AGE OF EMPIRES ONLINE

AGE OF EMPIRES ONLINE

8.5

Vybudujte vlastné online impérium

Notoricky známa a rozhodne aj obľúbená séria stratégií Age of Empires drží krok s dobou a preto má najnovšie pokračovanie nálepku online. Nie všetci hráči sú z takejto formy nadšení, najmä kontroverzný platobný model vyvoláva tiky. Sú tieto obavy oprávnené? Prezradíme vám, čo to v praxi znamená, aké sú dôsledky a či sa oplatí hrať.

Online tituly mnohí hráči vnímajú skepticky. Môžu za to hlavne nekvalitné, aj keď bezplatné MMO tituly z Kórei a ďalších krajín orientu. Ale každý rozumný človek vie, že v čínskom second hande nakúpi lacné a použiteľné veci, no keď chce kvalitu, treba sa poobzerať na inom mieste a počítať s väčšou investíciou. Platí to aj v prípade online herného trhu, aj keď existujú výnimky potvrdzujúce pravidlo. Age of Empires patrí do vyššej kategórie a hoci sa hrá zadarmo, za príplatky ponúka mnoho doplnkov navyše.

Age of Empires Online
Age of Empires Online Vitajte v gréckom sídle.
Vitajte v gréckom sídle.

Age of Empires Online Bojové jednotky sú rôznorodé a zahrňujú obliehacie zbrane.
Bojové jednotky sú rôznorodé a zahrňujú obliehacie zbrane.

Age of Empires Online Z mesta do misie a naspäť sa premiestnite cez mapu.
Z mesta do misie a naspäť sa premiestnite cez mapu.

Na prvý pohľad sa zdá, že bez investícií sa hru ani neoplatí inštalovať, našťastie to tak nie je. Aj bez sypania peňazí ponúka slušný obsah a solídne vyžitie. Prikúpením jediného prémiového balíčka vybranej civilizácie získate všetky dôležité súčasti a v podstate plnohodnotný produkt. Cena je pritom stále nižšia ako hodnota priemernej hry, ktorú by ste kúpili v obchode. Niekoľko máp, extra predmety a dekorácie sprístupnené v ďalších balíčkoch môžete pokojne oželieť, o nič zásadné neprídete.

Age of Empires Online si zachováva základný herný systém svojich predchodcov. Online formát si však vynútil aj zavedenie nových postupov a prvkov, bez ktorých by to poriadne nefungovalo. Vyberiete si egyptskú alebo grécku civilizáciu a pomenujete mesto, z ktorého odchádzate do rôznych lokalít na mape, kde plníte misie. Po splnení cieľov sa vrátite domov, kde si vyzdvihnete odmenu a prijímate nové úlohy.

Mesto sa zdokonaľuje a rozrastá, na základe vašich skúseností sa zvyšuje sa jeho úroveň. Slúži hlavne na dokupovanie doplnkov a vylepšení, ktoré sa natrvalo priradia a platia v každej ďalšej misii. Doplnky pre mesto, materiály a peniaze na zveľadenie sídla pochádzajú priamo z misií, odmien za splnené úlohy a obchodov. Použijete plány na pristavanie budov a dekorácií a priradíte extra výzbroj svojim jednotkám. Sklady rozšíria váš osobný inventár, obchody ponúknu nový tovar, aréna umožní organizovanie PvP bitiek. Poradcovia, ktorých môžete meniť, prinášajú pasívne bonusy osadníkom a jednotkám pri výpravách. Možnosti mesta postupne pribúdajú, sídlo prekvitá a do misií nastupujete s posilnenými jednotkami, novými technológiami a budovami, ktoré za body odomknete tu, v hlavnom sídle.

Rozvoj a bitky egyptskej civilizácie.

Misie prijímate od postavičiek s výkričníkom nad hlavou vo svojom domovskom sídle a neskôr aj v iných mestách, ktoré môžu patriť iným hráčom. Stačí otvoriť menu hráča v chatovacom okienku a môžete sa prejsť po jeho uličkách, obchodovať s ním, či dohodnúť spoločné boje. Misie sú určené pre jednotlivca, niektoré sa dajú hrať v kooperácii a ďalšie vyžadujú vzájomné bitky hráčov v PvP režime. Vyberáte a absolvujete ich ľubovoľne. Ak sa vám nepáčia, zrušíte ich. Ak sú náročné, môžete ich absolvovať neskôr, keď budete silnejší. Ak uprednostňujete dráhu osamelého vlka, pokojne môžete hrať celú hru ako singleplayer.

Po lokalizovaní a potvrdení misie na centrálnej mape sa presuniete na bojisko. Tu už to bude pre vás, až na pár noviniek, dôverne známe. Ocitnete sa v krajine, kde vaši osadníci ťažia drevo, kameň a zlato, lovia ryby a zver, oberajú bobule a pracujú na farmách. Stavajú vojenské budovy, múry, veže, a sýpky. Vyprodukujete vojakov, s jednotkami podľa zvolenej frakcie a pošlete ich vyplieniť základne protivníka. Sortiment zahrňuje pechotu s mečmi, oštepmi, lukostrelcov, strelcov s prakmi, bojové slony, jazdu na koňoch a na ťavách. Pribudnú katapulty a obliehacie veže. Dostupnosť jednotiek závisí od odomknutých technológií a vývojového štádia domovského mesta, kam sa vraciate po dokončení misie. Maximálne vývojové obdobie v misii je rovnaké, ako vyspelosť domovského mesta. Kým ho ale dosiahnete na bojisku, musia osadníci najskôr postaviť určené budovy.

Ciele scenárov sú rôzne. Musíte zničiť obranu súpera, previesť cez nepriateľské územie trojicu kňazov, postaviť pyramídu alebo sa brániť pred nápormi protivníkov. Niekedy sa jedná o časovo ohraničené úlohy a vtedy treba stihnúť vyprodukovať jednotky, kým neuplynie limit, alebo dostatočne dlho odolávať pri obliehaní. V PvP scenároch je cieľ jasný. Niektoré misie sa dajú prejsť len raz, iné opakovane.

Age of Empires Online
Age of Empires Online This is Spartaaaaaaa!
This is Spartaaaaaaa!

Age of Empires Online PvP scenáre sa hrajú aj v rebríčkových  zápasoch.
PvP scenáre sa hrajú aj v rebríčkových zápasoch.

Age of Empires Online Poradcovia z domovského mesta poskytujú bonusy  v misiách.
Poradcovia z domovského mesta poskytujú bonusy v misiách.

Novinkou v teréne je vybojovanie truhlíc strážených silnými neutrálnymi hliadkami. Truhlice otvoríte vo vašom osobnom inventári a spravidla obsahujú materiály a predmety, ktoré sa dajú použiť mimo misie, vo vašom domovskom sídle. Ak máte doma poradcov, na bojisku sa zužitkujú ich bonusy, či už je to rýchlejšia ťažba sedliakov, samoliečenie alebo iná pasívna schopnosť. Mimo PvP režimu využijete v scenároch aj sety žoldnierov, ktoré nájdete alebo vyrobíte v domovskom sídle, ak spĺňate podmienky. Sú to aktivovateľné posily, ktoré sa okamžite objavia na bojisku. Keďže počet privolaní je obmedzený, využijete ich hlavne v kritických situáciách. Niekedy je to len hŕstka lukostrelcov, ale do rúk sa mi dostalo aj vojsko rôzneho zloženia v počte 30 mužov. Pri prelomenej obrane skutočne neoceniteľná pomoc.

Grafika hry je milá, pripomína hravé spracovanie Settlerov a určite má byť lákadlom hlavne pre mladších hráčov. Povrch sa dá podľa potreby vzdialiť a priblížiť, niekedy si všimnete aj osvetlenie podľa plynúcej dennej doby. Vzhľadom na online formát spracovanie plne vyhovuje. Užívateľské menu môže menej zručných hráčov spočiatku trochu miasť. V zásade by ste však nemali mať problém, zorientovať sa.

Age of Empires Online nastupuje do boja so skeptickými hráčmi, ktorí zaváhali kvôli strašidelnému prívlastku „online" a ešte desivejšiemu zoznamu platených doplnkov. Ani jedného sa však nemusíte báť. Hru môžete hrať ako plnohodnotný singleplayer a užijete si ju aj bez míňania peňazí. Hoci pre nerušený zážitok odporúčam kúpiť aspoň prémiový balíček, ktorý odomkne celú vybranú civilizáciu. Age of Empires Online navyše obsahuje aj zaujímavé novinky, ktoré posúvajú sériu dopredu. Takže odhoďte predsudky a bavte sa.

Age of Empires Online
Age of Empires Online Ticho pred búrkou.
Ticho pred búrkou.