YESTERDAY

YESTERDAY

Rozlúsknite tajomstvo včerajška

Dojmy

Španieli z Pendulo Studios sa za 8 rokov svojej existencie stali pojmom a k tomu nepotrebovali zvlášť rozsiahle portfólio, svetové bestsellery či marketing sloních rozmerov. Stačila jedna chytľavá značka a neopakovateľný štýl, ktorým prispeli do menšinového žánru, ktorý je poslednú dobu skôr doménou nemeckej produkcie. Začali to príšerky Igor a Hollywood Monsters, vo svojich troch dieloch si nás získala séria Runaway a minulý rok prišla skutočne veľká vec – Next BIG Thing. Budúcnosť štúdia však tkvie v minulosti.

Tento rok pre nás majú nachystanú novú hru s tajomným názvom. Volá sa Yesterday. Aké tajomstvo však skrýva včerajšok? To sa síce dozvieme až v marci tohto roku, no zatiaľ sme mali možnosť krátko nazrieť pod pokrievku a nasať jedinečnú atmosféru, ktorú hra ponúka. Ukážka to bola síce len krátka, no o to intenzívnejšia a zaujímavejšia. Netreba však zbytočne predbiehať, tak sa na preview verziu pozrime od začiatku. A to doslova.

V ukážke, ktorú nám autori poskytli, sa totiž dostávame na úplný začiatok a k dispozícii je celá prvá kapitola. Ohľadne prezentácie nám toho síce mnoho neprezradila, no úvodné intro naznačilo, že tentoraz ľahká atmosféra a vtip prenechali svoje miesta vážnejším témam aj temnote nesúcej sa atmosférou hry a jej príbehom. Vo viacerých prípadoch vývojári prinášajú opak toho, čím sa preslávili. A tak aj príbeh nepredstavuje komickú dvojicu rôznorodých postáv, medzi ktorými to po celú dobu iskrí. Hlavným hrdinom je Henry White, mladý, inteligentný zbohatlík, ktorý si však neužíva život milionárskeho playboya. Jednak preto, že je ryšavý, nosí okuliare a strojček na zuboch a potom hlavne preto, že mu nie je ľahostajný osud tých, s ktorými sa život nemaznal.

Z ulíc New Yorku miznú bezdomovci a nie je to skvelou ekonomikou. Niekto ich chladnokrvne vraždí a proti tomu sa náš mladý hrdina postavil. Nie je však sám a je za ním celá organizácia Children of Don Quixote (ktorá reálne funguje vo Francúzsku) a jeho síce nie tak bystrý, no o to silnejší priateľ Cooper. Pomoc bezdomovcom sa však ukáže ťažšia, ako sa na prvý pohľad zdá. Zvlášť, keď sa na scéne ukáže fanatický kult so šialeným vodcom. A Henry s Cooperom tak čelia niečomu, čo je väčšie ako si vedia predstaviť. Hra si však nevystrieľa všetky tajomné esá z rukávov hneď v úvode a ako aj hrateľná ukážka naznačila, tak sa máme na čo tešiť v oblasti zvratov a prekvapení.

Zmene atmosféry sa samozrejme prispôsobil aj celkový ráz hry. Autori v každom svojom titule potvrdzujú svoj um a talent, čo sa výtvarnej stránky týka a inak tomu nie je ani teraz. Len sa zamerali na odlišné časti farebného spektra ako je u nich zvykom. Farebnosti neubudlo, no svoje miesto si našli aj tmavé odtiene, či častá šedá. Aj napriek zmene farebnej schémy je však rukopis viac než jasný a drží si krásny cartoonový štýl tak typický pre ich predchádzajúcu tvorbu. Kto sa na prvý pohľad zamiloval do Runaway či Next BIG Thing, sa má teda na čo tešiť. Inšpiráciu komiksami je zas možné badať na oknách, v ktorých sa vyskytujú repliky jednotlivých postáv, náhľady na detaily v prostredí a aj akcie, ktoré vaša postava vykonáva. Aby však hra neurazila pravoverných fanúšikov tvorby Pendulo Studios, tak nechýba malinká štipka typického humoru. V popisoch, či komentároch postáv občas nájdete poznámky, ktoré vám vyčarujú mierny úškrn.

Asi je vám jasné, že medzi ústrednou dvojicou nebude prebiehať rovnaký vzťah ako povedzme medzi Ginou a Brianom z Runaway. Nudiť sa s nimi však rozhodne nebudete a aj keď prejdete rôzne lokality s oboma, nikdy nebudete hrať rovnako. Henry je skôr určený na menšie či väčšie logické problémy, ktoré sa vám stavajú do cesty. Naproti tomu Cooper sa vďaka fyzickej sile dostane na miesta, kam Henry nedokázal. Hrateľnostne sa tak ústredné postavy krásne dopĺňajú. Aj charakterovo sa k sebe hodia. Henry je sebavedomý, na rozdiel od neho ale Cooper trpí depresiami spôsobenými skautským táborom, ktoré ho prenasledujú aj v dospelosti a často ovplyvňujú aj jeho konanie. Niekedy ho vízie buzerácie z minulosti doženú k odhodlaniu, inokedy zas k strachu. A zaujímavé sú aj vedľajšie postavy, hlavne dvaja antagonisti, ktorých nám preview verzia predstavila, aj keď ich hlavné motívy pre nás zostali zahalené tajomstvom.

Charaktery postáv výrazne pomáha dokresliť ich dabing a táto zložka hry bohužiaľ ešte nie je hotová. Čo však bolo hotové, to je hudba. A vyjadriť tie úžasné dojmy z hudobného sprievodu stručným popisom je takmer nemožné. Je to niečo krásne temné a len samotná hudba by vám aj pri počúvaní v aute budovala atmosféru thrilleru, ktorá by sa dala krájať. A pritom zdanlivo Yesterday nedisponuje priehrštím nadprirodzena. Síce hudobných motívov veľa nie je, predsa len sa jedná len o jednu kapitolu, no majú veľmi silný náboj. Ak si ho udržia všetky skladby, tak sa má vaše sluchové ústrojenstvo na čo tešiť.

Kostru žánru tvoria postavy, príbeh, dialógy a puzzly. V prvých troch prvkoch ukázaná kapitola oproti predchodcom nijak nezaostáva. A ten nešťastný štvrtý? Z toho nám autori moc neukázali. Len úplne bežné prekážky, zbieranie skutočne mnohých predmetov, ich následné kombinovanie a používanie. A niekoľko ukážok šachovej taktiky, ktorá však nechá hráča vystrieľať všetky možné možnosti, kým nenatrafí na tú správnu. Celkovo prvá kapitola nie je ťažká, no dá sa očakávať, že hra postupom pripraví pre hráčov aj náročnejšie nástrahy. A ak by predsa len mal niekto problém, tak systém pomôcok v podobe zvýraznenia interaktívnych miest a ľahká nápoveda budú stále poruke. Nápoveda je pritom vyriešená veľmi dobre, nakoľko len navádza, neprezrádza priamo a treba si ju zaslúžiť (neúspešnými pokusmi).

Popri väčšine suchopárnej nemeckej produkcie na poli klasických adventúr pôsobila španielska tvorba Pendulo vždy sviežo a veľmi príjemne. A v prípade ich chystaného počinu Yesterday tomu asi nebude inak. Ubralo sa z humoru a použitá farebná paleta prešla obmenou, no vynahradilo sa to v iných smeroch. Krásne sa pridalo na atmosfére, tajomnosti a samotný príbeh dostal do vienka aj prvky temného thrilleru. Ak autori aj zvyšok hry prinesú na trh v tomto duchu, tak sa len môžeme tešiť na riešenie záhad ohľadne tajomného písmena Y.

napísal matus_ace 29.2.2012
YESTERDAY

Zaradené pod: Pendulo, Comgad, adventúra