BLOOD WILL BE SPILLED

BLOOD WILL BE SPILLED

6.5

Štýlový western plný hmyzu

Recenzia na PC verziu

Hier z divokého západu nikdy nie je dosť. A nielen preto, že ich je skrátka málo. Western má svoje čaro a ponúka vývojárom skvelý priestor na rozohranie zápletky s koltmi „proklatě nízko". A slovenskí tvorcovia Doublequote Studio využili tento priestor veľmi dobre. Navyše zaexperimentovali s postavami aj herným systémom a vznikol z toho skutočne unikátny titul - ibaže neskutočne zabugovaný.

Už samotný art štýl je pozoruhodný. Hra je nádherne animovaná a predstavuje tradičné motívy z divokého západu vo veľmi sympatickom spracovaní. Pôsobí rozprávkovo a komiksovo, čo ešte dotvárajú prestrihové scény s charakteristickými komiksovými okienkami ako z časopisov. A vôbec neprekáža, že kovboji, banditi, pištoľníci a indiáni sú vlastne hmyz. A to doslova. Práve naopak, hlavný hrdina zahalený v červenom plášti je skvelým obrazom typického akčného hrdinu z westernov s Clintom Eastwoodom. A nie náhodou. V hre nájdete mnoho odkazov na kultové filmy, ako je Pre hrsť dolárov, Nezmieriteľní, Vtedy na západe či Dobrý, zlý a škaredý a je jasné, čím sa tvorcovia inšpirovali. A páči sa nám to. A aj ďalšie postavy, hoci majú niekoľko párov nôh a krídla, vyzerajú so sombrérom či čelenkou na hlave a nábojovými pásmi na hrudi veľmi efektne. A neraz vtipne, napríklad v kostole nájdete kňaza, ktorým nemôže byť nik iný ako modlivka. Nápadité a trefné. Za postavy majú tvorcovia jednoznačne plusové body.

Lokality, ako je westernové mestečko, vyprahnutá púšť, banské chodby, vojenská pevnosť, železnica vedúca kaňonom či bažiny presne pasujú k danej téme a prinášajú potrebnú rozmanitosť prostredí. A dobre to dotvára hudba aj slušný, niekedy správne chrapľavý dabing postáv pri rozhovoroch a vzájomnej konfrontácii. Mimochodom, Jacka nadaboval Elias Toufexis známy z DeusEx. Audiovizuálnu stránku skrátka môžeme pochváliť, teda aspoň za štýl a spracovanie, len je veľká škoda, že kvalitu znižujú technické problémy. Napríklad kolíše hlasitosť a vypadávajú niektoré zvukové stopy, najčastejšie výstrely.

Blood will be Spilled
Blood will be Spilled Súboje s bossmi sú málo dramatické, pretože sú veľmi jednoduché kvôli biednej AI.
Súboje s bossmi sú málo dramatické, pretože sú veľmi jednoduché kvôli biednej AI.


Blood will be Spilled Hrdina má zaujímavý vývoj a set unikátnych schopností.
Hrdina má zaujímavý vývoj a set unikátnych schopností.


Blood will be Spilled Získate rôzne revolvery, ktoré sa líšia svojimi parametrami a odkazujú na klasické westerny.
Získate rôzne revolvery, ktoré sa líšia svojimi parametrami a odkazujú na klasické westerny.





Jedinečnosť hry sa však týka aj samotnej hrateľnosti. Tvorcovia vytvorili originálny mix 2D rolovacej akcie a plošinovky s jednoduchými puzzle prvkami a taktickými bojmi, kde sledujete objekty a postavy zboku. To je pri ťahových prestrelkách veľmi nezvyčajné. Vlastne celkový postup je zvláštny. Bežne totiž vykonávate aktivity (skákanie a šplhanie po plošinách, posúvanie dební a vozíkov, používanie pák a výťahov) v reálnom čase. Dokonca ešte aj streľba na zasunuté drevené výstupky, aby sa spustili, prebieha v tomto režime a rovnako môžete aj nabíjať. Lenže keď dôjde k prestrelkám s nepriateľmi, už sa všetko prepne do ťahového režimu, pričom pohľad na prostredie a postavy sa nemení.

Boje teda prebiehajú na kolá a hoci ten prvý vyzerá primitívne a priveľmi jednoducho, čoskoro zistíte, že majú slušné taktické možnosti a začnú byť zábavné. Zdanlivo nudný ťahový súboj je vlastne celkom dobrý, len si musíte zvyknúť, odomknúť nejaké schopnosti a naučiť sa kryť. Bez toho to nejde. Väčšinou bojujete v pomere jeden proti pol tuctu alebo aj viacerým darebákom, ktorým navyše občas prídu ešte aj posily. To keď ich včas nepobijete. Príležitostne budete ovládať aj ďalšiu postavu, ktorá má svoju vlastnú výzbroj aj osobité schopnosti. Nepriatelia sú však vždy v značnej presile a bez premysleného postupu a precíznosti to nezvládnete.

V boji máte dva akčné body, ktoré môžete ľubovoľne použiť na pohyb, nabíjanie, streľbu z nejakej zbrane alebo vyvolanie schopnosti. Ak chcete prežiť, musíte už od začiatku kalkulovať so sudmi a inými predmetmi, ktoré poskytujú krytie. Tieto objekty vydržia niekoľko zásahov a kým ste tesne za nimi, bránia nepriateľom, aby vás zranili. Podobne ich však využívajú aj vaši protivníci. Krytý cieľ sa však dá zasiahnuť odzadu alebo z rôznych uhlov, napríklad keď stojíte na vyvýšenej plošine. Dráhu strely zobrazuje línia a označené sú aj prekážky, ktoré stoja v ceste. Pri streľbe si teda zvolíte uhol a vypálite, ibaže musíte ešte počítať s tým, že zameriavací lúč kolíše, takže cieľ napokon môžete minúť. Lepšie revolvery, ktoré si kúpite u obchodníka v mestečku, plus legendárny El Dorado, ktorý si poskladáte z nájdených častí, jednak spôsobujú vyššie poškodenie a zvyčajne majú aj väčšiu presnosť, teda zameriavanie je stabilnejšie.

Veľmi efektívne sú bojové schopnosti, ktoré si postupne odomykáte pomocou hviezd. Najskôr si vyberiete svoje zameranie, čo nie náhodou môže byť dobrý, zlý alebo škaredý. Potom si už priebežne sprístupníte päť pridružených schopností, ktoré sa dajú aj vylepšiť. S výberom zamerania sa neponáhľajte, pretože je permanentné a každá trieda má iné špeciality. Môžete si odomknúť hod nožom, ktorý po vylepšení aj omráči nepriateľa. Ďalšia schopnosť trafí aj cieľ za prekážkou, alebo na nepriateľa nastavíte odmenu, takže ho zabijú jeho partneri. Pri výbere iného zamerania máte brokovnicu s krátkym dostrelom, ale zraní všetko v okolí. Alebo máte extra výstrel bez míňania akčných bodov takzvaným deringerom.  

Schopnosti sú teda zaujímavé, len musíte v boji počítať s tým, že na ich použitie potrebujete kvapky krvi (pri špecifických postavách med a whisky). Krv zostáva po padlých alebo keď sa priblížite k nepriateľovi, môžete ho doslova vysať. Váš hrdina je totiž komár, hoci nelieta, pretože...ale to sa dozviete v príbehu. Na bojiskách sa nachádzajú rôzne predmety, ktoré môžete využiť vo váš prospech. Zostrelíte petrolejku, ktorá omráči banditu pod ňou, odpálite výbušný sud, ale občas môžete aj vystreliť z dela alebo gatlingu. Možnosti sú teda naozaj slušné.

Horšie je to s ovládaním, a to nielen počas boja. Tam je však najviac ťažkopádne. Keď ste na ťahu, musíte vždy vyvolať kruhové menu, vybrať a potvrdiť činnosť alebo zbraň, podľa potreby namieriť alebo označiť miesto presunu. Vzápätí to zopakujete, aby ste využili aj druhý akčný bod. Je to zdĺhavé a navyše sa to niekedy zabuguje, takže sa menu vôbec nedá vyvolať a musíte reštartovať celý súboj. Obidva problémy by zrejme vyriešilo presunutie schopností na lištu na spodku obrazovky, ktorá sa automaticky zobrazí, keď ste na ťahu. Ale postava sa mohla jednoduchšie ovládať aj pri bežnom pohybe, behu, lezení a skákaní, kde sú pohyby dosť nepresné. Je to dosť ťarbavé s gamepadom a, paradoxne, o niečo menej s klávesnicou a myšou používanou na mierenie. Určite by sa to však dalo vyriešiť lepšie.

Blood will be Spilled
Blood will be Spilled Akcie v boji používate cez kruhové menu. Dalo by sa to urobiť aj jednoduchšie.
Akcie v boji používate cez kruhové menu. Dalo by sa to urobiť aj jednoduchšie.


Blood will be Spilled Nechýba prestrelka vo vlaku.
Nechýba prestrelka vo vlaku.


Blood will be Spilled Do konfliktu sa zapletie aj armáda.
Do konfliktu sa zapletie aj armáda.





Pri postupe niekoľkými kapitolami okrem hopsania a ťahových prestreliek získavate čriepky príbehu, zbierate mementá, čiže predmety, ktoré sú niekedy len kozmetickými doplnkami, no inokedy poslúžia ako stopy. Môžete si poskladať už  spomínanú legendárnu zbraň a musíte sa postaviť zoči - voči darebákom z „wanted" plagátov. Sú to súboje s bossmi, ktorí majú, prirodzene, kopu života a nejaké špinavé triky a ak ich porazíte, rozhodnete o tom, či pôjdu do žalára alebo ich rovno odbachnete, čím potešíte hrobára.

Vďaka naozaj biednej AI a bugom sú však súboje s bossmi veľmi ľahké a aj mnohé bežné prestrelky sú jednoduchšie. Napríklad vrhač dynamitu hádže šúľky tak nešikovne, že bežne odpáli vlastných a sú aj iné spôsoby, ako sa nepriatelia dokážu zraňovať navzájom. Prípade niekde zastanú a nevedia, čo majú robiť. Bossovia bežne opakujú dookola dva pohyby a premiestňujú sa z bodu A do B a C a odznova. Alebo sa zakľučujú a opakovane a bez zmeny strieľajú na vás z takého uhla, z ktorého vás nedokážu zasiahnuť. Dostať ich je mimoriadne jednoduché.

Celé to dokážu zaklincovať fatálne bugy. Najhoršie bolo, keď sa jednoducho nezapol ťahový systém, ale pritom spustil boj. Nepriatelia sa nehýbali a stačilo ich postrieľať v reálnom čase. Pri finálnom bossovi to však znamenalo, že sa nedal doraziť. A pri reštarte checkpointu nastalo to isté. Hra už pritom dostala kopu záplat a dva týždne sme čakali na ďalšiu, ktorá túto a ďalšie chyby konečne odstránila. Obzvlášť to mrzí z dôvodu, že tým veľmi trpí inak veľmi nápaditý titul, ktorému by sme ochotne udelili vysokú známku, keby fungoval tak, ako má.

Blood will be Spilled
Blood will be Spilled Pohyb v boji je riešený nevšedným presunom po líniách.
Pohyb v boji je riešený nevšedným presunom po líniách.


Blood will be Spilled Krytie za objektmi je nevyhnutné, inak podľahnete presile.
Krytie za objektmi je nevyhnutné, inak podľahnete presile.


Blood will be Spilled Z nájdených kúskov si môžete poskladať legendárnu zbraň.
Z nájdených kúskov si môžete poskladať legendárnu zbraň.




A tu sa to všetko končí - pri hrobe Archa Stantona (znalci dolárovej trilógie s Eastwoodom vedia) a pri chybách, ktorých je už, chvalabohu, menej. Slovenskí vývojári si zaslúžia pochvalu za výborné nápady a kreativitu a súčasne pokarhanie za zlý technický stav inak naozaj unikátneho westernu. Verím, že autori časom všetko napravia, po poslednej záplate je stav výrazne lepší, ale nedostatky sa nedajú prejsť bez povšimnutia. A chcelo by to aj zapracovať na vylepšení veľmi slabej AI. Cena Blood Will be Spilled nie je vysoká, kvalita však nateraz nemusí byť uspokojivá, takže vám hru odporúčam, ale až niekedy v budúcnosti, keď už bude poriadne vyladená. Aj ja sa k nej určite časom vrátim a snáď si ju už budem môcť vychutnať bez zbytočných chýb a neduhov.


napísal uni 4.7.2019
Páči sa mi! (+1)
6.5
Ohodnotiť
BLOOD WILL BE SPILLED
+ štýlové audiovizuálne spracovanie
+ pištoľníci z ríše hmyzu
+ zaujímavý mix plošinovky s taktickými bojmi
+ odkazy na kultové westerny
- vlažný úvod
- stále natrafíte na bugy
- ťažkopádne ovládanie
- naozaj biedna AI
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU Intel Core 2 Duo E5200, 4 GB RAM, GeForce 9800GTX+. OS Win 7


RECENZIE HRÁČOV
PC
Switch
Slovenské hry

Vývoj: Doublequote Studio
Štýl: Akcia / Taktická
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 23. máj 2019
 20.2. 2020 (Switch)
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Výmena i5 12600kf (11)
Zdravím! Momentálne fachčím na zostave s i5 12600...
|Čo sa mohlo stať s pc? (55)
Čaute, dneska som prišiel z roboty, zapol PC ktorý...
|Game-debate.com (3)
Ahoj ... ide vám táto stranka niekomu ? Je to stra...
|Rada ohľadom nákupu win 11 (5)
Ahojte, Chcem sa poradiť ohľadom nákupu Win 11 n...
|Alienware / nový notebook (3)
Ahojte chcem si kúpiť herný notebook ktorý by som ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (27301)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk