GAMESCOM 2010

GAMESCOM 2010

Najväčší herný cirkus

Článok

Dvestopäťdesiatštyri tisíc ľudí. Taká je návštevnosť aktuálneho ročníka GamesCom, ktorá po piatich dňoch zatvorila na nasledujúcich 12 mesiacov svoje brány. GamesCom si zaslúži predložku každého superlatívu. NAJ patrí najvyššej návštevnosti spomedzi všetkých podujatí, kde je interaktívna zábava kladená na prvé miesto. 254 000 je päť a pol krát viac ako návštevnosť E3. A tento rekord má opäť šancu prekonať iba nasledujúci ročník GamesCom, ktorý sa bude konať 17. - 21. Augusta 2011.

Kapacity kolínskeho výstaviska Koelnmesse sú využívané štedro, no skrývajú rezervu. Bude zaujímavé sledovať, kde sú limity hál a obrovských koridorov. Môj skromný odhad je 270 000, ale rád by som sa mýlil. Svoje produkty predvádzalo počas štyroch verejných dní (streda patrila iba profesionálom a novinárom) 505 vystavovateľov z 33 krajín sveta.

GamesCom je blízko, no predsa tak ďaleko, napriek tomu by ju mal navštíviť každý, kto si hovorí hráč. Nie je to ani kvôli tomu, že pri Diablo III sa ťahá dvojhodinový had, rozdávaniu lakťoviek pri trhaní sa o darčeky, ktoré lietajú vzduchom ani kvôli tomu, že po získaní trička vystúpite z radu, pretože vás ten Portal 2 aj tak neberie, prechádzaní sa popri majstroch, ktorí modujú svoje PC, ale kvôli atmosfére a davovej psychóze, kedy je každý, kto vkročí do haly, naladený na jednu vlnu – tú hernú.

Zrazu sú nepodstatné hádky, vytráca sa vierovyznanie, pretože tu je každý fanboyom, sem každý prišiel kvôli hrám. A keby ste sa aj rozhodli presadzovať svoj názor, vaše hrdlo neprekričí audiovizuálnu žranicu jednotlivých stánkov, ktorým by sa hygiena nepotešila. Oslepujúce efekty a hlasitosť vytočená za hranicu únosnosti vás kŕmi z každej strany najnovšími trailermi a presviedča o svojich kvalitách. A kde nepomáha video, tam sú booth babes alebo iné atrakcie. Hry sa stali náboženstvom a tá švrťmiliónová masa dokazuje, že keď príde na zábavu, je si každý seberovný.

GC z pohľadu návštevníka

Pôvodný plán vydať sa do Kolína ako návštevník a prechádzať sa bez stresu z časovej tiesne medzi stánkami, vyskúšať si drahý hydraulický simulátor, ktorý ste doteraz iba fotili, možno sa dať ostrihať v odstavenom kaderníckom kamióne, skolaboval. Profesionálna deformácia sa ozvala skôr ako by som mohol protestovať a odmietať stretnutia s vývojármi, partnermi a vidieť veci, ktoré som ešte nevidel. Zrazu sa vytratil fun faktor a z GamesCom sa stala práca.

David Silverman z BioWare sa ma pýta, čo je najlepšie na showfloore. Ja krútim hlavou, pretože na výstavnej ploche som ešte po štyroch hodinách od vstupu nebol, ak nepočítam nakuknutie cez brány hál. Dokonca z predvádzačky Dragon Age II som musel odísť skôr, pretože o nejakú minútku o pár stovák metrov ďalej začínala prezentácia Deus Ex: Human Revolution.

Aj keď to vyznie zvláštne, Nemecko má odlišné chute ako povedzme krajiny smerom na západ. Jednotlivé expozície sú prispôsobené platforme PC, ktorá je tu dominantná a tunajšiemu hráčovi srdce zaplesá. Ale stačí sa prejsť po obchodoch a nazrieť do ich ponuky a zistíte, že nie každá PC hra je PC hrou. Silno pochybujem, že vám dvihne tlak pohľad na Garten alebo Motorrad Simulator.

Na výstavisku je to však iná pesnička, NCsoft tu predvádza Guild Wars 2, EA má na stánku Dragon Age II a vo vysunutom boxe aj Star Wars: Old Republic, v 2K Games si ľudia odstáli radu na demo Mafie II (bohužiaľ), Deep Silver vie, prečo priniesol Gothic 4. Obrovským prekvapením je stánok Valve, kde sa iba premieta niekoľko levelov z Portalu 2. Podobne je na tom aj Black Ops, ale Activision nepotrebuje ďalšie Call of Duty, stačí sa pozrieť o kúsok ďalej, aká je obsadenosť počítačov v sekcii World of Warcraft: Cataclysm a Diablo III. Bolo tam natrieskané.

Dôvod na recykláciu

Kto prišiel, našiel to svoje, pokiaľ nehľadal tituly od SEGA, Capcom alebo Codemasters. Títo vydavatelia absentovali, v prípade posledného menovaného ide o tradíciu, ale dvojica japonských spoločností bola prekvapením ešte pred konaním výstavy, odmietli účasť vzhľadom na dátum konania GC a finančnú čiastku, ktorú by zhltla príprava a samotná realizácia expozície.

Na minuloročnej GC bola ohlásená PS3 Slim, z tábora Microsoft predviedol Molyneux Fable III, Blizzard prišiel s Diablom, tento rok ste sa zásadného ohlásenia, ktoré by vás dostalo do kolien, nekonalo. Rezervovanejší prístup je jasne definovaný trendmi určujúcej E3, ktorá vystrelila salvy a teraz je na európskych odnožiach veľkých vydavateľských domov, aby dráhu projektilov nasmerovali na potencionálnych kupcov, pre ktorých je GC výkladnou skriňou s možnosťou si všetky tie jesenné a zimné hity odskúšať v predstihu na vlastnej koži.

GC je situovaná medzi americkú E3 a tokijskú TGS, čo je unikátna pozícia pre koncových zákazníkov. Ide o spätnú väzbu, niečo ako verejný focus testing a pre vystavovateľov aj skúšku ohňom. Niekoľko mesačné rozdiely medzi najväčšími výstavami však neprajú veľkým ohláseniam a preto bola tohtoročná GC iba súhrnom toho, čo ste už videli, resp. hrali na E3. Väčšinu z toho si môžete priamo zahrať, alebo sa dozviete koncovú cenu či presný dátum vydania ako v prípade Kinectu či Gran Turismo 5.

Oslávte hry

Medzi 200 nemeckých, európskych a svetových premiér, ktoré dostali priestor na GC, patrí aj PlayStation Move a Kinect. Motion zariadenia sú fenoménom a odsúvajú každú udalosť na vedľajšiu koľaj. V nákupnej zóne Neumarkt v centre Kolína sa hrá Kinect Adventures rovno na ulici a svoj mini stánoček má aj v sieťach obchodov s elektronikou či hrami (GameStop, Media Markt, Saturn). Okrem toho, že lokálne televízie zaujíma iba pohybové ovládanie, PlayStation Move dominuje reklamným plochám. Od momentu, kedy sa otvorili automatické dvere na letiskovom termináli, vás Move prenasleduje na každom kroku. Je na citylightoch, billboardoch, plagátoch.

Ovládače sú porozhadzované na mäkkých vankúšoch na stánku Sony, ktorý opäť zaujal kreativitou a dokonale vystihnutím priestoru so stojanmi. Singstar sa teda spieval v sprchovom kúte, hard core tituly v márnici alebo po ležiačky na nemocničnom lôžkach. Sú tí hráči ale pacienti, že? Na druhej strane Kinect mal na stánku Microsoft desiatku kójí. Neviem si živo predstaviť, čo sa tu muselo odohrávať, keď na výstavisko vtrhla verejnosť. Microsoft a Nintendo priniesli na GC osekané expozície a viditeľne šetrili, kde sa len dalo. Cirque du Soleil a odhalenie Kinectu v zámorí nebol lacný špás, preto stánok odráža chudobnejšiu ponuku a vytlačený v kúte sám zakrýva vystavené stojany s hrami a telefónmi Windows 7 Phone. Nintendo tu malo Zeldu, ale bohužiaľ žiadne 3DS.

Veľká časť prezentovaných titulov, resp. hrateľných ukážok sú recyklované demá z E3 a čo je nové, treba brať s rezervou, pretože v tak krátkom čase nie je možné vyladiť ani predvádzané demá, ani tie v stojanoch na stánkoch tak, aby vyzerali špičkovo. To sa nedá, rovnako ani to, že sa pod jednu strechu vojde všetko a potom to všetko vidieť.

Kto nie je pripravení na davy, neobrní sa trpezlivosťou, tak toho zožerie zaživa beštia menom GamesCom.

napísal spacejunker 23.8.2010
GAMESCOM 2010