BROKEN SWORD 5: THE SERPENT'S...- EP 1

BROKEN SWORD 5: THE SERPENT'S...- EP 1

7.5

George a Nico opäť spolu

Na prvú lásku sa nezabúda. Kým väčšina chlapcov, hráčov, na jeseň v roku 1996 snívala o špicatých prednostiach archeologičky Lary Croft, ja som bol platonicky zamilovaný do úplnej inej hrdinky. Bola ňou temperamentnýá francúzska novinárka Nico Collard, ale nemal som u nej šancu. Motal sa okolo nej totiž americký fešák George Stobbart, s ktorým si aj neskôr padli do oka. Prežili spolu niekoľko nevídaných dobrodružstiev nazvaných Broken Sword, ale po (prinajlepšom) zmiešaných dojmoch z tretej a štvrtej časti sa odmlčali na dlhých sedem rokov.

V auguste minulého roka sa na Kickstarteri objavila možnosť nakopnúť ďalšie pokračovanie série adventúr. Pokračovanie, ktoré sa tentoraz vracia späť ku koreňom série, avšak nezabúda ani na to, že od dvojky ubehlo už 13 rokov. Ako obrovský fanúšik pôvodných hier som neváhal ani minútu a peniaze putovali na konto tradičného britského štúdia Revolution Software. Hra vyzbierala takmer milión a okamžite zaujala. K autorskému stolu sa vrátil Charles Cecil, vizuál nás vracia takmer dve dekády naspäť, ale nie všetko je po chuti fanúšikom.

Piata časť Broken Sword: The Serpent's Curse totiž nevychádza tradične, ale je rozdelená na dve epizódy, z ktorých prvú si dnes priblížime. Je to systém, ktorý už v adventúrach uspel a to najmä vďaka štúdiu Telltale Games, tie však boli od úplného začiatku stavané na seriálovom princípe. V každej časti sa odohrali tri akty: jeden sa otvoril, ďalší prebieha a tretí sa uzavrie. To vyvoláva dojem uzatvorenia, no zároveň necháva priestor pre cliffhanger do ďalšej epizódy. Broken Sword: The Serpent’s Curse je však od začiatku veľkou hrou, s veľkým príbehom a veľkými ambíciami. Ako sa skúsení autori pobili s týmito dvoma pólmi v jednej hre?

Broken Sword 5: The Serpent's...- Ep 1
Broken Sword 5: The Serpent's...- Ep 1 V príbehu objavujete spojitosti medzi minulosťou a súčasnosťou.
V príbehu objavujete spojitosti medzi minulosťou a súčasnosťou.

Broken Sword 5: The Serpent's...- Ep 1 Od začiatku v prípade niečo nesedí.
Od začiatku v prípade niečo nesedí.

Broken Sword 5: The Serpent's...- Ep 1 Temperamentnú Nico si zamilujú aj noví hráči.
Temperamentnú Nico si zamilujú aj noví hráči.

George a Nico sú zase spolu. Nie ako partneri, ako priatelia. Osud ich dal opäť dokopy, aby sa pustili do ďalšieho neuveriteľného prípadu. Môže sa však niečo zdanlivo obyčajné premeniť na mysteriózne spiknutie? Novinárka a poisťovací agent sa stretávajú na skromnej vernisáži drobnej parížskej galérie. Prichádza poslíček, no nenesie pizzu, ale smrť. Krádež obrazu sa končí tak, ako by nikto nečakal. Na zemi leží mŕtvola a vy sa pýtate, čo má lúpež v súčasnom Paríži spoločné s vypálením rodinného sídla vojskom generála Franca počas španielskej občianskej vojny?

Tieň minulosti ustupuje do úzadia. Treba riešiť zločin a na to je dvojica známych hrdinov priam stvorená. Rozpletáte podivné nitky tajomstiev, cestujete po svete a stretáva rôznorodé postavičky. Niektoré epizodické, iné s výraznejším dopadom na hru. A klamú všetci. Na vás zostala už len jediná vec, žiadna maličkosť - musíte zistiť prečo. Niekto kvôli láske, iný kvôli peniazom, no aj tak je v pozadí stále niekto, kto so všetkými hýbe ako s bábkami v detskom divadle. Ukradnutý obraz je vraj stelesnené zlo a okolo vás sa to nešťastím len tak hemží.

Scenáristicky Broken Sword: The Serpent’s Curse svoj neľahký osud rieši šalamúnsky. Séria so silnými reálnymi základmi bola vždy v určitej miere prepletená mysticizmom, ten veje vo vánku aj nad prvou epizódou, no tá sa však celkovo drží pri zemi a na uzde. Môžete badať pomalšie tempo, občas sa niekde zdržíte a aj keď sa toho udeje mnoho, nič zdanlivo neeskaluje do veľkolepého vyvrcholenia. Je to presne ten typ problému, ktorý nastáva, keď sa jedna kniha rozdelí na dve časti pri jej filmovej adaptácii.

Väčší dôraz ako na dynamiku sa tým pádom kladie na dejovú naráciu. Broken Sword: The Serpent’s Curse s históriou sveta a postáv zoznámi nových hráčov a tým starým zas pripomenie, prečo ju v minulosti tak milovali. Známymi postavami, ale aj menšími odkazmi sa vracia k svojmu dedičstvu. Ihneď sa v nej cítite ako doma a to aj vďaka tomu, že narazíte prakticky už na katalóg vybudovaných vzťahov, do ktorých vstupujete. Niekto vás má rád, iný zas nie a s tým musíte žiť a poradiť si. Hra prekypuje viac nostalgiou ako inováciami, no nechýbajú ani nové prostredia či postavy.

A končí, samozrejme, v tom najlepšom. Končí v okamihu, keď sa začína rozbiehať. Nastane skutočne prvý väčší zlom a prvá zložitá situácia. Uzatvára tým však jednu kapitolu a zdá sa, že práve táto tvorí reálne základy, na ktorých bude stavať mysticky založená druhá časť, v ktorej sa vrátime späť k odkazu minulosti a uvidíme, o čo naozaj ide.

Medzi Nico a Georgom to stále iskrí, dokážu sa podpichovať a dopĺňa ich pestrý kolorit ďalších postáv, ktoré si plnia svoju úlohu veľmi dobre. Či už je to vdova, tajomný Rus, nešťastný, no milý žandár alebo kvetinárka bývajúca vedľa Nico. A potom je tu inšpektor Navet. Inšpektor Clouseau v tejto postave našiel trápnu imitáciu, je silene hlúpy, otravný a do deja vstupuje až príliš často. Pritom už po prvom stretnutí dúfate, že už ho nikdy neuvidíte.

A aby bola postava najhlúpejšieho inšpektora “dokonalá”, tak na nervy vám bude liezť aj jej dabing. To je však bohužiaľ problém aj celej hry. Jednak je tu jeho nekonzistentná kvalita, občas znie dabing lepšie, inokedy horšie. A nie všetky hlasy sú zvolené najšťastnejšie. Vracia sa Rolf Saxon ako Georga Stobbarta a stále znie výborne. Na druhú stranu Nico prehovorí novým hlasom Emmy Tate, ktorá dokazuje, že menej je niekedy viac. Silený francúzsky prízvuk vyznieva niekedy až smiešne. Bohužiaľ slová chvály nemôžeme sypať ani na hudbu, ktorá je veľmi nevýrazná.

Broken Sword 5: The Serpent's...- Ep 1
Broken Sword 5: The Serpent's...- Ep 1 Hrdinovia vedia byť v správnom čase na správnom mieste.
Hrdinovia vedia byť v správnom čase na správnom mieste.

Broken Sword 5: The Serpent's...- Ep 1 V honbe za senzáciou a vyriešením prípadu precestujete svet.
V honbe za senzáciou a vyriešením prípadu precestujete svet.

Broken Sword 5: The Serpent's...- Ep 1 Súhra medzi hrdinami je kľúčom k progresu.
Súhra medzi hrdinami je kľúčom k progresu.

Klenotmi série Broken Sword boli dialógy a hádanky a toto sú našťastie oblasti, kde si Revolution Software dávali pozor. Dialógy, možno aj častejšie ako práve puzzle, prispievajú k riešeniu problémov, ktoré sa vám stavajú do cesty. Viete, že sa niekam potrebujete dostať, tak často stačí len zahrať na tú správnu strunu v rozhovore s osobou. Nie len, že ich použijete k riešeniu situácií, ale často sa vám oplatí viesť rozhovory aj nad rámec vašich povinností. Nico vás pobaví komentárom na nožničky na nechty či môžete polovici mesta nastriekať do tváre otrasný parfum a pýtať sa, čo si o ňom myslia.

Logické hádanky majú hlavu a pätu a to sa dnes už nevidí. Odvíjajú sa od toho, čo vidíte vôkol seba. Nie sú nijak zvlášť náročné, väčšinu vyriešite na prvý pokus a hra tak krásne plynie bez toho, aby ste sa niekde zasekli. Preplávate ňou za nejakých 6 hodín. Bohužiaľ aj tu sa nájde výnimka a keď narazíte na puzzle s drobným švábom, ktorý vám stojí v ceste a bráni v postupe ďalej, tak sa budete musieť chytiť za hlavu.

Ani inšpektor, ani občas zlý dabing či hlúpy puzzle nepokazia dojem z hry tak ako rôzne iné menšie chybičky. Broken Sword: The Serpent's Curse nie je úplne odladená a nejaký mesiac na doladenie by jej určite prospel. Klikanie občas nereaguje, niekedy sa stane, že nevybehne inventár, postavy sa divne a zbytočne niekam pohnú. V kombinácii s obrovskými očakávaniami, ktoré so sebou po toľkých rokoch pokračovanie prináša, sa jedná o nepríjemnú ranu pre známu sériu.

Prvá epizóda Broken Sword: The Serpent's Curse je slušným návratom ku koreňom legendárne sérii adventúr. Nevyhla sa chybám, ale aj napriek tomu má čo ponúknuť a otvára dvere pre druhú epizódu, ktorá príbeh poriadne rozbehne. Očarí hlavne dialógmi, postavami, plynulou hrateľnosťou a krásnou grafikou kombinujúcou 2D prostredia s 3D postavami, pričom vyvoláva spomienky na klasiku spred 17 rokov.

napísal matus_ace 17.12.2013
7.5
7.3