GHOST RECON

GHOST RECON

8.7

Ghost Recon je ďalší remake novely Toma Clancyho (naposledy to bol úspešný Rainibow six), a musím povedať vyzerá to kvalitne. Je to hra hlavne pre taktických hráčov, ktorým sa páčil Rainibow Six a Delta Force (pripadne Operation Flashpoint, Outbreak) pretože toto je veľmi pekne prevedená kombinácia týchto hier. Hra je ešte náročnejšia ako Delta, a ešte viac teamovo ovládateľná ako Rainibow. V ghost recon sa stávate veliteľom špeciálnej jednotky duchov, ktorý sa v roku 2008 snažia zastaviť novú komunistickú vládu v Rusku a zničiť jeho snahy o spätnú zmenu na Sovietsky Zväz, teda pripojenie všetkých odtrhnutých krajín. Zatiaľ čo ostatný svet váha ako postupovať ďalej, vaša vojna už začala.

Hra je rozdelená na kampaňové misie, ktoré postupne prechádzate, tie ktoré prejdete sa dostávajú do výberu quick misií kde si ich môžete prejsť na viacerých módoch. Pri každej misií dostávate pod kontrolu, niekoľko teamov a niekedy aj viac čát. Podobne ako v Rainibow sixe, aj tu si vyberáte ľudí a rozdeľujete ich do teamu. Zo začiatku si vyberáte vždy 6 ľudí do troch teamov, prvý team za zvyčajne skladá s hlavnej útočnej skupiny s ľahkými zbraňami. V druhej je záloha a človek s ťažkými zbraňami prípadne bombami, a do tretej je dobré dať jedného Snipera.  Vy prevezmete úlohu veliteľa v prvej skupine, síce sa môžete medzi ostatnými prepínať, ale to iba v nutných prípadoch. Pre  pohyb a rozmiestnenie ostatných skupín používate mapu na ktorej zadávate jednotkám cieľ. Najlepšie je ich posielať za vašou čistiacou jednotkou, aby nenarazili na prekvapujúci odpor nepriateľa. Síce počítačom ovládaný vojaci sú presný a vedia o nepriateľoch skôr ako vy ich vidíte, ale niekedy ako keby sa im nechcelo strieľať, a medzi zameriavaním si trochu zvyčajne trochu počkajú a to sa im často stáva osudné. Hneď v prvej misií sa mi stalo že sa mi všetci nechali zastreliť a ja som to musel všetko dokončiť a to som bol ešte aj ranený. Tak som si tam len tak krivkal po poli a snažil sa zamerať nepriateľa prvý ak by sa niekde objavil. No to nevadí, vojaci sa vám po každej misií dopĺňajú a vždy si máte z čoho vyberať. Aj keď neskôr som si všimol, že je dobré snažiť sa o to aby prežili všetci lebo pri každej misií sa trénujú a získavajú skúsenosti a medaily. Teda zvyšuje sa im ich postreh, taktika a aj presnosť.

Ghost Recon
Ghost Recon
Ghost Recon

Čo sa týka zbraní v hre ich nemáte veľa, ale ani ich nepotrebujete, zvyčajne má každý jednu hlavnú zbraň, a druhú vedľajšiu napr. pištoľ, prípadne nejakú bombu. Teda podobne ako v Delta Force, tiež zo sebou nenosíte plameňomet ani 20 rôznych zbraní, ale len ľahké potrebné zbrane. Z pohľadov tu máte možnosť prepnúť sa do first person pohľadu, pohľadu s tretej osoby, alebo nejakej kamery niekde okolo vás. Pričom tretiu osobu odporúčam len v prípade že nečakáte nijakých nepriateľov a chcete sa len pokochať pohľadom... bojovať však musíte v prvom pohľade pretože tam vidíte mieritko pušku a to je rozhodujúce. Prípadne je tu ešte aj možnosť úplne sa vyhodiť s ovládania niekoho a len sledovať a dávať príkazy vašim ľudom.  Hlavné čo by som FPS pohľadu vytkol je absencia videnia zbraní, síce je pravda že bez nich máte väčší prehľad, ale aj tak štýl videnia v delta force sa mi páčil viac. Tu sa vám akurát pri zbraniach mení typ zameriavacieho krížika, je to také neosobné ako keby ste ovládali robotov. Ale musím uznať že veľmi emotívne sú spravené úmrtia a hlášky napr. hláška One Men Down, keď ste si istý že váš team má o jedného člena menej, vtedy vás dobre chytí za srdce. Podobne ako keď vás zastrelia, počujete len puknutie ako guľka preletela cez šaty a zaryla sa vám niekde pri žalúdku, potom už necítite ani nepočujete nič, len padáte k zemi a sledujete svoju vytekajúcu krv. Ale pokým žijete vždy vás poteší keď vám vaši ľudia oznámia že ďalší nepriateľ padol, a vy si uvedomíte že ľudia ktorých ste zobrali nebudú absolútny nechopáci a dokážu aj niekoho zastreliť.

Ghost Recon
Ghost Recon
Ghost Recon

Grafika v hre je dosť rozporuplná, dokonalé textúry, efekty, a pohyby postáv sa tu stretávajú z hrozne kockatým povrchom, ktorý je na túto dobu až dosť zastaralý. Síce to tu zachraňuje množstvo stromov, kríkov, trávy, ale aj tak vidno ako je celá mapa vytvorená doslova len zo stovky polygónov. A naproti tomu postavy, budovy a objekty sú až veľmi kvalitné a dosahujú desať tisíce polygónov. Nepáčilo sa mi aj také divné zrnenie prostredia pri pohybe, ako keby sa im textúry na skalách a zemi stále menili, také nepríjemné... Engine vám dá možnosť upraviť si kvalitu skoro všetkého od objektov, cez textúry až po efekty, pričom v takých 800x600 a 16 bit vám to na Geforce 2 mx a procesore okolo 800 možno pôjde ako tak plynulo. Hlavne doporučujem zapnúť kvalitné textúry a objekty, vtedy vyzerajú postavy skoro realisticky.

Čo sa týka zvukov, sú kvalitné a časti hry najmä keď sa dostávate do akcie sú podmazané peknou akčnou hudbičkou.

Ghost Recon
Ghost Recon
Ghost Recon

V hre nájdete samozrejme aj multiplayer, ktorý si zahráte cez internet alebo LAN. Neviem či bude multiplayer úspešný podobne ako v Rainobow sixe, ktorý sa držal na špici najhrávanejších multiplayer hier do príchodu Counterstrike. Tu vyzerá skôr multiplayer na štýl delta force, kde sa budú dve skupiny snažiť zlikvidovať.

Celkovo je to veľmi pekná hra, zameraná čisto na prácu špeciálneho komanda. Nezvierate žiadne veci, idete len za svojim cieľom a to buď vyčistenie oblastí, prinesenie zajatca na určité miesto, alebo zničenie kolóny. Možno mi tu vadili aj veci ako absencia skákania, nemožnosť lezenia na strmšie svahy a aj nemožnosť z nich zliezť, musíte ich jednoducho obísť. Mohli to radšej spraviť tak ako to má delta force, že skočíte a trochu sa zraníte. A trochu mi vadilo aj to že sa ťažko hľadajú nepriatelia v diaľke,  jediné čo vidíte ako sa vám na radare zobrazí že niekto je vo vašom okolí ale či ho nájdete skôr ako on vás odstrelí to už je iná vec. Niekedy sa mi zdá že oni vidia aj krížom cez stromy a všetky tie kríky. Ale ináč lepšie ako nedávno vyjdený Codename Outbreak a jednoduchšie ako Operation Flashpoint. Nečakajte žiadne jazdy na autách, používanie vecí len akciu a elimináciu s kvalitným príbehom na pozadí.

napísal saver 14.11.2001
8.7
GHOST RECON