DOCTOR WHO INFINITY

DOCTOR WHO INFINITY

5.0

Netradičný mix všetkého možného

Od leta 2018 postupne vychádzali epizódy logickej komiksovej hry Doctor Who Infinity, ktorá sa svojich posledných častí dočkala koncom minulého roka, takže sa teraz môžeme pozrieť na to, ako to s týmto netradičným sci-fi mixom dopadlo. To však jednak záleží na tom, na akej platforme sa do hry pustíte, no taktiež na tom, či ste sami fanúšikmi kultového sci-fi seriálu Doctor Who. Už aj z čísla vyššie ste pravdepodobne vytušili, že ani tentoraz značka neprekročila svoj tieň na hernom poli a zaradila sa medzi ďalšie priemerné (pre fanúšikov aj ľahko nad) hry s týmto menom, čo je obrovská škoda.

V Doctor Who Infinity sa toho kombinuje naozaj dosť a primárne je hra šitá na mobilné platformy (vyšla na iOS aj Androide), no v Steam verzii ju nájdete aj na PC. V zásade je to hra v logickom „tile-matching" štýle, konkrétne match-three, teda v na jej hernom poli musíte spájať bloky rovnakej farby a to minimálne tri vedľa seba. To je však len základ konceptu a v rámci samotného príbehu hra aj tieto pravidlá neraz mení, lebo od vás požaduje nejakú inú činnosť na hernom poli. Sú to rôzne menšie obmeny, takže nečakajte zrazu niečo úplne iné, ale aspoň hrateľnosť nestagnuje.

Do tohto hra primiešala prakticky komiksový koncept vo vizuálnej stránke, ktorý je trošku zmiešaný s rozhlasovou hrou/audio hrou v zvukovej stránke. Možno to znie trošku nesúrodo a komplikovane, no výsledok naozaj slušne funguje a ak poznáte Doctor Who audio produkciu od Big Finish, nebude vám to úplne cudzie. To isté platí aj v prípade, že poznáte Doctor Who komiksy. Opäť je to však jeden z aspektov, ktorý hru výrazne limituje len na už ustálenú fanúšikovskú základňu a len ťažko si dokáže získať niekoho nového.

Doctor Who Infinity
Doctor Who Infinity Podobných hier sú na trhu obrovské kvantá.
Podobných hier sú na trhu obrovské kvantá.

Doctor Who Infinity Výtvarne sú epizódy rôzne, no všetky sú spracované kvalitne.
Výtvarne sú epizódy rôzne, no všetky sú spracované kvalitne.

Doctor Who Infinity Príbehy sú skôr len pre fanúšikov, ale sú napísané dobre.
Príbehy sú skôr len pre fanúšikov, ale sú napísané dobre.

Stále si neviete utvoriť obraz o tom, čo vlastne Doctor Who Infinity je? Pustíte si hru, vyberiete jednu z dostupných epizód (záleží od toho, koľko ich vlastníte – nemusíte si kúpiť všetky) a v tom sa pred vami začnú otvárať stránky digitálneho komiksu so známymi seriálovým postavami. Tie sú zasadené do nejakej scény a hovoria formou textových bublín. Nerobíte nič, len klikáte ďalej, keď aktuálny panel dočítate. Do toho však neraz vstupuje rozprávač. Každá epizóda má zväčša jednu dabovanú postavu, ktorá vás sprevádza dejom, no to nie je jediná časť zvuku. Nechýbajú efekty, dokonca ani jemná ambientná hudba v pozadí na dotvorenie atmosféry. Ak zavriete oči a nasadíte si slúchadlá (hlavne na mobile), je to naozaj ako rozhlasová hra. Ak ste príliš mladí a tento koncept nepoznáte, skúste si niekde nájsť napríklad Pána prsteňov z produkcie Slovenského rozhlasu. Obraz je tak tvorený komiksom, zvuk primárne hovoreným slovom.

Prejdú tieto príbehové pasáže, v ktorých sa niečo udeje a na rade je akcia. Nemusíte to byť nutne boj s Dalekmi hneď, ale môže to byť napríklad len oprava motora v pokazenom aute, či iná triviálna činnosť. V hre je však všetko z tohto prezentované  formou „tile-matching" pasáží, v ktorých teda pohybujete pestrofarebnými kruhmi tak, aby boli pri sebe minimálne tri rovnakej farby. Takto napríklad nabijete sonický skrutkovač, či vyriešite niečo iné.

To je však len základ, ktorý by vám dlho ani nevydržal. Všetky epizódy sa skladajú z obrovského množstva kapitol, takže to chce často zmenu. Prídu prekážky, priame súboje, ochrana civilistov, či dokonca boj jedného druhu Dalekov proti inému. Niekedy je limitovaný počet ťahov, inokedy máte zas obmedzený počet životov, prípadne vaša postava zaútočí len za splnenia určitých podmienok. Na ploche sa objavia špeciálne políčka, ktoré majú osobitné vlastnosti, takže s nimi buď nepohybujete vôbec, alebo si vyžadujú iný druh akcie. Hra vám však podmienky na víťazstvo vždy v popise pred samotným hraním vysvetlí, aj keď to nie je vždy úplne hladké vysvetlenie. Variácií je tu však veľa a postupne vie byť každá epizóda poriadne náročná.

Občas dokonca až tak, že vás vyslovene demotivuje. Rozloženie hernej plochy je totiž náhodné a ak vás limituje nízky počet ťahov, kým máte niečo dosiahnuť, hra vás začne frustrovať skôr ako prídete na riešenie. Toto sa v neskorších pasážach deje často a výrazne to ťahá dojem z celej hry dole. Je tu ale mechanizmus, kedy po troch zlyhaniach hra ponúkne možnosť preskočiť aktuálnu pasáž a ísť na ďalšiu. Niekedy sa tak sami pristihnete, ako sa snažíte čo najskôr prehrať, len nech sa už cez to dostanete a môžete napredovať radšej v príbehu. A toto pre hry nikdy nie je dobrý signál.

Okrem toho je tu ešte mechanizmus špeciálnych schopností postáv, ktorý si treba pripočítať do celkového mixu. Energiu na ich využitie získavate tak, že spojíte tri modré kruhy a záleží už len na tom, koľko tej energie potrebujete. Takto môžete napríklad zaútočiť, prípadne získate možnosť zmeniť herné pole tak, aby viac hralo vo váš prospech. Prípadne, ak svoju postavu bránite, máte možnosť vyvolať jej duplikát ako návnadu, takže nepriatelia nepôjdu priamo po vašej postave aspoň chvíľu. Jednotlivé postavy pritom majú rozdielne schopnosti a neraz hráte aj za niekoľko postáv po sebe, takže ich musíte vedieť správne využiť.

Aj keď sa to tak možno nezdá, táto logická hra je tak výrazne o príbehu. Každá časť má ako vlastného scenáristu, tak aj vlastných komiksových výtvarníkov. Tí sa síce občas trošku viac odviazali a známe postavy spracovali trošku voľnejšie, ale aj tak je komiksové stvárnenie kvalitné. Scenáre sa v kvalite rôznia. Niektoré sú príliš naťahované a podobne, no hlavne sú všetky v štýle klasických televíznych epizód, takže to nie je nič pre nováčikov. Nové motívy miešajú s tými známymi a rovnako tu tak nájdete aj množstvo klasických nepriateľov, napríklad Cybermenov.

Doctor Who Infinity
Doctor Who Infinity V hernej fáze sa časom začnú meniť pravidlá, aby to hrateľnosť aspoň trochu spestrilo.
V hernej fáze sa časom začnú meniť pravidlá, aby to hrateľnosť aspoň trochu spestrilo.

Doctor Who Infinity Zažijete nové dobrodružstvá hneď s niekoľkými inkarnáciami Doctora.
Zažijete nové dobrodružstvá hneď s niekoľkými inkarnáciami Doctora.

Doctor Who Infinity Každá epizóda predstavuje nové dobrodružstvo a má aspoň jednu kvalitne dabovanú postavu.
Každá epizóda predstavuje nové dobrodružstvo a má aspoň jednu kvalitne dabovanú postavu.

Bohužiaľ, hlavná postava tu nie je dabovaná v ani jednej zo svojich inkarnácií. Rovnako ani jej spoločníci, či je to Rose, Nardole, alebo Amy a Rory. Dabované sú vedľajšie postavy, ktoré tu preberajú rolu rozprávačov pričom najlepšie na tom je rovno prvá epizóda The Dalek Invasion of Time. Michelle Gomez si tu opäť raz užíva svoju rolu Missy a je v nej úplne perfektná. Dopĺňa ju Ingrid Oliver (Osgood) a mladá Bella Ramsey (ktorú poznáte z Game of Thrones). Dokonca aj príbeh s Dalekmi tu patrí medzi tie lepšie a je vidno, že autori investovali do toho, aby si hráčov získali hneď prvou epizódou. Osgood sa vracia aj v 4. epizóde The Horror of Flat Holm so 4. Doctorom. Tu nájdete príbeh o Cybermenoch, U.N.I.T. a aj zaujímavom prekvapení.

The Orphans of the Polyoptra je 2. epizóda a je skôr pre pamätníkov pôvodnej verzie seriálu. Predstaví tretiu inkarnáciu Doctora a rozprávačom je Jo Grant (vracia sa herečka Katy Manning) počas 2. svetovej vojny, kde opäť nie je všetko tak, ako sa zdá. The Lady of the Lake je príbehom desiateho Doctora a Rose, no ponúka odkazy aj na predchádzajúce verzie, pričom ponúka opäť dobrý dabing trojice vedľajších postáv, no menej známe zasadenie, aj keď príbeh to nie je zlý. Zaujímavý príbeh ponúka aj The Silent Streets of Barry Island s 11. Doctorom zasadený do konca 60. rokov, kedy sa história neodvíja tak, ako by mala. Rozprávačom tu je herec Steffan Rhodri.

Ak ste fanúšikmi Doctor Who a medzi epizódami novej série si už nemáte čo prekladať, lebo ste prečítali všetky komiksy a vypočuli si všetky rozhlasové hry, Doctor Who Infinity je vo svojej plnej podobe pre vás. Avšak aj to len z hľadiska príbehov. Z hľadiska hrania stačí základná verzia bez troch dodatočných epizód. Stále je to totiž len pomerne obyčajná match-three hra, ktorá navyše časom rada frustruje. Na PC si k nej nikdy len tak nesadnete, lebo vždy máte poruke niečo, do čoho by ste sa pustili radšej. Ale na mobiloch počas cestovania a so slúchadlami na ušiach, aby ste si užili kvalitný dabing, to je už niečo iné.

napísal matus_ace 13.1.2020
5.0
DOCTOR WHO INFINITY