THE WONDERFUL 101

THE WONDERFUL 101

7.0

Falošní cosplayeri, spojte sa!

Recenzia na WiiU verziu

Budú nám tĺcť do hláv, že sme superhrdinami vo výslužbe. Že pod stresom zvládneme zázraky, že v stave núdze odhodíme auto, aby sme zachránili zmoknuté mačiatko, že dokážeme chodiť po vodnej hladine v plameňoch, ale v očiach skutočných maskovaných hrdinov stále len predstierame, že sme vo výslužbe a keď treba, až potom obliekame super tesný kostým so super nepraktickým plášťom a pobehujeme po super temných uličkách a bojujeme so superzloduchmi. Na to, aby sme nemuseli predstierať, je tu cosplay. Ale, čo ak sa maskujú skutoční hrdinovia? To sú, prosím pekne, falošní cosplayeri!

Tak to vidí Platinum Games v superhrdinskej akcii The Wonderful 101. Maskovaní hrdinovia prezlečení za obyčajných ľudí vyrážajú do boja proti invázii z vesmíru a ochrane planéty nie nepodobnej Zemi. Učitelia a predavači ale potrebujú pomoc, bez nej praskne štíť ako bublina a idylické mestečká ľahnú v tom okamihu popolom. Opíšete prstom alebo analogom polkruh okolo občanov paralyzovaných strachom polkruh a z nemohúcich sú hrdinovia so škraboškami.

Ako v strategickom Pikmin narastá ovládaná skupina, posielate jednotlivcov na nepriateľov a keď dostanú na frak, postavíte ich zo zeme. Toto je ale produkcia Platinum Games, nezbiera sa ovocie ani časti rakety, rozbíjajú sa plechové držky robotov a nakopávajú zadky kilometrovým dinosaurom. Wonderful 101 je primárne akciou, ale ani zďaleka nie tak rýchlou ako Vanquish či nadpozemská Bayonetta. Hrdinovia vystupujú ako jedna  entita, komandujete ich všetkých naraz a čo je najlepšie, menia sa na zbrane.

The Wonderful 101
The Wonderful 101 Sila jednotlivcov sa zhmotňuje do zbraní. Škorpión to má spočítané.
Sila jednotlivcov sa zhmotňuje do zbraní. Škorpión to má spočítané.

The Wonderful 101 Kamera sleduje boje v detailoch, čím strácate prehľad nad situáciou.
Kamera sleduje boje v detailoch, čím strácate prehľad nad situáciou.

The Wonderful 101 Nielen nové posily, ale aj skryté bonusy a challenge sa skrývajú v leveloch.
Nielen nové posily, ale aj skryté bonusy a challenge sa skrývajú v leveloch.

Pištoľ, kladivo, bič, bomba, stačí ich nakresliť jedným ťahom. Zlomená čiara, vlnovka, kruh s háčikom. Jednoduché, že? Wonderful 101 pri zmene formácií zastavuje čas, rýchlosti odozvy ťuknutia do d-padu, ktorý škandalózne zostáva nevyužitý po celý čas, sa nemôže rovnať kreslenie prstom či opisovanie tvarov analogom. Zmena formácie rozbíja dynamiku hry a samotná akcia osciluje medzi dvomi stavmi, kedy si ju užívate a kedy hnevá. Ovládaniu nerobí službu kamerový systém, ktorý dianie zaberá v nezmyslene priblížených záberoch a tak sa často stáva, že nevidíte, či ste v tej rýchlosti nakreslili správnu formáciu. Mení sa jej farba, ale pri počtoch nepriateľov sa chcete venovať boju a nie overovať, či vás práve nezrádza ovládacia schéma.

Kamera v The Wonderful 101 zlyháva konštantne, v arénach, kde obyčajne čelíte nepriateľom, nemáte prehľad o celej situácii, neviete, odkiaľ príde útok a v úzkych interiéroch je orientácia prenechaná náhode. Hra to neuľahčuje ani mapou, ktorá zobrazuje iba pozíciu hrdinov, nie okolia a prazvláštným správaním AI so schopnosťou predvídať, kam sa chcete presunúť. Wonderful 101 chce, aby ste sa ju učili a nie, aby vás viedla za ruku. Ono, získať čistú platinovú medailu v hrách od Platinum Games, je samo o sebe výzvou a aj hra, ktorá vyzerá, že vypadla z pultu v hračkárstve, dokáže uštedriť lekciu, že divoké mydlenie tlačidiel vás nikam nedostane.

Naučiť sa výmenu formácií v boji vyžaduje tréning, sú však nevyhnutné. Nepriateľov musíte zbaviť bičom plazmových štítov, kladivom im rozbiť pancier, spomaliť bombou, paralyzovať ich hromadným útokom, kedy jednotlivci vyskáču na ich telá. Nájsť najefektívnejšiu stratégiu sťažuje zmena skladby protivníkov, ale keď už k tomu dôjde, boje si budete užívať aj zneužívať prednosť AI a pohrávať sa s ňou. The Wonderful 101 nie je prostou rúbačkou, zoznamovanie so súbojovým systémom je náročné aj z dôvodu, že neobsahuje blok ani defenzívne manévre, kým si ich nekúpite v obchode za získané peniaze z misií.

Štruktúra The Wonderful 101 má najbližšie k animovaným seriálom na pokračovanie, jedna séria je tvorená operáciami ďalej delené na drobné mini misie tvorené bojmi alebo jednoduchými úlohami, kde formácie nedostávajú až taký priestor, aký by si zaslúžili. Platinum Games po úvodnej hodinke dvoch začnú zbesilo dávkovať nové prvky a neustále meniť náplň. Súboj s mega bossom strieda presúvanie energetickej gule cez bludisko plné pascí, potom ovládate raketu, unikáte pred explodujúcou sopkou z krátera, lozíte po stenách.

The Wonderful 101 v týchto chvíľach prestáva byť hrou a s vysokým spádom má oveľa bližšie k anime. V každej operácii ste súčasťou novej epizódy a nikdy nekončiacej hrozby, bránite generátor, ovládate obrovského robota, aby ste s ním položili na lopatky ešte väčšie monštrum. Má na to všetky atribúty, aby fungovala aj mimo herného sveta, má fantasticky vymyslený svet, správne filmovú hudbu aj hláškujúcich hrdinov s výzorom neživých bábok. Funguje medzi nimi chémia, rivalita, strieľajú si jeden z druhého, príde dokonca aj na osudovú lásku a objaví sa aj femme fatale.

Pre Platinum Games je The Wonderful 101 doteraz najväčším experimentom, rýchla kadencia nových prvkov pôsobí nekonzistentne, zbytočne nechávajú vychladnúť zmeny formácií minihrami, logickými hádankami a vychádzaním v ústrety platforme, ktorá jej viac škodí ako pomáha. Pri hraní na tablete napríklad z nepochopiteľných dôvodov nefunguje dotykový displej, používanie predmetov je zahrabané v menu spolu s mixovaním surovín a nie je ich možné premapovať pre rýchlejšie použitie na tlačidlá.

The Wonderful 101
The Wonderful 101 Hru často prerušujú akčné minihry ako je tento vzdušný lov.
Hru často prerušujú akčné minihry ako je tento vzdušný lov.

The Wonderful 101 Medzi misiami si kupujete aj nové sily ako túto tortičku, ktorá odráža útoky.
Medzi misiami si kupujete aj nové sily ako túto tortičku, ktorá odráža útoky.

The Wonderful 101 Hra podporuje co-op až pre piatich hráčov.
Hra podporuje co-op až pre piatich hráčov.

The Wonderful 101 ale využíva ukážkovo dve zobrazovacie plochy, po vstupe do budov sa obraz presúva na GamePad, kde musíte ozubenými kolesami nastaviť kód, ktorého číslice zase vidíte na televízore. Myslelo sa aj na tých, ktorí preferujú hranie iba na ovládači, v týchto pasážach sa interiér zobrazuje v PIP móde. Vizuál Wonderful 101 môže zvádzať k myšlienke, že hra je určená pre deti, môžu ju hrať, ale uštipačné poznámky, vtipy a satira im budú unikať a tá je na hre najlepšia spolu s fantastickou hudbou, ktorá dokonca vokálmi podporuje samotných hrdinov v boji.

Platinum Games majú obrovské šťastie, doteraz nemajú na triku žiaden komerčný hit (kultové sa nepočítajú), napriek tomu od svojho vzniku si dokážu vyboxovať takú kreatívnu slobodu, že im umožňuje robiť iba také hry, aké chcú robiť. The Wonderful 101 mohla byť ich doteraz najlepšou. Superhrdinskou nakladačkou sa až príliš vzdialili remeslu, aké im pomohlo zaistiť status tvorcov tých najlepších akcií na planéte.

napísal spacejunker 5.9.2013
7.0
7.9