MONSTER HUNTER 4 ULTIMATE

MONSTER HUNTER 4 ULTIMATE

9.0

Ďalší úspešný lov monštier

Recenzia na 3DS verziu

Hovorí sa o nej ako o sérii, ktorá rozhodla súboj medzi 3DS a Vita. Monster Hunter (MonHun) je len jeden, hoci na PS Vita nájdete aspoň poltucet nástupcov, ktorí priniesli do žánru niekoľko osviežení. Monster Hunter je kult, ktorý dokáže rozpumpovať predaje konzol a primäť hráčov, aby investovali do jednej – a pri každom titule strávili 80-100 hodín a tí najvytrvalejší 200 či 500. Má nezameniteľnú formulku, vyvíja sa a stále nedokáže osloviť všetkých, lebo je to tuhá hra, ktorá sa s vami nemazná, no na druhej strane praje trpezlivým viac ako napríklad Dark Souls.

Ale dobrou správou pre neznalých je prístupnosť štvrtého dielu. Autori mierne znížili obtiažnosť, investovali do tutoriálov a zapracovali ich do hlavnej porcie singleplayeru. Hra sa vám viac venuje, pomôže a latku obtiažnosti síce napokon musí zvýšiť a protivníci budú tuhí, ale tá chvíľa nepríde tak skoro ako minule. Kým zahodíte 3DS do kúta od zlosti prvý raz, ubehne veru viac času ako napríklad pri trojke na 3DS či PSP tituloch.

Princíp hry sa nemení - ste hrdina, ktorý vo svete plní zadané questy. Buď sa vydáte zbierať potrebné predmety typu vajcia, rastliny, huby či vzácne lajná, alebo musíte zahlušiť nepriateľov a bossov, z ktorých padajú cenné suroviny. Tie použijete na výrobu silnejších zbraní i odevu, aby ste sa pustili do väčších protivníkov. Koncept ostal nezmenený a točí sa okolo neho základná hrateľnosť. Nemožno čakať dlhší ukazovateľ zdravia (jedine u nepriateľov, nie pri vašej partii), dynamickejšie súboje, ani otvorenejší svet, kde skúsite grindovať. Štýly naučené v iných RPG hrách sú takmer zbytočné. Neplatí návod, že ak nezdolám toho bossa teraz, odskočím si zatrénovať na päť hodín a potom padne. Nie a nemôže to fungovať ani kvôli faktu, že hrdina nemá vo výbave tradičné levely, ale jeho schopnosti určujú vaše vedomosti a ešte celková výbava, ktorú mu postupne vylepšujete.

Monster Hunter 4 Ultimate

Dobré rozloženie na bojisku je základ. Nech si krásavec vyberie, po kom chňapne.
Monster Hunter 4 Ultimate

Great Jaggi je legenda celej série a nesmie chýbať v žiadnej časti.
Monster Hunter 4 Ultimate

Výpad vpred sa zdá ako nelogický, ale často priam efektný ťah na oponenta.

Celkový zážitok je však bohatší, lebo hoci jadro hry ostalo rovnaké, je zabalené do plynúceho príbehu dynamickej karavány, ktorá sa poberá naprieč svetom. Namiesto jednej dedinky, kam by ste sa vždy vrátili, sa autori rozhodli poslať do sveta hrdinu v skupine, ktorá hľadá antickú relikviu. Zrazu dajú mnohé dialógy postáv hlbší zmysel, máte chuť ich sledovať a nechýbajú ani animácie. Postavám sa črtá ich charakter, rozpravy sú neraz zábavné a lokalizácia veľmi dobrá. Hre nechýba kontext, dá sa aj sledovať príbeh a nemusíte vždy iba načrieť do svojho presvedčenia, že až na desiaty raz boss padne. Dobrý príbeh v MonHunovi je vítané spestrenie a kvalitný tmel zaručujúci hĺbku putovania. Aj adekvátny dôvod zaťať zuby a dostať sa cez ťažkých bossov, aby ste vedeli, čo sa odohrá ďalej.

Štruktúra zložená zo zadávaných questov s počtom hviezdičiek ostáva rovnaká. Celé roky funguje a potvrdzuje, že stupňujúca sa obtiažnosť dáva zmysel. Hráč hneď vidí náročnosť úlohy (od jednej po desať hviezdičiek), časový limit na jej splnenie (prvá polovica ním netrpí) a putuje na miesto činu. MonHun nemení cesty hrdinu po svete, nedáva mu voľnosť, aby ho detailne preskúmal (preto časový limit), ale sústredil sa na úlohy. Postupne sa treba naučiť mapku prostredia zloženú z 8-12 častí, vedieť, kde rastú cenné plodiny, kde sa premávajú potrebné beštie a kde sa eventuálne nachádza boss. Pri absencii túlania sa po svete vzniká otázka, či nie je štýl misií archaický a obmedzujúci – pravda leží na druhej strane, vždy vstupujete do akcie a nemusíte absolvovať nudnú cestu.

Ale je to vôbec zábavné? Nemať voľnosť, byť teleportovaný na mapku s tuctom priestranstiev a vždy vedieť, kde nájdem perlu či rastlinu? MonHun je populárny v Japonsku, lebo reflektuje náturu národa: poriadkumilovnosť, jasný systém, isté úlohy, cestu k cieľu. Sila hrdinu rastie s plynúcimi hodinami: učením sa máp, porazenými nepriateľmi, sledovaním ich ciest i úderov. Naplní vás to, ak sa stotožníte s tým postupom, ale ak chcete JRPG voľnosť, nedostanete ju. Ani košatý dej, dobre napísané charaktery, tony vedľajších úloh. Nie, preto je MonHun samostatný žáner a tasí iný, krásny paradox - kombinuje repetitívnosť základného konceptu (choď, ulov, zbieraj, použi, obleč a bojuj znova) s diverzifikáciou, kedy s pribúdajúcim počtom hviezdičiek na stupnici misií pridáva nové elementy a taktické možnosti. Naučíte sa ako na nepriateľa, využiť terén, novú taktiku, silnejšiu zbraň.

MonHun 4 Ultimate nie je iba najprístupnejší diel, ktorý nováčikom ukáže krásu série vďaka lepšiemu tempu. Je to aj najbohatšie vydanie. Napríklad v správaní sveta, čo odráža vaše činy alebo viacerými miestami na oddych či preberanie questov. Už to nie je iba jedna dedinka a základňa, karavána sa hýbe medzi viacerými, čím vzniká plnší pocit dobrodružstva. Variabilitu zvýrazní 14 zbraní, ktoré rozšíria vaše možnosti lovu. Pri každej sa treba učiť jej nuansy, bonusy a spôsob použitia. 11 z nich sú meče, respektíve kombinácie so štítmi a ďalšími predmetmi. Je rozdiel medzi Long Swordom a kopijou Lance, hoci sa môžu zdať podobné v boji na kratšiu vzdialenosť. Zaujímavý Charge Blade (s dvomi módmi a uchovávanou energiou) či Insect Glaive (dokáže vyvolať malého summona) využijú skôr experti. A trio zbraní v kategórii Gunner zvádza na použitie bez kontaktu, ale nie je veľmi ľahké.

Paleta zbraní je však vítaná pre znalcov série, ktorí môžu experimentovať, skúšať známe a kochať sa použitím nových pri vybraných nepriateľoch. Rýchlo si uvedomíte, že treba voliť údery v správnom čase a z dobrého uhla. Nováčikov prekvapí relatívne pomalé tempo švihov i zásahov, preto je potrebné študovať všetko - vlastnosti arzenálu a beštií. A ak nájdete slabinu, budete rozdávať mocnejšie údery, odsekávať časti, dostávať sa k torzu. Novinkou sú pridané pohyby – hoci nemôžete skákať, vďaka terénnej nerovnosti možno dopadnúť na nepriateľa z útesu a útočiť zvrchu. MonHun 4 využíva častejšie vertikálny boj. Stále treba sledovať ukazovateľ zdravia a najmä staminu, bez nej ste stratení a nemožno behať, rýchlo šplhať či blokovať. Súbojový systém ponúka slušnú hĺbku, nie je iba o švihaní čepele.

Pri voľbe oponentov (i bossov) objavíte starých známych, iní protivníci zažijú premiéru. MonHun 4 Ultimate obsahuje takmer stovku beštií, menších kúskov nájdete 23 a veľkých až 75, čo je solídny nárast oproti tretiemu dielu i prvým častiam. Osobne mám najradšej pestrú faunu. Kecha Wacha pripomína lemura, Congalala obrovskú gorilu, nepohŕdam ani potomkami dinosaurov, ale úplne nadšený nie som z boja s operencami. Lietajúce či vtáčie typy mi neimponujú a tých pribudlo celkom dosť. Great Jaggi je klasika a podobných nájdete veľa. MonHun 4 Ultimate má najlepšie zloženie nepriateľov v sérii vôbec.

Keď konečne utriete krv i pot zo zbraní, môžete sa ponoriť do systému predmetov. Na mape sa črtajú rozličné kúsky na zber a inventár treba plniť všetkým, pretože nikdy neviete, čo budete potrebovať na upgrade. Veľa vzácností padá z nepriateľov, ale niektorí hráči sa potešia misiám, kde sa netreba vždy vydať iba zabíjať, ale šikovne pozbierajú nutné ingrediencie.  Bobule beriete automaticky a rastliny, zuby, minerály, hmyz či ryby už predstavujú menšiu výzvu. Spracovanie predmetov v dedinách bude už na vás – v hre sú desiatky až stovky kombinácií, vyberať môžete bezhlavo, radšej to však skúste umne.

Monster Hunter 4 Ultimate

Mnohí tvrdia, že v MonHunovi je to samý dinosaurus. Nuž, je ich tu dosť veľa...
Monster Hunter 4 Ultimate

Skvostné animácie či momentky nechýbajú, hoci ide "iba" o 3DS titul.
Monster Hunter 4 Ultimate

Niekedy veru platí, že najlepšie by bolo zdúchnuť z boja, ale víťazstvo v queste to nezaručí.

MonHun 4 Ultimate teší aj paletou prostredí. Aj tu platí výborná kombinácia nových území a repete obľúbených. Osobne holdujem prevedeniu otvorených priestranstiev. Step, lesy, duny, púšte, polárne pole sú na vyšších priečkach, vulkány, svätyne či aréna potešia ostatných. Duny navyše núkajú dennú i nočnú verziu a niektoré lokality sú prerobené z minulých dielov na podstatne lepšie variácie.

Hrať môžete sólo i v multiplayeri, ale pozor, postup sa ráta samostatne, takže niektoré spoločné questy môžete opakovať. Na druhej strane má multiplayer lepšie spracovanie ako tretí diel. Netreba toľko čakať na ostatných hráčov, nie vždy musíte putovať vo štvorici a navyše sú tu aj vlastné úlohy. Keďže MonHun 4 Ultimate je 3DS exkluzivitou, odpadá paralelné hranie s Wii U, ale ani nechýba.

Štvrtý diel je od začiatku prispôsobený 3DS. Platí to pre interface aj nuansy, ovládanie kamery je podstatne intuitívnejšie ako v MonHun 3 Ultimate. Majitelia New 3DS ocenia pravý analóg na prácu kamery, ale nie je to nutnosť. Ak máte staršie 3DS, na hre takmer nezbadáte rozdiel. Ani vo výkone. Grafika je solídna, hudba dobre vybraná. Možnosti platformy boli využité naplno.

Monster Hunter 4 Ultimate je najväčší, najprístupnejší a svojím spôsobom najvyspelejší diel série. Má veľa obsahu, je dostatočne variabilný a môže osloviť (aj na západe) najväčšie množstvo hráčov. No je to veľký žrút času i trpezlivosti, nehovoriac o stále vysokej obtiažnosti, ktorá nesadne každému.

napísal korec 5.5.2015
9.0
8.6