THE SETTLERS 7: CESTA KE KORUNĚ

THE SETTLERS 7: CESTA KE KORUNĚ

8.0

Osadníci majú opäť plné ruky práce

Osadníci sa už siedmy raz púšťajú do výstavby nového sídla a bez vás si neporadia. Váš um a strategické myslenie rozhodne nie len o blahu obyvateľov mestečka, ale celej krajiny. A pripravte sa na to, že začnete pekne od podlahy a budete mať plné ruky práce. Nuž, kto chce vládnuť svetu, musí sa vedieť poriadne obracať. A prosím vás, neohŕňajte nos nad zašpinenými baníkmi, či pastiermi svíň. Bez ich pomoci sa vám totiž o kráľovskej korune môže iba snívať!

Po dvoch posledných, výrazne zjednodušených a dosť akčne ladených tituloch Settlers, sa vývojári z Blue Byte vracajú ku koreňom série. Stratégia si opäť plným právom zaslúži prívlastok budovateľská. Tvorcovia sa poučili a namiesto preferovania bojovej zložky, sa v sedmičke opäť sústredili na manažment sídla a výrobné procesy. Boje zostali a majú svoje opodstatnenie, no nie sú v popredí na úkor ekonomiky. Settlers 7 však prostoducho nekopíruje prvé časti série, ale ponúka nový, prepracovaný systém výstavby a viacero zaujímavých inovácií.

Prvý dojem vo vás môže vzbudiť podozrenie, že výrobné procesy a reťazce sú príliš jednoduché, až triviálne. Nedajte sa však pomýliť tým, že na výber je len hŕstka štandardných budov, z ktorých máte postaviť prosperujúce mesto. Každé obydlie je totiž len akousi malou základňou, ku ktorej môžete pripojiť niekoľko rôznych prístavieb. K horskému prístrešku pridáte kameňolom, zlievareň, bane na zlato, uhlie, rudu, či koks, k chatrči miesto pre drevorubačov, lovcov a lesníka, pílu a rybára a podobne. Obvykle môžete pridať až tri dielne ku každému príbytku, ale treba mať v teréne dostatok priestoru. To je bohužiaľ v pekných, ale miniatúrnych sektoroch, na ktoré je rozdelená krajina, niekedy problém. Základné budovy plnia aj iné funkcie, napríklad rezidencie aj bez prístavieb zvyšujú maximálnu kapacitu obyvateľstva. Okrem toho, keď v nich povolíte extra zásoby jedla, zamestnanci pripojených dielní sú výkonnejší.

The Settlers 7: Cesta ke Koruně
The Settlers 7: Cesta ke Koruně Prekvitajúce sídlo, kde ale treba dať určité veci do poriadku.
Prekvitajúce sídlo, kde ale treba dať určité veci do poriadku.

The Settlers 7: Cesta ke Koruně Armády s veliteľmi nebývajú veľké a hodia sa na obranu a dobíjanie sektorov.
Armády s veliteľmi nebývajú veľké a hodia sa na obranu a dobíjanie sektorov.

The Settlers 7: Cesta ke Koruně Kým začnete obchodovať so susedmi, musíte vykonať niekoľko krokov.
Kým začnete obchodovať so susedmi, musíte vykonať niekoľko krokov.

Výrobné procesy dodržiavajú logickú postupnosť, čiže drevorubači vyrúbu stromy, tie sa musia spracovať na píle na dosky a potom môžu použiť na výstavbu domu alebo hoci výrobu kolesa. Na získanie pečiva treba obilné farmy, mlyny, pekáreň a podobne. Tentoraz však osadníci nosia suroviny do príručných skladov, ktoré môžete za nízke náklady a v neobmedzenom počte budovať kdekoľvek v teréne. Čím bližšie sú sklady pri dielňach, tím menej sa robotníci nabehajú a viac vyprodukujú. Osadníci sa pohybujú výlučne po cestách a chodníkoch, ktoré musia byť pripojené k budovám, inak nemôžu byť postavené a už vôbec nie funkčné. Výstavba ciest je praktická. Podobne, ako dielne, sa realizuje potvrdením príkazu na konkrétnej stavebnej ploche v teréne, teda bez vyvolávania všeobecného menu osídlenia.

Určité budovy a vylepšenia sú dostupné len po odomknutí pomocou bodov prestíže. Prestíž je možné získať v boji, ale napríklad aj umiestňovaním dekorácií. Prestížne doplnky sú delené do troch kategórií a vetvené. Záleží na hráčovi, či uprednostní ekonomické, vojenské, alebo obchodné výhody. Je lepšie získať možnosť vylepšiť cesty, aby sa osadníci rýchlejšie pohybovali, alebo odomknúť výstavbu vojenskej pevnosti? A čo tak povoliť transformáciu baníka na geológa, aby tak získal extra suroviny aj zo zdanlivo neproduktívnych lomov? Niekedy je to ťažká dilema, našťastie body prestíže sa dajú nazbierať rýchlo.

Ďalší spôsob, ako zefektívniť procesy a budovy, je formou výskumu. Nejdem polemizovať o tom, či cirkev pomáhala rozvoju vedy a techniky, alebo ho skôr brzdila. Faktom je, že v Settlers 7 sú to práve duchovní, ktorí vám zabezpečia nové technológie. V menu výskumu je niekoľko odvetví a technológií, na ktoré vždy musíte obetovať určitý počet mníchov. Odmenou je rýchlejšia ťažba, výkonnejšie zbrane vďaka skúmaniu balistiky, či iné užitočné vynálezy. Okrem toho majú svätuškári aj ďalšie funkcie. Zvyšujú odolnosť vojakov v obranných sídlach a uplatnia sa aj pri plnení úloh, ktoré väčšinou spočívajú v doručení stanoveného počtu mníchov, alebo surovín na miesto určenia. Efekt záleží od toho, akých cirkevných hodnostárov používate a za trochu toho piva, čo vyžadujú, fakt stoja.

The Settlers 7: Cesta ke Koruně
Základy výstavby a boje v praxi.

Nedostatok surovín bude neraz urgentný, pretože zásoby z baní sa rýchlo míňajú a niektoré vo vašom sektore ani nenájdete. Síce potešia odmeny, keď si za úspešný rozvoj osídlenia môžete vybrať jednorazové príspevky vo forme určitých surovín, to ale stačiť nebude. Problém dlhodobo vyrieši obchodovanie. Pri tom využijete tri druhy obchodníkov, no najprv ich musíte vyprodukovať . Potom niekoľkých obetujete pri stanovení obchodných trás na obchodnej mape. Ďalších potrebujete, aby prenášali komodity do nákupných staníc a naopak. Kým sa pracne dostanete k chýbajúcemu tovaru alebo surovine, chvíľu to potrvá. Preto je niekedy vhodnejšie, napadnúť a obsadiť susedné sektory, kde majú potrebné ložiská. A tu sa konečne dostávame k významu bojov a vojenskej zložke.

S vašim úvodným sektorom dlho nevystačíte, jednak je malý a navyše poskytuje len niektoré suroviny, takže je dobré vyprodukovať nejakých vojakov a poslať ich dobyť centrálne opevnenie v nepriateľskom, alebo neutrálnom sektore. Teda ak radšej neuprednostníte podplácanie. Na boj sa však treba najskôr pripraviť. V krčme najmete dva základné druhy bojovníkov, ktoré vám niekedy vystačia na celú hru. Sú to kopijníci a mušketieri. Náklady sú pomerne skromné, netreba vyrábať každý kúsok výbavy, stačí niekoľko mincí a jedlo, akurát strelci chcú mäso namiesto chleba. Mušketieri sa uplatnia hlavne pri dobýjaní doplnkových obranných veží, ktoré môžu, ale nemusia mať nepriatelia na svojom území. Ešte lepšie sú však delá, doplnené o jazdu a vlajkonosiča. Na tieto jednotky už ale potrebujete odomknúť a postaviť pevnosť a viac druhov komodít. Vojaci sa pohybujú výlučne pod vedením generálov, ktorí môžu mať bonusové vlastnosti. Stačí označiť generála a cieľ a ten so svojou armádou napochoduje na miesto určenia, kde prebieha automatický boj. Po eliminovaní vežičiek, prípadne aj boji muža proti mužovi, nasleduje odpočet pri obliehaní centrálneho opevnenia a potom úspešné obsadenie (alebo obrana) sektoru.

Všetky aktivity skvele fungujú vo voľnej hre, proti počítačovým protivníkom a multiplayeri so živými protihráčmi. Cieľom takýchto scenárov nie je priamo eliminovanie súperov, ale získanie stanoveného počtu víťazných bodov, reprezentovaných hviezdami. Hviezdy získate rôznym spôsobom. Obsadením konkrétneho sektoru, technologickou dominanciu, za to, že okupujete najviac území, alebo za progres vo výskume technológií. Súčasťou sú hodnotené rebríčkové zápasy a zvyšovanie hodností užívateľa. Hodilo by sa ale viac máp a režim voľnej výstavby pre užívateľov, ktorí si chcú v pokoji stavať a nezaoberať sa vojnami a honbou za víťaznými bodmi.

The Settlers 7: Cesta ke Koruně
The Settlers 7: Cesta ke Koruně Málo budov? To sa vám len zdá.
Málo budov? To sa vám len zdá.

The Settlers 7: Cesta ke Koruně K úspechu pomôže aj plnenie úloh...
K úspechu pomôže aj plnenie úloh...

The Settlers 7: Cesta ke Koruně ... a výskum technológií pomocou mníchov.
... a výskum technológií pomocou mníchov.

Tie isté princípy, ktoré sa osvedčili v multiplayeri, sú naopak dosť nešikovne servírované v kampani pre jednotlivca. V ťažení hráč prevezme úlohu rozkošnej princezničky, ktorá sa usiluje zjednotiť krajinu a zasadnúť na kráľovský trón. Musí sa však postaviť mnohým odporcom a rôznymi spôsobmi ich dostať na kolená. Samotná náplň lineárnych misií je prijateľná, predelové scény a dejové vstupy výborné, ale realizácia niekoľkých úvodných scenárov veľmi ťažkopádna. V kampani sú fázy, kedy treba vyčkávať, napríklad na zhromaždenie dostatku peňazí, alebo vojska. Ideálne podmienky obmedzeného rozvoja pripravíte rýchlo a potom skrátka nemáte čo robiť, niekedy aj desiatky minút. Bol by to banálny problém, keby ho vyriešilo urýchlenie času. Lenže Settlers 7 takúto vymoženosť nemá. Smola. V praxi to potom znamená, že misie sa neúmerne časovo naťahujú, hráči sa začnú nudiť a mnohí nebudú mať trpezlivosť čakať na zaujímavejšie pokročilé scenáre. A v chluchých fázach nepomôže ani implementovaný Facebook alebo štatistiky na Uplay.

Settlers 7 nie je pre príležitostných hráčov, ako to bolo v pár predošlých častiach, aj keď sa to v úvode tak javí. Práve naopak, je pre ostrieľaných veteránov, ktorí si vychutnajú dosť náročnú ekonomiku a hospodárenie v hre. Príležitostných konzumentov dlho neudrží ani kampaň, ani editor hradu, kde sa upravujú vežičky a doplnky reprezentatívneho sídla, platné pre ďalšie hry, ani dokupovanie doplnkov za virtuálne mince, získané za úspechy v kampani.

Grafika je skutočne rozkošná. Scenáre disponujú množstvom detailne vykreslených objektov a všetko pôsobí príjemne, rozprávkovo. Krajinu je možné vzdialiť až tak, že vytvorí formát mapy. Naopak pri priblížení kamery hráč vníma aj najmenšie detaily a to nie len skvele znázornených osadníkov pri práci, ale dokonca aj poletujúce motýle na lúkach. Celé to dokresľuje veľmi pekná hudba, hlavne v úvode. Pritom hardvérové nároky sú prijateľné. Skrátka spracovanie na jednotku.

Settlers 7 využíva kontroverznú formu ochrany Uplay, ktorá spôsobovala vrásky hlavne prvým hráčom. Momentálne je však na tom už viditeľne lepšie, k čomu prispeli užitočné záplaty. Osobne som nemal problém so spustením a zaregistrovaním hry, hoci nie vždy sa mi podarilo pripojiť k iným hráčom v multiplayeri.

The Settlers 7: Cesta ke Koruně
The Settlers 7: Cesta ke Koruně Činnosť osadníkov môžete sledovať pekne zblízka.
Činnosť osadníkov môžete sledovať pekne zblízka.

The Settlers 7: Cesta ke Koruně Panoráma krajiny je pôsobivá a môže mať niekoľko povrchov.
Panoráma krajiny je pôsobivá a môže mať niekoľko povrchov.

The Settlers 7: Cesta ke Koruně Spôsobov, ako získať víťazné body, je mnoho.
Spôsobov, ako získať víťazné body, je mnoho.

Settlers 7 je krok správnym smerom. Hoci vlažná kampaň s chýbajúcou možnosť urýchlenia času a nešikovná forma ochrany, produkt mierne degradujú, hra ako celok sa vydarila. Inovovaný a premyslený systém výstavby a rozvoja odstaví príležitostných hráčov. Ale veteráni, ktorí si žiadajú pravú a nefalšovanú budovateľskú stratégiu, hoci niekedy s tvrdými pravidlami, dostanú to, po čom im srdce piští.

napísal uni 22.4.2010
8.0
8.0