PLAYSTATION MOVE A TIE ĎALŠIE HRY

PLAYSTATION MOVE A TIE ĎALŠIE HRY

S akými žánrami a hrami si rozumie Move?

Článok

Move je jedna z najhlasnejších noviniek roka, septembrový termín jej sadol, po novembrovom ošiali s Kinectom sa zdá, že stráca na pozornosti. No Move si medzičasom rozšíril paletu podporovaných hier, zrazu je ich pár desiatok. Sony si zadovážila podporu dvojakou cestou – vývojom nových titulov určených špeciálne pre Move i presvedčením autorov, že pri tvorbe by mali od začiatku zakomponovať Move. Druhá cesta viedla cez doplnenie podpory, či už niekde uprostred vývoja hier alebo doplnením cez patch. Dnešná otázka znie, do akej miery využívajú existujúce hry Move a aké žánre mu sedia najviac?

Podľa prvotných očakávaní by mal Move zvládať všetky hry ako Wii Remote bez väčších problémov: akcie, adventúry, športy, všetko na bielej mašinke hladko ide a dáva nádej, že s Move ich môžete ovládať s rovnakým pôžitkom, ak nie aj lepšie.

Napríklad športový žáner. Tam, kde sa Wii hrala na fajn arkádu, pridá Move väčšiu mieru simulácie a presnejšie pohyby. Ale iba pri vlastných hrách od Sony, Racket Sports od UbiSoftu je herná katastrofa. Veľké nádeje sa pri hraní športov vkladá do EA Sports, ktorá vlani vyskúšala WiiMotionPlus na tenise i golfe. Potom sľúbila podporu pre Move. Tiger Woods PGA Tour 11 dostal v septembri patch a s Move je ako-tak hrateľný, niektoré údery sú snímané výborne, iné slabo. Najlepší je odpal, kde sa správnym pohybom dostanete na greene ďaleko. Horší je pohyb z iného povrchu, napríklad na štrku hra sníma pohyb citeľne slabšie. No ak si myslíte, že bez problémov zahráte jamku na tri údery, dorazí vás pomerne mizerne spracované puttovanie vo finále každej jamky. Situácia sa opakovala pravidelne, dva-tri šikovné ťahy a 20-30 m pred jamkou nemohúcnosť, ako sa nastaviť, ako silno ťuknúť a aj tak bol úder nepresný. Má Move v športových disciplínach zmysel? V menších hrách s jednoduchým pohybom áno, zložitejšie stále prinášajú nezdolané problémy. Na Tigera možno EA Sports vyzrie na budúci rok, o Grand Slam Tennise sa zatiaľ nehovorí a The Fight ukázal, že s bojovými umeniami je stále problém. (Čo neplatí len pre Move, ale do veľkej miery aj pre Wii a Kinect.)

PlayStation Move a tie ďalšie hry

Podobná stávka na istotu drieme v žánri adventúr. Na pohľad sa zdá, že pohybový ovládač stačí využiť ako kurzor myši. Zobrazovanie je jednoduché, pohyb v priestore sa dobre sníma na obrazovke. Move zatiaľ podporuje Heavy Rain, ten okrem štandardného pohybu kurzora a ťukania na aktívne miesta na TV využíva aj čiastočné pohyby v pomerne presnej schéme. Napríklad ak natočíte Move horizontálne sprava a pohnete s ním k sebe, otvoríte zásuvku v tajomnom dome. Ale keď máte Move vo vertikálnom móde a pohnete nahor, načiahnete sa za svetlom. Heavy Rain má svetlé i tienisté stránky Move ovládania. Občas si uvedomíte, že malé pohyby simulujú tie skutočné, aj keď spočiatku vám to nenapadne, pretože vidíte ikonu s obrázkom a len sa snažíte mávať vo vzduchu. Ale postupne to príde: preberáte reálne momenty zo života. A na druhej strane rôzne arkádové kombinácie, kde musíte držať aj príslušné tlačidlo a pohnúť aj ovládačom – táto kombinácia už taká úžasná nie je. Je to sčasti paradox, pretože to, čo pomerne intuitívne fungovalo s gamepadom, zrazu nemusí byť pochopiteľné pri Move.

Akčné hry vedia vypáliť rôzne, niektorým pohybové ovládanie pomôže, iným škodí. Rovnaké pocity mám zatiaľ z Move. Nedávno recenzovaný Aragorn's Quest mal Move podporu ohlásenú pomerne zavčasu a je cítiť, že cca 6 až 9 mesiacov vývoja sa odrazilo na celkom dobre hrateľnej, aj keď nie výbornej hre. Švihanie mečom, jednotlivé výpady a boj so skupinkami jednoduchších nepriateľov funguje dobre, no v momente súbojov s veľkými nepriateľmi nie je Move taký presný a v dave sa pohyby skôr strácajú. Napriek tomu verím, že žáner akčných adventúr sa s Move môže dobre realizovať, aspoň tak dobre ako na Wii. Napríklad Resident Evil 5 potvrdzuje dobrý potenciál Move vďaka veľmi presnému miereniu i streľbe. Je tu drobný problém s kamerou, keďže vám chýba druhá analógová páčka, hra sa snaží niektoré uhly kamery riešiť za vás, aby ste sa starali primárne o pohyb a fyzickú akciu. Streľba je fantastická, mať možnosť presne zamerať a okamžite páliť sa vám bude páčiť. Aj vražedná prácička s nožom je fajn, Move zatrasiete a už ide vražedný výpad vpred. Je to dobrý spôsob ako hrať Resi 5, dokonca ide občas o lepší zážitok ako pri štvorke z Wii (opäť za predpokladu, že máte Sub Controller a nie Dualshock v ľavačke).

PlayStation Move a tie ďalšie hry

Po hraní Resident Evil 5 a The Lord of the Rings: Aragorn's Quest som si položil otázku, či investovať do Sub Controllera, tých hier, čo som musel hrať v bizarnej kombinácii Move plus Dualshock sa zrazu nakopilo. Keď hráte iba 20-25 minút, dá sa to vydržať, no potom by som už na pohyb silno odporúčal Sub Controller, držať celú hru klasický gamepad v jednej ruke nie je nič moc (pri The Fight to bola síce sranda a autori dosiahli určitý moment zábavnosti, tu je to skôr otrava). Hráč akčných adventúr by sa s Dualshockom nemal trápiť, ale prejsť rovno na štandard naučený z Wii, v jednej ruke malý ovládač s analógovou páčkou a v druhej hlavný na presný pohyb.

Od akčných adventúr máme pomerne blízko aj k behačkám. Zatiaľ som skúšal Toy Story 3 a Sly Trilogy, no ich podpora je čiastočne klamlivá. Ani v jednej si Move nevyskúšate v hlavnom móde, iba v špeciálne vytvorených minihrách, ktoré máte za 15 až 30 minút prejdené. V Toy Story 3 sa otvorí tzv. Shooting Gallery, kde si zahráte jeden level, pri Sly Trilogy sú štyri, pričom v troch tiež strieľate na pohybujúce sa objekty a v poslednom ovládate helikoptéru. Obe hry a ich minihry ponúkajú sotva výdatný zážitok, skôr ako sa zmocníte ovládania a zistíte, že je celkom dobre zvládnuté, minihry sa skončia. Akčné strieľanie po objektoch nie je iba doplňujúcou náplňou behačiek, nájdete naň dve výhradné hry (The Shoot a Time Crisis: Razing Storm), ktoré potvrdili, že žáner light-gun akcií Move skutočne sedí a pokiaľ budú mať autori dostatočnú mieru fantázie varírovať ho, má zmysel sa ním zapodievať.

Posledným žánrom pre Move sú stratégie. Podobne ako adventúry, výrazná doména PC hľadajúca cestu na obývačkové TV a svet konzol. Ubisoft sa popri otrasných Racket Sports odhodlal s okamžitým vydaním R.U.S.E. pridať podporu Move – a väčšinou funguje. Ak poznáte R.U.S.E, viete si predstaviť jej koncept 3D bojiska, do ktorého hráč postupne zoomuje, posiela svoje jednotky do akcie, snaží sa obsadiť rôzne priesmyky, bojovať. Základnou výhodou je voľný pohyb, ktorý sníma PS Eye kamera bez problémov, jedinú otázku na kvalitu spracovania kladie zoom. Nie je problém zoomovať na bojisko, no keď sa zrazu chcete z neho odzoomovať a posunúť ďalej, občas je to príliš kostrbaté. Vďaka svojmu tempu, ktoré pripomína skôr ťahovú stratégiu (aj keď v reálnom čase, lebo jednotky môžete stále ovládať) a nie zbesilú vravu a la KKND, si dokážete zvyknúť na neduh so zoomom. Všetky ostatné pohyby typu označovanie jednotiek, zadávanie príkazov, hľadanie potrebných bodov v poli alebo obsadzovanie teritória funguje. R.U.S.E. som na Move bez problémov dohral, aj keď v niektorých prvých misiách som sa musel občas sústrediť na ovládanie viac ako na samotnú hru.

PlayStation Move a tie ďalšie hry

Ako si Move rozumie s prvou várkou existujúcich hier, na ktoré možno ani nebol určený, ale autori sa ho predsa rozhodli zakomponovať? Light-gun akcie i strieľačky vyzerajú byť bezproblémové a dobre obstoja aj akčné adventúry, či už v nich zameriavate zombies alebo orcov pred Moriou. Adventúry a stratégie sú zatiaľ skôr na polceste, dajú sa prejsť až do konca, no ako R.U.S.E., tak aj Heavy Rain zdržujú od samotného hrania, pretože som sa musel občas zamýšľať, aký pohyb vlastne vykonať. Osobne si myslím, že oba žánre sa dajú spracovať lepšie a pokiaľ budú autori hier mať na ne čas, mohli by sme sa dočkať kvalitných zástupcov. Heavy Rain bol predsa len viac experimentálny a jeho netradičný interface je šitý skôr pre gamepad. Zatiaľ ešte chýbajú regulárne spracované behačky, takže Sly či Toy Story 3 si v príbehovom móde nezahráte. Uvidíme, ako obstoja PlayStation Move Heroes.

Najviac ma zatiaľ sklamali športy, pokiaľ opomeniem Sports Champions, ponuka third-party výrobcov je zatiaľ dosť slabučká ani Tiger Woods neoslnil a Racket Sports sú rovno potenciálny Move prepadák roka. Konverzia titulov na Move zatiaľ ešte nekončí, v januári príde Dead Space: Extraction a bude aj logický echochrome II, z jeho dema som mal veľmi dobrý pocit, čo potvrdzuje potenciál Move. V zásade však platí, že pokiaľ ide o hernú ponuku, jediné tituly, ktoré by som odporúčal kúpiť aj dodatočne alebo práve kvôli Move, sú Resident Evil 5 a pre mladších Aragorn's Quest.

PlayStation Move a tie ďalšie hry

napísal korec 27.12.2010
PLAYSTATION MOVE A TIE ĎALŠIE HRY