PIXELJUNK SHOOTER 2 & RED FACTION BATTLEGROUNDS

Obtiažna a katastrofická

PixelJunk Shooter 2

Q Games nikdy nevytvorilo pokračovanie, hry z plánovanej šesťdielnej série PixelJunk boli nanajvýš rozširované prídavkom – Encore. Doterajšia produkcia vždy vychádzala z jednoduchého predpokladu – čo nová hra, to nový žáner, pričom príchod vždy sprevádzalo vzrušenie predchádzajúc ohrnutie nosa nad možno až príliš „artovou“ výtvarnou stránkou a hravým soundtrackom. PixelJunk má na konte štyri hry a teraz už aj jedno pokračovanie. Je ním PixelJunk Shooter 2. Čo to znamená?

V prvom rade konzervatívci snáď už predýchali zástavu srdca, keď Dylan Cuthbert ohlásil namiesto nevyhnutného Encore prídavku regulárne pokračovanie, ktoré nadväzuje okamžite na udalosti malej raketky zachraňujúcej v útrobách zeme a tuneloch malých stroskotancov a zbiera popritom ukryté drahokamy. Neznalé oko dokonca nerozozná originál od novšieho druhého dielu, herná mechanika je známa, ale vďaka zvýšenej dynamike aj akčnejšia a to až do takej miery, že opomína charakteristické manipulovanie s tekutinami, premenu lávy studenou vodou na tvrdú skalu, v ktorej si prevŕtate diery riadenými strelami k poschovávaným bonusom.

PixelJunk Shooter 2 & Red Faction Battlegrounds
PixelJunk Shooter 2 nezačína v tlame obrovskej potvory, ale tam pokračuje, pretože nastavená latka obtiažnosti je tak vysoko, akú by ste čakali, keď sa vám všetky mechanizmy vstrebú do krbi. Nevyžaduje ekvilibristiku, ale už v úvode odháňa a selektuje, a v druhej epizóde sa vráti k zvoľneniu tempa a servírovaniu nových nápadov. Nie je ich málo, ale matra „viac, lepšie a väčšie“ pre sériu, ktorá sa drží pri zemi a vsádza na originalitu, sa veľmi nehodí.

Každá z troch epizód sa nesie v znamení iného herného mechanizmu a od neho odvodených prekážok, výziev a rébusov, ktorých je pomenej. Zato sa rozšíril beštiár o nové potvory chŕliace projektily ako mysle zbavené, pri opätovaní paľby vás vytrápi aj automatový boss. Ani navigácia chytro navrhnutými obrazovkami či nové tekutiny nezostávajú nič dlžné prekážkam. Vnútornosti červa sú lepkavé a navyše aj kyselinotvorné, čo nie je dobré pre štíty raketky. Kyselina sa pri styku s vodou mení na výpary, v ktorých zase strácate kontrolu nad ovládaním.

V druhej epizóde je dominantným prvkom Hungry Suit, ktorý donúti raketku pohybovať sa len v štyroch smeroch a prehrýzavať sa skalami ako v Boudler Dash. Ku koncu dostane priestor zase hra svetla a tieňov, kde číhajú nebezpečné tvory. Prenášaním svetelných zdrojov alebo zapaľovaním fauny horúcou lávou si dočasne vytvoríte cestu k stroskotancom aj k východu do ďalšej úrovne.

Rafinovaná stavba všetkých troch úrovní stojí trochu v ceste kooperatívnemu mutliplayeru, prechody sú priúzke, no tou najväčšou novinkou je integrácia multiplayeru so zbieraním bodov na nákup powerupov a postupného zdolávania Slnečnej sústavy od pásma asteroidov až k Slnku. Multiplayer je určený pre dvoch hráčov, pričom vyhráva ten, kto nahrabe najviac bodov záchranou stroskotancov. Úlohy sa počas jedného kola vymieňajú a mapy sú dynamické, čo znamená, že na vás nestriehne len živý oponent, ale nebezpečné je aj prostredie, kde sa dá vhodnou kombináciou upgradov schovať.

PixelJunk Shooter 2 je ťažká arkádovka, neexistujú tu žiadne checkpointy, ale jeden level (zložený z viacerých úrovní) musíte prejsť na jeden záťah, čo pri štedrom rozdávaní životov nie je problém, ten nastane, ak sa do nich budete musieť vrátiť pre drahokamy potrebné na odomknutie ďalšieho levelu. Vyžaduje trpezlivosť, ale vie odmeniť originálnou zábavou.

Hodnotenie: 7/10

Red Faction Battlegrounds

Rozšírenie série, ktoré sa vymklo kontrole. Red Faction Battlegrounds je ako Death Rally, ak si odmyslíte upgrady a divokosť, nahradíte ich neprehľadnými uzavretými arénami a premeníte ich na deštrukčné derby stavebných strojov, ktoré nevzrušia ani bágristu.

Battlegrounds sa obsahovo aj hrateľnostne dostáva do vlastnej pasce, nedostatku nápadov a bezduchosti. Trojica herných módov – Survival, ničenie vĺn nepriateľov aj streľba na čas – rozdelená do 16 úrovní s tutorialom pripravujúc vás na multiplayer, ktorý nik nehrá, stráca na atraktivite skôr ako prepadnete čaru ničenia.

Jazdenie dokola vo štvorici (online i offline) je vyplnené power-upmi so štítmi, aktivovaním čiernej diery, mín alebo rakiet. Hranie tak pripomína naháňačku mačky a myši alebo naopak, ak vám server náhodou zle priradí oponentov. Z vozidiel sa dá vybrať medzi walkerom, rýchlym nákladiakom, obrneným džípom alebo tankom. V boji však nezohráva ani tak skúsenosť, upgrady ani zvládnutie rozdielnej akcelerácie a rýchlosti, ale šťastie.

Fixná kamera bráni vo výhľade, bojisko sa tak stáva neprehľadné nielen chaotickým približovaním scény na „to dôležité", ale aj množstvom objektov lietajúcich vo vzduchu. V chaose sa pravidelne stráca ovládané vozidlo a z časti na tom má podiel aj málo kontrastná grafika, ktorá je inak rýchla a plynulá.

Zmysel Battlegrounds uniká niekde medzi snahou predhodiť hráčom predkrm pred výpravou pod povrch Červenej planéty a realizovaním rýchlej odreagovačky. V akcii je nepresná, v jazdení neprehľadná a dáva neustále pocítiť, že strácate kontrolu, čo vedie k okamžitému vypnutiu.

Red Faction Battlegrounds je zadarmo pre členov PS Plus do konca apríla, ale ani im neodporúčame vybrať sa na Mars.

Hodnotenie: 3/10

napísal spacejunker 20.4.2011