UNCHARTED 2: AMONG THIEVES

UNCHARTED 2: AMONG THIEVES

9.5

Nathan Drake je so silami na konci

Nepoviem vám ani polovicu z toho, čo som zažil, pretože by ste mi neverili.

Neuverím, pokiaľ neuvidím. Slová neveriaceho Tomáša sú sväté, pretože to, čo servírujú Naughty Dog v pokračovaní jednej z najlepších hier pre PS3, sa nedá slovami opísať. Teda, opísať dá, ale bola by to nadmieru sizyfovská práca, ako niekomu vysvetľovať, čo je príťažlivé na tom, stáť v 200 metroch na heliporte a dívať sa dolu na mesto zaliate neónom. Bolo by jednoduchšie nič nepísať a dať svetu vedieť, že Uncharted 2: Among Thieves je hra, o ktorej všetci tajne v noci snívajú a možno o tom ani nevedia. Je osudová. Nečakaná. Ako prvá láska.

Naughty Dog sú posadnutí moreplavcami, najskôr to bol Sir Francis Drake a teraz ide o Marca Pola, presnejšie o jeho stratenú flotilu naloženú najväčšími pokladmi sveta. Idylický svet hlavného hrdinu sa rozsypal ako domček z karát. Nathan Drake sa pohybuje na tenkom ľade, v prostredí plnom zlodejov, hrdlorezov a šialených mocipánov. Našiel si novú spoločnosť a spolu s ňou zosnuje riskantný plán vyrabovania prísne stráženého múzea. Drake sa vlastnými činmi ocitá na hrane a za to ho Naughty Dog trestá.

Je zbitý ako pes, nevládny, krváca. Sedí na mäkkej sedačke vo vozni, ktorý po správnej orientácii kamery visí dolu útesom. Nadmerný náklad sa pomaly zosúva, zhora padá a sedačku si berie so sebou. Aj Drakea. Voľný pád ukončí uchopením zlomeného zábradlia, na čo kamera reaguje širokým záberom na exteriér, aby dokázala, že ten smrteľník je skutočne maličký oproti mocnej prírode v zasnežených Himalájach.

Nevydýchneš

Úvodné minúty v spoločnosti Uncharted 2: Among Thieves rozohrávajú dychberúcu akciu, keď hrdinu nechávajú napoly mŕtveho loziť po rozpadajúcom sa vozni a nedajú mu vydýchnuť. Ani hráčovi. Každý jeden krok je nebezpečnejší ako ten predošlý. Žiaden výstupok, potrubie alebo podvozok neposkytuje čas na regeneráciu. Udržuje vás neustále v napätí a pozore, veď čo keby sa niečo prihodilo? Aj v tých nejneočakávanejších scénach vás dokáže hra prekvapiť. Prepadne sa podlaha po zoskoku z výšky, rozpadne sa kus steny, na ktorom visí Drake, zlomí sa mostík, povolí pouličná reklama na dome. Hovoríte si, mám všetko pod kontrolou, pokoj, ale ten neustane. Trvá naprieč celou hrou.

Uncharted 2: Among Thieves
Uncharted 2: Among Thieves Drake je na konci so silami.
Drake je na konci so silami.

Uncharted 2: Among Thieves Štít vás chráni, ale môžete ho použiť aj ako zbraň.
Štít vás chráni, ale môžete ho použiť aj ako zbraň.

Uncharted 2: Among Thieves Stealth prvky umožňujú rýchlu a tichú elimináciu.
Stealth prvky umožňujú rýchlu a tichú elimináciu.

Vďaka dokonalým skriptom a kamere vytvárajúc dramatické situácie sa cítite ako na húsenkovej dráhe. Viete, že po dlhom stúpaní príde strmhlavý pád, no vy ho nezažijete hneď. Hra vás podusí, chvíľu s vami na vrchole počká, kým sa spustí ozlomkrky dolu. Uncharted 2 nie je sínuosoida, nepotrebuje barličky, ale stačia jej šikovne navrhnuté scény vystrihnuté ako z filmu a dokonale pracujúca chémia medzi hlavnými postavami. Nemusíte ich poznať, ich ciele a zámery im viete vyčítať z tváre alebo dokonalej gestikulácie a reči tela.

Ponúka sa tu ešte jedna krásna analógia a to s legendárnym otvorením God of War. Súboj s hydrou je presne to, čo najlepšie vystihuje Active Cinematic Experience. Takto honosne sú nazvané scény, ktoré by za normálnych okolností boli iba prestrihové filmy. Predstavte si, že rúčkujete po krytom spojovacom moste bez podlahy, keď v polovici uvidíte, ako sa vám do ksichtu smeje pilot vojenského vrtuľníka Hind a z jeho úškrnu viete vyčítať, že ukazovák pomaly stláča spúšť. Takmer počujete roztáčajúcu sa hlaveň palubného guľometu.

Prásk, konštrukcia mostu sa rozpadá a letí s vami naspäť, odkiaľ ste prišli. Napätá atmosféra zahustená nepremožiteľným je hmatateľná. Nathan kričí na Chloe „Bež!“ a sám sa rozbieha po škridlovej streche, kamera ho roztrasene v detailnom zábere sleduje a skáče na balkón. Ten nápor guliek nevydrží a prevalí sa, čím sa vytvorí ideálne krytie. Chloe je na streche protiľahlého baráku. Krúžiaci vrtuľník nad vami, pod vami sliediaci nepriatelia. Konajte!

Potím sa ako šľapka v kostole. Ty si zobral šľapku do kostola? A prečo nie?

Naughty Dog aj v pokračovaní výborne vybalansovali žánrové prvky a tak akcia neprekáža skákaniu a lozenie zase nestojí v ceste prieskumu prostredia. Dopĺňajú sa, prekrývajú a zastupujú, ak treba. Nathan sa naučil teraz strieľať aj keď visí na stene, vzácne artefakty sú teraz poschovávané aj na stromoch a vo výklenkoch a skákanie je nebezpečnejšie ako kedykoľvek predtým vďaka dynamickosti skriptov. Nie je to nič, čo by ste už predtým nerobili, ale dokáže vás konštantne držať v napätí a zvedavosť vám nedovolí prestať. Chcete vedieť, čo sa stane ďalej.

Lokality majú komplexnejšiu geometriu, sú otvorenejšie a dovidíte ďalej. Stačí sa postaviť na vežu v Borneu a celé mesto máte ako na dlani. Hľadanie cesty vpred je komplikovanejšie vzhľadom na množstvo zničených budov, ruín a zložitejšej architektúry chrámov. Nastavovanie správnych symbolov a lúštenie hádaniek podľa indícií z verného diára sú samozrejmosťou. Dizajn vám však nedovolí zablúdiť, tempo hry vás neustále tlačí vpred. Z pokojných miest na rušné, kde prehovoria zbrane.

Uncharted 2: Among Thieves
Atmosféra sa dá krájať od začiatku až do samého konca.

V arzenáli Nathana sa toľko zmien neudialo, rukami vám prejdú štandardné ručné a útočné pušky, nových je niekoľko silných revolverov, štít, za ktorý sa dá schovať, rotačný guľomet a samopal FAL s optikou. U granátov po novom už nie je nutné nastavovať trajektóriu pohybovým senzorom, stačí nastaviť kameru, ťuknúť do L2 a už letí tam, kam potrebujete. Ananásy majú radi aj nepriatelia, ktorí sú chytrejší a znesú viac. Obyčajní žoldnieri a dezertéri s rôznou výzbrojou sú malým predkrmom k pancierovaným vojakom s brokovnicou alebo ťažkoodencom s rotačákom, ktorí predstavujú mini bossov. Naughty Dog dokonca nezabudli ani na tradičné boss fighty!

K eliminácii nepriateľov sa viažu aj stealth techniky a zlepšené pästné súboje. Sú rýchlejšie, presnejšie a účinnejšie. Rozšírená sada kombo úderov vám dovolí prekvapiť protivníka, podkopnúť mu nohy a zložiť na zem alebo mu uštedriť bolestivú kopačku do tváre. Tiché zakrádanie umožňuje bez jediného výstrelu odpratať z cesty hrozbu alebo aspoň preriediť počet účastníkov v blížiacej prestrelke. Nepriateľov môžete teraz zhadzovať z budov, prekvapiť z krytu alebo rohu miestnosti a uzemniť ich.

Čo by sa tak mohlo stať?

Prekvapivo päste fungujú aj v robustnom multiplayeri pre 10 hráčov, ktorý prekvapuje svojou ponukou a prepracovanosťou. Tvorí ho zmes tradičných módov (Deathmatch, Plunder (CTF), Elimination, Turf of War) a režimov postavených na úlohách ako postupné obsadzovanie zón alebo kradnutie zlata (vlajky) a podmienkach na siedmych mapách. Ôsma je určená pre režim Machinima, kde si môžete nahrávať vlastné filmy. Uncharted 2 ukladá každý jeden zápas na disk. Zaberie približne 5 MB a vždy sa môžete k nemu vrátiť, prepínať medzi hráčmi, pretáčať vpred a vzad, sledovať taktiku a robiť obrázky.

Garde kompetitívnemu MP robí kooperačný režim pre 2 – 3 hráčov. Je zasadený do troch upravených lokalít z príbehovej kampane a využíva vlny a bossov na preverenie spolupráce a presnej mušky. Ciele v misiách sa dynamicky menia, raz ide o poklad, potom oslobodzujete dedinčanov a nakoniec ničíte rádiolokátor. Na kooperácii sú postavené aj módy Co-op Arena a Survival, kde čelíte vlnám nepriateľov, pokiaľ nepadnete. Čo platí pre celý multiplayer, je vertikálna stavba máp a používanie rovnakých pohybov ako v kampani. Môžete loziť, skákať, zliezať po rebríkoch, alebo kempiť zavesený o múrik, čo je medzi inými žánrovými kolegami netradičné.

Každý odohraný zápas prináša peniaze do kasičky a do vášho profilu. S rastúcim levelom sa otvárajú položky v integrovanom obchode, kde sa dajú vylepšiť zbrane (iba co-op), nakúpiť skiny, rôzne posmešky a boostre (iba MP). Naraz môžu byť aktívne dva, umožnia vám nosiť viac nábojov, zvyšujú presnosť, zrýchľujú pohyb, pridávajú konštantné expy alebo kuriózne vás zviditeľňujú pre všetkých. V príbehu zase utŕžené peniaze utrácate za výborne videá z výroby hry, skiny, rôzne grafické efekty, trikov ako zrkadlenie obrazu, vypnutie gravitácie a pod. No a potom sú tu trofeje, tony trofejí. Rozhodne po prvom dohraní, hru neodložíte.

Uncharted 2: Among Thieves
Uncharted 2: Among Thieves Technické spracovanie žmýka z hardvéru maximum.
Technické spracovanie žmýka z hardvéru maximum.

Uncharted 2: Among Thieves Jazda vlakom je adrenalínová ako nikdy predtým.
Jazda vlakom je adrenalínová ako nikdy predtým.

Uncharted 2: Among Thieves V závislosti od obtiažnosti sa mení tuhosť nepriateľov.
V závislosti od obtiažnosti sa mení tuhosť nepriateľov.

Kto je ten Indiana?

Uncharted 2 je najlepšie technicky zvládnutá hra dnešných dní. Multiplayer nebude vyžadovať žiadne updaty, všetky potrebné zmeny sa dejú na serveroch, hra bude potrebovať iba niekoľko sekúnd na synchronizáciu pred spustením zápasu. Podporuje Twitter, priatelia tak môžu sledovať, ako postupujete, či ste online a pod. No a potom je tu špičková audiovizuálna prezentácia. Džungľa v Borneu je dvakrát detailnejšia ako v jednotke, nad vodou sa vznáša opar, rastliny sa hýbu v jemnom vánku, na odrazoch vidieť malý hmyz a na stromoch sedia papagáje. Využívanie špeciálnych efektov a plynulý prechod medzi hrou a prestrihovými scénami podčiarkujú filmovosť.

Výborné herecké výkony a skvelo napísané dialógy vyvolávajú úsmev na tvári, ľútosť, hnev. Počas lozenia na stene vám Harry Flyn zahlási vysielačkou „Jedna stráž je nad tebou, nad tebou.“, vy ju spacifikujete zhodením z výšky a keď sa ozve „Jedna stráž pod tebou, pod tebou.“ neubránite sa smiechu a to aj vtedy, ak sa snažíte inflitrovať múzeum. Kasting sa podaril na jednotku, postavám veríte, súcítite s nimi a prežívate každý jeden okamih.

Uncharted 2: Among Thieves treba prežiť na vlastnej koži, inak neuveríte ani polovici z toho, čo je tu popísané. Vrátili sme sa v krásnom cykle k citátu Marca Pola na začiatok. S dobrými vecami sa rozlúčite, s výbornými ťažšie, špičkovým nechcete dať zbohom. Vybičovaná dobrodružná atmosféra spôsobuje počas hrania, že nechcete položiť ovládač z rúk. Hra vám to nedovolí. Ide vpred ako nezastaviteľná húsenková dráha bez bŕzd a valcuje všetko, čo jej stojí v ceste.

Uncharted 2: Among Thieves
Uncharted 2: Among Thieves Bohatá nádielka MP a skvelý motivačný systém je zárukou stoviek odohraných zápasov.
Bohatá nádielka MP a skvelý motivačný systém je zárukou stoviek odohraných zápasov.