SWORD ART ONLINE: HOLLOW FRAGMENT

SWORD ART ONLINE: HOLLOW FRAGMENT

8.0

Pokus o útek z virtuálneho sveta

Recenzia na Vita verziu

Kto z hráčov by si neželal mať poriadnu MMORPG na handhelde ako PS Vita? Konečne sa objavil vhodný kandidát a navyše má aj celkom slušné zázemie. Sword Art Online je totiž populárna animé séria, ktorá sa už stihla dostať aj na západ a vďaka tomu prichádza aj RPG na Vitu.

Podobne ako kedysi séria .hack na PS2, aj Sword Art Online sa odohráva vo virtuálnom svete a žáner MMORPG iba simuluje. Je to však fascinujúci základ, ktorý už v príbehovej schéme nastolí zaujímavý paradox. Hlavný protagonista, hráč Kirito, je uväznený v online svete a ak zomrie, skončí aj jeho skutočný život. Postupne sa objavia viaceré zabudnuté či presunuté postavy na miestach, kam zdanlivo nepatria. Svet Sword Art Online nemôžu hráči opustiť (chýba funkcia log out), čo ich núti ísť ďalej. Aby sa vyhli smrti, potrebujú poraziť nepriateľov a dostať sa na najvyššie poschodie bludiska, čo by mohlo ukončiť hru a priniesť riešenie.

Sword Art Online navyše prináša na Vitu zaujímavú porciu obsahu - dve hry v jednej. Je tu pôvodný PSP diel Infinity Moment, kde Kirito putuje zo 76. poschodia až na stovku. Titulný Hollow Fragment presunie Kirita do Hollow Area, kde čakajú silní nepriatelia i viac voľnosti. Obe hry sa líšia dizajnom. Infinity Moment pôsobí ako dobrý 25-poschodový dungeon s postupom nahor a Hollow Fragment stavil na rozľahlé prostredia a odkrývajúcu sa mapu, kde si hľadáte často cestu k bossovi či danej úlohe a narazíte aj na citeľne ťažších súperov. Ak posudzujete obidve hry ako celok, je cítiť odlišný prístup a keďže budete môcť skákať medzi obomi líniami, dá sa hranie celkom oživiť.

Sword Art Online: Hollow Fragment
Sword Art Online: Hollow Fragment Kirito na leveli 200 má úžasný počet HP a nový patch mu ho ešte zvýši. RPG lahôdka!
Kirito na leveli 200 má úžasný počet HP a nový patch mu ho ešte zvýši. RPG lahôdka!

Sword Art Online: Hollow Fragment Pohľad, aký sa vám naskytne už v prvej hodine a radi sa k nemu vrátite.
Pohľad, aký sa vám naskytne už v prvej hodine a radi sa k nemu vrátite.

Sword Art Online: Hollow Fragment Už v prvých bojoch máte hrdinu na leveli 100 a súperi nie sú oveľa slabší.
Už v prvých bojoch máte hrdinu na leveli 100 a súperi nie sú oveľa slabší.

Príbeh je prítomný v oboch segmentoch, hoci je otázne, do akej miery mu porozumejú aj hráči, čo nepoznajú seriál. Osobne som si napozeral aspoň pár dielov animé, čo uľahčuje orientáciu v postavách i chápaní sveta. Nováčikovia ale budú vstrebávať dianie pomalšie a zrejme ťažšie pochopia, prečo sa neskôr pripoja do deja aj iné postavy a akú úlohu v ňom zohrajú. Je to dané ďalšou technickou chybou, ale treba uznať, že každá postava je solídne spracovaná a už po pár desiatkach minút viete odhadnúť rysy Kirita či dievčiny so svetlými vlasmi. Tým pádom sa ľahšie chápu i jednotlivé motivácie. Pripravte sa na to, že postavy s obľubou rozprávajú a kopa scén zaberá niekoľko minút, no sú plne nadabované a krásne animované.

Svet je pútavý a od začiatku sa vám tam chce zostať, dozvedieť sa ako funguje, spoznať postavy a najmä sa ponoriť do krásnych častí a začať bojovať. Hra na vás od začiatku vyhŕkne pár rýchlych tutoriálov, kde zistíte, že môžete útočiť jednoducho mečom, ale treba sa aj brániť, využívať špeciálne vlastnosti, kombinovať údery či schopnosti dvoch postáv naraz. Nie je toho málo a do toho sa zapoja ešte bossovia, na ktorých platí iná taktika a je dôležité sledovanie viacerých ukazovateľov. HP pochopíte hneď, SP sú body, ktoré treba na realizáciu špeciálnych úderov a je tu aj dvojica Burst/Risk, ktorá ovplyvňuje útok i obranu. V partii navyše funguje neustála komunikácia, takže iná postava vám môže naznačiť, čo potrebuje alebo jej vy môžete zadať príkaz a potom ju pochválite za jeho splnenie, čím stúpa morálka. Bojový systém je robustný, množstvo skúseností, postáv, kombinácií i nepriateľov rastie – nudiť sa nebudete.

Pohyb po svete či poschodiach je plynulý, mapka lokality vám pomôže odhaliť kam môžete ísť a na výber sú aj viaceré východy z lokalít, no spočiatku je smer jasný. Nepriatelia čakajú na mape a môžete do nich okamžite šiť údery. Stačí si určiť cieľ, označiť ho a celá partia rozdáva údery. Oponenti sa promenádujú po mapke sami, občas v skupinách, ale väčšinou si vyberáte jedného. Plošné údery sa veľmi nenosia, no je to osobná výzva. Hra vám  poradí, aby ste sa nepúšťali do veľkých skupín, ale takticky vylákali nepriateľa „pull“ technikou a potom zviedli súboj. Treba si dávať pozor na level nepriateľov, niekedy sú aj o 20 úrovní nad vami a to je od začiatku nepríjemné porovnanie.

Popri absolvovaní poschodí či území vás občas čaká takzvaná Hollow Mission s jasným cieľom - zväčša silným bossom. Hra ukáže mapu, cestu k cieľu, pochodujete v teréne, odhaľujete zákutia. Nájdete aj menšieho bossa, cenné truhlice a hlavný záporák čaká tesne pred koncom. Misie tohto typu sú dosť náročné a skrývajú podpásovku: smrť vás vyhodí na začiatok. Neraz vyšlo polhodinové snaženie navnivoč, lebo som si trúfol na fialového bossa, nevydržal som nápor a vyšší počet HP či silné údery protivníka moju skupinku zdolali.

Prvky MMORPG sa prejavujú najmä v Infinity Moment, ale našli cestu aj do Hollow Fragment. Zväčša preberajú pravidlá sveta a sústredia sa na boj, žiadna tvorba povolaní sa nekoná. Pocit z virtuálnych svetov ostáva - systém obnovovania nepriateľov a najmä regrutovanie postáv do partie je povedomé. Na výber postupne bude viac ako sto postáv, čo posilňuje pocit z hrania v tíme. Nie je to iba akčná sekačka so sólo postavou. Keď sa dá partia dohromady, bežní nepriatelia padnú pod mečom ľahko, hoci bossovia v oboch líniách sú ťažší oriešok. V Infinity Moment sa bojuje v skupine, v Hollow Fragment najmä v dvojici.

Pocity z akčnej RPG, systém boja i objavovania máp sa dajú vo veľkej miere porovnať s atmosférou PSP titulu Crisis Core: Final Fantasy VII. Príbehom sa síce novinka nevyrovná tejto klasike, ale pocit z boja a neúnavného postupu a čoraz ťažších bossov či misií je rovnaký. Sám som sa pristihol, ako do hry investujem ďalšie hodiny času a nedokážem sa odlepiť, hoci náplň sa po 30 hodinách začne opakovať. Sú tu tri typy misií: poraziť nepriateľov, získať po nich určitý počet predmetov alebo ich vyzobať z miest na mape. Ale množstvo obsahu je solídne, každý ďalší nepriateľ či mapka je výzva a dôvod hrať ďalej. Ak si budete hru dávkovať, vydrží vám dlhé týždne a nedávno vyšiel patch pridávajúci ešte vyšší level či dungeon po zavŕšení hry.

Sword Art Online: Hollow Fragment
Sword Art Online: Hollow Fragment Na bojisku si sami vyberiete, do ktorého oponenta sa pustíte - stačí jediný úder.
Na bojisku si sami vyberiete, do ktorého oponenta sa pustíte - stačí jediný úder.

Sword Art Online: Hollow Fragment Tento menší boss má rovno tri riadky zdravia a zaberie celú obrazovku Vity. Ale padne!
Tento menší boss má rovno tri riadky zdravia a zaberie celú obrazovku Vity. Ale padne!

Sword Art Online: Hollow Fragment Z bojovej vravy si treba oddýchnuť v civile a z krčmy ísť rovno na rande.
Z bojovej vravy si treba oddýchnuť v civile a z krčmy ísť rovno na rande.

Okrem zápolenia s nepriateľmi sa sem dostávajú aj iné sociálne prvky: simulácia randenia. Je to však relatívne zjednodušená verzia, kde treba najmä viesť konverzácie s rozličnými slečnami, získať si ich náklonnosť a tým pádom sa u nich rozšíri paleta možností v boji, čiže majú lepšie schopnosti a údery. Dobré dialógy, držanie za ruky, posedenie na lavičke či venovanie darčekov je tá správna cesta.

Audiovizuálna stránka je nadpriemerná, hoci pri Infinity Moment ide o PSP remake. Scenérie berú občas dych, koridory dungeonov sú fajn a plný japonský dabing poteší. Hoci je  s titulkami, kde sú občas chyby v osobách, čo pranierujú iné recenzie. Osobne ich za rušivé nepovažujem, ale to je azda dané tým, že nemáme angličtinu ako materinský jazyk. Hudba je fajn, hoci po čase sa opakuje rovnako ako náplň misií. Určite je to hra na úrovni Vity, veľké množstvo obsahu sa podpísalo pod veľkosť nad 3 GB.

Sword Art Online: Hollow Fragment je úžasný žrút času, RPG pre fanúšikov animé a odvážnych hráčov, ktorí majú chuť na desiatky hodín s výborným a chytľavým súbojovým systémom. Je to rozsiahly celok s niekoľkými muchami, ale tá kopa obsahu, šírka arzenálu i výziev vás udrží v strehu veľmi dlho.

napísal Korec 31.10.2014
8.0
6.7