FOOTBALL MANAGER 2014

FOOTBALL MANAGER 2014

8.5

Zelená je tráva, Football Manager, to je hra!

Európske poháre sú už rozbehnuté v plnom prúde, kvalifikácia na budúcoročné Majstrovstvá sveta v Brazílii je už tiež definitívne uzavretá a slovenských zástupcov v boji aspoň o jeden z týchto pohárov jednoducho niet. Pritom slabých hráčov tu nemáme. Ani na úrovni klubov a už vonkoncom nie na úrovni reprezentácie. Navyše ako sa často ukazuje v nejednej krčmičke s pokročilou hodinou, naša krajina je plná fundovaných odborníkov. A ak aj vy patríte medzi tých, ktorí vidia jednoduchú cestu k úspechu, tak aj túto jeseň máte šancu to celému svetu ukázať. Dajte bokom poldeci, odhláste sa zo športového fóra a vrhnite sa na nový ročník najlepšieho futbalového manažéra.

Football Manager to nemá jednoduché a to aj napriek tomu, že to vlastne jednoduché má. Aj ročník 2014 si získa fanúšikov, taktiež sa vďaka kvalitám bude vo futbalovo pozitívnych krajinách slušne predávať, všetku (nie práve najpestrejšiu) konkurenciu prekonáva rozdielom triedy, ale k najvyšším hodnoteniam jednoducho nemôže zamieriť. Prečo? Pred niekoľkými rokmi odborníci zo Sports Interactive spravili obrovský skok a priniesli perfektnú inkarnáciu manažmentu futbalového života. Odvtedy je každá ďalšia časť rovnako výborná, avšak odlišná len v detailoch.

Pri spúšťaní Football Manager 2014 nemáte dojem, že máte v rukách nový ročník. Až na zmenu číslovky nič nenasvedčuje, že od predchádzajúcej časti ubehol už rok. Rovnaké rozhranie, rovnaké menu a tak sa podľa zaužívanej zvyklosti púšťate po rovnakej ceste hrou. Na výber tu nájdete tradičný režim, ktorý sa posledných niekoľko rokov nemení. Modernizovaný režim v trošku lepšom grafickom kabáte rozhrania, ktorý je rýchlejší a v niektorých aspektoch zjednodušuje vedenie klubu, aby ste tak sezónou preplávali rýchlejšie. No a ešte tu narazíte na preddefinované singleplayerové výzvy a multiplayerové režimy. Do online zápasov sa môžete vrhnúť v štandardnom režime, v modernizovanom opísanom vyššie alebo aj v súbojoch proti priateľom a to vo vyraďovacom turnaji 32 klubov, malej ligy zo šiestich tímov, alebo ligy dvoch tímov, ktoré proti sebe odohrajú päť stretnutí.

Football Manager 2014
Football Manager 2014 V kľúčových momentoch môžu pomôcť rýchle pokyny z lavičky.
V kľúčových momentoch môžu pomôcť rýchle pokyny z lavičky.

Football Manager 2014 Príhovory v kabíne pozdvihnú morálku, ale so slovami treba narábať opatrne.
Príhovory v kabíne pozdvihnú morálku, ale so slovami treba narábať opatrne.

Football Manager 2014 Hra ponúka jednoduchý prehľad pre rýchlu orientáciu.
Hra ponúka jednoduchý prehľad pre rýchlu orientáciu.

Akokoľvek sa rozhodnete, dostanete sa do výberu tímu. Ste novým trénerom a akýkoľvek svetový klub vám chce ponúknuť zmluvu. Na výber je 51 hrateľných národov a bezmála 120 rôznych líg, čo sú neuveriteľné čísla. Do rúk tak môžete dostať prakticky akýkoľvek tím aký vás napadne. A nájdete tu aj množstvo takých, ktoré by vás nenapadli. Samozrejme, nemôžete počítať so slovenskými nižšími súťažami, ale druhá liga tu figuruje.

Celkový záber svetového futbalu je síce úžasný, ale o to viac bijú do očí neúplné licencie, ktoré sú sérii vytýkané už dlhšiu dobu. V podporovaných ligách sa dočkáte reálnych mien hráčov, zodpovedajúcich súťaží aj tímov. Ale vždy tomu niečo chýba. Dresy, emblémy aj názvy sú len derivátmi tých skutočných. Napríklad hráte za Liverpool, ale tím nemá celý názov, nemá svoj emblém, ale inak všetko súhlasí s realitou. Podobné veci si môžete upraviť v editore alebo zdieľať pomocou Steam Workshopu, ale zamrzí, že manažmentový titul, ktorý sa tak blíži realite, sa od nej zároveň dištancuje v takýchto detailoch.

Výber tímu, aj keď je dôležitým, tak je len prvým malým krokom na dlhej ceste, ktorá je pred vami. Manažment klubu nie je niečo, čo zvládnete za hodinu a potom sa veziete na vlne víťazstiev. Začína príprava na sezónu, musíte sa stretnúť s tímom a zamestnancami na rôznych pozíciách. Treba si naplánovať prípravné zápasy, dostať hráčov do dobrej kondície, skontrolovať tréning, prezrieť zmluvy s hráčmi, pozrieť sa do Béčka a juniorky a nakoniec spraviť aj nejaké tie prestupy, aby ste sa do sezóny dostali v čo najlepšej situácii. Tým pádom sa môže stať, že prvé hodiny sa ani nedostanete k súťažnému zápasu, ak si v príprave potrpíte na dôslednosť.

Sezóna je dlhá a náročná a v tejto hre sa naučíte poriadne obracať, keď budete často siahať pre náhradníkov aj do juniorky. Naučíte sa sledovať všetko, čím vás hra obklopuje. Kupovať relatívne kvalitných hráčov za málo peňazí z menej známych líg, vyberať si strelca vo forme z rezervy, či viesť vyjednávania aj formou novín, kde niekoho vychválite a tým pádom môže byť viac naklonený vašej ponuke. Pripravte sa na ligu, minimálne jeden národný pohár a v prípade väčších klubov aj na európske súťaže. Ako manažér navyše dokážete viesť aj reprezentáciu. Rozhodne sa nemusíte báť, že by ste v hre nemali čo na práci.

Football Manager vždy vynikal v hĺbke futbalovej simulácie, do ktorej sa môžete ponoriť. Čakajú na vás stovky tabuliek, tisícky štatistík a neobmedzené množstvo kombinácií podľa vašich preferencií na nespočetných frontoch. Upraviť si k obrazu svojmu sa dá akýkoľvek tím. Môžete naučiť Trnavu hrať bago hádzanú pred šestnástkou súpera alebo ofenzívny štýl Barcelony pretvoríte na skalopevnú obranu s ojedinelými protiútokmi. V rukách máte každý jeden aspekt futbalového života. Je len na vašich rozhodnutiach, či dobijete špicu tabuľky bez prehry, alebo sa budete potácať ledva v strede tabuľky.

Na začiatku sezóny vám vedenie predostrie svoju víziu a poskytne určité financie. Vy sa tak nestaráte len o taktiku, tréningy, stratégiu a priebeh zápasov, ale aj o finančnú stránku klubu. Vo vašich rukách sú zmluvy, nové podpisy a vyjednávanie. Nie len s hráčmi a zamestnancami na jednom konci, ale aj s vedením na druhom. Ak sa vám minú peniaze na prestupy a máte dobré výsledky, môžete skúsiť navýšiť rozpočet v rozhovore s vedením. Môžete požiadať o zlepšenie finančného zabezpečenia mládeže, alebo o modernizáciu štadiónu. V číslach sa však musíte zručne orientovať, vždy máte zhora zviazané ruky a nikdy nedostanete peniaze za nič.

Hra vylepšila systém prestupov, ktorý viac reflektuje vaše správanie v nej. Ak niekoho pochválite, je vám viac naklonený. Ak urazíte konkurenčného trénera, nemusí pristúpiť k predaju hráča. Máte k dispozícii celý rad asistentov a skautov a môžete si najímať ďalších. Fungujú ako také malé barličky. Vypichujú vám zaujímavých hráčov z nastavených regiónov alebo vám odporučia koho vytiahnuť, s kým sa porozprávať. Vyjednávanie funguje dobre. Môžete sa podvoliť podmienkam alebo sa skúsiť s agentom stretnúť niekde na pol ceste a ušetriť tak peniaze. Musíte ale dávať pozor, lebo niekedy nižšou ponukou hráča urazíte a odmietne ďalšie stretnutie.

Správy o svete dostávate pomocou novinkového bloku. Jeho intenzita závisí od vašich nastavení odoberania a konečne je tento systém prehľadný a farebne diferencovaný. Prepracované je aj načítanie ďalších dní, ktoré už nepôsobí strnulo, ale aspoň sa vám počas neho zobrazujú aktuality. O drobné vylepšenia pokročil aj systém interakcie, ktorý má vplyv na náladu v tíme. Hráči majú svoje nálady. Nedarí sa im, presuniete ich na striedačku a to sa odrazí na morálke. Môžete sa s nimi porozprávať a zdvihnúť im sebavedomie, alebo ich skúsiť potrestať. Môžete však aj vyzvať iného hráča, aby s nimi prehovoril.

Football Manager 2014
Football Manager 2014 Musíte vedieť skrotiť aj veľké hviezdy.
Musíte vedieť skrotiť aj veľké hviezdy.

Football Manager 2014 Úlohu rozhovorov v hre nemôžete podceňovať.
Úlohu rozhovorov v hre nemôžete podceňovať.

Football Manager 2014 Vyjednávanie zmluvy je citlivá hra na to, kto viac povolí.
Vyjednávanie zmluvy je citlivá hra na to, kto viac povolí.

3D rozhranie zápasov sa taktiež dočkalo menších zlepšení. Stále by sme grafiku nemohli označiť za peknú, ale je rýchla a svižne beží aj na starších zostavách. Oproti prechádzajúcej časti sa zmenila AI hráčov, vylepšili sa animácie pohybov, ktoré sú opäť variabilnejšie a bohatšie a príjemne sa zapracovalo na svetelných efektoch. Štadión vrhá tieň a to isté platí aj pre ostatné objekty. Občas narazíte na kolízie objektov a nie vždy všetko vyzerá tak, ako to v skutočnosti je. Napríklad jasne vidíte teč, ale hra ho neregistruje. Do zápasu, samozrejme, môžete vstupovať. Nie len striedaním, ale aj pokrikmi a pokynmi z lavičky, menením taktiky a v polčase aj rozhovorom s hráčmi. Jeho dopad je znateľný, ale už nemôžete jedným kliknutím pokarhať napríklad celú obranu. Buď každého samostatne alebo všetkých.

Bohužiaľ nie všetko v hre je také ružové. Football Manager 2014 dopláca na vyváženosť situácií, ktorú určite neskôr ošetrí záplata (ako v minulosti). Napríklad počet zranení v zápase hra občas preháňa a pritom rozhodca neukáže ani jednu kartu. Taktiež strely spoza šestnástky sú občas také nešťastné, až je z nich nakoniec outové vhadzovanie. Na podobné prípady narazíte pomerne často v rôznych oblastiach. Nie sú to veľké chyby, ale jedna taká vám viem pokaziť dojem zo zápasu.

Ak sa ale cez to dokážete preniesť a počkať si na prvé opravy, tak si dovtedy opäť užijete najlepší manažmentový titul pod slnkom. Football Manager 2014 je taký istý ako predchodcovia. Ak by sme však povedali, že prináša iba nové súpisky, hre by sme krivdili. Novinky a zmeny nie sú nijak zvlášť kľúčové, dokonca by mohli prísť aj vo forme updatu. Postarajú sa ale o to, že aj tento rok pri hre presedíte desiatky hodín. A že vás raz za čas nejakou chybou rozčúli, to jej nakoniec prepáčite.

napísal matus_ace 8.11.2013
8.5
8.5