JAGGED ALLIANCE: BACK IN ACTION

JAGGED ALLIANCE: BACK IN ACTION

5.0

Taktická hra takmer bez taktiky

Recenzia

Návrat žoldnierov na diktátorský ostrov bol dobrý nápad... a možno ani nie. Nech je, ako chce, Ivan Dolovich, Scope, Gus a ostatní z agentúry AIM sú pripravení odpraviť darebákov na tropickom ostrove, ktorý si pýta slobodu a demokraciu.

Jagged Alliance: Back in Action je remakom kultovej taktickej hry Jagged Alliance 2 a už tento fakt zaväzoval tvorcov k tomu, aby si na ňom dali poriadne záležať. Výsledok je prekvapivý. Teda prekvapivo zlý. To si môžeme povedať okamžite, pretože nízku známku v hlavičke ste určite neprehliadli. Ostáva teda povedať, prečo.

V hre pôjde o oslobodenie ostrova Arulco z područia diktátorky Deidranny. Týmto poslaním hráča poverí Enrico Chivaldori, ktorému leží na srdci osud krajiny, aj keď ju bol nútený opustiť. V domovine má však dostatok prívržencov, čo sú ochotní bojovať v jeho mene. Hlavnou silou v boji však máte byť vy a žoldnieri, ktorých si najmete v emailovej databáze organizácie AIM. Už pri prvom otvorení virtuálneho notebooku si všimnete, že tvorcovia z pôvodnej hry niečo vystrihli. Postupne zistíte, že toho vypustili až priveľa. V prvom rade chýba možnosť vytvoriť si jedného vlastného bojovníka, ktorého by ste si upravili k svojmu obrazu. Takže nijaké testovacie otázky, žiadne alterego, ku ktorému by ste si v teréne vytvorili osobitý vzťah tak, ako to bolo kedysi.

Databáza žoldnierov je síce kompletná a nájdete tu všetkých borcov z minulosti vrátane Ivana, Lynxa, Sidneyho a starého Gusa, ale aj tu niečo nesedí. S počiatočným kapitálom si môžete najať len jedného dobrého žoldniera, alebo dvojicu prijateľných, poplatok však nie je na limitovaný čas. Za jednorazovú mastnú sumu bude vybraný člen váš až do konca hry. Teda ak s vami bude ochotný spolupracovať a neodbije vás počas hlasového kontaktu. Jednotliví žoldnieri sa líšia atribútmi a zručnosťami, ktoré určujú ich schopnosti v teréne. Určite dôležitý je markmanship, ktorý má hlavný vplyv na presnosť a účinok streľby. V tíme je vhodné mať aspoň jednu postavu s lepšími lekárskymi znalosťami, pretože zranenia sú stále a lepšie lekárničky vie použiť len odborník. 

Jagged Alliance: Back in Action
Jagged Alliance: Back in Action Nočný masaker je úspešne zavŕšený.
Nočný masaker je úspešne zavŕšený.


Jagged Alliance: Back in Action Rozhovory vyzerajú naozaj úboho.
Rozhovory vyzerajú naozaj úboho.


Jagged Alliance: Back in Action Sídlo rebelov, miesto, kde treba hľadať pomoc.
Sídlo rebelov, miesto, kde treba hľadať pomoc.





Ani ďalšie parametre však nie sú bezvýznamné. Dostatočne silný vojak má viac života, inteligentný zbiera rýchlejšie skúsenosti, vnímavý skôr spozoruje nepriateľa. Prax s výbušninami prospeje demolátorovi a mechanické znalosti umožnia s náradím opravovať poškodenú výzbroj. Ostatné možnosti ponúkajú výhody v ďalších odvetviach. Najatí žoldnieri sa zakrátko presunú na ostrov, kde už ide to tuhého. Keď si trochu privyrobíte, môžete im prikúpiť lepšie zbrane a výbavu v online shope alebo najať viac postáv. Výstroj si však doplníte aj priamo v teréne. Po zabitých nepriateľoch zostávajú hlavne náboje a kusy odevu. Ochranné pomôcky sa bohužiaľ rýchlo opotrebujú a navyše majú len nepatrný účinok.Čo je čudné, málokedy pri prešacovaní nájdete zbraň, hoci po vás vystrieľali plný zásobník. Ďalšie užitočné veci sú v šuplíkoch, debniach a skrinkách.

Členovia vášho tímu sa pohybujú v reálnom čase a to aj po začatí boja, čiže aj keď narazia na prvého nepriateľa. V hre však funguje zaujímavý plánovací systém, ktorý umožní kedykoľvek zapauzovať hru a nastaviť sériu úkonov pre každú postavu. Zahrňuje to pohyb po ľubovoľnej trase s použitím waipontov, streľbu, nabíjanie, páčenie zámkov, prikrčenie, či inú zmenu polohy, alebo činnosti. Tento systém je praktický, najmä keď chcete prekvapiť nepriateľa a vaši muži (a ženy) zaútočia súbežne z viacerých strán. Nie vždy to však vyjde, čo ale nemusí byť vaša chyba. Darmo vypracujete kvalitný taktický plán, keď ho pokazí podivné počínanie nepriateľov, ale aj imbecilita vašich žoldnierov. Protivníci majú nevalnú inteligenciu a v zásade poznajú len dva druhy taktiky. Obvykle po vašom prvom výstrele opustia stanoviská a lezú vám priamo do rany. Tí nepredstavujú zásadný problém. Poslední vojaci však zostávajú zakempovaní v skladoch so sťaženým prístupom. Mieria na prístupové dvere a iba čakajú. Občas ich vypudíte pobehovaním po okolí alebo granátom. Často však nemáte inú možnosť, ako obetovať nejakého žoldniera, ktorý hneď po otvorení dverí zinkasuje neraz aj smrtiacu dávku. V takýchto prípadoch oceníte praktické automatické ukladanie počas boja. Po nahraní pozície sa vrátite o krok späť a môžete skúsiť iný postup.

O čo viac sú nepriatelia dementní, o to viac podvádzajú. Sheila „Scope“ Sterling patrí k najlepším ostrostrelcom, no ani krytie na streche s ostreľovacou puškou ju nezachránilo pred dávkou od vojaka na ulici, ktorého samopal mal väčší dostrel a presnosť ako sniperka! Účinok zbraní vašich žoldnierov je s rastúcou vzdialenosťou znížený, no u nepriateľov penalizácia neplatí. Objekty v teréne vás málokedy ochránia pred guľkami nepriateľov, ale vám bránia v streľbe. Protivník vás rovnako spoľahlivo trafí, keď stojíte, aj keď ležíte a to aj pri veľkej vzdialenosti. Navyše dokáže presne zasiahnuť cieľ aj z nezmyselného uhla cez dve okná a bariéry, čo sa vám nepodarí. Vrcholom sú situácie, keď proti vášmu niekoľkočlennému družstvu nabehne maniak so sekerou. Dá sa zrušiť výstrelom do hlavy, čo ale žoldnieri málokedy zvládnu, keď im beží oproti. Inak je prakticky nesmrteľný a nezastaví ho ani koncentrovaná paľba niekoľkých zbraní naraz. Magor, pripomínajúci Michaela Myersa z Halloweenu, prebehne sto metrov takmer bez škrabanca a kým ho konečne uzemníte, rozseká jedného - dvoch členov na kúsky. A práve v takýchto situáciách zaplačete nad neschopnosťou vašich žoldnierov. Keď je nepriateľ príliš blízko, nie sú schopní vystreliť. Napadnutého spolubojovníka nik nezachráni a zbytok družstva sa len bezradne prizerá masakru.

Žoldnieri v akcii a v laptope...

Vaši zverenci sú pribrzdení aj v iných situáciách. Samostatne na výskyt hrozby reagujú len v strážnom režime a aj to len niekedy. Ak nepriateľ vybehne a vybočí mimo uhla pohľadu vašej hliadky, žoldnier nespraví nič, aj keď inkasuje rany. Pri konfrontácii protivník často vystrelí prvý, väčšinou zasiahne a žoldnier je chvíľu neschopný opätovať paľbu. Najviac dopláca sniper. Mierenie mu trvá niekoľko dlhých sekúnd a ak zinkasuje ranu, začína zameriavať odznova. Čiže niekedy nestihne spraviť vôbec nič a podľahne aj oveľa slabšiemu protivníkovi. Akoby to nestačilo, vaši zverenci sa najmä v budovách potkýnajú jeden o druhého a vzájomne si prekážajú. A ak nie oni, určite budú zavadzať všeteční černoškovia. Pathfinding je naozaj hrozný. Podobných „vytáčavých“ momentov je v boji neúrekom.

S dávkou trpezlivosti, aj keď pocitom nespravodlivosti, však väčšinu bojov ustojíte, aj keď má nepriateľ presilu. Hoci sa podmienky sťažujú a jednoduché potýčky menia na ostrejšie prestrelky. Po úvodnom dobytí letiska, kam prilietajú noví žoldnieri a zásoby, ľubovoľne postupujete po mape ostrova. Keď narazíte na obsadené mesto, baňu, základňu alebo cestný zátaras, opäť sa prepnete na bojisko. Vyčistíte priestor od nepriateľov a tak si ho prisvojíte. Z privlastnených lokalít, najmä bane, dostávate každý deň pravidelný príjem. Prikúpite viac žoldnierov a dajú sa zadeliť do niekoľkých samostatných tímov. Každý môže operovať v inej časti krajiny. Treba si však dávať pozor na putujúce vojenské hliadky, ktoré vás môžu pripraviť o získané teritóriá.

Primárnym cieľom je zvrhnutie diktátorky, ale zďaleka to nie je jediná úloha. S hlavným cieľom sú spojené ďalšie zadania, ako je kontaktovanie sa s lídrom odboja, získanie podpory narkobaróna či oslobodenie kľúčových miest. Popri tom narazíte na vedľajšie úlohy, ktoré prinášajú odmeny a niekedy aj možnosť získať do tímu nového člena z radov domorodcov, ako je Ira a svojský Iggy. Zadávatelia úloh sa vyskytujú v jednotlivých lokalitách, ale rovnako, ako miestni obchodníci, komunikujú až potom, keď je bezpečné okolie. Po krátkych dialógoch s obmedzenými voľbami sa vám úloha zapíše do laptopu.

Jagged Alliance: Back in Action
Jagged Alliance: Back in Action Nepriatelia si v pivnici trpezlivo počkali na svoju obeť.
Nepriatelia si v pivnici trpezlivo počkali na svoju obeť.


Jagged Alliance: Back in Action Systém plánovania postupu tímu je jednou z mála vydarených súčastí.
Systém plánovania postupu tímu je jednou z mála vydarených súčastí.


Jagged Alliance: Back in Action Žoldnieri získavajú vyššie úrovne a zdokonaľujú svoje schopnosti.
Žoldnieri získavajú vyššie úrovne a zdokonaľujú svoje schopnosti.





Väčšina funkcií a taktických prvkov podľahla neschopnosti vývojárov. Buď sú príliš zjednodušené, nešikovne prevedené alebo úplne zrušené. K už uvedeným nedostatkom žoldnierov môžeme pridať často dookola omieľaný pár hlášok, ktoré lezú na nervy. Oproti minulosti už vzájomne vôbec nekomunikujú ani nijako neprejavujú sympatie, či antipatie, ako tomu bolo kedysi. Skrátka už nemajú osobnosť. Na bojisku chýba fog of war a stále vidíte pohyby všetkých postáv s výnimkou ľudí v budovách, na ktorých upozorňujú prinajmenšom ikony. Z hry sa vytratil humor. Milícia je neefektívna a predražená. Liečivá okamžite uzdravujú postavy, nie je už teda len previazanie rán a dodatočná hospitalizácia raneného po boji. Ak nemáte lekárničky, postavy sa samovoľne uzdravia, keď nie ste na bojovom poli, ale v režime mapy. Miesta úloh sú ťažko identifikovateľné, najmä po ich splnení neraz neviete, kde máte hľadať zadávateľa misie. Nepomôže ani vlažný popis úloh v notebooku.

Prostredia sú spracované celkom dobre, tváre žoldnierov však fádne. Veľmi zle je na tom dizajn menu a užívateľské rozhranie. Okrajové lišty s ikonami žoldnierov a obmedzenými aktivitami v teréne vyzerajú primitívne. Vyskakovacia lišta pri pauze a plánovaní postupu zaberá príliš veľa miesta na obrazovke a tiež pôsobí ako päsť na oko. Okná pri konverzácii sú strohé e bezvýrazné, rovnako ako večne tesný inventár postáv. Nutnosť prehadzovať predmety a užívať ich ako aktívne, aby sa dali opraviť a podobné nešťastné nápady, sú otravné. Posúvanie mapy klávesami, čo by bez problémov zvládla myš, je tiež zbytočná komplikácia. Keby tieto technické nedostatky hra vyvážila zábavou a kvalitným obsahom, dalo by sa prižmúriť oko. Lenže v Back in Action by sme museli prižmúriť oko alebo aj obidve prakticky nad všetkým. Nič tu totiž nemá dostatočnú kvalitu.

Niektoré klasiky je lepšie nechať na pokoji, pretože ak pokračovanie alebo remake nevyjde, tak ako v tomto prípade, výsledok je o to viac žalostnejší. Jagged Alliance: Back in Action je veľmi amatérsky pokus o oprášenie legendy. Táto plytká a orezaná kópia hitu z roku 1999 poskytuje len veľmi obmedzenú zábavu. Takže Back in Action pokojne odignorujte a radšej si pohľadajte starý dobrý originál, prípadne vyskúšajte webovú Jagged Alliance Online, ktorá je aspoň zadarmo.

Jagged Alliance: Back in Action
Jagged Alliance: Back in Action Scope je skvelá ostreľovačka, ale zvýhodnení nepriatelia ju niekedy zaskočia.
Scope je skvelá ostreľovačka, ale zvýhodnení nepriatelia ju niekedy zaskočia.


Jagged Alliance: Back in Action Krajina je plná lokalít, ktoré treba dobyť a udržať.
Krajina je plná lokalít, ktoré treba dobyť a udržať.


Jagged Alliance: Back in Action Lynx zabojoval a zabodoval.
Lynx zabojoval a zabodoval.





napísal uni 27.2.2012
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
5.0
Vo svete
6.3
Ohodnotiť
JAGGED ALLIANCE: BACK IN ACTION
+ Plan & Go systém plánovania postupu tímu v boji
+ automatické ukladanie krokov počas boja
- úbohá AI a pathfinding
- nepriatelia "supermani"
- orezané taktické prvky
- nereálne správanie zbraní
- biedne užívateľské rozhranie
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Core 2 Duo 1,8 GHz, 2 GB RAM, 512 MB VGA, 3 GB miesta na HDD



RECENZIE HRÁČOV
Jagged Alliance: Back in Action
5.0
MOKUBA    19.2.2012
PC

Vývoj: Kalypso Media / Comgad / bitComposer Games
Štýl: Stratégia / Taktická
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 9. február 2012
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Problém so zvukom v starších h... (0)
Zdravím, chcel by som sa opýtať či by mi niekto ne...
|It takes two (0)
Čaute. Chýba mi hráč na It Takes Two na Playku. Je...
|Odpoved na spravy (1)
Ahoj. Vedel by mi niekto poradit preco nemozem odp...
|Poradíte rpg hru pro tatíka a ... (19)
Ahojte, od doby, co jsem pařil Q3, Skyrim, Fallo...
|Predavam cpu, dosku, sluchadla... (0)
Snad nikomu nebude vadit ked tento priestor vyuzij...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2021 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk