TRON EVOLUTION

TRON EVOLUTION

7.5

Záchrana digitálneho sveta nie je jednoduchá

Žijeme vo svete, kde sa pravé hodnoty strácajú v nenápadnej závislosti od elektroniky, mobilov, počítačov a moderných technológií. Sme len krok od vstupu do digitálneho univerza, aké nám ukazuje Tron. Kto však očakáva ideálny svet, kde sa predstavy menia na ružovú realitu, môže byť sklamaný. Aj kyberpriestor je plný nástrah a nebezpečenstiev a treba si tam vybojovať právo na život. A možno nie len ten virtuálny.

Tron je film z roku 1982, ktorý sa vracia na plátna vo forme pokračovania s názvom Tron: Legacy. V súlade so súčasnou módou film sprevádza videohra. Tron: Evolution je premostením medzi pôvodným filmom a jeho nasledovníkom. Hlavným hrdinom je program, vytvorený Kevinom Flynnom, aby nastolil poriadok v ohrozenom digitálnom svete. Nie je to však len vírus, čo ničí Tron, ale aj niekto zákerný v pozadí, kto so sebou nesie záhubu. V prvej úrovni hry sa svojský hrdina snaží v digitálnom meste nájsť program Quorra, ktorý má podobu šarmantnej ženy. Čoskoro sa ukáže, že situácia je horšia, ako sa zdalo a cesta k víťazstvu je poriadne tŕnistá. Dej nie je veľmi výrazný a slúži len na načrtnutie zmysluplných cieľov v hre. Postup je priamočiary, doplnený sekvenciami, ktoré objasňujú zápletku a avizujú nové úlohy. Pri putovaní sa objavujú spriatelené postavy a programy a samozrejme aj nepriatelia a úklady, ktoré sa stupňujú.

Hru tvoria pasáže, kde sa zdolávajú prekážky pri prechádzaní do nových oblastí. Striedajú sa s dynamickými bojmi. Pri progrese sú zrejmé podobnosti s titulmi Prince of Persia a Mirrors Edge. Hlavný hrdina sa poriadne zapotí pri skákaní po plošinách, lození po múroch a odrážaní od futuristických objektov. Niektoré sekcie sú mimoriadne náročné, neraz je treba v rýchlom slede za sebou zdolať sériu nástrah a aj najmenšia chyba znamená koniec (programu) a reštart. Na niektorých úchytoch sa totiž dá udržať len okamih a zvyčajne treba preskočiť na niekoľko ďalších, kým je možnosť oddychu. Keď o vlások miniete záchytný bod, alebo sa pridlho zdržíte, spadnete do prázdna. Našťastie sa hra automaticky a frekventovane ukladá, takže sa netreba vracať ďaleko. Niekedy je to však v nevhodných situáciách, napríklad sekundu predtým ako hrdinu ohrozuje smrtiaca strela.

Tron Evolution
Tron Evolution Vitajte v digitálnom svete. Prosím, nezhasínajte.
Vitajte v digitálnom svete. Prosím, nezhasínajte.

Tron Evolution Boje obohacujú efektné kombá a špeciálne útoky.
Boje obohacujú efektné kombá a špeciálne útoky.

Tron Evolution Preskoky a odrážanie od stien vyžadujú presnosť a pohotové reakcie.
Preskoky a odrážanie od stien vyžadujú presnosť a pohotové reakcie.

Náročný postup pri skákaní a lezení ešte viac sťažuje komplikované ovládanie. Rôzne úkony vyžadujú odlišné kombinácie kláves. V momentoch, kedy treba rýchlo konať, si ich ľahko pomýlite. Dôsledkom sú zbytočné úmrtia a viac stresujúcich reštartov. Ťažkopádne ovládanie spojené s náročnými úsekmi, vyžadujúcimi presnosť a pohotové reakcie, sú smrtonosnou kombináciou. Mnoho hráčov to nepredýcha a hru pošle do horúcich pekiel. Trpezlivejší si však s postupom času zvyknú a zistia, že Tron Evolution vôbec nie je zlá hra. Priznávam, už dávno som toľko nenadával a v prvej chvíli som aj ja mal chuť na rýchly uninstal. Lenže moja tvrdohlavosť a údel recenzenta mi v tom zabránili. Našťastie. Inak by som neochutnal sladký plod ukrytý pod horkastou šupkou. Tron Evolution ma nútil prekonávať samého seba a po zdolaní zdanlivo nemožného som mal pocit zadosťučinenia, ako pri máloktorej hre. Zvlášť dobre mi potom padli dynamické boje.

Popri vyčerpávajúcich horolezeckých pasážach boje pôsobia ako relax. Skutočne som si ich užil a vychutnával, pretože v tomto prípade odviedli tvorcovia dobrú prácu. Pri konfliktoch sa používa maximálne jednoduché ovládanie s prekvapivo efektným účinkom. Hrdina má disk, ktorým môže priamo útočiť a sekať, ale efektný je hlavne pri vrhaní ako šakrán, či bumerang. Neskôr si osvojíte až štyri druhy diskov s doplnkovými efektmi, ktoré je vhodné meniť podľa okolností. Napríklad vybrané prekážky sa z cesty dajú odstrániť len výbušným diskom, na odolné vírusy ale platí iný druh. V spojení s akrobatickými kúskami, špeciálnymi útokmi a kvalitne spracovanými pohybmi a kombami je boj na jednotku. Útočí sa na nepriateľa v smere videnia postavy a špeciality vyžadujú naplnené zásobníky energie. Najrýchlejšie sa dobíja prebehnutím cez energetické boxy roztrúsené v okolí. Je možné vykryť a odrážať nepriateľské disky späť na útočníkov. Šancu na prežitie zvyšuje skákanie a využívanie prostredia a originálne riešené doliečovanie. Na stenách sa takmer všade nachádzajú energetické vrstvy a stačí po nich prebehnúť a hrdinovi pribudne život. Vrstvy sú po niekoľkých sekundách znovu aktívne a použiteľné.

Nepriatelia majú ľudské postavy a typické svetielkujúce odevy. Vyššie formy nepriateľov-programov a vírusov, majú doplnkovú výzbroj ako štíty, či palicu a je samozrejme ťažšie dostať sa im na telo. V istých pasážach sa bojuje aj v digitálnom tanku, ktorý je efektívny, ale manipulácia s ním chaotická. Tank dokáže zraziť peších súperov ale hlavne zostreliť nepriateľskú techniku a lietajúce konvoje. Okrem toho si niekedy zajazdíte aj na motorke, z ktorej sa dá vrhať disk. Primárne však slúži na rýchly presun do novej lokality a len v určenom čase. Je to adrenalínová jazda, kde po vás neskôr nepriatelia metajú strely a treba preskakovať zničené cesty a objekty.

Tron Evolution
Prežiť v digitálnom svete, nie je ľahké.

Hrdina za eliminovaných protivníkov a splnené úlohy získava pamäťové bloky. Sú to vlastne skúsenostné body, ktoré sa dajú investovať po nalogovaní do terminálu. Na výber sú systémové vylepšenia a popri nich aj doplnky pre multiplayer, kde si to môže rozdať desať hráčov. Systémové vylepšenia umožňujú zdokonalenie výzbroje, zvýšenie kapacity energie alebo života. Rôzne mody môžu mať hneď trojnásobný efekt, vylepšia vlastnosti postavy, tanku a motocykla. Či už pridajú útočnú silu alebo fyzickú odolnosť. Lepšie prvky vyžadujú zakúpenie modulov na nižšom stupni a pokročilú verziu programu, čiže stanovujú potrebný level postavy.

Grafika hry výstižne zachytáva kyberpriestor. Futuristické lokality, s menším množstvom objektov, sú zvyčajne doplnené modrými, zelenými alebo oranžovým svetelným zdrojmi. Podobne sú na tom aj postavy a programy. Podľa farby ľahko spoznáte nepriateľov, ktorí sú najčastejšie v žltých a oranžových farbách. K tomu si pripočítajte kvalitné pohyby, vydarený dabing, dokonca v niekoľkých jazykoch a priliehavú hudbu.

Tron má zaujímavý koncept, ktorý ale hráči až tak neocenia kvôli komplikáciám, ktorým sa hra nevyhla. Okrem krkolomného ovládania pri náročnom skákaní a lezení, je na škodu veci aj kamera. Väčšinou je nastavená rozumne, ale v kritických situáciách sa prepne do veľmi nepraktického pohľadu. Hráč zavesený na stene neraz poriadne nevidí, kam má postupovať, alebo ho náhla zmena kamery na chvíľu dezorientuje. Tutoriál, ktorý priebežne dáva hráčovi tipy v úvode, je rozčuľujúci. Rady sú síce jasné, ale zapauzovanie počas vysvetliviek, pred náročným skokom, pôsobí ako prudké šľapnutie na brzdu v plnej rýchlosti. Zaseknutie postáv, ktoré súčasne skočia na jedno miesto, býva zriedkavé, ale aj tak by sa hodila záplata.

Tron Evolution
Tron Evolution Krátkodobé jazdy na motorke sú príjemným spestrením.
Krátkodobé jazdy na motorke sú príjemným spestrením.

Tron Evolution Bežných obyvateľov Tronu stretnete zriedka.
Bežných obyvateľov Tronu stretnete zriedka.

Tron Evolution Lokality Tronu sú vysvietené a žiaria aj aktívne programy (postavy).
Lokality Tronu sú vysvietené a žiaria aj aktívne programy (postavy).

Tron Evolution je slušný titul. Väčšinu hráčov však znechutí problematickou kamerou a komplikovaným ovládaním počas skákania a lezenia po stenách. No v tomto prípade platí, že trpezlivosť ruže prináša. Vytrvalým a tvrdohlavým Tron postupne zachutí. Odmení sa dynamickou akciou, v ktorej je ukrytých viac nápadov, ako v každoročne vydávaných akčných hitoch. Tron Evolution je neľahká, ale zaujímavá výzva len pre najodolnejších hráčov.

napísal uni 20.12.2010
7.5
6.0