megalomanskosťou sťahovateľného prídavku Lost and Damned pre minuloročný hit GTA IV. To, že pôjde o čosi masívnejšie, než len zopár skinov či predmetov, sa vedelo prakticky od začiatku. Dnes, kedy mám hernú náplň uvedeného datadisku viac menej splnenú na 76 %!, ostávam aj naďalej v nemom úžase z toho, ako Rockstar, nehľadiac na zúfalo krátke prídavky podobne úspešných jesenných hitoviek Fallout 3 či Fable 2, vytrel kocúra všetkým pochybovačom, dopredu kvákajúcim len o tom, že o viac ako nafúknutú bublinu v prípade Lost and Damned tak či onak nepôjde. Jedným slovom, bravó! Ako to je ale s náplňou samotnou? Nejde len o umelé naťahovanie nosných hlienov s cieľom stoj čo stoj prekonať zaužívaný štandard? Nebol toľko očakávaný prídavok predsa len šitý horúcou ihlou? Je to naozaj tak dychberúca jazda ako v prípade pôvodnej story?

Grand Theft Auto IV: The Lost and Damned
Grand Theft Auto IV: The Lost and Damned Výbušný teda Johnny rozhodne je.
Výbušný teda Johnny rozhodne je.

Grand Theft Auto IV: The Lost and Damned Vzácna chvíľka, kedy to medzi oboma protagonistami nevrelo.
Vzácna chvíľka, kedy to medzi oboma protagonistami nevrelo.

Grand Theft Auto IV: The Lost and Damned Liberty City je rovnako úchvatne, ako bolo v časoch vydania GTA IV.
Liberty City je rovnako úchvatne, ako bolo v časoch vydania GTA IV.

Je a s kľudným srdcom môžem povedať, že možno aj v niektorých aspektoch pôvodné príbehové úskalia prekonáva. Autori sa totižto odhodlali ukázať Liberty City z ešte temnejšieho uhla pohľadu a to tým, že nosný príbeh vniesli do prostredia motorkárskych gangov, kde nie je o drsné slová a ešte drsnejšie násilie núdza. Vy sa chopíte postavy Johnnyho Klebitza, člena gangu Lost práve v momente, kedy ide so svojou družinou privítať naspäť do rodiny z odvykačky práve pusteného prezidenta gangu Billyho Greya. Práve návrat tejto výstrednej osoby na trón jednej z motorkárskych skupín rozvíri inak pokojné hladiny miestneho podsvetia, čo sa rozhodne Johnnymu nebude páčiť. Behom niekoľkých hodín totižto Billy rozpráši akékoľvek prímeria a obchodné dohody na prach a uvrhne tak dovtedy fungujúci mikro systém do totálnej anarchie, neprospievajúcej žiadnemu zo zúčastnených subjektov.

Ako sa tým Johnny vysporiada a kam až jeho cesta za dosiahnutím svojich priorít povedie, to sa dozviete až po splnení príbehovej kampane, pretože len tak lacno vám to tu predsa nenaspoilujem. V čom si ale môžete byť už teraz istí, je, že v príbehovej línii tentokrát nie je miesto pre dobré skutky či nadhľad, takže pokiaľ vás to mizivé percento dobrých vlastností Nika Bellica upútalo v najväčšej miere, u jeho kolegu Klebitza budete musieť svoj záujem presmerovať na niečo iné. Niečo, ako napríklad tragickú lásku, s ktorou hlavná postava počas svojej 14-hodinovej púte niekoľko krát zabojuje, pričom práve na tomto poli ukáže, že mu na niekom skutočne záleží... aj napriek nepríjemným okolnostiam odohrávajúcich sa navôkol.

Klasicky špičkový scenár s hromadou pamätihodných dialógov, neskutočné herecké výkony protagonistov či hollywoodsky zrežírované in-game animácie, to všetko sa bezproblémovo drží latky nastavenej pôvodným dielom a tak sa tešte na vskutku pohlcujúcu atmosféru, vďaka ktorej sa vám bude od Johnnyho problémov vstávať skutočne len veľmi ťažko. A že tých problémov bude mnoho! Z hľadiska misií ide totižto o relatívne náročný prídavok, pričom mu ale nechýba dostatok nového či originálneho, takže vo výsledku si na slová ako stereotyp či nuda ani len nespomeniete. Úvodné misie pod vedením Billyho Greya vás napríklad potešia hromadnými motorkárskymi jazdami naprieč polkou mesta, s parádnym spestrením v podobe minihry, kedy sa za dodržiavanie požadovanej pozície dočkáte dodatočných dialógov, prehlbujúcich vnútorné pohnútky jednotlivých postáv.

Iné príbehové úlohy (dodatok ale obsahuje aj celý rad vedľajších misií) vás pre zmenu pošlú za dobre známymi hrdinami pôvodnej story, kde okrem dvoch kľúčových stretnutí s Nikom vám utkvie v pamäti predovšetkým únos jeho bratranca Romana, ktorý svojím fňukaním isto iste rozosmeje drvivú väčšinu z vás. Celkovo mi teda charakter a priebeh väčšiny úloh náramne sadol k tematickému zameraniu prídavku, pričom vďaka zavedeniu checkpointov počas misie som ani raz nemusel v hneve hádzať ovládač o zem. Skrátka a dobre, profesionálna práca, ktorá mi priniesla minimálne rovnakú porciu zábavy, ako jej pôvodný originál.

Motorkársky gang, to nie je len o poznanie temnejšia story – sú to aj samé motorky, tvrdá muzika či milión ďalších drobností, dotvárajúcich osobitný ráz tohto životného štýlu. V prvom rade si tak všimnete neporovnateľne prívetivejšieho správania sa chopperov, ktorých navyše pribudlo do hry pekných pár kusov, takže konečne si do sýtosti užijete slobodnej jazdy bez akýchkoľvek dopravných obmedzení. Vlastne, nebyť dvoch misií, ani raz by som si za volant štvorkolesového tátoša počas hry nesadol, čo o výbornom vybalansovaní správania a ovládania motoriek niečo svedčí. V rámci jazdy na choppri si potom s radosťou vypočujete desiatky a desiatky nových, prevažne rockových a metalových skladieb, ktorých u pôvodného titulu nebolo mnoho a tak si to teraz svojou početnosťou dokonale vynahradzujú.

Samozrejme, nové pesničky pribudli aj do ostatných rádií, takže pokiaľ vám tvrdá muzika nevonia, kľudne prepnete na Beat a vypočujete si niečo z nového repertoáru. Čo v rámci slovíčka “nové“ stojí taktiež za zmienku je parádne upgradovaný zbrojný arzenál, čítajúci okrem novej automatickej brokovnice či pipe bômb aj božský granátomet, pri ktorého používaní sa budete cítiť ako Arnie v Terminátorovi 2, ktorý z okna budovy Cyberdinu elegantne zbavoval policajné hliadky povinnosti platiť si poistky za motorové vozidlo. Skrátka, s touto hračkou si užijete ešte výbušnejšie chvíľky, než v prípade pôvodného RPG.

Grand Theft Auto IV: The Lost and Damned Počas hry sa zúčastníte hneď niekoľkých motorkárskych vojen.
Počas hry sa zúčastníte hneď niekoľkých motorkárskych vojen.

Grand Theft Auto IV: The Lost and Damned Väčšina diskusií nie je samoúčelných, ale naopak kľúčových pre rozvoj charakterov.
Väčšina diskusií nie je samoúčelných, ale naopak kľúčových pre rozvoj charakterov.

Grand Theft Auto IV: The Lost and Damned Vďaka novým výbušným hračkám budete podobné scény vídavať pomerne často.
Vďaka novým výbušným hračkám budete podobné scény vídavať pomerne často.

Keby som teraz skončil ukončil recenziu, kľudne by si Lost and Damned zaslúžil poctivých 8/10. Lenže, ja ešte nekončím! Autori totižto neobmedzili prísun nového materiálu len na príbehovú líniu, ale zaplavili ním doslova celé mesto. Po novom tak budete môcť okrem holubov zostreľovať aj čajky, zarábať pretláčaním rúk, sledovať nové relácie (vrátane nového dielu Republican Space Rangers!), smiať sa na predstavení škótskeho komika či bojovať s ostatnými gangami v tzv. gang wars, kedy o potoky krvi rozhodne nebude núdza. A koho by tá hromada možností nakoniec omrzela, môže svoje novo nadobudnuté bikerské schopnosti otestovať v niekoľkých nových multiplayerových módoch ako napríklad chopper vs. chopper, ktorý vás postaví do role šoféra, resp. pilota jedného z dvojice chopprov (áno, ten druhý má podobu po zuby ozbrojeného vrtuľníka) a na vás bude, ako uvedenú konfrontáciu vyriešite. Ako teda na vlastné oči vidíte, lavína pridaného obsahu je v prípade Lost and Damned takmer nekonečná a jej absolvovanie vám kľudne zaberie viac času, než v prípade ktoréhokoľvek súčasného retailového produktu.

Nebudem skrývať moje nadšenie z toho, ako náramne som sa pri sledovaní osudu Johnnyho Klebitza bavil. Navonok obyčajný datadisk ma skrátka uzemnil svojou prepracovanosťou a hĺbkou a práve vďaka Lost and Damned som si uvedomil, že Liberty City také, aké ho máme možnosť vidieť v next gen podobe, môže bez problémov prinášať nové a nové príbehy jej obyvateľov bez toho, aby sa stalo fádnym či ošúchaným. Ak si teda autori udržia vysokú úroveň stanovenú týmto prídavkom, čaká nás ešte nemálo zaujímavých hodín, strávených v uliciach menovaného mesta. A na to sa skrátka nedá netešiť.

Grand Theft Auto IV: The Lost and Damned Tímový duch sa medzi členmi gangu nezaprie.
Tímový duch sa medzi členmi gangu nezaprie.

Grand Theft Auto IV: The Lost and Damned U nás by za to bolo odobratie vodičáku. V Liberty City podobné buzerácie nepoznajú.