POWERPLAY MANAGER

POWERPLAY MANAGER

Manažujte svoj vlastný tím

Dojmy

Určite každý hokejový fanúšik raz zatúžil aspoň na chvíľu viesť vlastné mužstvo a rozhodovať o jeho smerovaní ako na ľade, tak aj mimo neho. A práve o tomto všetkom je možné rozhodovať v online manažérskej hre PowerPlay Manager (ďalej len PPM). Prvé, čo určite stojí za zmienku je, že ako registrácia (na oficiálnej stránke), tak aj potom následné pôsobenie v hre je bezplatné, takže po vyplnení pár riadkov je možné vrhnúť sa do hry a prakticky ihneď začať viesť svoj vlastný tím.

Dajú sa však zakúpiť kredity, ktoré vám otvoria niektoré ďalšie funkcie, napríklad možnosť vytvoriť svoj vlastný dres, odkryjú sa tváre hráčov, využívanie analýzy súpera, sledovanie zápasov hraných vonku, vytvorenie viacero preddefinovateľných taktík. Tieto funkcie hru skôr spríjemnia a obohatia, nejedná sa však o nejaké podstatné zvýhodnenie tých, ktorí sa rozhodnú kredity zakúpiť a preto je možné PM hrať aj bez týchto vymožeností.

Manažérske prostredie hry, ktoré vás uvíta graficky veľmi pekne spracovanou vizážou a prehľadnou a jednoduchou ponukou, poteší určite každého, kto sa s PM zoznamuje po prvýkrát - všetky možnosti sa vryjú do pamäti už po pár klikoch.

PowerPlay Manager
Začneme položkou „Hráči“, kde nájdete informácie o všetkých zraneniach v tíme, dĺžkach kontraktov, ako vaše mužstvo predchádzajúci deň trénovalo a, samozrejme, informácie v podobe najrôznejších štatistík, na ktoré si určite potrpí nejeden hráč – aj keď je možno trochu škoda, že štatistiky sú vedené iba vo forme čísiel, nie grafov, ktoré by štatistiky spestrili. Ako menu, tak aj podmenu „Štadión“ sa drží hesla „v jednoduchosti je krása“.

Ako názov napovedá, tu sa budete starať o to, akú napr. kapacitu a zázemie váš štadión bude mať, pričom jediná výtka by mohla smerovať k nepochopiteľne dlhej dobe výstavby príslušenstva štadiónu v podobe občerstvenia alebo predaja suvenírov. Je možné si tiež najať zamestnancov, ktorí zlepšia celkový chod tímu (čo by to bolo za tím bez trénera, lekára či fyzioterapeuta). Zázemie je s nimi prepojené, takže ak máte na vysokej úrovni tréningové priestory, tréneri ich vplyv na hráčov ešte zvýšia a oni tak budú lepšie trénovať. Rovnaké je to prakticky i u ďalších zamestnancov - každý z nich má na niečo vplyv.

PowerPlay Manager
Celkom zaujímavá je možnosť „Prieskum“. Všetci hráči i zamestnanci majú dané kvality, ktoré udávajú, ako sa v ktorej činnosti (atribúte) zlepšujú. Sú však udávané len v približných hodnotách a práve prieskumom je možné zistiť, na čo sa zamerať, pričom je vždy možné zlepšovať len jeden atribút naraz. Štadión má svoje vlastné vzdelávacie stredisko, kde sa vyučujú zamestnanci a športovú akadémiu. Cez akadémiu môžete poslať pár vyvolených na tréningový kemp, kde hráčom to trénovanie ide predsa len o niečo lepšie. Personálno-ekonomické oddelenie a športová akadémia vám striedavo raz za štrnásť dní pošle nové tváre z radov zamestnancov, resp. hráčov. Občas sa však stane, že tímom s ďaleko nižšou úrovňou športovej akadémie chodia lepší hráči, čo je prinajmenšom divné.

V prípade, že potrebujete posilniť váš tím, nemusíte sa spoliehať len na vyššie zmienenú akadémiu a personálne. Šport je často aj o obchodovaní a k tomuto vám v hre dokonale poslúži možnosť navštíviť trh - je riešený elegantne a to formou aukcie. Treba dodať, že s ohľadom na prípadné podvody by asi nebolo najrozumnejšie zaimplementovať do hry priame obchodovanie medzi tímami. Tu treba PPM pochváliť, že má tím, ktorý odhaľuje nekalé obchádzanie pravidiel a preto sa rozhodne nevypláca snažiť si hru uľahčiť podvodom. Hráčov je možné na trh umiestniť na minimálne dva dni a je nutné si dávať pozor za akú cenu. Ak sa hráča nepodarí predať, bude vášmu tímu strhnutých desať percent z navrhnutej čiastky.

Rovnako tak nemožno neustále obchodovať s hráčmi a aj preto je zavedená hranica pre predaj hráčov a zamestnancov. Po jej prekročení sa zvyšujú poplatky za prestupy. Obchodovanie je prehľadné a nechýba možnosť si zoradiť ponúkaných hráčov podľa atribútov. Niekto by mohol namietať, prečo sa nedá zoraďovať aj podľa aktuálnej ceny, alebo prečo vo formulári filtra hráčov nie je taká možnosť – v každom prípade, na výber je mnoho iných možností filtra a tak sa zaobídete aj bez toho. Chybičky krásy sa ale stále nájdu. Ak si človek zoznam hráčov alebo zamestnancov zoradí podľa niektorého z atribútov a následne klikne na meno, aby si ho preštudoval, po návrate späť zoznam už nie je zoradený podľa atribútov a ocitnete sa na začiatku.

PowerPlay Manager
Jedna z určite najdôležitejších položiek, ktoré se v menu nachádzajú, je položka „Zápas“. Tu sa dozviete, s kým budete hrať, akú zostavu proti súperovi postavíte, akou taktikou prekvapíte, či budete v prípade nutnosti odvolávať brankára, či sťahovať vašu zostavu na tri formácie. K podstatnému uľahčeniu hry pomôže vytvorenie viacerých zostáv a taktík tak pre ligové, ako pre play-off, či priateľské a ďalšie zápasy – tu je kameň úrazu pre tých, ktorí sa rozhodli hrať bez balíka PRO a preto nemôžu vyberať preddefinované taktiky. Posledných päť zápasových zostáv je ale uložených a pre tie nie je potrebné vlastniť balík PRO.

PPM sa i tu drží svojho hesla a na sklamanie niektorých manažérov tu chýba väčší rozsah voľby taktiky. Určite by mnoho hráčov uvítalo možnosť vybrať si štýl hrania danej formácie, koľko času percentuálne bude tráviť na ľade, ako bude útok vypomáhať obrane a naopak, alebo napríklad možnosť meniť taktiku počas hry. Možnosť sťahovať formácie či meniť brankárov pred zápasom v závislosti na výsledku po tretinách však existuje. Zápasy sa potom dajú sledovať v okne, kde celé dianie na ľade veľmi zaujímavo rieši bežiaci text. Tento model sledovania sa dá označiť za veľmi vydarený, keďže človek pri sledovaní doslova „hltá“ každé slovo a vťahuje ho to priamo do hry. Texty sa príliš neopakujú a je vidieť, že tvorcovia neustále doplňujú nové.

PowerPlay Manager
PPM ponúka okrem klasickej ligy pre každú krajinu aj možnosť plánovať priateľské zápasy, či zúčastniť sa národného pohára, ligy majstrov, pohára víťazov pohárov, alebo iných turnajov organizovaných ostatnými manažérmi – akýkoľvek vyhratý zápas zvyšuje vášmu tímu koeficient, ktorý potom ovplyvňuje ďalších niekoľko vecí. Časom by mala byť do hry pridaná aj reprezentácia spolu s ďalšími novinkami, ako je napríklad hosťovanie hráčov. Ako veľké plus by som uviedol, že v porovnaní s inými manažérskymi hrami sa ligové zápasy konajú trikrát do týždňa – konkrétne v pondelok, stredu a piatok. Ostatné dni, vrátane víkendových, sa hrajú spomínané priateľské zápasy alebo turnaje. To znamená, že sa stále v hre niečo deje a v tomto smere je rozmanitá. Na druhej strane nie je potrebné sedieť pri počítači od rána do večera, čo ocenia hlavne pracujúci ľudia, ktorí nemajú času nazvyš.

Po finančnej stránke je hra vyvážená. Vždy na začiatku sezóny dostávate tri ponuky na sponzora tímu a na predaj televíznych práv. Financie chodia pravidelne raz do týždňa a okrem týchto príjmov je možné aj celkom slušne zarobiť hlavne na vstupnom ale aj na predaných suveníroch na štadióne či občerstvení. Veľká škoda je, že sa nedá vstupné regulovať. Počet fanúšikov, ktorí si nájdu cestu na štadión ovplyvňuje viacero faktorov ako je napríklad už spomínaný tímový koeficient, aktuálne miesto v tabuľke, liga, v ktorej váš tím hrá, atď. Ďalšie príjmy sa dajú získať predajom hráčov a zamestnancov ale vďaka zavedenej hranici sú to príjmy dosť obmedzené, takže v prípade núdze je možné siahnuť aj po pôžičke. V prípade, že ste dlhšiu dobu v mínuse a nepodarí sa vám dlhy splatiť, budete ako manažér odvolaný, takže je potrebné s peniazmi hospodáriť naozaj rozvážne.

Hokejový PowerPlay Manager je v mnohých ohľadoch veľmi vydarenou hrou, ktorá dokáže zaujať a človeka naozaj zabaví. Hra sa neustále vyvíja, takže stále je na čo sa tešiť a aj napriek niekoľkým „muchám“ sa jedná o podarený kúsok – určite stojí za to dať jej šancu.

PowerPlay Manager môžete začať hrať na oficiálnej stránke powerplaymanager.com.

napísal PR 4.2.2010
POWERPLAY MANAGER