KINGDOM HEARTS: BIRTH BY SLEEP

KINGDOM HEARTS: BIRTH BY SLEEP

8.0

Sora, Donald a Goofy mimo hru

Recenzia na PSP verziu

Séria Kingdom Hearts začína osem rokov po svojom vzniku naberať zvláštny smer. Prvé dva diely boli pomerne jasne vytýčené a Chain of Memories bol celkom sympatický prostredník, ktorý umožnil aj hráčom Nintenda ochutnať atmosféru hry, Disneyho svetov a expertom zase odlišný bojový systém. No potom Tetsuya Nomura začal zatĺkať, kedy vlastne bude regulárna trojka, pre akú platformu má vlastne vyjsť (i keď po strate dominancie PS2 je dilema zrejme na mieste) a trh zaplavil množstvom spin-offov predovšetkým určených pre handheldy. 358/2 Days pre DS bol celkom dobrý diel rozširujúci dianie dvojky, Re:Coded zatiaľ ťažko zaradiť a teraz prichádza očakávaný Birth by Sleep. PR oddelenie i Nomura svorne tvrdia, že toto mohol byť pokojne tretí diel a že je tu dosť originálneho obsahu. Majú pravdu?

Birth by Sleep ako prvý PSP diel posúva sériu do úplne iného časového i príbehového rámca. Opúšťa svojich známych hrdinov Soru či Roxasa, neberie si so sebou ani Donalda či Goofyho a ako hra tejto série pôsobí skôr svojím audiovizuálnym spracovaním a vstupom do diania. Po krátkom čase nasadí troch nových hrdinov. Ventus, Aqua i Terra majú odlišné charaktery, no ich spoločným menovateľom je schopnosť boja s Keyblade. Tú majú využiť, aby porazili náhle povstanie bytostí menom Unversed. Samozrejme, pri svojom putovaní postupne narazia na známe svety či osoby a vznikne prepojenie s celkovou sériou, ide totiž o jej prequel.

Herné putovanie je však tento raz rozdelené inak ako v predchodcoch. Po zhruba hodinovom prológu príde kľúčová voľba hráča zvoliť si jedného z troch hrdinov a prejsť s ním jeho príbeh. Každá postáva totiž dostala vlastné dobrodružstvo – hoci navštívi podobné svety, bude v nich riešiť odlišné problémy či objaví sa v inej časti deja. Navyše každý má iné smerovanie, dilemu i vyústenie vzhľadom na svoju osobnosť. Hra pre každého vytvára samostatný slot, teoreticky môžete z neho vypadnúť a skúšať hneď príbeh niekoho druhého, aj keď ste nedokončili prvý, ale pripravíte sa tým o celistvosť deja. Po prológu je lepšie hltať tri príbehy postupne, čo vzhľadom na ich kompaktnosť nie je problém. Výhodou je ich samostatnosť, takže môžete ich hrať po týždni – a po absolvovaní prichádza finálna epizóda smerujúca do finále, ktoré budete chcieť vidieť.

Kingdom Hearts: Birth by Sleep
Kingdom Hearts: Birth by Sleep Ventus je agilná bojová kočka s rýchlym rozdávaním úderom. Budete ju milovať!
Ventus je agilná bojová kočka s rýchlym rozdávaním úderom. Budete ju milovať!

Kingdom Hearts: Birth by Sleep Hudobná minihra so Stitchom patrí medzi tie zábavnejšie, aj keď tu len začína.
Hudobná minihra so Stitchom patrí medzi tie zábavnejšie, aj keď tu len začína.

Kingdom Hearts: Birth by Sleep Farebné efekty, nepriatelia v akcii a jedna princezná pred magickou nocou.
Farebné efekty, nepriatelia v akcii a jedna princezná pred magickou nocou.

Už pri hraní Kingdom Hearts II som mal pri deji a najmä návštevách Disneyho svetov zvláštny pocit. Aj keď hlavná línia Square Enix scenáristov bola napínavá, vizity Aladina, Ariel či Herculesa už boli predsa len príliš opakované. Hoci ste zavítali do sveta v inom momente, riešili iný problém, miera repetitívnosti dosiahla akceptovateľnú hranicu a balansovala na pokraji nutnej dávky záujmu. Preto pôsobí Birth by Sleep sčasti ako vítané osvieženie, aj keď navštívite menej svetov. Dva sa síce opakujú, ale sú lepšie spracované (Neverland) a ostatné ponúkajú výlety na nevídaný bál Popolušky či návštevu krajiny trpaslíkov a Snehulienky. No miera opakovania predsa len nie je úplne potlačená, pretože keď sa už aj vytvorili nové svety, v koži trojice hrdinov ich navštívite tri krát a to znamená vidieť neraz rovnakú scénu, kráčať po rovnakej chodbe či bojovať s tou istou hordou nepriateľov. Ale napriek určitej schematickosti je prechádzanie troch príbehov natoľko odlišné, bossovia sú spravidla iní a aj bojové štýly hrdinov, takže sa v konečnom zúčtovaní nudiť nebudete.

Fanúšikovia vedia, že séria Kingdom Hearts sa neustále javí ako (ne)reálna kombinácia jednoduchých západných Disneyho príbehov i zapeklitej japonskej narácie plnej vnútorných konfliktov. Objavovanie a sledovanie príbehu je veľkým magnetom, hneď po ňom nasleduje pohyb po svete i bojový systém. Pri Birth by Sleep máte značnú mieru voľnosti – aj keď si nestaviate vlastný svet ako pri Chain of Memories, sami si zvolíte, ktorý príbeh prejsť ako prvý. Svety majú menšiu rozlohu, no pri kombinácií rozličných častí ich príbehov dostávate solídnu dĺžku pobytu – natiahnutie línie o hodinku v každom by však nezaškodilo. Pohyb je fajn, občas sa objaví nepríjemná plošinka, na ktorú nie a nie doskočiť. Je to typický neduh PSP – hoci aj prvé Kingdom Hearts nás kedysi tak neraz potrápili. Pripočítajte si znovu neposlušnú kameru (bola taká v jednotke, v dvojke sa polepšila, ale zase máličko trápi), ktorá vás pri skákaní neraz bude otravovať.

Je to však bojový systém, ktorý vás tento raz postaví na nohy. Kingdom Hearts II ho na jednej strane síce obohatil o množstvo špeciálnych úderov, no pri svojej nízkej obtiažnosti takmer nemal priestor na svoje využitie. Birth by Sleep ide inou cestou. Základné rozsievanie úderov funguje a pri obyčajných súbojoch vám v podstate postačí. No k dispozícii máte viac ako iba bežné šermovanie Keybladom a autori vás postupne donútia začať širokú škálu úderov využívať.

Kingdom Hearts: Birth by Sleep

Základné údery sú totiž rozšírené o špeciálne verzie, variabilné kombinácie, ktoré možno nachádzať po celom svete, kupovať ich či snoriť všetky truhlice, aby váš hrdina mal k dispozícii úplne všetky. Je len na vás, ktoré údery si potom naskladáte v menu tak, nech sú prístupné z vášho d-padu a stlačenie trojuholníka ich vyvoláva v akcii. Našťastie, ak si ich obľúbite, nemusíte sa ich vzdať v jednom boji, lebo po exekúcii jedného z nich prechádzate na ďalší a ten predchádzajúci sa zatiaľ opätovne nabíja. Je to celkom dobrá zábava, voliť si údery podľa ich efektivity a radiť do sérií, sčasti mi pripomenul boj v Chain of Memories a radenie kariet do vášho zásobníka. No zábava s údermi tu nekončí, pretože tie majú ešte ďalej schopnosť levelovania, pokiaľ ich budete často používať a ak sa vám podarí dosiahnuť ich maximum, za odmenu dostanete bonus k vlastnostiam svojej postavy. Je to krásna ukážka podania stromu charakteristických vlastností povolania a Square Enix ju predkladá tak, že sa v nej spoľahlivo vyznáte a užijete si aj kopu zábavy. Dokonca budete žobroniť, aby bola kampaň za každú postavu ešte dlhšia, aby ste si mohli nadobudnuté vlastnosti viac užívať.

A pretože neskôr v príbehu každého hrdinu čakajú hordy nepriateľov, nebolo by ešte zábavnejšie môcť ich likvidovať nejakým mocným úderom? Isteže áno, takže reťazenie úderov vytvára šancu získať špeciálny útočný stav Shotlock, v ktorom sa dočkáte nádherných efektov a rýchlej exekúcie. Obrovské výbuchy, ľadové búrky či víchrice zmetú nepriateľov efektne a najmä bez straty životov. Po vzore summonov sa do hry dostávajú aj schopnosti iných charakterov, na ktoré natrafíte pri vašom putovaní. Táto schopnosť hrdinu s názvom Dimension Link (skrátene D-Link) skrýva možnosť získať do svojej partie starého dobrého džina s bojovou mágiou, akčného Stitcha i ďalších starých známych.

Trojkombinácia špeciálnych úderov, shotlockov i D-Linkov formuje veľmi zábavný bojový kolorit, ktorý sa oplatí naučiť sa najmä pre posledné tretiny kampane, finálnu epizódu a predovšetkým boj s bossmi. Preč je sklamanie z ľahkej obtiažnosti z druhého dielu, kde sa väčšinu hry prakticky nedalo zomrieť. Bossovia sú síce v prvých častiach skôr ľahkí, no neskôr predstavujú správnu výzvu – občas musíte padnúť v boji, aby ste si mohli vychutnať ďalší postup. Napriek varírujúcej obtiažnosti nejde o zlý krok, hoci je možné, že počas jedného hrania budete hrať veľmi ťažkého bossa na konci príbehu Terra a vzápätí vás bude čakať prvý ľahučký boss v kampani za Ventusa.

Kingdom Hearts: Birth by Sleep
Kingdom Hearts: Birth by Sleep Sledujete ten lifebar veľkej mice? A viete, ako je ťažké ho postupne zraziť, aj keď vyzerá milo?
Sledujete ten lifebar veľkej mice? A viete, ako je ťažké ho postupne zraziť, aj keď vyzerá milo?

Kingdom Hearts: Birth by Sleep Dej mi, babko, otrávené jabko? Kvalita cut-scén je neskutočná, Square-Enix je stále na špici.
Dej mi, babko, otrávené jabko? Kvalita cut-scén je neskutočná, Square-Enix je stále na špici.

Kingdom Hearts: Birth by Sleep Command Board je veľmi prepracovaná minihra, pokiaľ milujete Monopoly, Človeče či iné stolové hry.
Command Board je veľmi prepracovaná minihra, pokiaľ milujete Monopoly, Človeče či iné stolové hry.

Pri minihrách si užijete slušnú porciu zábavy – najväčšou zmenou je však vyhodenie Gummi Ship pre putovanie medzi svetmi. Niežeby v hre nebola prítomná, ale vypadla aktívna časť jej ovládania. Medzi minihrami však čaká Command Board (pomerne prepracovaná variácia Monopoly, ktorá zhltne pekných pár hodín hrania), Rumble Racing (preteky s Chipom a Dalom), hudobné ťukanie do rytmu, boj s Herculom o vyšší počet bodov a Fruitball, čo má byť variácia na volejbal. K dispozícii sú hry aj do multiplayeru – minimálne Command Board môžete hrať spoločne a aj súperiť medzi sebou či proti vlnám nepriateľov v samostatnom svete Mirage Arena.

Grafické spracovanie žmýka z PSP maximum. Pri hrách od Square Enix to píšeme vždy (posledné skúsenosti z Tokia hovoria o tom, že 3rd Birthday a nová Dissidia posúvajú hranice ešte ďalej ako Birth by Sleep), ale je to pravda. Autori si zobrali na seba veľkú výzvu premietnuť PS2 svety do PSP kompaktného dizajnu. Obrovské bitky, nádherné svety, rozličné efekty z mágie či krásne cut-scény. To všetko funguje – aj keď pri shotlockoch s náročnými efektmi i veľkou kopou nepriateľov kolíše framerate viac ako by ste si želali. A okrem toho sa niektoré časti hry naťahujú pomerne dlho napriek inštalácii na pamäťovú kartu. No za tú nezabudnuteľnú hru to stojí – soundtrack si berie klasické melódie, nové odznejú tiež a dabing povoláva nového zloducha za mikrofón - Leonarda Nimoya (Spocka z pôvodného Star Trek).

Kingdom Hearts dorazil na PSP so cťou a hoci je to „iba" prológ, veľmi dobre sa hrá a opravuje pár neduhov z minulých častí. Je to plnohodnotný zástupca série s inou štruktúrou a akčnou hrateľnosťou, ktorá chytí a nepustí. Za cca 30-35 hodín zábavy rozhodne stojí a na PSP ho získate za dobrú cenu.

napísal korec 14.10.2010
8.0
8.2