WATCHMEN: THE END IS NIGH

WATCHMEN: THE END IS NIGH

7.0

Rorschachov denník. Dnes v noci v New Yorku zomrel Komediant. A niekto vie prečo.

„Rorschachov denník. 13. Október 1985. Dnes v noci v New Yorku zomrel Komediant. A niekto vie prečo. Niekto to vie.“

Niet komiksového fanúšika, ktorému by v pamäti neutkvel tento zápis. Smrť superhrdinu na dôchodku odštartovala sled udalostí ako vystrihnutých z filozofie Davida Huma. Všetko je dobré a správne, ak taký je aj cieľ. Jednoducho povedané, môžete zabiť milióny ľudí, ak je cieľom vyššie dobro. A to sa aj stalo...

Prestížny magazín Time zaradil komiks Watchmen od Alana Moora medzi 100 najlepších kníh. Nemýlili sa. Depresívne temný politický thriller si získal každého už po prvých pár stránkach. Zack Snyder, režisér hitu 300, si stanovil neľahký cieľ. Toto majstrovské dielo preniesť na plátna kín bez akejkoľvek degradácie. Podľa doterajších hodnotení sa mu to aj podarilo. Rorschach je v psychológii testovacia metóda (pomenovaná podľa Hermanna Rorschacha), kedy atramentové škvrny v testovanom človeku evokujú isté asociácie. Film je vraj pre kritikov takýmto testom. Niektorí v ňom vidia dokonalý filmový kúsok, iní zase prepadák. Ako už „dobrým“ zvykom býva, tak za každým veľkým filmom sa aj hra skrýva. Bude tento titul pre nás, hráčov, podobným testom?

The End is Nigh už nie je len nápis na transparente v komikse, ale prvá časť epizodicky plánovanej série vychádzajúcich z Watchmen univerza. Poukazujem na slovko „vychádza“, keďže titul nie je inšpirovaný filmovým (a teda aj komiksovým) dejom, ale sprostredkúva hráčom nové zážitky. Nakoľko bude dej celej série pospájaný v tomto momente nevieme, no prvá časť ponúka vcelku uzavretú príbehovú kapitolu. Príbeh sa v tejto časti začne aj skončí, avšak vplyv posledných pár sekúnd tejto kapitoly môže byť neskôr znateľný.

Watchmen: The End is Nigh
Watchmen: The End is Nigh Hra je postavené hlavne na kooperácii dvoch hráčov.
Hra je postavené hlavne na kooperácii dvoch hráčov.

Watchmen: The End is Nigh V zhnitom Ne Yorku budete musieť čeliť aj policajtom.
V zhnitom Ne Yorku budete musieť čeliť aj policajtom.

Watchmen: The End is Nigh Množstvo chvatov určite každého poteší...
Množstvo chvatov určite každého poteší...

Píše sa rok 1972, superhrdinovia ešte nie sú postavení mimo zákon a Nixon má pred sebou ešte zopár volebných období. Aktívni Rorschach a Nite Owl (II) sú ešte partnermi a spoločne čistia New York od zločinu. Počas bežnej prehliadky svojho Archimeda Nite Owl začuje policajné hlásenie o vzbure vo väznici Sing Sing. Z návštevy dvoch bojovníkov proti zločinu nie sú síce väzni nadšení, ale ešte viac títo dobrodruhovia ležia v žalúdku miestnym dozorcom a vedeniu. Prečo? Po vymlátení väznice vás chcú zatknúť, našťastie sa však objavuje Dr. Manhattan a s ním nikto nechce mať opletačky. Zisťujete, že utiekol jeden z vašich bývalých nepriateľov – Underboss. A útek mal teda naplánovaný naozaj vo veľkolepom štýle.

Prechádzate barom Rumrunner (vo filme aj v komikse zistíte, prečo sa majiteľ tak bojí každej ich návštevy), ulicami a zisťujete pozadie týchto udalostí. Jimmy Grimmick by vám povedal aj viac, keby ho neprešla horská dráha. Nakoniec sa však dopátrate k dvom známym menám: Woodward a Bernstein a konečne prichádzate na to, o čom sa to vo filme a komikse hovorilo. Celé je to však oveľa väčšie. Stojí za tým vláda? Dobre pripravené sprisahanie s úlohou postaviť hrdinov mimo zákon? Na to si budeme musieť počkať.

Hra je koncipovaná ako beat'em up akcia hlavne pre kooperatívny režim. To však neznamená, že jeden hráč by sa nezabavil. Vyberiete si postavu a púšťate sa na cestu krviprelievania (Rorschach vždy nechával zločincov žiť až do roku 1977, v hre to tak vôbec nevypadá). S veľkým množstvom gangstrov si hravo poradíte vďaka kvalitne odvedenému bojovému systému. Každá postava má svoje vlastné kombá, možnosti blokovať útoky, vyhýbať sa im, vystihnúť správny moment na protiútok a hlavne popravy. Veľa popráv. Veľa pekných popráv. Hlavne kvôli choreografii súbojov sa hra hrá tak skvele. Pohyby na seba plynule nadväzujú a vykonávanie útokov je intuitívne, čiže ich viazanie do komb vám nebude robiť problém. Plusom je ešte aj postupné odomykanie pohybov behom hrania a aj upgradovanie schopností.

Watchmen: The End is Nigh

Netreba však zabúdať ani na diferenciáciu postáv. Rýchly a pohyblivý Rorschach je tak trochu psychicky narušená osoba a tomu aj zodpovedajú jeho útoky. Hráč s ním môže využívať okolité predmety ako zbrane (fľaše, trubky), prípadne jednoduchým chmatom dokáže o zbraň pripraviť súpera. Avšak nevydrží toho toľko, čo Nite Owl. Ten je síce pomalší, ale podstatne silnejší. Vidno, že inšpirácia pri tvorbe bola ďalšia DC postava – Batman. Nie len výzorovo, ale hlavne používaním rôznych technologických fines. Nepriateľ pri kontakte s vašim kostýmom môže dostať elektrický šok, nočné videnie by aj Sam Fisher závidel a malé bomby dokážu nachvíľu paralyzovať nepriateľa.

Každá postava ešte časom získa aj možnosť využívania určitej energie (keď sa naplní jej ukazovateľ), kedy pri Nočnej sove sú to možnosti obleku a pri Rorschachovi hnev, ktorý zvyšuje silu úderov. Kooperácia sa prejavuje hlavne pri riešení drobných puzzlov a rozdielnych cestách v určitých miestach úrovní (kedy sa cesty výrazne líšia). Škoda, že autori nezapracovali do hry aj nejaké coop kombá, bolo by to príjemné spestrenie súbojov.

Nakoľko sa jedná o epizodický kúsok distribuovaný digitálne, tak jeho dĺžka nie je nijak oslňujúca. Za jednu postavu si zahráte iba niečo málo cez 2 hodiny (zo začiatku, neskôr to už pôjde rýchlejšie vďaka získaným kombám). Celkovo teda dostaneme iba nejakých 5 hodín, avšak hra vyniká replayabilitou, hlavne vďaka kooperácii a dvom úplne rozdielnym postavám často s rozdielnymi cestami si radi zopakujete tých 5 kapitol a vcelku dlhý boss fight. Po prejdení ešte aj láka hľadať v hre všetky skryté kombá a triky, ktoré na prvý raz určite nepozbierate. Síce pekné, no aj tak máte za necelých 5 hodín zdolanú celú hru prvý raz a to je dosť málo. Hlavne vzhľadom na cenu, ktorá je približne 20 eur.

Watchmen: The End is Nigh
Watchmen: The End is Nigh ...pričom možnosti popravy nezaostávajú.
...pričom možnosti popravy nezaostávajú.

Watchmen: The End is Nigh Rôznorodosť postáv mení aj taktiku hry.
Rôznorodosť postáv mení aj taktiku hry.

Watchmen: The End is Nigh Autorom sa podarilo dosiahnuť odbúranie pocitu stereotypu úrovní.
Autorom sa podarilo dosiahnuť odbúranie pocitu stereotypu úrovní.

Osobne ma veľmi príjemne prekvapilo technické spracovanie titulu, ktoré je naozaj na vysokej úrovni. Kapow engine druhej generácie dokáže naozaj krásne veci a jeho pohrávanie sa s nasvietením, tieňmi, odleskami a vodou nikoho nenechá chladným. Krásne sa hodí na takto temnú hru, ako atmosférou, tak aj spracovaním. Zvuky sú taktiež špičkové, navyše Patrick Wilson a Jackie Earl Haley aj v hre zobrazili svoje postavy a dabing Rorschacha je niečo výnimočné. Animačky medzi kapitolami sa nesú v komiksovom štýle, avšak nie pôvodnom, ale v prevedení ako motion komiks Watchmen na iTunes. AI protivníkov je veľmi jednoduchá a priamočiara, avšak občas sa dokážu pekne blokovať a požičané vám nepekne vrátia. Spolubojovník opäť milo prekvapí, o jeho zasekávanie sa báť nemusíte a dokonca si dokáže hádam aj celú hru poradiť so všetkými sám. Fyzika je na tom rovnako ako AI protivníkov, pekne spracovaná, ale väčšinu času skôr predimenzovaná (zle udaná hmotnosť predmetom).

Výsledok teda príjemne prekvapil. Prvá epizóda výpravy superhrdinov sa podarila na výbornú, až na chyby vo fyzike a AI. Hre ale musí každý zazlievať jej príliš vysokú cenu vzhľadom na ponúkanú dĺžku. Príbehové pozadie zas sľubuje krásny rozvoj v ďalších častiach, hádam teda autori neupustia od kvalít v tejto časti, nech môžeme aj ďalej sledovať čo všetko predchádzalo filmu a hlavne komiksu.

Recenziu na film Watchmen si môžete prečítať na našom sesterskom serveri Kinema.sk.

napísal matus_ace 31.3.2009
7.0